Informace jako identita v kyberprostoru

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hotel Tatra, Velké Karlovice 23. – 25. dubna 2007 S4U – Seminář o Univerzitním informačním systému 1 Osobní management Tomáš Procházka.
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_02_PC_a_zdraví TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
Informace jako identita v kyberprostoru I. INTERAKCE.
I DENTIFIKACE NA INTERNETU Mgr. Marie Kardová Leden 2014.
Název školyZákladní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm Číslo projektuCZ / / Číslo materiáluVY_32_INOVACE_225 AutorMgr. Romana Rybiařová.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Principy Základních registrů Ing. Ondřej Felix, CSc.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_14_Internet1 TEMA:HARDWARE A SOFTWARE ČÍSLO.
Počitačová bezpečnost - je obor informatiky, který se zabývá zabezpečením informací v počítačích (odhalení a zmenšení rizik spojených s používáním počítače).
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_15_Sítě_internet2 TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Software =je v informatice sada všech počítačových programů používaných v počítači, které provádějí nějakou činnost. - Software je protiklad k hardwaru,
Úvod do databází MS Access (1).
Pasivní bankovní operace -přímé bankovnictví
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Kriminalistická charakteristika trestného činu
Základy automatického řízení 1
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Internet.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
INFORMATIKA – použití počítačů
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Inf Počítač a lidé s handicapem
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
RASC Standardy řízení služeb
Pracovní porada Pracovní list.
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
INTERNET Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Pracovní porada Pracovní list.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Základní informace o poskytovateli
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Digitalizace modelování skutečnosti
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Kognitivní věda vznik 1956 na konferenci MIT o Shanonově teorii informace mysl jako systém na zpracování informací myšlení jako algoritmická manipulace.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Přídavná zařízení.
Synergie manažerského týmu
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Psychologie test.
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
prezentace informačního systému
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Informace jako identita v kyberprostoru I. INTERAKCE

Kyberprostor evoluce elektronických systémů – nový druh informačních artefaktů, substrát WWW, všudypřítomné nový informační prostor definován interakcemi člověka s informačními artefakty kyberprostor – existuje mezi fyzickým a mentálním prostorem obydlený lidmi, elektronickými informačními artefakty, počítačovými agenty (programy), stopami lidské aktivity příklad kolektivní lidské znalosti dynamičtější a rozsáhlejší víc než může jedna lidská mysl pojmout části kyberprostoru, tvořené z nových druhů informačních artefaktů naleží jedinci – reprezentace osobní identity v kyberprostoru interakce lidí mezi sebou a s informačními artefakty v kyberprostoru – alternativní vyjádření osobní identity, která přetrvává, mění se, a propaguje se jako nový druh informace – proflekse sebe sama

Proflekse reprezentuje naši osobní identitu v kyberprostoru produkt našich vědomých a nevědomých činností v kyberprostoru produkt spolupráce a vědomé či nevědomé interakce s lidmi a počítačovými agenty dynamický osobnostní profil, který ovlivňuje jak nás jiní lidé a agenti chápou a ovlivňuje naše další činnosti v kyberprostoru i ve fyzickém světě hranice mezi kyberprostorem a fyzickým prostorem se stírají  důležitost identity v kyberprostoru

Kyberprostor zahrnuje lidi, globální elektronickou síť, informační artefakty tvořené lidmi a stroji, softwarové agenty lidé jednají v kyberprostoru pomocí technických interfejsů: vstupy – např. klávesnice, herní ovladače, senzory; výstupy – např. LCD displeje, audio spíkr síť obsahuje: telekomunikační kanály, vrstvy hardware jako servery, uložené soubory, routery v roli fyzických uzlů, různé protokoly zajišťující výměnu, software zajišťující kontrolu hardware informační artefakty: databáze, webové stránky, video, spustitelné soubory (programy, aplikace), adresované zprávy (email), veřejné zprávy (např. blogové příspěvky, tweety, příspěvky na zeď) od lidí, logy a výpočty od strojů softwarové agenty: software který indexuje, třídí, vyhledává, přiřazuje vzory, agreguje, srovnává a filtruje informační artefakty a činnosti dalších lidí a softwaru

Kyberprostor informační energie reprezentuje nový druh globální znalosti – naplnění vize Teilharda de Chardin? dynamika kyberprostoru – lidé a programoví agenti neustálé aktivní → vyhledávače interagují s lidmi dotaz specifikuje odpovídající podmnožinu kyberprostoru, stejný dotaz o chvíli později (nebo položený jinou osobou) přináší jinou podmnožinu výsledků př. dotaz na přírodní katastrofu nebo známou osobnost přinese jiné výsledky před a po katastrofě/úmrtí osoby lidé existují ve fyzickém prostoru a v osobním a veřejném mentálním prostoru duševně zdravý člověk jimi bez zmatků prochází, děti a duševně choří si je pletou totalita mentálního prostoru zachycená v informačních artefaktech – totalita lidmi zaznamenaných znalostí – není totalitou kolektivního mentálního prostoru

Kyberprostor osobní pól – problém udržet informaci v kyberprostoru osobní, není kontrolovatelným analogovým objektem fyzického světa, můžeme odmítnout umístit informační objekt do veřejného prostoru v kyberprostoru kontrolujeme bity za účelem dosažení různých cílů, učení a komunikace informační objekty sdílejí digitální komponenty počet programovaných jednotek v našem životě roste a vzájemně komunikuje → umisťujeme senzory do aut, domovů i do našich těl

Kyberprostor komponenty spojeny širokým spektrem způsobů do datových struktur (gridů) – nejme schopni zjistit jak elektronický soubor v soukromé oblasti kyberprostoru – musí se vytvořit záloha, archiv důvěřujeme poskytovatelům datových struktur , že naše bity jsou bezpečné a ostatním nedostupné soukromý prostor (domov, auto, mysl) x veřejný prostor (kanceláře, nákupní střediska, autobusy, online fóra) máme soukromé a veřejné sbírky informačních artefaktů, zabezpečené a otevřené sítě doma i v kancelářích při jednání očekáváme převzetí stejných vlastností (soukromé/veřejné), ve fluidním kyberprostoru to nemusí platit objekty v kyberprostoru se šíří, naše činnosti jsou polosoukromé př. vyhledávání zboží na internetu využíváno např. v e-komerci – obchodníci používají kolaborativní filtrování a vytěžování dat (datamining)

Uživatelský interfejs Infrastruktura kyberprostoru: hardware, software, protokoly, sestavy dat, lidští pracovníci uživatelský interfejs – podpora různorodosti v používání elektronický informací, abychom mohli interagovat podobně bohatě, jako ve fyzickém světě interfejs – koordinuje a ovládá mnoho zařízení a služeb naše nastavení preferencí, kolaborativního filtrování, profilu, historie a záložek by se měly přesunout s námi, když procházíme mezi vědeckými daty v digitální knihovně k toku nových dat z nástrojů, z knihkupectví Amazon, k našemu souboru v soukromých datových strukturách, mezi různými maily a klienty v telefonech, počítačích a inteligentních budovách cíl: běžný interfejs, který se adaptuje a přenáší mezi různými aplikacemi

Uživatelský interfejs in formační artefakty (soubory) můžeme přenášet mezi různými platformami (notebook, počítač, mobil) s různými operačními systémy, ale různými uživatelskými interfejsy potřebujeme interfejsy, které uspokojí různorodé potřeby, preference a schopnosti celosvětové populacea kustomizovatelné a různorodé služby a nástroje → univerzální přístupnost a mosty přes digitální propast interfejsy na ovládání veřejných a soukromých informačních toků, nástroje na ovládání exoinformace (vzniká jako vedlejší informační produkt při vyhledávání informací jedincem)

Uživatelský interfejs naše online aktivity shromažďovány a vytěžovány za několika účely: slouží našim potřebám - zlepšení služeb slouží prodejcům slouží bezpečnostním agenturám úsměv, chůze a další osobní charakteristiky o nás hodně prozrazují prostředí plné zařízení na shromažďování dat (videokamery, chemické a biologické senzorické sítě) zpřístupňují exoiformace z fyzického prostoru reciproční vztahy motivujíci sdílení exoinformací nahrazovány nerecipročními způsoby shromažďování potřeba interfejsu pomáhajícího ovládat soukromí a dělat vědomá rozhodnutí o informaci v soukromém a veřejném prostoru – odhalování aspektů naší identity ve spacifickém kontextu, připomínání za jakých podmínek jsme tak učinili

Interakce člověk – informace (HII) konvergence digitálních reprezentací a elektronických médií v kyberprostoru – živá lidská zkušenost – kontinuální a kontextuální → analogová informace jako zkušenost, emergentní fenomém – informační interakce informace jako extenze našich já – vědomé a nevědomé stopy a spojení v kybersvětě překlenujícím fyzický a mentální svět HII – zkoumá lidi a informace jako entity a jejich aktivity při vzájemné výměně zahrnuje charakteristiky aktérů (člověka a informace), povahu prováděných aktivit, druhy vztahů mezi činnostmi a entitami, kontext interakce, výsledné změny aktérů a kontextu

Interakce x použití artefakty designované na působení změn v jiných entitách beze změny člověka - aktéra či artefaktu – nástroje, používáme je př. kladivo na zatlučení hřebíku artefakty designované na působení změn u aktéra beze změny artefaktu, komplexní – mix použití a interakcí př. automobil působí změnu fyzické pozice, při používání provádíme s jeho komponentami (volant, spojka, brzda) množinu přesně definovaných interakcí knihy, filmy – změna aktéra učením se. Použití natolik důležité, že má svůj vlastní termín – čtení, dívání se na film

Kybernetika řec. kybernétés = kormidelník vznik 40tá léta 20. století v Bostnu MIT zakladatel kybernetiky Norbert Wiener ji definoval jako vědu o „řízení a komunikaci v živočichu a ve stroji“ od roku 1946 Macy konference v New Yorku – vznikl koncepční rámec kybernetiky práce prvních kybernetiků spjata s vojenským výzkumem – sledování a sestřelování letadel, později studium nervových mechanizmů

Kybernetika kybernetika se zabývá: chováním složitých, dynamických, otevřených systémů, a to systémů biologických, technických, ale i sociálních další významná jména: John von Neumann (teorie her, vynález digitálního počítače), W.R.Ashby (formuloval jediný přírodní zákon postulovaný kybernetikou) http://www.youtube.com/watch?v=_hjAXkNbPfk http://www.youtube.com/watch?v=97OZCkjVKeQ

Kybernetika u nás: 1949 Josef Charvát v Biologických listech publikoval článek Cybernetismus, nauka o kontrole a spojeních v živé hmotě a ve strojích Antonín Svoboda – 1950 SAPO – SAmočinný Počítač odolný poruchám kybernetika u nás i v Sovětském svazu zakázaná jako buržoazní pavěda – chce dělníky připravit o práci kvůli protikomunistickým náladám v USA musí odejít Hsue Sen Tsien → Čína, v r. 1954 píše knihu Technická kybernetika → šiří se do východního bloku, lze citovat ve světě se konstituuje informatika (Computer Science): západ – zde samostatným oborem, u nás – součástí kybernetiky, stejně jako i programovací jazyky → zastřešující obor až do revoluce dnes kybernetika splynula s teorií systémů L. Bertalanffyho

Kybernetické “obory“ obory vznikající z kybernetiky: neuronové sítě: 1943 – Pitts a Warren McCulloch – umělý neuron – vstup 1 a 0, 1957 – Frank Rozenblath – perceptron – používá váhy – příchozím podnětům je přidělena různá významnost umělá inteligence: 1956 – John McCarthy, konference Darthmouth Colledge teorie informace – odnož teorie pravděpodobnosti

Pojmy zavedené kybernetikou zpětná vazba – obecný princip, kruhovité uspořádání kauzálně spojených prvků. První článek (vstup) je ovlivněn prvkem posledním (výstup) → autoregulace (sebeřízení) systému. Tento proces základem udržování stabilního prostředí v organismu – homeostáze negativní zpětná vazba (samovyrovnávající) – homeostat pozitivní zpětná vazba (samozesilující) - lavina

Pojmy zavedené kybernetikou zpětnovazebná smyčka představující řízení lodi: kormidelník řídí loď – když se loď odchyluje od kurzu → kormidelník určí odchylku a vrací směr otočením kormidla → odchylka lodi se zmenšuje, až se uchýlí od stanoveného kurzu na opačnou stranu → kormidelník určí novou odchylku CAPRA, Fritjof. Tkáň života. 1. vyd. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1169-2. str. 63

Pojmy zavedené kybernetikou systém – soubor organizovaných a vzájemně působících prvků, tvořících celek. Studují tři disciplíny: teorie systémů – jednoduché systémy s jednoduchým chováním teorie chaosu – jednoduché systémy s komplexním (chaotickým) chováním teorie komplexnosti – složité systémy s celkově jednoduchým chováním model – reprezentuje originál, slouží jako kognitivní surogát (náhražka)

Zákon nutné variety W. R. Ashbyho „Chceme-li pomocí řízení odstranit neurčitost, pak množství neurčitosti odstraněné za jednotku času nemůže být větší, než je kapacita řídícího systému jako komunikačního kanálu.“ „Pouze varieta je schopna zničit varietu.“ př. šermíři – rozmanitost útoků soupeře lze překonat rozmanitostí vlastní aktivity manažer dohlíží na zaměstnance - pozornost jen na určité chování → když narazí na úkol, na který nebyli připraveni. Zaměstnanec spolupracuje s manažerem jen příležitostně, schopnost dohlížet na několik podřízených. http://wn.com/Ross_Ashby http://www.rossashby.info/index.html

Kybernetika druhého řádu Autonomie, sebeorganizace, teorie poznání,role pozorovatele při pozorování systémů zjednodušené výklady, model ne systém sám pasivní pojetí systému x systém s vlastními právy pozorování výsledkem interakce, pozorovatel sám kybernetickým systémem Vnímáme realitu, nebo je to jen náš konstrukt? Jsme jen procesory na zpracování informací?

Interakce x použití varieta dostupná aktérovi – interakční parametr, měření stupně kontroly (svobody) nad systematicky se chovajícím systémem kybernetická varieta – ekvivalent Shannonovy teorie výběru z komunikačního zdroje když varieta příslušných aktérů silně nevyrovnaná (většinu kontroly má jeden aktér) – použití, interakce koordinační povahy když varieta vyrovnaná – interakce, pokud interakce poskytuje lidským aktérům stejnou varietu – kolaborační povaha interakce

Interakce x použití většina artefaktů k použití technologie dává artefaktům nové vlastnosti – vícenásobné a rychlé interakční cykly – míchání použití a interakce př. budík – jednoduché použití, s přidáním funkce odložit zvonění – interakce hračky s jednoduchým senzorem podněcující interakci funkce přehrávání záznamu přehrávající po minutě bez zaregistrování pohybu větu „Hraj si se mnou“ inteligentní budovy, dálnice, automobily a domácnosti – infrastrukturní artefakty iniciující aktivity - interakce lidské artefakty a lidmi konstruované prostředí stále více interaktivní

Studijní literatura WIENER, Norbert. Kybernetika a společnost. 1. vyd. Praha : Nakladatelství Československé akademie věd, 1963. 216 s. WIENER, Norbert. Kybernetika neboli řízení a sdělování v živých organismech a strojích. Vyd. 1. Praha : Státní nakladatelství technické literatury, 1960. 148 s. ASHBY, Ross. Kybernetika. Praha : Orbis, 1961. 366 s. HEYLINGHEN, Francis – JASLYN, Cliff. Kybernetika a kybernetika druhého řádu. Institut systemického koučování [online]. c. 2004 [cit. 2011-03-03]. Dostupné z: <http://www.systemic.cz/document/cybernetics.pdf>.