Předmět:Matematika Ročník: 1. ročník večerního nástavbového studia Autor: Iveta Smolková Anotace:Žákům je vysvětlen teoreticky postup při násobení a dělení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Operace s lomenými výrazy
Advertisements

Úprava mnohočlenu na součin pomocí vzorců
Lomené výrazy – násobení a dělení
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_65.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Násobení lomených výrazů
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Dělení mnohočlenu jednočlenem
Lomený výraz, smysl lomených výrazů
Násobení mnohočlenů SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Vlastnosti násobení a dělení
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ MOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
Lomené výrazy – smysl výrazu
Dělení lomených výrazů
Složené lomené výrazy SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 2. Úpravy výrazů Název sady: Matematika pro 4. ročník, opakování k maturitě.
Násobení a dělení lomených výrazů
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 4.4 – 4.5 Nerovnice v podílovém tvaru, definiční obor log. funkce Název.
Lomené výrazy - násobení. Násobení lomených výrazů - připomeňme násobení zlomků vynásobíme zvlášť oba čitatele a zvlášť oba jmenovatele.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 18 – Výrazy a operace s mnohočleny – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 10.8 – Kvadratické rovnice, rozklad na součin, definiční obor.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 1 – Lomené výrazy – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
4.3 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli Mgr. Petra Toboříková.
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Množiny kořenů
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Procvičování
Rovnice ve slovních úlohách I.
Mocniny s racionálním exponentem II.
Lineární nerovnice o jedné neznámé - řešené příklady
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Geometrická posloupnost - součet
Geometrická posloupnost
Geometrická posloupnost - příklady
Vzájemná poloha přímek v rovině – procvičování 2
VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Nerovnice v součinovém tvaru
Goniometrické funkce v pravoúhlém trojúhelníku Procvičování
5.7 – 5.8 Usměrňování, částečné odmocňování
Dělení mnohočlenu mnohočlenem II.
Pythagorova věta - příklady
Kvadratické rovnice - kořeny rovnic
Kvadratické rovnice - procvičování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Neúplné kvadratické rovnice
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Soustava dvou lineárních rovnic o dvou neznámých I.
Kvadratické rovnice II.
Vzdálenost bodu od přímky. Vzdálenost rovnoběžek.
Rovnice ve slovních úlohách III.
Směrnicový tvar rovnice přímky
Aritmetická posloupnost - součet
Absolutní hodnota reálného čísla
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nerovnice s neznámou ve jmenovateli
Sčítání lomených výrazů
Goniometrické funkce v pravoúhlém trojúhelníku
Vzdálenost bodu od přímky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Lineární nerovnice o jedné neznámé
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Procvičování – analytická geometrie v rovině
Nerovnice s absolutní hodnotou II.
Úpravy algebraických výrazů
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Opakování na písemnou práci z lineárních nerovnic
Aritmetická posloupnost jednoduché příklady
Transkript prezentace:

Předmět:Matematika Ročník: 1. ročník večerního nástavbového studia Autor: Iveta Smolková Anotace:Žákům je vysvětlen teoreticky postup při násobení a dělení lomených výrazů. Dále je tento postup demonstrován na řešených příkladech. V poslední části je na příkladu připomenuta možnost vyjádření dělení lomených výrazů pomocí složeného zlomku. Klíčová slova: Násobení lomených výrazů, dělení lomených výrazů, podmínky řešitelnosti Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Smolková Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.

Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Sada:3 Číslo materiálu:VY_42_INOVACE_MSV1_31 Digitální učební pomůcka

Početní operace s lomenými výrazy

 Postup při násobení lomených výrazů je analogický postupu při násobení číselných zlomků.  Lomené výrazy násobíme tak, že součin čitatelů dělíme součinem jmenovatelů.  Zapamatujte si: Při násobení zlomků se nejprve snažíme jednotlivé výrazy rozložit na součin a podle možností krátit.

 Příklad č. 1 Určete součin lomených výrazů Řešení: Snažíme se co nejvíce krátit

 Příklad č. 2 Určete součin lomených výrazů Řešení: Převedeme na součin a krátíme

 Dělit daným výrazem je totéž jako násobit výrazem převráceným.  Při udávání podmínek musíme určit nejen, kdy mají oba dané výrazy(dělenec i dělitel) smysl, ale i kdy má smysl převrácený výraz k výrazu, který je dělitelem.  Například při dělení výrazem nestačí podmínka neboť musí mít smysl i výraz převrácený tj. přibývá podmínka.

 Příklad č. 3 Určete podíl daných lomených výrazů Řešení:

 Jestliže podíl dvou lomených výrazů zapíšeme pomocí zlomkové čáry, dostaneme složený lomený výraz nebo též složený zlomek.  Např. Hlavní zlomková čára

Monografie: [1] CALDA, E.; PETRÁNEK, O.; ŘEPOVÁ, J. Matematika pro ŠOS a studijní obory SOU 1. část. 6. vydání. Praha: Prometheus, s. r. o., s. ISBN [2] HUDCOVÁ, M.; KUBIČÍKOVÁ, L. Sbírka úloh z matematiky pro střední odborné školy, střední odborná učiliště a nástavbové studium. 1. vydání. Praha: Prometheus, s. r. o., s. ISBN Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Smolková Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Použité zdroje