Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid
Veřejná podpora Problematika veřejné podpory spadá do oblasti hospodářské soutěže a je upravena ve Smlouvě o fungování Evropské unie Podpory poskytované v jakékoli formě státem nebo ze státních prostředků, které narušují nebo mohou narušit hospodářskou soutěž tím, že zvýhodňují určité podniky nebo určitá odvětví výroby, jsou, pokud ovlivňují obchod mezi členskými státy, neslučitelné s vnitřním trhem, nestanoví-li Smlouvy jinak.
Veřejná podpora 4 znaky veřejné podpory: opatření je přičitatelné členskému státu, tj. je uděleno státem nebo ze státních prostředků, zakládá výhodu (výhoda může mít jakoukoliv formu) pro určité podniky nebo výrobní odvětví, tj. má selektivní povahu, narušuje nebo hrozí narušit hospodářskou soutěž, může ovlivnit obchod mezi členskými státy.
Veřejná podpora S vnitřním trhem jsou slučitelné: podpory určené k náhradě škod způsobených přírodními pohromami nebo jinými mimořádnými událostmi
Veřejné zakázky Pamatujte si, že: základním druhem zadávacího řízení je otevřené řízení. Podle tohoto druhu zadávacího řízení mohou postupovat všechny kategorie zadavatelů při zadávání libovolné veřejné zakázky, § 6 zák. 137/2006 Sb. o veřejných zakázkách platí i pro zakázky malého rozsahu (zadavatel je povinen dodržovat zásady transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace).
Problémy z praxe § 13 Předpokládaná hodnota veřejné zakázky Dle odst. 8 je zadavatel povinen při stanovení předpokládané hodnoty sečíst předpokládané hodnoty obdobných, spolu souvisejících dodávek či služeb, které hodlá pořídit v průběhu účetního období.
Problémy z praxe kvalifikační vs. hodnotící kritéria kvalifikační předpoklady jsou např. referenční zakázky, výše pojištění, výše obratu dodavatele za určité období) slouží pro ověření způsobilosti dodavatele realizovat předmět zakázky hodnotící kritéria se musí vztahovat k samotné nabídce (cena, termíny dodání, servis)
Problémy z praxe Vícepráce 2 typy víceprací: 1)vícepráce nezbytné pro dosažení původního záměru (předmětu původní veřejné zakázky). V důsledku jejich provedení nevznikne nic jiného, než původně sjednaná stavba. Tento typ víceprací je totožný s pojmem dodatečné stavební práce (viz § 23 odst. 7 písm. a)) Tyto vícepráce se také označují jako vynucené.
Problémy z praxe 2)vícepráce vyžádané – jde o rozšíření původní zakázky (předmětu plnění) – např. zřízení parkoviště, přistavění garáže, zbudování chodníků. Tyto dodatečné stavební práce nejsou nezbytné pro provedení původních stavebních prací. V takovém případě není pojem vícepráce totožný s dodatečnou stavební prací a takové zakázky musí být zadávány jako samostatné veřejné zakázky.
Problémy z praxe Zadávací dokumentace a technické podmínky (§ 44, § 45 a § 46)
Dobrá rada na závěr V případě sebemenších pochybností se neváhejte obrátit na odborníky z MMR. Zaměstnanci odboru veřejného investování mají v gesci konzultační činnost pro orgány veřejné správy. Tyto služby jsou samozřejmě zdarma. Každý případ (zadávací řízení) může být něčím specifický, a proto nalezení optimálního řešení je třeba prokonzultovat a konfrontovat navržené řešení s praxí.
Kam se obrátit? Kde hledat informace? rozhodnuti/vyhledavani/ Odbor veřejného investování MMR Mgr. Wladyslaw Šumavský Tel.:
Děkuji za pozornost Ing. Josef Žid Tel.: Mobil: