Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR Ing. Zbyněk Hořelica Rozpočet SFDI na rok 2011 a střednědobý výhled na roky 2012 a 2013 byl sestaven tak, aby respektoval finanční omezení dané krácením rozpočtu v roce 2010 a z toho vyplývající důsledky pro rok 2011. Zároveň omezil investiční činnost tak, aby byl dodržen výdajový rámec pro rok 2011 ve výši 33 mld. Kč. Navržený rozpočet je založen na premise, že je nutno nejprve dofinancovat běžící akce a až následně začínat nové investice.
Financování dopravní infrastruktury v letech 2010 - 2015 Finanční prostředky uvolněné příjemcům SFDI dle druhu infrastruktury Ukazatel Uvolněno celkem v mld. Kč 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Pozemní komunikace 49,5 38,5 29,1 26,4 23,0 35,9 Dráhy 22,6 19,5 18,4 18,6 25,3 50,8 Vodní cesty 1,5 0,5 0,4 0,2 0,3 Příspěvky SFDI 0,6 Mýto a telematika 3,6 3,2 3,5 3,3 2,8 3,4 Celkem 77,7 62,0 51,7 48,9 51,9 91,1 Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 1
Financování dopravní infrastruktury v letech 2010 - 2015 Finanční prostředky uvolněné příjemcům SFDI dle druhu infrastruktury Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 2
Čerpání rozpočtu SFDI v roce 2015 Schválený rozpočet 94,4 mld. Kč Celkové čerpání 91,5 mld. Kč / cca 97 % (Ve srovnání s rokem 2014 vyšší čerpání o téměř 40 mld. Kč) Historicky nejvyšší objem finančních prostředků vynaložených do dopravní infrastruktury Zdroje OPD 2007 – 2013 36,6 mld. Kč Národní a ostatní zdroje 54,9 mld. Kč Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 3
Struktura výdajů SFDI v roce 2015 údaje v tis. Kč Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 4
Čerpání rozpočtu SFDI na rok 2016 Schválený rozpočet celkem 65,7 mld. Kč Upravený rozpočet celkem 80,5 mld. Kč Národní zdroje 65,5 mld. Kč EU zdroje 15,0 mld. Kč Čerpání rozpočtu 61 mld. Kč, cca 76% 2015 ke stejnému datu 59,5 mld. Kč, 65,1% Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 5
Čerpání rozpočtu SFDI na rok 2016 v mil. Kč Příjemce Upravený rozpočet Uvolněno vč. požadavků k úhradě % čerpání ŘSD ČR 37 123 26 503 71,4% SŽDC 36 799 30 135 81,9% ŘVC ČR 916 198 21,6% Ostatní* 5 663 4 156 73,4% Celkem 80 501 60 992 75,8% Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 6
Čerpání rozpočtu SFDI na rok 2016 Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 5
Návrh rozpočtu SFDI na rok 2017 Vyrovnaný rozpočet bez zapojení úvěrů Rozpočet celkem 82,1 mld. Kč z toho - národní zdroje 52 mld. Kč - EU zdroje 30,1 mld. Kč Díky navýšení zdrojů od MF pokryty potřeby rozpočtu zejména u státních investorů Legislativní změny – rozšíření možností financování v rámci zákona o SFDI 7
Priority sestavování rozpočtu Mandatorní výdaje s vazbou na Dopravní sektorové strategie 2 opravy, údržba a správa sítě, včetně nemovitostí osobních nádraží globální položky – především bezpečnostního charakteru a nové oblasti financování mýto a telematika příprava akcí Investiční výstavba Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 8
Rozpočet SFDI 2017 - příjmy v mil. Kč 9
Členění výdajů dle objemově nejvýznamnějších příjemců pro rok 2017 Rozpočet SFDI 2017 - výdaje v mil. Kč Členění výdajů dle objemově nejvýznamnějších příjemců pro rok 2017 Příjemce Národní OPD CEF Ostatní fondy EU Celkem ŘSD 29 213 16 495 43 45 751 SŽDC * 20 335 7 960 4 056 32 350 ŘVC 474 403 6 883 Ostatní příjemci 1 978 1 130 1 3 109 Výdaje celkem 52 000 25 585 4 460 49 82 093 * částky jsou uvedeny bez DPH – SŽDC je plátcem DPH 10
Rozpočet SFDI 2017 – výdaje SŽDC v mil. Kč Druh výdaje 2017 celkové výdaje 2018 celkové výdaje 2019 celkové výdaje Celkem opravy, údržba a provozní výdaje 12 629 12 799 13 654 Ostatní programy (globální položky) 2 757 3 147 2 696 Příprava akcí 1 048 1 055 Doplatky probíhajících akcí 693 Akce v realizaci 11 198 5 146 1 436 Akce nově zahajované 4 026 17 413 18 812 Celkem 32 350 39 559 37 653 Poznámka: - částky jsou uvedeny bez DPH – SŽDC je plátce DPH 12
Potenciální projekty pro zahájení ve 2017 v mil. Kč Příjemce Národní EU 2014-2020 Celkem ŘSD – Akce nově zahajované 177 788 965 SŽDC - Akce nově zahajované 709 2 219 2 928 886 3 007 3 893 13
Střednědobý výhled 2018 - 2019 Střednědobý výhled pro rok 2018 celkem výhled 96,3 mld. Kč z toho 49 mld. Kč národní zdroje pro rok 2019 celkem výhled 104,6 mld. Kč z toho 50 mld. Kč národní zdroje finanční prostředky budou upřesňovány pro jednotlivé roky při sestavování rozpočtu 14
Programové období 2014 - 2020 Operační program doprava Celková alokace FS a EFRR 4,7 mld. EUR, tj. cca 127,8 mld. Kč (bez realokace) Včetně národního spolufinancování cca 186,6 mld. Kč MD vyhlásilo výzvy s alokací 112 mld. Kč (cca 88% alokace OPD), příjemci ŘSD, SŽDC, města, vlastníci překladišť 15
Podíl celkového příspěvku EU pro OPD dle fondu Operační program doprava 2014 - 2020 Prioritní osa (PO) Specifický cíl (SC) Podíl celkového příspěvku EU pro OPD dle fondu Alokace EFRR FS v mil. Kč PO1 - Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu 1.1 - Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití železniční dopravy 0 % 51,0 % 64 691 1.2 - Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití vnitrozemské vodní dopravy v hlavní síti TEN-T 1.3 - Vytvoření podmínek pro větší využití multimodální dopravy 1.4 - Vytvoření podmínek pro zvýšení využívání veřejné hromadné dopravy ve městech v elektrické trakci 1.5 - Vytvoření podmínek pro širší využití železniční a vodní dopravy prostřednictvím modernizace dopravního parku PO 2 - Silniční infrastruktura na síti TEN-T a veřejná infrastruktura pro čistou mobilitu a řízení silničního provozu 2.1 - Zlepšení propojení center a regionů a zvýšení bezpečnosti a efektivnosti silniční dopravy prostřednictvím výstavby, obnovy a modernizace dálnic, rychlostních silnic a silnic sítě TEN-T včetně rozvoje systémů ITS 28,3 % 35 830 2.2 - Vytvoření podmínek pro širší využití vozidel na alternativní pohon na silniční síti 2.3 - Zlepšení řízení dopravního provozu a zvyšování bezpečnosti dopravního provozu ve městech PO 3 - Silniční infrastruktura mimo síť TEN-T 3.1 - Zlepšení dostupnosti regionů, zvýšení bezpečnosti a plynulosti a snížení dopadů dopravy na veřejné zdraví prostřednictvím výstavby, obnovy a zlepšení parametrů dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy mimo síť TEN-T 19,2 % 24 363 PO 4 – Technická pomoc SC 4.1 - Podpora a zajištění implementace OP Doprava 1,5 % 1 902
Nástroj pro propojení Evropy – kohezní CEF Programové období 2014 - 2020 Nástroj pro propojení Evropy – kohezní CEF Celková alokace 1,1 mld. EUR, tj. cca 29,7 mld. Kč Včetně národního spolufinancování cca 39,6 mld. Kč Ve výzvách 2014 a 2015 bylo zavázáno 22,7 mld. Kč 3. výzva v říjnu 2016 na 25% národní obálky cca 7,5 mld. Kč 17
Financování DI po roce 2020 Z pohledu financování je klíčové Zaměření na novou finanční perspektivu EU a využívání komunitárních programů Zapojení soukromého kapitálu např. formou PPP Stabilizace a posílení příjmů SFDI 18
Děkuji za pozornost zbynek.horelica@sfdi.cz; www.sfdi.cz Státní fond dopravní infrastruktury 2. Dopravní fórum, 18.09. 2007 Gustáv Slamečka ředitel SFDI STABILNÍ PARTNER PRO FINANCOVÁNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY