Moravské dopravní fórum

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kutná Hora 26. května 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA.
Advertisements

Ing. Daniela Jančíková, SŽDC s. o. Stavební správa západ;
Železniční stavby v Pardubickém kraji Bc. Marek Binko ředitel odboru strategie Pardubice, 5. září 2013 Dopravní konference Pardubice 2013.
Olomouc, 11. dubna 2016 Významné stavby na území Olomouckého a Zlínského kraje Ing. Pavel Surý generální ředitel Moravské dopravní fórum.
Programy prevence před povodněmi v gesci Ministerstva zemědělství.
Plán SFDI na rok 2016 a programovací období Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Novinky a reakce cestujících na nabídku dálkové osobní přepravy v ČR Ing. František Vichta vedoucí oddělení koncepce a rozvoje odboru veřejné dopravy MD.
„Rekonstrukce chodníku podél silnice III/01152(II/474) km 0,000 – 0,222“ Tento projekt byl spolufinancován z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.
DOPRAVA - úvod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Pražská příměstská železniční doprava Ing. Václav Haas Ústí nad Labem.
Pražská integrovaná doprava Preference provozu veřejné hromadné dopravy 01/2016.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Investice do železniční infrastruktury v období Ing. Mojmír Nejezchleb Žofínské fórum
Praha, Ing. Petr Řádek Číslování vlaků - Rekapitulace Setkání dopravců a zástupců provozovatele dráhy.
Novelizace předpisu D7/2 k organizování výlukových činností k Lenka Komínová GŘ SŽDC Odbor plánování a koordinace výluk Setkání s dopravci,
ROZŠÍŘENÍ DÁLNICE D1, STAVBA 01191, DÚR STARÝ LÍSKOVEC – BRNO JIH ZÁVOD BRNO.
Uzavírky a objízdné trasy v rámci realizace II. etapy „Rekonstrukce ulice Nádražní“ v termínu od do
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Projekty vytvářející příjmy dle článku 55 Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 Praktické zkušenosti ŘSD ČR při přípravě projektů Ing. Tomáš Brázdil.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Podpora výzkumu, vývoje a inovací na MPO – program.
ÚSPORY MINISTERSTVA VNITRA, POLICIE ČR A HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR V ROCE 2011 Ministr vnitra Radek JOHN.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Plány udržitelné městské mobility-aktuální témata
Studie obnovy dětských dopravních hřišť ve Zlínském kraji
Podpora dopravní infrastruktury z fondů EU
Co je program CEF? Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) je zaměřen na poskytování finanční pomoci Unie na transevropské sítě.
Financování dopravní infrastruktury v období
Opatření k jednodušší a rychlejší administraci projektů
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
Jednotný evropský železniční prostor
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
Posouzení a návrh organizace dopravy ve vybraném městě (obci)
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Systémy řízení silniční dopravy
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Rychlá železnice, kvalitní dopravní obslužnost, plány a realita
Rychlá železnice, plány a realita
Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Olomouckém kraji
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
BRUSNICKÝ, DEJVICKÝ A BUBENEČSKÝ TUNEL ROK ZKUŠEBNÍHO PROVOZU Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy.
České dráhy a požadavky objednatelů
Poskytování příspěvků z rozpočtu
Omezení silniční dopravy na silnici III. třídy č
Integrovaný dopravní systém Jihočeského kraje (IDS JK)
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Rozvoj moderní železniční infrastruktury
Integrace tramvaje se železnicí
Svaz měst a obcí RNDr. Ivo Šanc Stakeholder Meeting, Praha,
Zařízení služeb provozované SŽDC a jí poskytované služby
Ministerstvo financí ČR červen 2011
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Moravské dopravní fórum
Moravské dopravní fórum
Národní akční plán čisté mobility
Významné stavby SŽDC v regionu Střední a východní Moravy
Financování železniční infrastruktury
Ing. Věra Fuksová, jednatelka společnosti
Výstavba D35 metodou PPP? Ing. Martin Janeček, Odbor strategie MD
Program rozvoje Rychlých železničních spojení v ČR
Vítáme Vás v Luhačovicích
Priority rozvoje infrastruktury železniční dopravní cesty
Financování železniční infrastruktury
Nová dopravní koncepce ve Zlínském kraji
Spojení Prahy, letiště a Kladna v širším kontextu
dopravní infrastruktury
Transkript prezentace:

Moravské dopravní fórum Stav přípravy a realizace prioritních projektů železniční infrastruktury v regionu střední a východní Moravy Ing. Mojmír Nejezchleb Olomouc, 10. 4. 2017

Přehled projektů v regionu střední a východní Moravy Prioritní projekty: Šumperk – Olomouc Otrokovice – Zlín - Vizovice Uzel Přerov, 2. a 3.stavba Hranice na Moravě – Horní Lideč st. hr. Valašské Meziříčí – Ostrava Brno – Přerov Olomouc - Nezamyslice Staré Město u Uherského Hradiště – Luhačovice/Bojkovice/Veselí nad Moravou Celkové investiční náklady (CIN): 94,89 mld. Kč Spolufinancování z fondů EU: OPD 2 CEF Projekty rozvoje železniční dopravní cesty se realizují za účelem (cíle projektů): zkapacitnění trati zrychlení trati (zvýšení traťové rychlosti, odstranění propadů rychlosti) lektrizacee zvýšení bezpečnosti snížení negativních vlivů železniční dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatelstva zajištění bezbariérového přístupu pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace vytvoření podmínek pro další rozvoj nákladní dopravy snížení nákladů na zajištění provozuschopnosti a provozování železniční dopravní cesty  zvýšení konkurenceschopnosti železnice vůči individuální automobilové dopravě a posílení páteřní role při zajišťování dopravní obslužnosti jednotlivých regionů a celé České republiky Operační program Doprava 2014 – 2020 (2023) (tzv. OPD 2) míra příspěvku až 85 % předpokládaný objem pro železnici – cca 40 mld. Kč v přípravě 261 potenciálních projektů, které s velkou rezervou pokryjí i dvojnásobné navýšení alokace CEF – Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility) je určen pouze pro projekty v rámci „Hlavní sítě“ TEN-T („Core Network“), předpokládaný objem pro železnici v rámci „národní obálky“ – cca 27 mld. Kč v rámci SŽDC je k financování připravováno celkem 24 projektů

Šumperk – Olomouc (1/2) CIN: 6,32 mld. Kč Realizace: 2019 – 2022 Stav přípravy: vydání územního rozhodnutí 5/2017 Záměry na trati: elektrizace (stejnosměrná soustava 3 kV) Šumperk – Uničov: zvýšení traťové rychlosti až do 100 km/h Uničov – Olomouc: zvýšení traťové rychlosti až do 160 km/h odstranění většiny propadů traťové rychlosti zvýšení bezpečnosti a komfortu cestujících zvýšení bezpečnosti provozu rekonstrukce stanic včetně nástupišť zajištění bezbariérového přístupu pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace nová staniční, traťová a přejezdová zabezpečovací zařízení

Šumperk – Olomouc (2/2) Cílový provozní koncept: zavedení Sp vlaků Olomouc – Uničov – Šumperk Sp + Os Olomouc – Uničov: 28 párů vlaků v pracovní dny interval 30´ ve špičce Os Uničov – Šumperk: 9 párů vlaků v pracovní dny interval 120´ celodenně jízdní doby [min]: Druh vlaku Úsek Dnes Po realizaci Os Olomouc – Šternberk 18 12,5 Olomouc – Uničov 36 26 Olomouc – Šumperk 72 53 Z pohledu dopravní technologie je cílem objednatele regionální dopravy umožnění pravidelného 60min taktu osobních vlaků v úseku Olomouc – Uničov a doplnění o špičkový 60min takt spěšných vlaků. V úseku Uničov – Šumperk je cílem zavedení spičkového 60min taktu osobních vlaků. Posílení železniční dopravy na trati povede k převedení cestujících v okolí tratě z individuální a hromadné silniční dopravy na železnici, která je environmentálně mnohem šetrnější. Snížení intenzity silniční dopravy přinese snížení kongescí, hluku a emisí ze silniční dopravy, což se promítne do kvality životního prostředí v okolí tratě. Os dnes: 814 Regionova Os po realizaci: 640 Regiopanter Úspora 23 pracovníků

Uzel Přerov, 2. a 3. stavba CIN: 3,96 mld. Kč Realizace: 2018 – 2021, (2019 – 2021) Stav přípravy: dokončení dokumentace a předpoklad podání žádosti o územní rozhodnutí v 04/2017, (12/2017) Záměry: rekonstrukce výhybny Dluhonice a navazujících mezistaničních úseků stavba řeší mimoúrovňové křížení vlaků směru Olomouc – Hranice na Moravě s vlaky Přerov – Olomouc zvýšení traťové rychlosti až do 160 km/h nahrazení stávajících dvou žel. přejezdů mimoúrovňovými kříženími

Olomouc – Prostějov – Nezamyslice (1/2) CIN: 5 – 9 mld. Kč Realizace: po roce 2020 s vazbou na úsek Brno - Přerov Stav přípravy: probíhá aktualizace studie proveditelnosti Záměry: modernizace tratě Olomouc – Nezamyslice cílem SP je prověřit možnost realizace: zvýšení traťové rychlosti až do 160 km/h a odstranění většiny propadů rychlosti zdvoukolejnění tratě nebo její převážné části novostavba spojek „grygovská“ a „němčická“ Jednotlivé varianty by měly v zásadě sledovat tyto cíle projektu: Zlepšení technického stavu a parametrů trati č. 301 Olomouc – Nezamyslice Zvýšení konkurenceschopnosti, resp. možnost zavedení páteřních dálkových železničních spojení Brno – Prostějov – Olomouc Zvýšení konkurenceschopnosti regionálního páteřního spojení v ose Olomouc – Prostějov Vytvoření podmínek pro zavedení konkurenceschopných regionálních spojení v dalších směrech Zlepšení parametrů trati pro efektivnější provoz nákladní železniční dopravy Snížení negativních vlivů z železniční dopravy na předmětné trati na životní prostředí a zdraví obyvatelstva Zvýšení bezpečnosti železničního provozu a cestujících Zajištění bezbariérového přístupu pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace minimalizace dopadů výlukové činnosti na dotčené systémy dálkové a regionální dopravy

Hranice na Moravě – Horní Lideč st. hr. (1/3) CIN: 16,4 mld. Kč Realizace: zahájení od 2019 Stav přípravy: aktualizace studie proveditelnosti Záměry: modernizace traťového úseku peronizace stanic a zastávek úprava tratě pro provoz nákladních vlaků o maximální délce 740 m nové dopravní terminály: Valašské Meziříčí, Vsetín, Hranice na Moravě k dalšímu prověření: výstavba novostavby přeložky trati v úseku Hranice n/M – Milotice n/B zrušení stávající tratí Hranice n/M – Milotice n/B Současný stav: Trať je součástí sítě TEN-T Na většině úseků rychlost do 80 km/h Dálková doprava na Slovensko Obsluha průmyslových závodů v okolí Valašského Meziříčí

Hranice na Moravě – Horní Lideč st. hr. (2/3) Novostavbou přeložky (červeně zvýrazněný úsek) je eliminován výrazný a dlouhý rychlostní propad pod 100 km/h za Hranicemi n/M. Přestože jsou možnosti vedení trasy silně omezeny nutností překonat rozvodí mezi Černým a Baltským mořem, podařilo se navrhnout trasu o max. sklonu do 12 ‰, která obsahuje 2 tunely o délce 1250 m a 240 m. Tato stavba umožňuje výrazné zkrácení jízdních dob expresních, osobních i nákladních vlaků. Přeložka je na většině trasy navržena na rychlost 160 km/h, čímž bude dosaženo souvislé rychlosti 140 -160 km/hod prakticky v celém úseku Hranice n/M – Valašské Meziříčí. Zrušení stávajícího traťového úseku Hranice/M – Milotice n/B. Místa současných zastávek budou obslouženy systémem MHD Hranice a prodloužením regionální autobusové linky. V této variantě dochází na rozhodujících relacích k výraznému zkrácení jízdních dob osobních i dálkových vlaků.

Hranice na Moravě – Horní Lideč st. hr. (3/3) Cílový provozní koncept: Ex/R (Praha – Olomouc –) Hranice n/M – Horní Lideč (– SK): 8 párů vlaků za den interval 120´ celodenně Os (Přerov –) Hranice na Moravě – Vsetín – Střelná: 16 párů vlaků za den interval 60´ ve špičce jízdní doby v případě vybudování přeložky [min]: Druh vlaku Úsek Dnes Po realizaci Ex Hranice n/M – Valašské Meziříčí 24 12 Hranice n/M – Vsetín 40 25 Hranice n/M – Horní Lideč 56 38

Beskydy (1/2) CIN: 13 mld. Kč Realizace: od 2021 Stav přípravy: aktualizace SP pro úsek Frýdlant n/O – Valašské Meziříčí a Studénka – Štramberk Záměry: Ostrava-Kunčice – Valašské Meziříčí zdvoukolejnění úseku Vratimov – Frýdek-Místek modernizace a elektrizace úseku Ostrava-Kunčice – Frýdlant n/O (– V. Meziříčí) Frýdek-Místek – Český Těšín projekt na modernizaci a elektrizaci trati nevykazuje ekonomickou efektivitu Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice modernizace a elektrizace trati Studénka – Veřovice modernizace a elektrizace v úseku Sedlnice – Štramberk Úsek z Ostravy do Frýdlantu nad Ostravicí je jedním nejzatíženějších neelektrifikovaných v České republice, denně jím projíždí přibližně 6000 cestujících. Jako ekonomicky efektivní se prokázala investice do celého úseku Ostrava-Kunčice – Frýdlant nad Ostravicí, včetně tratě z Frýdlantu nad Ostravicí do Ostravice a také do úseku Studénka – Štramberk. S ohledem na rozhodnutí Ministerstva dopravy ČR o koncepci zavádění střídavé trakce (25 kV, 50 Hz) je nutné vybrané části studie aktualizovat, protože se předpokládá úspora investičních nákladů a možné prodloužení elektrizace do zastávky Frenštát pod Radhoštěm město, resp. do Valašského Meziříčí. V současné době není stanoven harmonogram stavby. Stavební činnost bude probíhat v několika etapách. Pokud v průběhu přípravy nenastanou závažnější komplikace, může samotná výstavba první etapy začít po roce 2020. Pro úsek Ostrava-Kunčice – Frýdek-Místek – Ostravice se zahájí ještě letos práce na dalším přípravném stupni, dokumentaci pro územní rozhodnutí. V případě jeho získání je možné navázat přípravou samotného projektu stavby, který je zakončen stavebním povolením. Dle rozhodnutí centrální komise začne SŽDC v současné době připravovat úsek Ostrava – Ostravice za 6,8 miliardy korun. Zbylé části projdou aktualizací, lze tedy předpokládat, že dojde k úpravě výše nákladů.

Beskydy (2/2) Cílový provozní koncept (interval ve špičce): bez dálkové osobní dopravy Sp Ostrava hl. n. – Frýdlant nad Ostravicí: 30´ Os Ostrava-Svinov/ Ostrava hl. n. – Frýdlant: 60´ Os Ostrava hl. n. – Valašské Meziříčí: 60´ (rozlomení vozebního ramene ve Frýdlantu nad Ostravicí a dále vedení v nezávislé trakci) Os (Mosty u Jablunkova – Ostrava-Svinov –) Studénka – Štramberk: 30´ Os Kopřivnice – Štramberk – Veřovice – Valašské Meziříčí: 60´ jízdní doby [min]: Druh vlaku Úsek Dnes Po realizaci Os Ostrava-střed – Frýdek-Místek 28 14 Ostrava-střed – Frýdlant nad Ostravicí 46 21 Ostrava-střed – Ostravice 61 33 Ostrava-Svinov – Štramberk 50 Uvedené tratě projdou celkovou modernizací. SŽDC zdvoukolejní úsek mezi Vratimovem a Frýdkem-Místkem. Ve Vratimově se v rámci zvýšení bezpečnosti plánuje zřízení mimoúrovňového křížení silnice se železnicí. Vybrané úseky budou kompletně elektrizovány a vybaveny nejmodernějším zabezpečovacím zařízením. Opraví se všechny zastávky a stanice, které dosud neprošly žádnou úpravou. Samozřejmostí je zajištění bezbariérových přístupů a nástupišť ve výšce 550 mm, ze kterých lze pohodlně nastupovat do moderních vozidel. Modernizací dojde k výraznému zvýšení traťových rychlostí a tím lepší časové dostupnosti jednotlivých míst regionu, výrazně se zkrátí jízdní doby. Konkrétně v úseku z Ostravy do Frýdku-Místku dojde i přes náročný profil k navýšení rychlosti na 100 až 120 km/hod. V případě úseku Frýdek-Místek – Frýdlant nad Ostravicí je možné docílit rychlosti až 160 km/hod. V dalších úsecích mezi Frýdlantem nad Ostravicí a Valašským Meziříčím se počítá s maximální rychlostí mezi 80–120 km/hod., mezi Sedlnicemi a Štramberkem dojde k navýšení rychlostí na 80–100 km/hod. Po modernizaci se jízdní doby spěšných vlaků zkrátí v porovnání se současností na polovinu, vzdálenost ze stanice Ostrava-střed do Frýdku-Místku zvládnou za 14 minut, do Frýdlantu za 21 minut, do Ostravice za 33 minut a do Valašského Meziříčí za 72 minut. Plánovaná modernizace přinese také zlepšení podmínek pro nákladní dopravu. V současné době je zejména délkou nákladních vlaků silně limitovaná automobilka Hyundai. Zdvoukolejnění mezi Vratimovem a Frýdkem-Místkem přinese odstranění tohoto limitu, což se projeví převedením části kamionové dopravy na železnici.

Brno – Přerov CIN: 35,41 mld. Kč Realizace: po roce 2020, soubor 4 staveb Stav přípravy: probíhá tendr na zpracování ZP + DÚR Záměry: modernizace trati až na rychlost 200 km/h kompletní zdvoukolejnění trati úrovňové přejezdy nahrazovány nadjezdy nebo podjezdy Zrušení 4 ŽST: Rousínov, Komořany u Vyškova, Němčice nad Hanou a Věžky

Brno – Přerov Cílový provozní koncept (pouze dálková doprava): Ex/R Brno – Přerov – Ostrava: 28 párů vlaků za den interval ve špičce 30´ R Brno – Prostějov – Olomouc (– Zábřeh n. M.): 15 párů vlaků za den interval ve špičce 30´ – 60´ R Brno – Kroměříž – Zlín: 13 párů vlaků za den interval ve špičce 60´ jízdní doby [min]: Druh vlaku Úsek Dnes Po realizaci Ex/R Brno – Vyškov 34 15 Brno – Kojetín 59 23 Brno – Přerov 74 30

Otrokovice – Zlín - Vizovice (1/2) CIN: 11,8 mld. Kč Realizace: 2019 – 2023 Stav přípravy: zpracování Zp + DÚR + EIA Záměry: elektrizace celé trati (střídavá trakce 25 kV, 50 Hz) zdvoukolejnění úseku Otrokovice – Zlín střed zvýšení max. traťové rychlosti na 100 km/hod vybudování terminálu VHD Zlín - střed projekt umožní další rozvoj kontejnerové terminálu Metrans v Lípě nad Dřevnicí vybudování tří mimoúrovňových křižovatek: tř. Osvobození, Otrokovice Prštné, Zlín ul. Podvesná , Zlín Současný stav: Trať je technicky a morálně zastaralá ŽST Otrokovice významný přestupní uzel

Otrokovice – Vizovice (2/2) Cílový provozní koncept: Os/Sp Olomouc – Přerov – Hulín – Otrokovice – Zlín – Vizovice Os/Sp Kroměříž – Hulín – Otrokovice – Zlín – Vizovice Os/Sp Uherské Hradiště – Staré Město – Otrokovice Os Otrokovice – Zlín Os Otrokovice – Zlín: 54 párů vlaků Interval ve špičce 15´ OS Zlín – Vizovice 29 párů vlaků Interval ve špičce 30´ jízdní doby [min]: Přesné časové polohy i rozsah vedení vlaků Os/Sp mohou být upraveny zejména s ohledem na počet a polohu vlaků dálkové dopravy – zde je předpoklad vedení vlaků kategorie Ex/R nejméně 1 pár za 120 minut v úseku Otrokovice – Zlín. Do doby, než bude možné rychlíky zavést (podmínkou úprava návazné infrastruktury Hulín – Kroměříž – Kojetín – Brno) budou vybrané rychlíky nahrazeny osobními vlaky relace Zlín střed – Otrokovice, aby byl dodržen špičkový 15minutový interval osobní dopravy mezi Otrokovice a Zlínem. Druh vlaku Úsek Dnes Po realizaci Ex/R Otrokovice – Zlín střed 13 9 Os Otrokovice – Vizovice 49 32

Staré Město u Uherského Hradiště – Luhačovice/Bojkovice/Veselí nad Moravou (1/2) CIN: 4,8 mld. Kč Realizace: 2023 – 2025 Stav přípravy: aktualizace studie proveditelnosti a shrnutí dosavadních výsledků Záměry: zvýšení traťové rychlosti a elektrizace (střídavou trakční soustavou 25 kV, 50 Hz) Bojkovice m.

Staré Město u Uherského Hradiště – Luhačovice/Bojkovice/Veselí nad Moravou (2/2) Cílový provozní koncept: Ex Praha hl. n. – Staré Město u U. H. – Veselí nad Moravou: 1 pár vlaků R Praha hl. n. – Staré Město u U. H. – Luhačovice: interval celodenně 120´ Sp/Os Zlín střed – Uh. Hradiště – Veselí n/M: interval ve špičce 60´ Os Uherský Brod – Újezdec u Luhačovic – Luhačovice: interval ve špičce 60´ jízdní doby [min]: Druh vlaku Úsek Dnes Po realizaci R Staré Město u U. H. – Luhačovice 39 33,5 Ex Veselí nad Moravou – Uherské Hradiště 13,5 11,5 Os 16,5

Stav přípravy a realizace prioritních projektů železniční infrastruktury v regionu střední a východní Moravy