Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ASERTIVITA Alena Krákorová. Asertivita základy asertivního chování základní asertivní způsoby jednání asertivita DESATERO asertivita a obtížný klient.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím.
Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál č.: VY_32_INOVACE_107_Nebezpečí elektřiny Vypracoval:
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastOšetřovatelství a klinické obory PředmětTeorie Ošetřovatelství.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Konflikt Bc. Balonová Soňa.  Co znamená pojem konflikt ???  Zkus toto slovo nahradit jinými.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastOšetřovatelství a klinické obory PředmětTeorie Ošetřovatelství.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název projektu: Moderní škola
Název vzdělávacího materiálu
EMPATIE - JAK SE MAMINKA CÍTÍ… CO BY SE STALO KDYBY…
Techniky práce s mentálně postiženými
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
Základní informace o poskytovateli
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Název vzdělávacího materiálu
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Poměr v základním tvaru.
Transakční analýza Transakční analýza je psychologická teorie, která se zabývá studiem koncepce stavů Já, tzv. EGO stavů, dále druhy mezilidské transakce.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název: VY_32_INOVACE_VVP_9A_12F Škola:
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Kontakt dětí v PP s původní rodinou
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Poměr v základním tvaru.
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Život bez střeva , Praha.
Seminář o stavebním spoření
Modelová oblast PR Příhrazské skály
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická psychologie Tematický okruhKomunikace Název materiáluManipulace Číslo materiáluVY_32_INOVACE_6.B_ZPSY_18(20) AutorAndrea Ječmenová Datum tvorby Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.

Anotace Prezentace Microsoft PowerPoint studentům přibližuje formy a druhy komunikace. Prezentace je určena jako podpůrný materiál k výkladu učitele, lze použít i k opakování učiva. Cílem prezentace je studentům vštípit, jak správně a vhodně komunikovat v celé sociální sféře a především ve vztahu k pacientům a klientům.

Manipulace Nikdo s námi nemůže úspěšně manipulovat, pokud to sami nedovolíme. Manipulace je vlastně ovlivňování druhých prostřednictvím skrytých manévrů, které zasahují bolavá místa, sebevědomí, vyvolávají pocity viny. Andrea Ječmenová 2012

Direktivní výchova přesycená EGO stavem kritického rodiče a plná manipulačních pověr produkuje často osobnosti nestabilní s malým sebevědomím a s problémy vystupovat v komunikaci dospěle, sami za sebe, proto je pro takového člověka asertivní komunikace nezvyklá. Takový člověk si při setkání s agresivním partnerem většinou nechá pocity pro sebe, trápí se, cítí se být poražen. K tomu, abychom se takto necítili, je potřeba si nejasné komunikace ověřovat, ptát se, říkat své názory, přestat se důsledků nepříjemné komunikace bát.

Váš protějšek je schopen z neverbální komunikace přečíst jak se cítíte, proto jako nejvýznamnější prvek v asertivitě se jeví schopnost naučit se číst pocity a sdělovat je. Často tak ukončíme komunikaci neproduktivní, devalvující, ve které se mnohdy setrvává jen z principu neprohrát, bez ohledu na to, kolik vás to stojí trápení a času.

Rozeznáváme několik typů manipulátorů :

Vůdce – je, typem, který vždy a za každých okolností musí být první a odvolává se na autority Vychytralec – nejprve naslibuje a pak dodatečně vymýšlí důvody proč domluvě nelze dostát Vyděrač – tvrdí vám, že vás chrání a tímto způsobem jsme mu poslušni – vyžaduje od nás určité ústupky Bezmocný – manipuluje tím, že upozorňuje na své slabosti a tak přesouvá odpovědnosti na ostatní

Dobrodinec – ( neodbytný anděl ) neustále nám prokazuje pozitivní úsluhy, oběti o které však my nestojíme, on však po nás požaduje protislužbu. Parazit – předstírá svou fixaci na ostatních, čímž s nimi manipuluje Soudce – (poslední spravedlivý ) vznáší kritiku na ostatní, vyvolává v nich pocit viny, pomáhá jim, aby nezanedbávali své povinnosti Protektor – má své vyvolené, které opečovává, poskytuje jim určitou ochranu a tím si je zavazuje

Proti těmto tendencím existuje účinná obrana. Asertivita má ve svém repertoáru obranné techniky, které je možné se naučit. Umožňují bránit se manipulativnímu nátlaku a pacifikovat agresi, aniž se dáme vyprovokovat k agresivní odpovědi.

Dovednost gramofonové desky – pouhé a klidné opakování oprávněného požadavku, bez argumentů. Používáme při odmítnutí stále nabízejícího zboží, nebo při reklamaci atd. Nepoužíváme v partnerských vztazích. Negativní aserce – přijímáme určité chyby své osoby, s tím, co je na nás negativního, ale neomlouváme se zbytečně, nevymlouváme se.

Negativní dotazování – aktivně podporujeme svého kritika, protože je to pro mě výhodné, alespoň mohu tyto informace využít ve prospěch nás obou, zlepšit vztah. Selektivní ignorování – používá se tehdy, je-li kritika příliš obecná, nevěcná, nekonstruktivní, pokládáme konkrétní otázky a v dotazování pokračujeme do té doby, dokud náš kritik nevysloví konkrétní a jasnou kritiku.

Přijatelný kompromis – jestliže respektujeme vlastní práva i práva druhého, téměř zákonitě jsme vystaveni rozporům, které lze řešit jen ústupky obou stran. Ovšem míru toho, kam až jsme ochotni ustoupit, můžeme určit jen každý sám za sebe. Kdybychom ustoupili až tam, kde je ohrožena naše vlastní sebeúcta, nejednalo by se o kompromis, ale o únik.

Volné informace – podáváme i nevyžádané informace o sobě, abychom umožnili pokračování v rozhovoru. Nebude- li tomu tak, dostáváme sebe nebo druhého do role vyšetřované osoby, která nám nic nesdělí, pak se dostaví silně nepříjemný pocit u obou osob a snaha z takového rozhovoru utéct. Dovednost otevřených dveří – přiznáme, že kritik má v něčem pravdu, ale zůstáváme tím, kdo sebe sám hodnotí – sebeotevření.

Poslední dvě uvedené techniky vytváří důležitou podmínku pro umožnění a zahájení rozhovoru, tedy verbální komunikace. Ten, kdo není schopen vést a rozvíjet rozhovor, si připravuje půdu pro postupné izolování své osoby od okolí. Nepatří sem pouze situace, kdy nevím, jak začít, ale také jak reagovat, nebo co dělat, když mě někdo osloví.

Asertivita a sebevědomí

V praktických nácvicích se účastníci kurzů učí dávat a přijímat kritiku. Při přijímání kritiky se často objevuje omlouvání, vysvětlování, nebo se setrvává v dlouhých neproduktivních komunikacích, které napadený neukončí často z pocitu, že by prohrál.

V takové komunikaci se kříží agresivita s nejistotou, schází nám odvaha vyjádřit svůj pocit, projevujeme se nedostatkem sebevědomí. Zdroj zdravého sebevědomí se získává již od dětství v rodině, ovlivňují ho lidé, kteří vás vychovávali. Ne každý má to štěstí vyrůstat v prostředí, které ho posiluje, kde je dostatek lásky a empatie, kde je možnost se prosadit a tvořit tak své zdravé sebevědomí. Nejistý člověk to má v životě těžší, jeho vnitřní nejistotu okolí vnímá a agresoři na něm mohou uspokojit touhu po převaze.

Kontrolní otázky a cvičení 1.Definujte, co znamená manipulace v komunikaci. 2.Jaký člověk je snadnou obětí manipulace? 3.Vyjmenujte typy manipulátorů. 4.Vysvětlete, co jsou obranné techniky a kdy je používáme? 5.Vyjmenujte druhy obranných technik.  Úkol Vyhledejte, kde je možné si obranné techniky v komunikaci nacvičit. Vyhledejte modely manipulativních rozhovorů. Jaké při nich použijeme obranné techniky.  Pracujte s internetovými zdroji.  Písemně zpracujte.

Použité zdroje Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky Mgr. Ivanka Bartošíková, Mgr. Vladimír Jičinský, Ph.Dr. Marta Jobánková, Ph.Dr. Jarmila Kvapilová ISBN , Vydal- IDV PZ 2000 Brno Psychologie a Pedagogika II pro SZŠ Ph.Dr. Věra Čechová, Ph.Dr. Alena Mellanova,Csc. Mgr. Hana Kučerová ISBN , Informatorium Praha 2004 Fotografie: Fotoarchiv autorky