1.1. Teorie veřejné správy 1 Teorie veřejné správy 2 prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální správa - prosinec
Advertisements

Správní právo Pojem správního práva.
Veřejná moc a veřejná správa
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost
Moc výkonná ii VY_32_INOVACE_ 08 - Moc výkonná II.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Základy veřejné správy
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Veřejná správa velmi významná problematika, proto nelze ponechat na smluvní volnosti právní normy upravující výkonnou státní moc = správní právo správní.
Veřejná správa – úvod.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
Správní právo hmotné 3. seminář (Dr. Ing. Nový)
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
FEL ČVUT v Praze Právo pro podnikatele II Mgr. František Šejnost
Soustava veřejných rozpočtů II.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Organizace Státní správy
Kontrola veřejné správy
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Členění a organizace veřejné správy
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Právní aspekty podnikání
Vypracovaly: Gabriela Janečková Radka Janků
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Základy správního práva
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Obecná část správního práva
Kontrola veřejné správy I.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Územní samospráva Kraje
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Správní právo Pojem: ta část právního řádu, která upravuje veřejnou správu Předmět úpravy: široký okruh právních norem, které upravují práva a povinnosti.
Veřejná správa.
Systém soukromého práva
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Státní správa Petr Machala.
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost
Státní správa.
Veřejnosprávní činnost
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Úvod do studia veřejné správy prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.
prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.
Organizace veřejné správy
Organizace veřejné správy
Územní samospráva Obce
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
ÚVOD DO VEŘEJNÉ SPRÁVY Přednáška č
Stát Tříprvková teorie –G. Jelinnek Území Obyvatelstvo
ZÁKLADY TEORIE PRÁVA III. Normativní právní akty Právní normy I.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.
ZÁKLADY SPRÁVNÍHO PRÁVA
Organizace veřejné správy
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Obecně o veřejné správě
Organizace veřejné správy blok č. 1
Základní pojmy a instituty správního práva a veřejné správy Jana Jurníková Zlín 2013.
Obecná část rozpočtového práva III
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Obecná část rozpočtového práva III
Transkript prezentace:

1.1. Teorie veřejné správy 1 Teorie veřejné správy 2 prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.

2.2. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy LITERATURA Pomahač R.:Základy teorie veřejné správy, Vyd. a nak. Aleš Čeněk, ISBN Hendrych D.: Správní věda, 2009 Hendrych D.: Správní právo (obecná část), 5.vydání (kap. XVI. Právní zákl. organizace, XVII. Základy organizace VS v ČR), C.H.Beck, 2003 Pomahač R.,Vidláková O.:Veřejná správa. C.H. Beck, 2002 Pavlíček V. a kol.: Ústavní právo a státověda, II.část, (kap. XVIII., XXI.), Linde, 2001 Svoboda K. a kol.: Územní samospráva a státní správa (zákon č. 128, 129, 131, 147/2000), Eurounion, 2000 Ústava ČR (atd.)ÚZ č. 305 (2001) Obce, kraje, hl.m. PrahaÚZ č. 487 (k ) MV ČR:Veřejná správa v ČR, 2005 MV ČR:Rozvoj územní veřejné správy v souvislosti se vstupem ČR do EU, 2004

3.3. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy LITERATURA Frederickson, H.G., Smith K.B., Larimer Ch.W. and c.: The Public Administration Theory Primer. Westwiew Press, Colorado, USA, 2012 Chandler, J.A.: Místní správa v liberálních demokraciích. Brno, 1998

4.4. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy TeorieTeorie veřejné správy je teorie „čeho“reálně existující veřejná správa

5.5. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Co je „veřejná správa“ „pokusy o pozitivní (materiální) vymezení veřejné správy jsou…. vždy pokusem o popis správních úkonů a jejich zobecnění především metodami používanými v právní vědě“

6.6. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy negativní vymezení (materiální) „veřejná správa je souhrnem činností, které nelze kvalifikovat jako zákonodárství nebo soudnictví“

7.7. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy formální vymezení veřejné správy - souhrn institucí - souhrn činností, funkcí

8.8. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Teorie veřejné správy je: - aplikací správního práva - multidisciplinární disciplína (správní právo, ekonomie sociologie, politologie atd.) - správní věda (explikace strukturálních „pravidel“ správního práva)

9.9. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Teorie: Univerzální (?):Decentralizace Samosprávy Rozhodování

10. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Veřejná správa (věda) není: - jen popisem ale: - tento popis předpokládá „veřejné správy“ - jen „aplikací“ správního práva - správní právo předpokládá

11. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Správa Politika = správa věcí „Polis“ (obce) Obec = veřejnosprávní korporace Obec (jen) ves, město

12. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Stát = správní subjekt SPRÁVA = ŘÍZENÍ management

13. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Řízení Management -stanovení cílůstrukturace x technizace pojmu -harmonogramstrategický metody -postupyoperativní postupy techniky

14. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Stát řídícíStát administrativní hist. přístup sociologie administrativy správa veřejná správa státní správa

15. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Public Management Veřejná správa Public Administration (MPA)

16. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Praktické aspekty dělba kompetencí distribuce vztah: úředník x „politik“ (i regionální) služební zákon

17. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Veřejná správa- objekt správy: -nespravuje společnost samu sebe (jen)- jak ji charakterizovat

18. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Vývojové typy správy primitivní archaická feudální stavovská absolutistická etatistická

19. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Správa vždy: -BezpečnostPokrýt: (vnější, vnitřní) vlastní náklady -Spol. konzistenceveřejné politiky -Reprodukce (materiální)služby -Redistribuce

20. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Společnost = ucelená „věda“ o společnosti „sociologie“ má: - svoji strukturu mohou být předmětem - různé části (elementy) různých „speciálních věd“ - způsob jejich uspořádání

21. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Systémový přístup Systém: uspořádaný souborzpůsob uspořádání= struktura prvků (elementů) činností kompetencí funkcí

22. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Systémová terminologie subsystém (nemůže existovat) systém může být osamoceněvstup otevřený výstup Dílčí systém (mohou existovat uzavřený (imanentní) osamoceně – ale mohou se spojovat) relativně uzavřený (otevřený) systém x prostředí

23. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Vlastností systémů úplnostvždy: transparentní bezespornost (konzistence) konstantní (relativně trvalý) deterministický predikabilita pravděpodobnostní flexibilní (pružný) indetermistický

24. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Veřejná správa je: subsystém – systému společnosti jako celku systém – který má „vlastní“ subsystém

25. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Princip „efektivního“ studia - osvojení „pojmové“ „výbavy“ věcná - struktura tématu chronologická - zvládnutí faktografické báze (orientace) věcná (faktografická) - komparacemetodologická interpretační

26. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Petersovo členění Správní vědy: - správní nauka - správní právo - obecná část - zvláštní část - správní politika

27. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy ? Státověda = teorie státu teorie politiky teorie práva teorie správy

28. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Správa je „profesní“ a „kvalifikovaná“ činnost management soukromá veřejná

29. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Veřejná správa ↔ politická representace kvalifikacevolba – kompetence kompetence profese názory výběr stanoviska

30. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Správní nauka neprávní studium veřejné správy - tj. „aspekty“ ostatních věd ale: jaká struktura

31. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Správní politika - hodnotící věda ● podle předem stanovených kritérií ● podle cílů (daných) - mechanismů, způsobů a metod dosahování cílů

32. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Správní právo (věda o správním právu) - normativní pojetí právní norma = má býti je stanoveno teorie = Teorie práva platné právo = Správní právo

33. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy „Správní věda = sociální věda o racionálním uspořádání veřejné správy za účelem dosahování její efektivnosti, demokratičnosti a otevřenosti při obstarávání veřejných záležitostí“ Hendrych D.: Správní věda. 2009, str. 48

34. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Teorie: systémůEmpirie: ekonomie organizace sociologie struktur (Praxeologie ??) 70. léta XX. stol.

35. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Veřejná správa ? veřejná ekonomie ↑správní právo ↑ organizace ↑ hospodaření a řízení právo

36. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Základní dimenze: - funkční - organizační (institucionální) - personální

37. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Vývoj veřejné správy počátky formování – vrchnostenská funkce ale první známky „služeb“ - údržba cest - bezpečnost - právo

38. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Centrální – panovnickáúzemní státní → zajišťuje potřeby centrální

39. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Samospráva volební kapitulace ale: různé zájmy zemská zřízení územní stavy,panovník ústava profesní (zájmová) zvláštní (církevní)

40. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Formování vědy o veřejné správě Kameralistika (kamerarius) policejní věda (vrchnostenská funkce) Halle – 1727Marie Terezie Vídeň – 1752Josef II. Praha – 1763 J. von Sonnenfels Josef J.Buček Kolowrat-Libsteinský Administrativisté

41. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Lorenz von Stein - Verwaltungslehre Rudolf von Mahl Obecní zřízení 1848 – Stadion - Zemské zřízení obec: místní Zemský sněm okresní výbor krajská Jasné oddělení: státní správy a samosprávy

42. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Rudolf von Gneist:správní soudnictví (1865 – 80) decentralizace občanská participace Právní kontrola správy „laicizace“ správního soudnictví

43. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Otto Mayer: obecné právní principy veřejné správy (1895 ) (pozitivismus)

44. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Max Weber: Wirtschaft und gesellschaft. (XX. stol.) soukromý management státní administrativa Teorie byrokracie - otevřená

45. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Byrokracie: −dobře uspořádaná hierarchie autority −široká využitelnost možnosti funkční specializace −systém pravidel upravujících chování dle pozic v byrokratickém systému

46. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy −procedurální rutiny odlišující byrokratický systém od jiných organizačních systémů −neosobní styl komunikace −způsoby výběru pro práci v byrokratických organizacích

47. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Byrokrat: Profesionalita (vzdělání, odbornost) Loajalita: vůči:instituci obci regionu státu

48. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy administrativní stát = efektivní rovnováha mezi ekonomikou a politikou Stát = je správa (moc)

49. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Administrativní stát (USA) Dwight Waldo: The Administrative State (40. léta) PolitickýAdministrativníPostindustriální (Allen Schicken)

50. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Striktní oddělení politika stát Thomas Woodrow Wilson: Správa je mimo oblast politiky

51. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy −Úkoly pro veřejnou správu vytyčí politici podle svých nejlepších představ a realizují je administrátoři v rámci svých možností. −Veřejná správa stojí a padá s písemnými dokumenty a úřad je jejím rozumem i srdcem.

52. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy −Kontinuitu veřejné správy zabezpečují předpisy. −Pravidla ve veřejné správě mají nejčastěji buďto právní, nebo technickou povahu a rovněž tak administrátoři se dělí podle toho, zda mají sklon a předpoklady ke spíše právnímu, anebo spíše k technickému řešení problémů.

53. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy −Úřady a úředníci jsou organizováni podle funkcí a hierarchie. −Veřejné a soukromé zdroje jsou striktně odděleny, je nepřípustné zprivatizovat veřejnou správu v zájmu jejích funkcionářů či zaměstnanců.

54. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy −Funkcionáři a zaměstnanci plní své úkoly ve veřejné správě dobře tehdy, plní-li je jako své poslání a s vědomím vysoké odpovědnosti. −Veřejný zájem je jediným dominantním zájmem ve veřejné správě.

55. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Robert King Merton kritika: dysfunkce byrokracie (stává se sama sobě účelem)

56. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Michel Crozier: hierarchieprofesionalita delegace kompetencí

57. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy New Public Administration (Dwight Waldo, Morstein – Marx) Frederickson H.G.: - participace - decentralizace - zastupitelská byrokracie (zastupování zájmů občanů)

58. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Selhání sociálního partnerství. nelze: oddělit politiku a správu Neutrální funkce státu? (Liberalismus x Keynesiánství)

59. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Správní úředníci: 1.mají jasně vymezené povinnosti a odpovědnost, 2.informují politické vedení o vývoji a kontrolují a implementují politiku, 3.prostřednictvím úřední hierarchie jsou osobně odpovědní vůči vládě a lidu.

60. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy 4. Politické otázky, za které nesou formální odpovědnost politici, mají být striktně odděleny od otázek správy, která se ponechává státnímu úřednictvu. 5. Správa je politicky neutrální a nestranická ve smyslu stranické politiky, a je tedy schopna sloužit stejným způsobem kterémukoliv politickému vůdci.

61. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Omezená racionalita veřejné správy Decision – making: Herbert Alexander Simon kritika: teorie racionálního rozhodování (nereálné předpoklady)

62. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Policy – making: F. Morstein, Niklas Luhmann - analýza veřejné volby - ekonomická analýza (jak vzniká „veřejný“ zájem byrokracie- souhrn „individuálních“ zájmů? - průměr „individuálních“ zájmů?)

63. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy New Public Management administrativismus x managerismus -standardizace postupů- hledání řešení -zajišťování procesů- kritérium úspěšností -omezení „chyb“- smysl pro „hledání“ -jistota a „spolehlivost“experiment

64. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Dobré uspořádání „veřejné moci“ 1789 Moc // Lidská – občanská práva soudní Státnízákonodárná výkonná Veřejná (veřejnoprávní korporace)

65. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Spor: absolutismus // Konstitucionalismus Stát jsem já první služebník státu

66. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Správa jako služba veřejná služba veřejně prospěšná služba

67. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Administrativní státNěmecko 52 růst – 1880Španělsko

68. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy „Odstátnění“ - privatizace paralelní správa co není vlastní správě

69. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Pozitivní Pečovatelský stát Kameralistika policie Haugwitz Kounic Kolowrat Libstein Racionální Stadion byrokracie Max WeberRobert Merton

70. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy New public administration D. Waldo management nelze politika x správa

71. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Vývoj vztahů: státní správa x samospráva legislativní: státní správa určení působnosti samospráva vlastní působnost přenesená působnost

72. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Reálně: oddělený model výkonu veřejné správy spojený ale: nelze vždy jednoznačně stanovit „dominance“

73. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy ČSR – 1928 – 1938dominance Francie do r. 1982státní správy kontinent vůbec Anglie – dominance samosprávy

74. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Model výkonu veřejné správy Spojený - „neostré“ oddělený (duální) „fuzzy“ „smíšený“ (unární)

75. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Spojený x oddělený předpoklad: „jasné“ rozlišení mezi státní správou a samosprávou

76. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Kompetence státní správa samospráva „stát“ – základní - vlastní působnost (jediný) subjekt - přenesená správy

77. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Územní členění obec okres - zák. č. 36/1960 Sb. (1997) VÚSC regiony soudržnosti „správní“ kraje

78. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Veřejné úkoly (úkoly veřejné správy) - vrchnostenské - pečovatelské: (služba občanům)

79. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy silný vzrůstá spektrum stát veřejných úkolů slabý „sociální stát“ (pečovatelský)

80. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Oblasti úkolů správně politickásprávní odvětví hospodářskáobory sociální kulturníresorty věcné vymezení působnosti

81. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Administrativní stát správa rozšiřujících agend rozšiřování spektra „veřejných úkolů“ X „přenesení“ některých „úkolů veřejné správy“ na soukromé subjekty

82. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Správní předpisy: - „vrchnostenské“ nařízení zpravidla „způsob“ realizace zákona vydává: zákonem zmocněný orgán (úřad)

83. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Nařízení je: „podzákonné“ abstraktní obecné jednostranné

84. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Vyhláška samostatná působnost v mezích zákona upravují záležitosti obce, kraje

85. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Správní akty (rozhodnutí) singulární konkrétní (aplikace práva) příklad: stavební povolení příkaz koncese

86. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Správní akty: materiální - konstitutivní zakládají, mění, ruší, určitá práva - deklaratorní prohlašují

87. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Rozhodnutí vlastnosti: platnost – sdělení obsahu veřejně právní moc – stává se nenapadnutelným účinnost – působí zamýšlené právní účinky vykonatelnost – lze vymoci plnění

88. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Veřejnoprávní smlouvy koordinační (mezi subjekty veřejné správy) subordinační (mezi subjektem veřejné správy a jiným subjektem)

89. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Veřejný zájem Kdo „formuluje“ - autoritativní veřejné korporace - demokratický subjekty občanské spol.

90. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy globální všeobecný universální parciálnífragmentální regionální lokální

91. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Rozhodnutí - jako správní akt - jako právní akt - jako (jeden „z“) řídících procesů (teorie „rozhodování“)

92. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy RozhodováníRozhodnutí (proces) (výsledek) výběr z „více rozhodovací vybraná variant variant proces (modifikace) (strukturovaný)

93. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Subjekty rozhodování formální: kompetence (zastupitelstvo…) materiální: věcně (odborně) připravovat (aparát, úřad…) (navrhuje)

94. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Rozhodovací Systém Rozhodnutelnost Algoritmus a)nalézání b) definice problémů daná posloupnost kroků provedení systém cílů kritéria (každý „krok“) systém opatření omezení formální (zákon) (věcná,faktografická) Rozhodnutí („konečná“ posloupnost) realizace kontrola

95. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Personální systém kariérnízásluhový - specifičnost- výkonnost - odbornost- universalita správy - uzavřenost- otevřenost - stabilita- flexibilita

96. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Důsledky systém: řízení profesní přípravy kvalifikace vzdělání osobní perspektiva motivace stimulace

97. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie veřejné správy Osobnost úředníka (pracovníka veřejné správy) - kvalifikace tradice - profesionalita společenská prestiž - loajalita - „kultivovanost“

98. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Funkce veřejné správy obecně: - dohled nad „dodržováním“ legislativy, předpisů - správa „agend“ - realizace „veřejných politik“

99. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Rozvoj obce - infrastruktura regionu lidské zdroje „věcně“ vymezené oblasti

100. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Veřejné politiky - enviromentální (životní prostředí) - zaměstnanosti - zdravotní, sociální - školská (vzdělanostní) - bezpečnostní

101. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Klientský přístup kdo je klient: - občan - podnikatelské subjekty - občanské „iniciativy“ - sdělovací prostředky

102. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Veřejný zájem - kdo jej formuluje? Veřejné úkoly - nařizovací - pečovatelské tendence: veřejné úkoly rozšiřovat

103. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Oblast veřejné správy: - správně politická - hospodářská - sociální - politická

104. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Stát území obyvatelstvo organizace: výkon státní moci výkon správy

105. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Stát formalizace je založena na PRÁVU Moderní stát: suverenita lidu subjekt „nejvyšší veřejné moci“ garant „jednotného právního řádu“ zajišťování ústavnosti a zákonnosti

106. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Státní moc legitimita: zdůvodnění práva na „moc“ legalita: dodržování zákonů (bez ohledu na jejich obsah)

107. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Státní moc legitimní právo zasahovat do chování jiných subjektů Veřejná moc státní moc + veřejná moc v užším smyslu - odvozené subjekty

108. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Suverenita státu nezávislost výlučnost neomezenost

109. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Dělba moci zákonodárná výkonná soudní

110. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 moc výkonná: správa státní správa soukromá veřejná samospráva

111. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Státní správa centrální územní – územní členění státu

112. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Územní členění státu vývoj: Stát (úděly) Země: Rakousko, Rakousko-Uhersko ČSR (r ) Kraje: historické ČSR Okresy: politické, soudní Obce:

113. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Obce: 1848 ves: obec, městys, město, statutární město ale: 1848 obec: místní okresní krajská

114. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Územní členění ČR (současné) zák. č. 36/1960 Sb. základ: okres = výčtem katastrálních obcí kraj (správní) VUSC (kraj samosprávný) region soudržnosti

115. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 1.Každá část území okresu náleží a) do území obce b) do území voj. újezdu 2. Celý „katastr“ (území) obce se nachází a) v jednom okresu b) území okresu v jednom VÚSC

116. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Veřejné úkoly úkoly ve veřejném zájmu veřejný zájem veřejný statek

117. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Veřejné úkoly: vrchnostenskéoblasti: správně politická hospodářská pečovatelské sociální kulturní správní odbory (resorty)

118. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Zastupitelstvo výbory Radakomise Starosta (Primátor)Hejtman tajemníkředitel úřadu úřad

119. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 obecměstys obec II. st. – pověřený úřad město obec III. st. – rozšířená působnost statutární město

120. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Nositelé veřejné správy - stát - další právnické a fyzické osoby určené ústavou nebo jinými zákony

121. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Stát veřejnoprávní korporace územní osobní věcné veřejné ústavy podniky fyzické osoby právnické

122. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Vykonavatelé vykonává správu „jménem“ nositele zásadně: fyzické osoby jejich kolektivy

123. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Správní úřad organizační funkční instituce funkce

124. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Nositel – stát, kraj, obec Vykonavatel – vláda, rada obce, primátor

125. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Pravomoc oprávnění (subjektu) vykonávat veřejnou moc (zákonem, předpisem) Působnost okruh úkolů, které je povinen (oprávněn) vykonávat

126. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Působnost - věcná (reálná) osobní (je součástí věcné) - územní - všeobecná - dílčí

127. Prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc., :: Teorie VS 2 ORGANIZAČNÍ PRINCIP Územní ↔ věcný centralizace x decentralizace koncentrace x dekoncentrace kolegiální x nomokratický volební x jmenovací ( Hendrych – 84 n n) Vrchnostenský demokratický

128. Prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc., :: Teorie VS 2 NOSITELÉ VEŘEJNÉ SPRÁVY Stát stanovení zákonem: obce kraje

129. Prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc., :: Teorie VS 2 Stát Veřejnoprávní korporace: - územní - osobní - věcné Veřejné ústavy a podniky Fyzické a právnické osoby podle soukromého práva

130. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Vykonavatelé veřejné správy jednotlivé fyzické osoby kolektivy úřad (správní) dříve: orgán státní správy je součástí právnické osoby není právnickou osobou

131. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 PŮSOBNOST: všeobecná - věcná dílčí - osobní (je vždy součástí věcné) - územní

132. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 STANOVENÍ PŮSOBNOSTI - enumerativní - generální klauzule

133. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 PRAVOMOC - oprávnění orgánů vykonávat veřejnou správu ■ vydávání nařízení a analogických abstraktních aktů ■ vydávání správních (konkrétních) aktů ■ uzavírání veřejnoprávních smluv ■ výkon rozhodnutí ■ správní dozor

134. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 VYKONAVATELÉ VEŘEJNÉ SPRÁVY nepřímí: úřady:přímí: - obcíministerstva - obcí s pověřeným úřademsprávní úřady s celostátní - obcí s rozšířenou působnostípůsobností - krajské úřady podřízené: 1 vládě jiné orgány kraje 2 ministerstvům - magistráty statutárních měst (nevydávají právní předpisy) jiné orgány statutárních měst 3 správní úřady - regiony soudržnosti mimo soustavu státní správy (nejsou právnickou osobou, jsou součástí práv. os.)

135. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 CENTRÁLNÍ SPRÁVA Vláda Ministerstva Další centrální úřady Další orgány státu s celostátní územní působností a) nejsou přímo řízené vládou, ale jejich činnost je vládou ovlivňována b) vztah k vládě je záměrně zrušen - je stanovena odpovědnost jiné instituci - není (zákonem) stanovena odpovědnost vůbec c) jsou podřízeny jinému OCS Zvláštní postavení: Úřad vlády ČR Státní zastupitelství

136. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Územní správaÚzemní samospráva územní pracoviště Regiony (kraje) centrální správy Obce (města, statutární města) univerzální věcně (reálně) určené zájmová – profesní samospráva

137. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 MINISTERSTVA ▪ financí ▪ průmyslu a obchodu ▪ zahraničních věcí ▪ pro místní rozvoj ▪ školství, mládeže a tělovýchovy ▪ zemědělství ▪ kultury ▪ obrany ▪ práce a sociálních věcí ▪ dopravy (od ) ▪ zdravotnictví ▪ životního prostředí ▪ spravedlnosti ▪ vnitra

138. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 DALŠÍ ÚSTŘEDNÍ ORGÁNY STÁTNÍ SPRÁVY ▪ Český statistický úřad ▪ Český úřad zeměměřický a katastrální ▪ Český báňský úřad ▪ Úřad průmyslového vlastnictví ▪ Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ▪ Správa státních hmotných rezerv ▪ Státní úřad pro jadernou bezpečnost ▪ Komise pro cenné papíry ▪ Národní bezpečnostní úřad ▪ Energetický regulační úřad

139. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 ORGÁNY STÁTNÍ SPRÁVY s celostátní působností podřízené ministerstvům ▪ Česká obchodní a potravinářská inspekce ▪ Česká inspekce životního prostředí ▪ Česká správa sociálního zabezpečení ▪ Český úřad bezpečnosti práce ▪ Český telekomunikační úřad ▪ Česká státní inspekce ▪ Puncovní úřad ▪ Státní veterinární správa ▪ Úřad pro civilní letectví ▪ Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví

140. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 NEZÁVISLÉ SPRÁVNÍ ÚŘADY ▪ Úřad pro ochranu osobních údajů ▪ Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání ZVLÁŠTNÍ POSTAVENÍ ▪ Nejvyšší kontrolní úřad ▪ Státní zastupitelství ▪ Česká národní banka ▪ Úřad vlády

141. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 VEŘEJNÉ SBORY ozbrojené: Policie ČR neozbrojené:Správa požární ochrany

142. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 ÚZEMNÍ DEKONCENTRÁTY centrální správy ÚČEL: - výkon správní agendy věcně (předmětně) vymezen - přiblížit rozhodování k místu řešení - zvýšit odbornost (kvalifikovanost), kompetentnost výkonu státní správy

143. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 NEVYŘEŠENO: sjednocení struktury (kde je věcně účelné) sjednocení, koordinace s územními orgány se všeobecnou působnosti

144. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 VOJENSKÉ SPRÁVNÍ ÚŘADY - Krajská velitelství (správy) v čele: ředitel – jmenován ministrem působnost: území kraje

145. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 STÁTNÍ VETERINÁRNÍ SPRÁVA (vnitr. dekoncentrát) Ústav pro státní kontrolu biopreparátů a léčiv Krajské veterinární správy ↓ okresní inspektoráty

146. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 HYGIENICKÁ SPRÁVA Ministerstvo zdravotnictví - hlavní hygienik Krajské hygienické stanice územní pracoviště (ve větších městech)

147. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 STÁTNÍ POLITIKA ZAMĚSTNANOSTI (Ústřední správa služeb zaměstnanosti) Úřady práce – působnost okres 14 úřadů – zvláštní postavení Úřad práce hl. m. Prahy

148. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 ČESKÁ SPRÁVA SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ okresní správy sociálního zabezpečení Pražská správa – obvodní pracoviště

149. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 ZEMĚMĚŘIČSKÉ ORGÁNY Český úřad zeměměřičský a katastrální Zeměměřičský úřad - katastrální úřady - katastrální inspektoráty Působnost: - k. inspektoráty – 2 až 3 kraje - k. úřady - kraj katastrální pracoviště (v místě obcí s rozšířenou působností)

150. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 FINANČNÍ SPRÁVA Finanční ředitelství – v některých krajích Finanční úřady – okresní působnost

151. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 CELNÍ SPRÁVA Generální ředitelství cel Celní ředitelství - ne ve všech krajích celní úřady působnost: obce s rozšířenou působností

152. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 BÁŇSKÁ SPRÁVA Český báňský úřad obvodní báňské úřady: 2 – 3 kraje 6 – 8 krajů území ČR

153. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 ČESKÝ ÚŘAD BEZPEČNOSTI PRÁCE Inspektorát bezpečnosti práce - působnost 2 kraje Výzkumný ústav bezpečnosti práce

154. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 OBCHODNÍ INSPEKCE Ústřední inspektorát Územní inspektoráty – působnost: 2 kraje ALE: působnost není upravena zákonem

155. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 STÁTNÍ ZEMĚDĚLSKÁ A POTRAVINÁŘSKÁ INSPEKCE Ústřední inspektorát Inspektoráty – 2 kraje

156. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 ČESKÁ INSPEKCE ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ Ústřední inspektorát (ředitelství) Oblastní inspektoráty – různé členění (10)

157. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 STÁTNÍ ENERGETICKÁ INSPEKCE Ústřední inspektorát Oblastní inspektoráty

158. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 VZTAH STÁTNÍ SPRÁVY A SAMOSPRÁVY spojenýoddělenýsjednocený (z pověření) (duální) (národní výbory)

159. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Duální systém (např. Slovensko do r. 2009) Státní správaSamospráva spojeni: na úrovni obcí

160. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Spojený systém Státní správa → výkon na úrovni krajů samospráva obcí

161. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 ÚZEMNÍ ČLENĚNÍ STÁTU ZÁKON č. 36/1960 Sb. - Zákon o územním členění státu Stanovil 76 správních okresů

162. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 Nynější územní členění státu na úrovni VÚSC: správní kraje: 7 + Praha samosprávné kraje: 13 + Praha NUTS II 8 (včetně Prahy)

163. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 OBEC § 1 - je základním územním samosprávným společenstvím občanů

164. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 OBEC §2 - je veřejnoprávní korporací - má vlastní majetek - vystupuje v právních vztazích svým jménem – má právní subjektivitu - nese odpovědnost - pečuje o všestranný rozvoj svého území, potřeby svých občanů - chrání též veřejný zájem

165. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 OBCE ZÁKLADNÍ ÚDAJE CELKEM:6 244 obcí NEJVĚTŠÍ:496 km², obyvatel (Praha) NEJMENŠÍ:0,42 km², 20 obyvatel (Vlkov) PRŮMĚR:12,7 km², obyvatel

166. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 PODÍL (%) ZASTOUPENÍ OBCÍ VE VELIKOSTNÍCH KATEGORIÍCH: DO OBYVATEL:79,56 % – OBYVATEL16,21 % – OBYVATEL 2,14 % OBYVATEL 1,74 % – OBYVATEL 0,27 % NAD OBYVATEL 0,08 %

167. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 VÝVOJ SÍDELNÍ STRUKTURY ČESKÉ REPUBLIKY VE VYBRANÝCH LETECH

168. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 KRAJ § 2 - při výkonu samostatné a přenesené působnosti chrání veřejný zájem

169. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 KRAJ § 1 - je územním společenstvím občanů, které má právo na samosprávu - je veřejnoprávní korporací - má vlastní majetek a vlastní příjmy vymezené zákonem - pečuje o všestranný rozvoj svého území a potřeby svých občanů

170. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2

171. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2

172. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2

173. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2

174. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 ROZLOHA A POČET OBYVATEL REGIONŮ SOUDRŽNOSTI

175. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2

176. prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.; :: Teorie VS 2 POČTY ZAMĚSTNANCŮ KRAJSKÝCH ÚŘADŮ (modelově k r. 2006)

Rozhodování: „výběr“ z (možných) variant Rozhodování řešení problému

Racionální rozhodování: Stanovení:- kritérií- úplný - jejich váhy výčet formalizace rozhodovacích postupů - „algoritmizace“

Rozhodovací situace: (pozice rozhodujícího subjektu) V podmínkách: -jistoty - plné informovanosti -částečné jistoty – částečné informovanosti míry rizika (stupeň „pravděpodobnosti“) -nejistoty – výrazně omezená informovanost

Specifika rozhodování ve VS: -rozhodování podle předpisů, zákonů, norem -předmět rozhodování (účelové, cílové)

Organizační modely: -hierarchický -participační -konzultativní

Hierarchický: -koncentrace (centralizace)Typy organizace pravomocí, působností- liniová -vertikální struktura- štábně liniová -úzká specializace- matrixová -vysoká formalizace postupů ! „čisté“ ?

liniová více - liniová štábně – liniová

matrixová (kombinace linie projektového řízení procesního

Participační: řízení podle -cílů -limitů -prostřednictvím delegací Konzultativní: účast více subjektů řízení dočasné x trvalé existence (nutnost) „kompromisů“ (výbory, komise)