Obecně k legislativě 19. října 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 18.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 1 Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra Informace o metodické činnosti odboru.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Legislativní proces.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Pravomoci orgánů obcí dle zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
Zákon o kybernetické bezpečnosti č. 181/2014 Sb. Presentation title.
Ústavní základy legislativy JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D.
1 Novela zákona o vysokých školách Zákon č. 137/2016 S., kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a některé další zákony Ministerstvo školství,
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
PIRÁTSKÁ DEMOKRACIE Elektronická demokracie v praxi Pirátů Mikuláš Ferjenčík 30. října 2011.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
Daň z nabytí nemovitých věcí
Diplomový seminář úvodní přednáška
Místní rozpočtové jednotky
TEST 7. POLITOLOGIE
Paragrafované znění I 9. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
MOC VÝKONNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Obsah veřejných rozpočtů I
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Úvod do teorie tvorby práva
Moc zákonodárná, moc výkonná, moc soudní
Název vzdělávacího materiálu
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Vnější připomínkové řízení
Jan Maršák Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí
Legislativní materiály vlády
Informace k registraci PhDr. Michaela Hofštetrová Knotková
Obecně k legislativě 18. října 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Název projektu: Moderní škola
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Moc ve státě VY_32_INOVACE_03-44 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Seminář s krajskými úřady
Důvodová zpráva a RIA 1. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Klasifikace normativních právních aktů
Daň z přidané hodnoty 13. prosince 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Seminář ,,Právo a podnikání v digitálním věku” – Praha,
Vnější připomínkové řízení
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Paragrafované znění I 8. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Komise LRV a LRV 20. prosince 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Moc zákonodárná, moc výkonná, moc soudní
Daň z příjmů fyzických osob – příklad
Obsah veřejných rozpočtů III
Územní plán Liberec.
Aktuálně o stavu příprav na účinnost GDPR
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Hodnocení korupčních rizik (CIA) Oddělení boje s korupcí Praha, 2018
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Rozpočet Evropské unie
Obor finančního práva 14. března 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Informace k tezím rekodifikace
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2018
AktuálnĚ z odpadů a oběhového hospodářství z pohledu MŽP
6. ÚSTAVNÍ PRÁVO 1. M ON.
Daň z nemovitých věcí 28. listopadu 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
RIA a důvodová zpráva 31. října 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
EVROPSKÁ UNIE.
Rozbor vybrané judikatury
Daň z příjmů fyzických osob – příklad
Novela vyhlášky MDS č. 108/1997 Sb.
Obecně k legislativě 17. října 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Programové prohlášení Vlády ČR Urychlit a zjednodušit přípravu realizace staveb
Stát – co to je? Výchova k občanství základní znaky státu
Vnější připomínkové řízení
Transkript prezentace:

Obecně k legislativě 19. října 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 18

Osnova 1.Legislativa 2.Legislativní pravidla 3.Obecné legislativní zásady 4.Legislativní proces 2

1. Legislativa Akademický slovník cizích slov – tvorba právních norem a činnost zákonodárných sborů, zákonodárná moc, zákonodárství – platné zákony a jiné právní předpisy Slovník spisovné češtiny – tvorba právních norem Slovník spisovného jazyka českého – zákonodárná moc, činnost; zákonodárství; činnost směřující k vydávání právních předpisů vůbec 3

2. Legislativní pravidla pravidla pro tvorbu právních předpisů legislativní pravidla – vlády – Poslanecké sněmovny – Senátu – obce – kraje – ministerstva – … 4

3. Legislativní pravidla vlády A.Základní informace B.Forma a závaznost C.Účel D.Aktuální stav 5

A. Obsah úprava postupu ministerstev a jiných ústředních správních úřadů při tvorbě a projednání připravovaných právních předpisů požadavky týkající se obsahu a formy připravovaných právních předpisů – věcný záměr – zákon – zákonné opatření Senátu – nařízení vlády – vyhláška 6

B. Forma a závaznost usnesení vlády – č. 188 ze dne 19. března novelizací obecně závazný právní předpis? výhled do budoucna – zákon č. 222/2016 Sb. (účinnost 1. ledna 2020) 7

C. Účel sjednotit postup ministerstev a jiných ústředních správních úřadů při přípravě právních předpisů přispět ke zvýšení úrovně tvorby právního řádu 8

D. Aktuální stav kazuičnost přeregulovanost spoluodpovědnost za stav právního řádu 9

3. Obecné legislativní zásady A.Základní zásady B.Zásady týkající se tvorby právního textu Pl. ÚS 7/2000 Jedním ze základních předpokladů fungování právního státu je i existence vnitřního souladu jeho právního řádu. Proto je také nutné, aby jednotlivé právní předpisy byly srozumitelné a aby z nich vyplývaly předvídatelné následky. 10

A. Základní zásady 11 ústavnost, zákonnost legislativní zdrženlivost právní jistota předvídatelnost zákaz pravé retroaktivity

B. Zásady tvorby právního textu 12 bezrozpornost jazyková a stylistická bezvadnost přehlednost srozumitelnosttransparentnostjednoznačnost stručnostnormativnostobecnost

4. Legislativní proces postup od přípravy právního předpisu do jeho publikace fáze legislativního procesu – v návaznosti na druh právního předpisu – různá časová náročnost 13

A. Zákon1/2 14 vláda usnesení vlády Legislativní rada vlády jen stanovisko předsedy LRVkomise a stanovisko předsedy LRVkomise, LRV a stanovisko LRV vnější připomínkové řízení vnitřní připomínkové řízení záleží na předkladateli vytvoření návrhu

A. Zákon2/2 15 Sbírka zákonů prezident možnost vrácení zpět Poslanecké sněmovně Senát možnost vrácení zpět Poslanecké sněmovně Poslanecká sněmovna vláda

B. Nařízení vlády 16 Sbírka zákonů vláda usnesení vlády Komise Legislativní rady vlády vypracováno stanovisko předsedy LRV vnější připomínkové řízení vnitřní připomínkové řízení záleží na předkladateli vytvoření návrhu

C. Vyhlášky 17 Sbírka zákonů Komise Legislativní rady vlády vnější připomínkové řízení vnitřní připomínkové řízení záleží na předkladateli vytvoření návrhu

web: tel.: října 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 18