Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Advertisements

1 Financování dopravní infrastruktury Tisková konference, 28. května 2007.
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
Strategie dopravy MD ČR
Příprava Operačního programu Doprava února 2013 Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Statutární město Ostrava Hlavní problémy v oblasti dopravy statutárního města Ostravy •Krácení finančních prostředků •Dokončování rozpracovaných.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
Ing. Tomáš Čoček, Ph.D., ředitel SFDI
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru strategie Luhačovice –
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Financování dopravní infrastruktury 2013 – 2014 a nové rozpočtové období.
1 Fondy Evropské unie. 2 Stav čerpání z fondů EU ČR má k dispozici na programové období z fondů Evropské unie 26,7 miliardy eur. V přepočtu.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Silnice nebo železnice
PREZENTACE ŘSD ŽOFÍNSKÉ FÓRUM Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR.
podmínky a předpoklady –
Stav realizace ESF programů v gesci Ministerstva práce a sociálních věcí k Tisková konference 5. února 2007.
FONDY EU Programové období
Mgr. Zdeněk Semorád, náměstek ministryně MMR pro evropské programy
Podpora veřejné dopravy z fondů EU v programovém období Konference Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 16. května 2016.
Plán SFDI na rok 2016 a programovací období Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Financování dopravní infrastruktury v roce 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Financování dopravní infrastruktury 2015 – 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Operační program Doprava Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Státní fond dopravní infrastruktury Střednědobý výhled rozpočtu a vliv mýtného Ing. Miloslav Linhart referent odboru řízení výdajů.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Setkání s ASZ a NNO
Státní fond dopravní infrastruktury Objemy finančních prostředků pro budování infrastruktury v ČR, Ing. Kristýna Kastlová, Ph.D. referent specialista.
Regionální stálá konference pro území Jihomoravského kraje Pracovní skupina pro dopravní infrastrukturu Brno,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Výroční zpráva SFDI za rok dubna RozpočetCelkem Národní zdroje Dluhopisový program D47 EUEIB Schválený
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Financování bezbariérových úprav chodníků a cyklistických stezek Seminář SMO ČR, SFDI a ČKAIT Praha, 9. září 2014 Ing. Karel Havlíček.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Výzvy OP Doprava Dopravní konference Pardubice
Září 2008Ing. Luboš Dobiáš INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Oblast podpory 1.1 Oblast podpory 1.2 Oblast podpory 1.3 Výzvy k předkládání žádostí Individuálních.
Pracovní porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Problematika podpory infrastruktury městské drážní dopravy
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Strategické úkoly MD Pardubice
Financování dopravní infrastruktury v období
Financování dopravní infrastruktury
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Brandýs n. L. – Stará Boleslav, 18. října 2016
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
PROGRAM WORKSHOPU Úvodní slovo: Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. – MD ČR (odbor fondů EU) Prof. Ing. Petr Moos, CSc. – ČVUT (Fakulta dopravní) 1. MD ČR – připravované.
Informace o výzvách SC 1.1 a SC 1.2. IROP
Podpora infrastruktury městské drážní dopravy z OP Doprava
Metodika pro správu změn díla (variací) u stavebních zakázek
Rozvoj a financování železniční infrastruktury
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Financování dopravní infrastruktury v ČR
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
a předvídatelnost financování dopravní infrastruktury
Financování silnic II. a III. třídy
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
železniční infrastruktury
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR Ing. Zbyněk Hořelica Rozpočet SFDI na rok 2011 a střednědobý výhled na roky 2012 a 2013 byl sestaven tak, aby respektoval finanční omezení dané krácením rozpočtu v roce 2010 a z toho vyplývající důsledky pro rok 2011. Zároveň omezil investiční činnost tak, aby byl dodržen výdajový rámec pro rok 2011 ve výši 33 mld. Kč. Navržený rozpočet je založen na premise, že je nutno nejprve dofinancovat běžící akce a až následně začínat nové investice.

Financování dopravní infrastruktury v letech 2010 - 2015 Finanční prostředky uvolněné příjemcům SFDI dle druhu infrastruktury Ukazatel Uvolněno celkem v mld. Kč 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Pozemní komunikace 49,5 38,5 29,1 26,4 23,0 35,9 Dráhy   22,6 19,5 18,4 18,6 25,3 50,8 Vodní cesty 1,5 0,5 0,4 0,2 0,3 Příspěvky SFDI 0,6 Mýto a telematika 3,6 3,2 3,5 3,3 2,8 3,4 Celkem 77,7 62,0 51,7 48,9 51,9 91,1 Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 1

Financování dopravní infrastruktury v letech 2010 - 2015 Finanční prostředky uvolněné příjemcům SFDI dle druhu infrastruktury Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 2

Čerpání rozpočtu SFDI v roce 2015 Schválený rozpočet 94,4 mld. Kč Celkové čerpání 91,5 mld. Kč / cca 97 % (Ve srovnání s rokem 2014 vyšší čerpání o téměř 40 mld. Kč) Historicky nejvyšší objem finančních prostředků vynaložených do dopravní infrastruktury Zdroje OPD 2007 – 2013 36,6 mld. Kč Národní a ostatní zdroje 54,9 mld. Kč Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 3

Struktura výdajů SFDI v roce 2015 údaje v tis. Kč Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 4

Čerpání rozpočtu SFDI na rok 2016 Schválený rozpočet celkem 65,7 mld. Kč Upravený rozpočet celkem 80,5 mld. Kč Národní zdroje 65,5 mld. Kč EU zdroje 15,0 mld. Kč Čerpání rozpočtu 61 mld. Kč, cca 76% 2015 ke stejnému datu 59,5 mld. Kč, 65,1% Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 5

Čerpání rozpočtu SFDI na rok 2016 v mil. Kč Příjemce Upravený rozpočet Uvolněno vč. požadavků k úhradě % čerpání ŘSD ČR 37 123 26 503 71,4% SŽDC 36 799 30 135 81,9% ŘVC ČR 916 198 21,6% Ostatní* 5 663 4 156 73,4% Celkem 80 501 60 992 75,8% Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 6

Čerpání rozpočtu SFDI na rok 2016 Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 5

Návrh rozpočtu SFDI na rok 2017 Vyrovnaný rozpočet bez zapojení úvěrů Rozpočet celkem 82,1 mld. Kč z toho - národní zdroje 52 mld. Kč - EU zdroje 30,1 mld. Kč Díky navýšení zdrojů od MF pokryty potřeby rozpočtu zejména u státních investorů Legislativní změny – rozšíření možností financování v rámci zákona o SFDI 7

Priority sestavování rozpočtu Mandatorní výdaje s vazbou na Dopravní sektorové strategie 2 opravy, údržba a správa sítě, včetně nemovitostí osobních nádraží globální položky – především bezpečnostního charakteru a nové oblasti financování mýto a telematika příprava akcí Investiční výstavba Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 8

Rozpočet SFDI 2017 - příjmy v mil. Kč 9

Členění výdajů dle objemově nejvýznamnějších příjemců pro rok 2017 Rozpočet SFDI 2017 - výdaje v mil. Kč Členění výdajů dle objemově nejvýznamnějších příjemců pro rok 2017 Příjemce Národní OPD CEF Ostatní fondy EU Celkem ŘSD 29 213 16 495 43 45 751 SŽDC * 20 335 7 960 4 056 32 350 ŘVC 474 403 6 883 Ostatní příjemci 1 978 1 130 1 3 109 Výdaje celkem 52 000 25 585 4 460 49 82 093 * částky jsou uvedeny bez DPH – SŽDC je plátcem DPH 10

Rozpočet SFDI 2017 – výdaje SŽDC v mil. Kč Druh výdaje 2017 celkové výdaje 2018 celkové výdaje 2019 celkové výdaje Celkem opravy, údržba a provozní výdaje 12 629 12 799 13 654 Ostatní programy (globální položky) 2 757 3 147 2 696 Příprava akcí 1 048 1 055 Doplatky probíhajících akcí 693 Akce v realizaci 11 198 5 146 1 436 Akce nově zahajované 4 026 17 413 18 812 Celkem 32 350 39 559 37 653 Poznámka: - částky jsou uvedeny bez DPH – SŽDC je plátce DPH 12

Potenciální projekty pro zahájení ve 2017 v mil. Kč Příjemce Národní EU 2014-2020 Celkem ŘSD – Akce nově zahajované 177 788 965 SŽDC - Akce nově zahajované 709 2 219 2 928 886 3 007 3 893 13

Střednědobý výhled 2018 - 2019 Střednědobý výhled pro rok 2018 celkem výhled 96,3 mld. Kč z toho 49 mld. Kč národní zdroje pro rok 2019 celkem výhled 104,6 mld. Kč z toho 50 mld. Kč národní zdroje finanční prostředky budou upřesňovány pro jednotlivé roky při sestavování rozpočtu 14

Programové období 2014 - 2020 Operační program doprava Celková alokace FS a EFRR 4,7 mld. EUR, tj. cca 127,8 mld. Kč (bez realokace) Včetně národního spolufinancování cca 186,6 mld. Kč MD vyhlásilo výzvy s alokací 112 mld. Kč (cca 88% alokace OPD), příjemci ŘSD, SŽDC, města, vlastníci překladišť 15

Podíl celkového příspěvku EU pro OPD dle fondu Operační program doprava 2014 - 2020 Prioritní osa (PO) Specifický cíl (SC) Podíl celkového příspěvku EU pro OPD dle fondu Alokace EFRR FS v mil. Kč PO1 - Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu 1.1 - Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití železniční dopravy 0 % 51,0 % 64 691 1.2 - Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití vnitrozemské vodní dopravy v hlavní síti TEN-T 1.3 - Vytvoření podmínek pro větší využití multimodální dopravy 1.4 - Vytvoření podmínek pro zvýšení využívání veřejné hromadné dopravy ve městech v elektrické trakci 1.5 - Vytvoření podmínek pro širší využití železniční a vodní dopravy prostřednictvím modernizace dopravního parku PO 2 - Silniční infrastruktura na síti TEN-T a veřejná infrastruktura pro čistou mobilitu a řízení silničního provozu 2.1 - Zlepšení propojení center a regionů a zvýšení bezpečnosti a efektivnosti silniční dopravy prostřednictvím výstavby, obnovy a modernizace dálnic, rychlostních silnic a silnic sítě TEN-T včetně rozvoje systémů ITS 28,3 % 35 830  2.2 - Vytvoření podmínek pro širší využití vozidel na alternativní pohon na silniční síti 2.3 - Zlepšení řízení dopravního provozu a zvyšování bezpečnosti dopravního provozu ve městech PO 3 - Silniční infrastruktura mimo síť TEN-T 3.1 - Zlepšení dostupnosti regionů, zvýšení bezpečnosti a plynulosti a snížení dopadů dopravy na veřejné zdraví prostřednictvím výstavby, obnovy a zlepšení parametrů dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy mimo síť TEN-T 19,2 % 24 363 PO 4 – Technická pomoc SC 4.1 - Podpora a zajištění implementace OP Doprava 1,5 % 1 902

Nástroj pro propojení Evropy – kohezní CEF Programové období 2014 - 2020 Nástroj pro propojení Evropy – kohezní CEF Celková alokace 1,1 mld. EUR, tj. cca 29,7 mld. Kč Včetně národního spolufinancování cca 39,6 mld. Kč Ve výzvách 2014 a 2015 bylo zavázáno 22,7 mld. Kč 3. výzva v říjnu 2016 na 25% národní obálky cca 7,5 mld. Kč 17

Financování DI po roce 2020 Z pohledu financování je klíčové Zaměření na novou finanční perspektivu EU a využívání komunitárních programů Zapojení soukromého kapitálu např. formou PPP Stabilizace a posílení příjmů SFDI 18

Děkuji za pozornost zbynek.horelica@sfdi.cz; www.sfdi.cz Státní fond dopravní infrastruktury 2. Dopravní fórum, 18.09. 2007 Gustáv Slamečka ředitel SFDI STABILNÍ PARTNER PRO FINANCOVÁNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY