Podnikatelský plán detailně popisuje celkový podnikatelský koncept, je jako mapa: kde jsem, kam se chci dostat a jak se tam dostanu
PP - Pro plánování, řízení a kontrolou plnění podnikatelských cílů Převádí podnikatelskou ideu do konkrétních cílů a dokazuje, že je lze dosáhnout. Nelze ho mít „jen v hlavě“! Správně sestavený PP nám řekne, zda je podnik životaschopný, upozorní nás na možná úskalí ještě před samotným počátkem podnikání. PP naučí podnikatele přemýšlet systematicky a detailně o své budoucnosti. PP povede též k volbě variant, jež jsou pro podnikatele otevřeny a poté k hodnocení těchto variant. Podnikatelské plánování je neustálý proces, který je velmi důležitý, a dobrý podnikatel nikdy neváhá modifikovat své plány, aby využil příležitost a odvrátil hrozby stojící před jeho podnikem. Každý dlouhodobě úspěšný podnikatel neustále pracuje na svém rozvoji, zdokonalování firemních procesů, produktů a služeb, ale hlavně na svých strategiích.
Slouží jako vnitřní/vnější dokument Vnitřní dokument pro vlastní řízení firmy, a pro následnou kontrolu, toho co si podnikatel vytyčil jako cíle, Plán pomůže v utřídění myšlenek, vytyčení cílů svého podnikání, strategie, odhalí krizová místa projektu. Finanční plán mu umožní kvalifikovaněji zhodnotit realizovatelnost, konkurenceschopnost či finanční výhodnost podniku. Zaměstnanci: poskytuje sdílení vize, poskytuje důkaz o tom, že podnikatel ví co chce a že má smysl u něj pracovat a současně ho vtahuje do účasti na realizaci podnikatelského plánu Vnější dokument k prezentaci a reprezentaci firmy, je nezbytný při žádosti o finanční prostředky (získání úvěru, kapitálového vkladu). Banky, Rizikoví investoři (tzv. venture capital), Business Angels, Společníci, při žádostech o dotaci z fondů EU, „Crowd“…..
PP je jako mapa: kde jsem, kam se chci dostat a jak se tam dostanu Struktura podnikatelského plánu je v principu jednotná, avšak liší se podrobnost obsahu jednotlivých kapitol dle potřeb, pro které je vypracováván či dle požadavků toho, komu bude podnikatelský záměr předkládán.
Obsah kapitol PP (např.): 1 Stručné shrnutí (děláme nakonec): název firmy podnikatele, předmět podnikání, právní forma, mise: co děláme, pro koho, jak a proč, vize: popisuje naší ideální budoucnost a co nás žene stále vpřed, cíle, jedinečnost produktu a popř. jeho ochrana (značka, ….) konkurenční výhoda, tým, finanční cíle, výše předpokládaného vstupního kapitálu, potenciální zisk.
2 Tým, který stojí u zrodu myšlenky (nejde o zaměstnance!) Vyzdvihněte zkušenost, vzdělání a dosažené úspěchy členů vašeho týmu a důležité body vaší dosavadní kariéry. Je tým vyvážený? (Zahrnuje osoby zajišťující řízení, obchod, propagaci apod.?) Širší tým je výhodou proti zajištění všech činností jednou osobou. Pravomoci a zodpovědnost mezi členy týmu. Jaké zkušenosti, znalosti a dovednosti vašemu manažerskému týmu schází? Jak navrhujete tento problém řešit?
3. Historie společnosti – pokud již funguje Druh podnikání a odvětví Právní subjektivita Vlastnictví firmy/management Založení podniku Lokalita Majetek, zařízení a zázemí Relevantní historie (významné milníky, úspěchy) Fáze, v níž se společnost nachází Partneři - Vyjmenování strategických partnerů, Potencionální partneři
4. Produkt Nutno prezentovat výhody a ne vlastnosti produktu. Pomáháte zákazníkovi vyřešit jeho problém, splnit jeho tužbu. Nepopisujte vlastnosti a technické parametry produktu, ale užitek, který váš výrobek přinese zákazníkovi. Objasněte, jakou potřebu zákazníků váš produkt nebo služba řeší. Co bude mít z něj zákazník: Radost? Úsporu? Prestiž? Zdraví? Sílu? Kvalitu? Luxus? Objasněte, jakou potřebu zákazníků váš produkt nebo služba řeší. Popište jeho jedinečnost a inovativnost, čím se odlišuje od konkurence.
5. Analýzy 5.1 Zákazníci Kdo bude vaším zákazníkem? Pro koho je výrobek / služba určena? (Identifikace typů zákazníka pro váš produkt – věk, pohlaví, vzdělání, jak přemýšlí, jak je bohatý, jak vysokou cenu je ochoten zaplatit, co vše je potřeba k přesvědčení zákazníka k nákupu). Jaké potřeby zákazníka váš výrobek/služba uspokojuje. Jak se současné potřeby mohou změnit v budoucnu? Proč bude nakupovat právě u vás. Jakým způsobem je daná potřeba uspokojována v současnosti? Jaké jsou nevýhody současných řešení na trhu? S čím jsou nespokojeni u konkurentů a konkurenčních výrobků? Co ovlivňuje míru potřeby vašich budoucích zákazníků, resp. jejich ochoty váš produkt nebo službu využívat? Jak budu o svého zákazníka pečovat?
Průzkum trhu „svépomocí“ - získání odpovědí na následující typy otázek Jaká je akceptovatelná cena? Jaké mám zvolit benefity? Jaká jsou očekávání potenciálních zákazníků? Kde doposud nakupují a jak jsou spokojeni? Co musím udělat, aby využili moji nabídku? Jak a kde je mám oslovit? Primární výzkum - založen na práci v terénu a přímém kontaktu s potenciálními zákazníky. Mezi techniky patří: pozorování (chování zákazníků), dotazování (osobní pohovory, telefonické dotazování), zasílání dotazníků, experiment (výroba malého množství výrobků "na zkoušku" (například známým), testování reakcí zákazníků a podle toho lze výrobek nebo službu ještě upravit). Mystery shopping (nákup u konkurence)
5.2 Konkurenční produkty Jaké jsou konkurenční produkty na trhu, jejich cena, kvalita, historie a obsluhované segmenty trhu. Popište silné a slabé stránky konkurenčních produktů. Uveďte jejich tržní podíl, potenciál jejich růstu a očekávaný vývoj. Má váš produkt na trhu substituty (tj. může být potřeba zákazníků uspokojena odlišným způsobem?)
5.3 Analýza konkurentů Kdo jsou vaši konkurenti, jejich velikost a obsluhované segmenty trhu (chcete s nimi soupeřit v jejich prioritním segmentu? jsou finančně silní? jakou mají reputaci a vztahy s dodavateli a odběrateli?). Jejich silné a slabé stránky (např. schopnost inovace, flexibilita, vlastnictví distribuční sítě, dlouhodobé postavení na trhu apod.).
5.4 Dodavatelé Kdo jsou vaši potenciální dodavatelé. Jsou někteří z nich pro vás klíčoví (jaký je stupeň závislosti)? Jejich spolehlivost, kvalita, ceny. Jak jsou organizovány vztahy vašeho podniku s dodavateli a subdodavateli: délka výrobního cyklu. Frekvence dodávek, atd.
6. Shrnutí – SWOT SWOT analýza v tabulce přehledně shrnuje projekt dle: silných stránek (strengths), slabých stránek (weaknesses), příležitostí (opportunities), hrozeb (threats). Smyslem je shrnout identifikované a snadno vyhodnotit záměr. Vnitřní faktory mohu ovlivnit, vnějším se musím přizpůsobit.
SWOT analýza Vnitřní faktoryVnější faktory S - Strenghts - silné stránky O - Opportunities – příležitosti W - Weaknesses – slabé stránky T - Threats - ohrožení
7 Cíle Stanovení kvalitních cílů je jedním ze základních kamenů úspěchu firmy. Na základě SWOT definujte cíle vašeho podniku v čase. Cíle by měly být: přesně specifikované - v množství a kvalitě, tj. měřitelné, odsouhlasené „plnitelem“ – zaměstnanci, splnitelné, ukotveny v čase - tj. jaké klíčové cíle mají být dosažené v konkrétním čase: Vztáhněte k cílům předpokládaný objem prodaných výrobků/služeb, tržby, počet zaměstnanců, počet zákazníků ….
8 Návrhová část 8.1 Ceny – za kolik budete prodávat? Cena by měla odrážet hodnotu toho, jaké produkt přináší benefity pro zákazníka. Zjištění ceny – kombinace tří následujících přístupů: A) Cena by měla pokrýt vaše náklady s přiměřenou mírou zisku B) cena by měla být uzpůsobena poptávce C) cena by měla být stanovena s ohledem na konkurenci. Ad A) Nákladová cena: Vychází z kalkulace úplných nákladů na výrobu produktu k nimž se přičte žádoucí zisková přirážka.
Stanovení ceny – viz příklad na tabuli Ad B) U poptávkové ceny se bere za základ ceny zákazníkem vnímanou hodnotu výrobku. Základem úspěšného použití této metody je přesné zjištění názoru kupujícího na hodnotu nabízeného výrobku. Ad C) Konkurenčně orientovaná je cena odvozená od úrovně cen konkurence. Zjistíme průměr konkurenčních cen, vyhodnotíme přednosti a slabiny vlastního výrobku a cenu stanovíme buď nad, nebo pod konkurenčním průměrem. Při stanovení ceny je nejvhodnější uvedené přístupy kombinovat.
8.2 Distribuce – kde a komu Popište váš prodejní řetězec (přes koho budete prodávat, co to bude stát?) Jaké jsou Vaše prodejní cíle – množství (i podle tržních segmentů, např. z geografického hlediska). Jaké distribuční kanály použijete? (přímý prodej konečnému zákazníkovi, prodej přes distribuční síť (exkluzivně nebo ne atd.) Jaké objemy prodeje hodláte uskutečnit přes jednotlivé distribuční kanály (odhad v čase). U velkých produktů zohledněte relevantní přepravní náklady ve vztahu k prodejní ceně (doprava, pojištění, úvěr). Budete své výrobky/služby vyvážet i do zahraničí?
8.3 Propagace – jak zaujmete zákazníka Jakým způsobem budete propagovat vaše výrobky/služby? Jakým způsobem chcete kontaktovat své zákazníky? Jaké marketingové komunikační nástroje budou používány: reklama, firemní dokumentace, vizualizační pomůcky, katalogy, značky (značkové produkty), loga, slogany, public relations, tiskové zprávy, Internet, sociální sítě atd. Jaké je načasování propagačních aktivit a s jakým rozpočtem (reklamní kampaň, účast na výstavách, veletrzích, direct marketing, noviny, Internet)?
8.5 Zaměstnanci Ve variantě PP pro vnitřní potřebu je nezbytné zde věnovat mimořádnou pozornost propojení vize a pozice zaměstnanců tak, aby zde „našli“ svojí úlohu, to že se s nimi počítá a jakou mají ve firmě budoucnost. Definuji jaké typy pracovníků bude potřeba na jednotlivé pozice? Jakou mají mít kvalifikaci, zkušenosti, certifikace apod. Kolik budou stát na mzdách – přesně vyčíslete (bude potřeba pro CF).
9 Finance 9.1 Před spuštěním projektu Stanovte investiční náklady, tj. především na pořízení strojů, licencí, ale i náklady na vnitřní vybavení apod. Jaké máte nyní k dispozici finanční prostředky vlastní? Odpovídají prostředky rozsahem potřebám projektu? Pokud ne, popište kde a za jakých podmínek tyto zdroje získáte. 9.2 Náklady během fungování projektu Jde o provozní/běžné náklady firmy (mzdy, energie, voda, plyn, cestovní náklady). 9.3 Předpoklad příjmů Odhad prodaných produktu x navrhovaná cena = celkové tržby dle jednotlivých let. Jaký je popř. poměr z prodeje výrobků, služeb a servisu? 9.4 Nákladová rozvaha Zjistěte variabilní (jednotkové) a fixní náklady vašeho produktu a najděte bod zvratu (break-event point BEP) – při jak velkém objemu produkce začnete být ziskoví
Výpočet bodu zvratu (BEP…Break Even Point) : Hledáme množství produkce q, když známe p = prodejní cena PVN = průměrné variabilní náklady (na jednotku = jednotkové) FN = fixní náklady firmy za rok/měsíc Při neměnné ceně platí ze celkové tržby: CT = q * p Celkové náklady: CN = FN + PVN * q Víme, že bod BEP => CN = CT => q krit. FN + PVN * q = p * q Po úpravě dostaneme: q krit. = FN / ( p – PVN)
9.6 Cash Flow Toky financí a jejich saldo za období cca Výpočet zisku (P – V) viz příklad na tabuli
10 Analýza rizik 10.1 Vnitřní rizika projektu Rizika, která byla identifikována v rámci SWOT analýzy jako slabé stránky projektu. Rizika, která můžete ovlivnit Vnější rizika projektu Rizika identifikována jako hrozby projektu – jedná se o rizika, kterých je dobré si být vědom, ale které nemůžete příliš ovlivnit (např. právní prostředí, konkurence vyvíjející podobný produkt apod.) 10.3 Opatření k minimalizaci rizik Jak budou z vaší strany minimalizována rizika?