VEŘEJNÁ EKONOMIKA A VEŘEJNÉ FINANCE Technická univerzita v Liberci - rozpočtová soustava a rozpočtový proces - 14. listopad 2016
ROZPOČTOVÁ SOUSTAVA ROZPOČTOVÝ PROCES Peníze vidí i slepý (čínské přísloví). Čím méně peněz, tím větší počty (Růžička). Peníze nejsou všechno, ještě jsou tu zlato a diamanty (KG). Obsah: veřejný sektor, veřejné statky a služby veřejná správa a produkce veřejných statků a služeb veřejné finance, veřejné rozpočty, rozpočtová soustava státní rozpočet, rozpočty státních fondů a územních samospráv rozpočtový proces sestavení rozpočtů a hospodaření podle schválených rozpočtů závěrečné účty a kontrola veřejných rozpočtů Ing. Ilja Štěpánek, exvedoucí ekonomického odboru KÚ LK
veřejné statky a služby VEŘEJNÁ EKONOMIKA stát soukromý sektor tržní ekonomika veřejný sektor veřejná ekonomika zboží a služby soukromé finance veřejné statky a služby veřejné finance
VEŘEJNÝ SEKTOR Veřejná ekonomika představuje praktickou aplikaci teoretických výstupů veřejné ekonomie, obecné vědy zkoumající ekonomické procesy ve veřejném sektoru, při řízení (ekonomickém i politickém) veřejného sektoru. Veřejná ekonomika = ekonomie veřejného sektoru. Veřejný sektor – jedna z částí vícesektorové ekonomiky, jejímž výstupem je poskytování veřejných statků a služeb spojených s netržními aktivitami státu, jejichž realizace je z pohledu srovnání nákladů a výnosů zpravidla nezisková.
VEŘEJNÉ STATKY A SLUŽBY Veřejné statky a služby = plnění poskytované veřejným sektorem, na jehož dostupnosti pro občany má zájem veřejná správa (stát a územní samosprávy). Jejich společným znakem mj. je, že jejich spotřeba jedním spotřebitelským subjektem nesnižuje jejich dostupnost pro ostatní subjekty. Obsahem veřejného statku nebo služby může být: věcné plnění tj. je poskytnutí nějakého užitku občanům – vzdělání, zdravotní péče, sociální služby, dopravní obslužnost atp., administrativní nebo správní plnění např. veřejný pořádek, legislativa, regulace norem chování, bezpečnost, správa atd.
VEŘEJNÉ STATKY A SLUŽBY O produkci veřejných statků a služeb, jejich struktuře, množství a kvalitě se nerozhoduje na trhu, ale veřejnou volbou, a to zpravidla nepřímo volenými zástupci. Produkce veřejných statků a služeb musí být přikázána zákonem. Územní samosprávy mají dále právo, pokud jsou k tomu zákonem zmocněné, o nich rozhodovat v rámci své samostatné působnosti. Garantem fungování veřejného sektoru je veřejná správa, kterou tvoří soustava orgánů, institucí a úřadů s centrální nebo územní působností.
VEŘEJNÁ SPRÁVA Organizační struktura veřejné správy státní správa – je vykonávána orgány státu samospráva – je vykonávána samosprávnými subjekty, které lze dále členit na: územní samosprávu – ÚSC (kraje a obce) profesní a zájmovou samosprávu – komory, svazy apod. Mezi priority veřejné správy kromě zajištění věcné a organizační struktury poskytování veřejných statků a služeb ji i zabezpečit finančně.
VEŘEJNÉ FINANCE Za veřejné finance označujeme finanční prostředky a pravidla, za kterých jsou veřejnou správou tyto finanční zdroje vytvářeny, přerozdělovány a vynakládány na fungování veřejného sektoru příp. podporu soukromého sektoru, pokud na tom má veřejná správa zájem. Finanční zdroje veřejných financí tvoří příjmy veřejné správy vymezené zákony např. daně, poplatky, odvody, pojištění, cla apod., které se podle daných pravidel přerozdělují a formou veřejných výdajů hradí náklady poskytovaných veřejných statků a služeb. Nástrojem tohoto procesu jsou veřejné rozpočty.
VEŘEJNÉ ROZPOČTY Veřejný rozpočet je finančním, zpravidla ročním finančním plánem (bilančním účtem) daného subjektu veřejné správy na: a) centrální úrovni stát, parlament, vláda, resorty státní rozpočet státní fondy rozpočty státních fondů b) decentralizované RRRS a kraje krajské rozpočty města a obce + DSO obecní rozpočty organizační složky (součástí rozpočtu zřizovatele) (příspěvkové organizace, obchodní společnosti, ops.) Struktura veřejných rozpočtů tvoří rozpočtovou soustavu ČR
ROZPOČTOVÁ SOUSTAVA Veřejné finance Rozpočtové fondy Veřejné rozpočty Státní rozpočet Rozpočty příspěvkových organizací Rozpočty RRRS Rozpočty krajů Rozpočty obcí Rozpočty dobrovolných svazků obcí Rozpočtové fondy Životního prostředí Dopravní infrastruktury Rozvoje bydlení Zemědělský intervenční Kultury Kinematografie
ROZPOČTOVÝ PROCES Je základním nástrojem, který vede k dosažení cílů a vnitřní soudržnosti rozpočtové politiky, tzn., že pomocí něj dojde k naplnění politického zadání či politického (volebního) programu. Otevřenost rozpočtového procesu představuje účinný nástroj k naplnění rozpočtové politiky, k efektivnímu a účinnějšímu naplnění veřejné služby. Legislativní rámec upravující rozpočtový proces na úrovni: státu = zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech ÚSC a RRRS = zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů s přihlédnutím k ustanovením zákona č. 128/2000 Sb., o obcích a zákona č. 129/2000 Sb., o krajích a ustanovením zákona č. 136/2006 Sb., o podpoře regionálního rozvoje
NA ÚROVNI STÁTU zpracování schvalování realizace vyhodnocení vnější a vnitřní podmínky vláda, parlament zpracování schvalování hospodaření podle rozpočtu kontrola veřejní, finanční realizace závěrečný účet vyhodnocení
VNĚJŠÍ A VNITŇÍ PODMÍNKY mezinárodní situace a vztahy (pakty, uskupení, krize, prosperita) výsledky voleb (politická reprezentace) státní koncepce (energetická, dopravní, zemědělská, atd.) makroekonomické ukazatele (jak šlape ekonomika a její perspektivy) aktuální legislativa (nastavení parametrů) dosažená úroveň hospodaření s veřejnými prostředky
STŘEDNĚDOBÝ VÝHLED = běžný rok + 2 následující 2016 + (2017 – 2018) Je jednou z příloh návrhu státního rozpočtu na běžné období. Makroekonomické indikátory do roku 2018 (HDP, spotřeba domácností a vlády, průměrná míra inflace, zaměstnanost , míra nezaměstnanosti, objem mezd a platů, směnný kurz, dlouhodobé úrokové sazby (10 let), ropa Brent a HDP eurozóny apod. Střednědobé výdajové rámce na období 2017 až 2018 v mld. Kč 2017 2018 státní rozpočet 1 152,3 1 185,4 státní fondy 59,4 60,3 centrální vláda 1 211,7 1 245,7 Schodky ročních rozpočtů do roku 2018 2016 = 70 mld. Kč 2017 = 60 mld. Kč 2018 = 50 mld. Kč
Úhrnná bilance státního rozpočtu ukazatel v tis. Kč 2008 2009 2010 2011 2012 2013 příjmy celkem 1 036 510 540 1 114 001 697 1 022 219 350 1 044 000 908 1 084 700 778 1 118 455 070 výdaje celkem 1 107 310 540 1 152 101 697 1 184 919 350 1 179 000 908 1 189 700 778 1 218 455 070 z toho: finanční vztahy k ÚSC 10 544 024 10 850 742 13 099 738 11 014 438 9 289 958 kraje 1 118 457 1 178 928 1 176 186 1 074 348 1 035 651 1 040 870 obce po krajích 8 749 593 8 979 617 10 793 749 9 183 550 9 010 404 7 434 739 hlavní město Praha 675 974 692 197 1 129 803 966 264 968 383 814 349 schodek - 70 800 000 20 000 000 - 38 100 000 - 192 200 000 - 162 700 000 - 156 420 000 - 135 000 000 - 142 770 000 - 105 000 000 - 81 260 000 - 100 000 000 - 29 500 000 financování 70 800 000 38 100 000 162 700 000 135 000 000 105 000 000 100 000 000 vydání státních dluhopisů 60 032 364 23 600 605 153 232 954 131 589 908 101 329 627 101 416 800 přijaté dlouhodobé úvěry 10 195 527 15 823 034 12 671 411 5 501 092 5 896 309 změna stavu na účtech státních finančních aktiv 572 109 - 1 323 639 - 3 204 365 - 2 091 000 - 2 225 936 - 1 416 800
Úhrnná bilance státního rozpočtu ukazatel v tis. Kč 2014 2015 2016 2017 2018 2019 příjmy celkem 1 099 307 509 1 118 455 070 1 180 856 787 1 249 272 037 x výdaje celkem 1 211 307 509 1 218 455 070 1 250 856 787 1 309 272 037 z toho: finanční vztahy k ÚSC 9 296 709 9 289 958 9 421 005 10 237 268 kraje 1 040 870 1 069 943 1 140 548 obce po krajích 7 431 305 7 434 739 7 517 337 8 190 527 hlavní město Praha 816 534 814 349 833 725 906 193 schodek - 112 000 000 - 77 780 000 - 100 000 000 - 29 500 000* - 70 000 000 82 300 000 - 60 000 000 - 50 000 000 - 30 000 000 financování 112 000 000 100 000 000 70 000 000 60 000 000 vydání státních dluhopisů 113 568 800 101 416 800 70 635 100 60 403 400 přijaté dlouhodobé úvěry změna stavu na účtech státních finančních aktiv - 1 568 800 - 1 416 800 - 635 100 - 403 400
PŘÍJMY STÁTNÍHO ROZPOČTU
PŘÍJMY STÁTNÍHO ROZPOČTU 2016 Rozpočtované příjmy na rok 2016 1 180 856,8 mil. Kč 100 % daňové příjmy celkem 619 726,5 mil. Kč 52,48 % pojistné na sociální a zdravotní zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti 421 986,9 mil. Kč 35,74 % nedaňové příjmy 41 033,8 mil. Kč 3,47 % kapitálové příjmy 5 200,0 mil. Kč 0,44 % přijaté transfery /EU/EHP/CH/ 92 909,6 mil. Kč 7,87 %
VÝDAJE STÁTNÍHO ROZPOČTU 2016 Mandatorní výdaje 758 mld. Kč 60,6 % Quasi mandatorní výdaje 232 mld. Kč 18,6 % Transfery 115,9 mld. Kč 9,3 % Ostatní 144,1 mld. Kč 11,5 % Výdaje celkem 1 250 mld. Kč 100 %
PROBLÉMY STÁTNÍHO ROZPOČTU Obecným problémem českých veřejných financí jsou: vysoké deficity a z nich plynoucí kumulovaný státní dluh, meziročně narůstající podíl mandatorních výdajů nízký podíl kapitálových výdajů na celkových výdajích. Finanční zdroje státního rozpočtu tvoří 51,4 % daňové příjmy 35,8 % pojištění na sociální a zdravotní zabezpečení a příspěvek na politiku zaměstnanosti, (jakýkoliv úbytek těchto zdrojů (a je to politikum) znamená problémy na straně výdajů) 5,0 % ostatní příjmy (vlastní + kapitálové příjmy) v podstatě kolik si stát na sebe vydělá 7,8 % transfery z jiných rozpočtů (EU/EHP/CH) Výdaje státního rozpočtu tvoří 58 % mandatorní výdaje včetně deficitu (bez deficitu se jedná až o 90% tzn., že na řadu mandatorních výdajů si stát půjčuje), z nichž téměř 60 % představují sociální transfery – důchody, zdravotní pojištění, státní sociální podpora, nemocenská aj vč. dluhová služby a neustále rostou 17 % quasimandatroní výdaje – provozní výdaje veřejného sektoru, zejména na platy a obranu 8 % tvoří kapitálové výdaje 17 % ostatní výdaje včetně transferů
Vývoj deficitu SR v mld.Kč měřítkem rizikovosti není výše schodků, ale jejich udržitelnost v čase rok deficit HDP 1995 7,2 5,9 2001 - 67,7 2,4 2007 - 66,4 6,0 1996 1,6 4,1 2002 - 45,7 1,8 2008 - 20,0 3,1 1997 - 15,7 - 0,8 2003 - 109,1 3,6 2009 - 192,2 - 4,1 1998 - 29,3 - 0,7 2004 - 93,7 4,4 2010 - 156,4 2,2 1999 - 29,6 1,2 2005 - 56,3 6,3 2011 - 142,8 2,5 2000 - 46,1 3,9 2006 - 97,6 6,9 2012 - 81,3
VYBRANÉ MANDATORNÍ VÝDAJE Výdaje / mil.Kč 2015 sk. 2016 2017 2018 dávky důchodového pojištění 395 507 401 268 412 953 429 666 dávky nemocenského pojištění 24 325 24 728 26 238 27 345 státní sociální podpora a pěstounská péče 38 253 40 140 40 800 41 250 podpory v nezaměstnanosti 8 303 7 500 8 800 dávky pomoci v hmotné nouzi 10 593 11 685 12 700 13 100 dávky osobám se ZTP 1 976 2 200 2 350 2 400 příspěvek na péči podle zákona o soc. službách 21 213 21 820 23 800 24 200 zvláštní soc. dávky příslušníků ozbrojených sil 7 323 7 709 7 546 7 612 ostatní soc. dávky a transfery 738 802 821 822 výdaje při platební neschopnosti zaměstnavatelů 230 400 příspěvek státu k penzijnímu připojištění 6 817 7 200 7 300 7 400 platby státu do veřejného zdravotního pojištění 60 944 63 058 Sociální dotace a příspěvky zaměstnavatelům 4 962 5 500 5 6005 5 750 Podpora zaměstnávání ZTP a restrukturalizaci 5 600 Aktivní politika zaměstnanosti 2 095 2 380 2 000 Mandatorní výdaje (pouze sociální) cel. 583 278 596 391 614 367 633 804
QUASI MANDATORNÍ VÝDAJE Výdaje / mil. Kč 2007 2010 2013 2015 Aktivní politika zaměstnanosti 3 574 1 997 1 358 2 095 Výdaje na obranu (MO) 55 446 44 372 34 675 40 792 Viségradský fond 820 775 719 854 Mzdy OSS a státních PO 158 755 167 473 166 915 186 065 Platy duchovních 1 225 1 331 1 445 1 375 Investiční pobídky 261 255 Quasi mandatorní výdaje celkem 220 081 216 203 205 112 230 181
PROJEDNÁNÍ ROZPOČTU návrh zákona o státním rozpočtu na příslušný rok předkládá vláda do 30.9. předchozího roku Poslanecké sněmovně. o návrhu státního rozpočtu jedná pouze Poslanecká sněmovna (senát nikoliv). Po prvním čtení v Poslanecké sněmovně se rozpočtem zabývají jednotlivé sněmovní výbory. Ve druhém čtení se již poslanci snaží prosadit potřebné pozměňovací návrhy. Po třetím čtení se již o zákonu hlasuje a aby byl schválen, musí získat nadpoloviční většinu hlasů. zákon podepíše prezident a následně se vyhlašuje ve Sbírce zákonů ČR. Zákon o státním rozpočtu se přijímá každoročně pro nový fiskální rok (v ČR = kalendářní rok). není-li schválen do 31.12. předchozího roku řídí se hospodaření státu do doby jeho schválení podmínkami rozpočtového provizoria (v historii ČR pouze 1x – následovala opoziční smlouva a schválení rozpočtu)
PENĚŽNÍ FONDY STÁTU Státní fond životního prostředí – zřízen zákonem č. 388/1991 Sb., je specificky zaměřenou institucí, která je významným finančním zdrojem při ochraně a zlepšování stavu životního prostředí. Státní fond dopravní infrastruktury – zřízen zákonem č. 104/2000 Sb., je určen k financování výstavby, modernizace, oprav a údržby silnic a dálnic, železnic významných vnitrozemských vodních cest. Státní fond rozvoje bydlení – zřízen zákonem č. 211/2000 Sb., posláním je podpora rozvoje bydlení v ČR v souladu s koncepcí bytové politiky vlády ČR a udržitelný rozvoj obcí, měst a regionů Státní zemědělský intervenční fond – zřízen zákonem č. 256/2000 Sb., pro výkon společné zemědělské a rybářské politiky státu pro poskytování dotací a provádění intervenčních nákupů zemědělských produktů a potravin Státní fond kultury - zřízen zákonem č 239/1992 Sb., je aktivním finančním nástrojem podpory české kultury. Státní fond kinematografie – zřízen zákonem č. 496/2012 Sb., je právním nástupcem SF ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie, spravuje audiovizuální poplatky a poplatky z reklam, vykonává majetková autorská práva za stát a poskytuje filmové pobídky.
PENĚŽNÍ FONDY A ROZPOČET
REGIONÁLNÍ RADY dofinancování projektů spolufinancovaných z „předvstupních“ fondů EU bylo ukončeno v roce 2006. Nové programovací období EU na období let 2007 – 2013. Další období financování 2014-20. k 1.7.2006 ze zákona č. 138/2006 Sb., kterým se měnily zákony v souvislosti s přijetím zákona o veřejných zakázkách a zákon o podpoře regionálního rozvoje, vznikají Regionální rady regionů soudržnosti (RRRS jako NUTS 2), které začaly plnit úkoly řídících orgánů regionálních operačních programů. jsou financovány z rozpočtů krajů (provoz) a dotací z kapitoly MMR státního rozpočtu na předfinancování a spolufinancování jejich prostřednictvím realizovaných projektů v návaznosti na regionální operační programy (ROP) hospodaří podle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, své příjmy a výdaje třídí podle vyhlášky č. 323/20002 Sb., o rozpočtové skladbě a vedou účetnictví podle zákona č. 563/1991 sb., o účetnictví, roční rozpočet je schvalován usnesením regionální rady
ROZPOČTY ÚZEMNÍCH SAMOSPRÁV jsou finančními plány, jímž se řídí financování hlavních činností a aktivit krajů, měst a obcí v daném kalendářním roce, obsahem je bilance jejich příjmů a výdajů včetně tvorby a použití peněžních fondů, které jsou v jejich případě nedílnou součástí ročních rozpočtů, a jsou zpravidla vyrovnané ve smyslu rovnosti rozpočtovaného objem příjmů s rozpočtovaným objemem výdajů. Vyjímky: přebytkový rozpočet = výdaje < příjmy tj. část příjmů je navrhována k využití až v následujících letech nebo je určena ke splácení jistiny úvěrů čerpaných v předchozích letech (vyrovnání rozpočtu tvorbou finančních rezerv nebo prostřednictvím třídy 8 financování rozpočtové skladby). schodkový rozpočet = výdaje > příjmy; vyšší výdaje jsou kryty prostředky z minulých let nebo půjčkou, úvěrem, finanční výpomocí nebo výnosem z prodeje vlastních dluhopisů (třída 8 financování RS). schvalovány jsou formou usnesení příslušných zastupitelstev
Střednědobý výhled Na úrovni krajů a obcí = běžný rok + 2 – 5 (2016 + 2017 – min. 2018) je pomocným nástrojem samosprávy, který slouží pro střednědobé finanční plánování jeho rozvoje, je bilancí konkrétní samosprávou dosažitelných finančních zdrojů v daném období proti kterým je postaven především výčet uzavřených smluvních vztahů, přijatých závazků a dlouhodobých záměrů, podklady k rozpočtovému výhledu zpracování návrhu rozpočtového výhledu odsouhlasení návrhu rozpočtového výhledu zveřejnění návrhu rozpočtového výhledu připomínkování návrhu rozpočtového výhledu schválení rozpočtového výhledu odborné útvary úřadu samosprávy odborný útvar úřadu samosprávy rady územních samospráv nezveřejňuje se výbory zastupitelstev zastupitelstvo
STRUKTURA ROZPOČTU ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVY
ROZPOČTOVÝ PROCES zpracování zásad včetně HMG schválení postupu přípravy podklady k rozpočtu zpracování návrhu rozpočtu odsouhlasení návrhu rozpočtu zveřejnění návrhu rozpočtu připomínkování návrhu rozpočtu vyhodnocení připomínek schválení návrhu rozpočtu rozpis rozpočtu hospodaření podle rozpočtu kontrola hospodaření odborný útvar úřadu samosprávy rada kraje, města nebo obce odborné útvary úřadu samosprávy odborný útvar – úřední deska občané + výbory zastupitelstev zastupitelstvo kraje, města, obce odborný útvar – rada samosprávy odborné útvary samosprávy odborný útvar + rady + finanční výbor + zastupitelstva + vnější kontroly
Rozpočtové příjmy Daňové: Nedaňové: Kapitálové: Transfery: sdílené daně - zákon č. 243/2000 Sb., o RUD + prováděcí vyhláška č. 272/2016 Sb. daň z nemovitostí – zákon č. 243/2000 Sb., o RUD + 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí správní poplatky – zákon 634/2004 Sb., o správních poplatcích místní poplatky – zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích poplatky z oblasti životního prostředí (komunální odpad, plyn, podzemní vody) Nedaňové: z vlastní činnosti ÚSC, jeho úřadu a organizačních složek odvody příspěvkových organizací z úroků a finančního majetku, přijaté platby, splátky, vratky z pronájmů a prodeje neinvestičního majetku Kapitálové: z prodeje investičního majetku vč. akcií a majetkových podílů Transfery: ze státního rozpočtu – přenesený výkon státní právy – pro rok 2016 z.č. 400/2015 Sb. z jednotlivých resortů státního rozpočtu - účelové dotace a příspěvky ze státních fondů – účelové dotace a příspěvky z jiných rozpočtů - účelové dotace a příspěvky (kraje a ostatní obce) Souhrnný objem finančních příjmů tvoří příjmový rámec obecního rozpočtu, který je pro sestavení bilance výdajů nepřekročitelný
RUD PRO ROK 2017
Rozpočtové výdaje závazky vyplývající s plnění povinností uložených zvláštními předpisy, výdaje na činnost orgánů samospráv v jejich samostatné působnosti, zejména výdaje spojené s péčí o vlastní majetek a jeho rozvoj, výdaje spojené s výkonem státní správy, ke které je příslušná samospráva pověřena zvláštními právními předpisy, závazky vyplývající s uzavřených smluvních vztahů v jeho hospodaření a ze smluvních vztahů vlastních organizací, jestliže k nim jejich zřizovatel přistoupil, dotace do jiných rozpočtů samospráv, závazky přijaté v rámci spolupráce s jinými ÚSC nebo dalšími subjekty včetně příspěvků na společnou činnost, splátky přijatých půjček, úvěrů a finančních výpomocí včetně úroků, jiné výdaje v rámci působnosti kraje včetně darů a příspěvků na sociální nebo jiné humanitární účely.
HOSPODAŘENÍ PODLE ROZPOČTU Omezme se na principy jeho kontroly Na úrovni státu ministerstvo financí vláda rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny nejvyšší kontrolní úřad Na úrovni územních samospráv krajů a obcí krajské a obecní úřady rady a zastupitelstva krajů a obcí ministerstvo financí a auditorské firmy generální finanční ředitelství
Závěrečný účet je finančním dokumentem, kterým se uzavírá rozpočtový proces a ve kterém jsou zpracovány údaje o rozpočtovém hospodaření rozpočtových subjektů, kterými jsou: plnění rozpočtu příjmů a výdajů, finanční hospodaření ÚSC zřízených nebo založených právnických osob, hospodaření s majetkem ÚSC, vyúčtování finančních vztahů k jiným rozpočtům resp. dalším subjektům Výsledky provedených kontrol
VÝBĚR PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ Rozpočty: Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech Zákon č. 345/2014 Sb., o státním rozpočtu ČR na rok 2015 Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní Vyhláška č. 400/2015 Sb., o podílu obcí na výnosech daní Vyhláška č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích Zákon č. 136/2006 Sb., o podpoře regionálního rozvoje
VÝBĚR PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ Soustava daní: Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty Zákon č. 586/1992 Sb., o dani z příjmů (od 2014 vč. dědické a darovací) Zákon č. 343/2003 Sb., o spotřebních daních Zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí ZO Senátu č. 340/2013 Sb., o nabytí nemovitých věcí Zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční Zákon č. 261/2009 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů – ekologické daně (daň z plynů, pevných paliv, elektřiny) Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích Zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích
VÝBĚR PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ Pojistné: Zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku nezaměstnanosti Zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění Zákon č. 280/1992 Sb., o zdravotních pojišťovnách Zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění Zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění Správa daní: Zákon č. 456/2011 Sb., o finanční správě ČR (GFŘ; FŘ; FÚ; OFŘ) Zákon č. 17/2012 Sb., o celní správě ČR (GŘC; CÚ kraje, CÚ let) Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád (správa daní a poplatků)
VÝBĚR PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ Kontrola: Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví + prováděcí vyhlášky České účetní standardy Zákon č. 456/2011 Sb., o finanční správě ČR Zákon č. 166/1993 Sb., o nejvyšším kontrolním úřadu Zákon č. 254/2000 Sb., o auditorech (Komora auditorů ČR) Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumání hospodaření ÚSC a DSO Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích
Přednášku připravil a za věnovanou pozornost děkuje Ing. Ilja Štěpánek exvedoucí ekonomického odboru Krajského úřadu Libereckého kraje Liberecký kraj U Jezu 642/2a 4601 80 Liberec 2 Česká republika www.kraj-lbc.cz
STÁTNÍ DLUH rok mld. Kč 1995 154,4 2001 345,0 2007 892,8 2013 1 683,3 1996 155,2 2002 385,9 2008 999,6 2014 1 663,7 1997 173,1 2003 493,2 2009 1 178,0 2015 1 673,0 1998 194,7 2004 592,8 2010 1 344,1 2016 1999 228,4 2005 691,2 2011 1 499,4 2017 2000 289,9 2006 802,5 2012 1 667,6 2018
HRUBÝ VEŘEJNÝ DLUH K HDP
VÝDAJE RESORTŮ 2017 resort název mil. Kč 301 Kancelář presidenta republiky 428,6 343 Úřad pro ochranu osobních údajů 159,7 302 Poslanecká sněmovna Parlamentu 1 227,2 344 Úřad průmyslového vlastnictví 184,5 303 Senát Parlamentu 549,7 345 Český statistický úřad 971,8 304 Úřad vlády České republiky 1 291,7 346 Český úřad zeměměřičský a katastrální 3 048,8 305 Bezpečnostní informační služba 1 652,9 348 Český báňský úřad 155,2 306 Ministerstvo zahraničních věcí 7 645,2 349 Energetický regulační úřad 285,6 307 Ministerstvo obrany 52 53,0 353 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 253,8 308 Národní bezpečnostní úřad 490,1 355 Úřad pro studium totalitních režimů 290,1 309 Kancelář veřejného ochránce práv 107,2 358 Ústavní soud 238,6 312 Ministerstvo financí 21 168,1 361 Akademie věd České republiky 5 133,2 313 Ministerstvo práce a sociálních věcí 560 466,4 371 Úřad pro dohled na hospodařením PSaH 314 Ministerstvo vnitra 63 347,4 372 Rada pro rozhlasové a televizní vysílání 62,3 315 Ministerstvo životního prostředí 19 902,1 373 Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře 317 Ministerstvo pro místní rozvoj 15 984,8 374 Správa státních hmotných rezerv 2 559,1 321 Grantová agentura České republiky 4 282,4 375 Státní úřad pro jadernou bezpečnost 351,2 322 Ministerstvo průmyslu a obchodu 38 348,7 376 Generální inspekce bezpečnostních sborů 307,6 327 Ministerstvo dopravy 55 090,1 377 Technologická agentura České republiky 3 551,9 328 Český telekomunikační úřad 1 406,4 381 Nejvyšší kontrolní úřad 501,9 329 Ministerstvo zemědělství 51 964,6 396 Státní dluh 46 342,5 333 Ministerstvo školství, mládeže, TV a sportu 165 425,9 397 Operace státních finančních aktiv 1 245,0 334 Ministerstvo kultury 12 575,9 398 Všeobecná pokladní správa 146 349,0 335 Ministerstvo zdravotnictví 7 286,3 336 Ministerstvo spravedlnosti 26 103,5 SR celkem 1 309 272