Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Obor finančního práva 14. března 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Obor finančního práva 14. března 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D."— Transkript prezentace:

1 Obor finančního práva 14. března 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
katedra finančního práva a finanční vědy

2 Osnova Pojem finančního práva Pojetí finančního práva
Právní principy ve finančním právu Účel a předmět finančního práva Obsah finančního práva Subjekty finančního práva Subjekty finanční správy

3 1. Pojem finančního práva
soubor právních norem upravujících finanční vztahy, finanční práva, finanční pravomoci, finanční povinnosti ( + úprava pravidel a deklarování skutečností) pojem „finanční právo“ de lege lata § 121 soudního řádu správního § 8 odst. 5 zákona o auditorech § 3 odst. 2 vyhlášky o obsahu a dalších náležitostech zkoušek insolvenčních správců příloha nařízení vlády o oblastech vzdělávání ve vysokém školství § 13 vyhlášky o výběru, přijímání a čekatelské praxi právních čekatelů

4 2. Pojetí finančního práva
finanční právo veřejnoprávní se soukromoprávními prvky ryze veřejnoprávní (pozn. specifické oblasti se vztahem k finančnímu právu) v širším pojetí v užším pojetí jednotné diferencované

5 3. Právní principy ve finančním právu
právní pravidla právní normy (předpisy) právní principy základní právní principy uplatnitelné v oblasti finančního práva obecné principy finančního práva zvláštní principy finančního práva

6 A. Základní principy ve finančním právu se uplatní celá řada základních právních principů princip spravedlnosti, princip zákonnosti, princip legální licence, princip právní jistoty, principy lex … derogat …, princip legitimního očekávání, princip správního uvážení, princip zákazu zneužívání pravomoci …

7 B. Obecné principy finančního práva
princip tržního modelu národního hospodářství princip peněžního systému princip regulace peněžních fondů princip demokratické legitimizace finanční politiky princip dozoru ve veřejné finanční činnosti princip hospodárnosti a ekonomické efektivity finančních vztahů princip priority fisku

8 C. Zvláštní principy finančního práva
rozpočtové právo principy při sestavování a schvalování veřejných rozpočtů principy týkající se příjmů a výdaje principy rozpočtového hospodaření ostatní principy daňové právo ukládání daní na základě zákona principy daní a daňové soustavy principy správy daní

9 C. Zvláštní principy finančního práva
dotační právo princip nenárokovosti a účelovosti dotací měnové a devizové právo princip emisního monopolu centrální banky liberalizační princip princip měnové směnitelnosti právo finančního systému princip stability finančního systému

10 4. Účel a předmět finančního práva
primárně úprava a regulace veřejných financí (příp. soukromých financí) úprava finančních vztahů finančních práv finančních pravomocí finančních povinností stanovení určitých pravidel a deklarování určitých skutečností

11 5. Obsah finančního práva
Finanční vztah práva pravomoci povinnosti Finančněprávní vztah finančněprávní práva finančněprávní pravomoci finančněprávní povinnosti Práva Finančněprávní práva Pravomoci Finančněprávní pravomoci Povinnosti Finančněprávní povinnosti Určitá pravidla a určité skutečnosti Určitá pravidla a určité skutečnosti upravené finančním právem

12 6. Subjekty finančního práva
ústavodárce, zákonodárce, lid, Evropská unie vláda, ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy, zastupitelstva územně samosprávných celků soudy, finanční arbitr tvůrce právní doktríny Tvůrci finančního práva podřazení adresáti nadřazení adresáti Adresáti finančního práva

13 Finanční (finančněprávní) vztahy
Horizontální vztahy Subjekt finanční správy Subjekt finanční správy Vertikální vztahy Fyzická osoba Právnická osoba Horizontální vztahy

14 7. Subjekty finanční správy
Základní členění Významné subjekty finanční správy Ministerstvo financí Česká národní banka Nejvyšší kontrolní úřad Finanční arbitr Národní rozpočtová rada Finanční a celní správa

15 Subjekty finanční správy
A. Základní členění Subjekty finanční správy mezinárodní nadnárodní státní celostátní územní místní ostatní řídící (ústřední) řízené

16 B. Významné subjekty finanční správy
mezinárodní Mezinárodní měnový fond nadnárodní Evropská centrální banka Účetní dvůr Evropské unie státní ústřední Ministerstvo financí Česká národní banka Nejvyšší kontrolní úřad Finanční arbitr Národní rozpočtová rada

17 C. Ministerstvo financí
ústřední správní úřad organizační složka státu působnost - § 4 kompetenčního zákona v oblasti rozpočtového práva v oblasti daňového práva (v širším smyslu) v oblasti měnového a devizového práva v oblasti práva finančního systému ostatní

18 D. Česká národní banka právnická osoba
postavení veřejnoprávního subjektu čl. 98 Ústavy a zákon č. 6/1993 Sb. hlavní cíl – péče o cenovou stabilitu působnost vydávání bankovek a mincí vedení účtů měnová politika činnosti spojené s cennými papíry devizové hospodářství dohled nad finančním systémem

19 Nález Ústavního soudu 278/2001 Sb.
rozhodování o zrušení těchto ustanovení zákona o ČNB (6/1993 Sb.): § 1 odst. 3 § 2 odst. 2 písm. e) § 2 odst. 1 věta první § 5 odst. 2 písm. b) § 6 odst. 3 § 35 písm. a) § 47 odst. 1 až 4

20 1. § 1 odst. 3 před novelou č. 442/2000 Sb. po novele č. 442/2000 Sb.
Česká národní banka působí jako správní úřad v rozsahu stanoveném tímto zákonem a zvláštními zákony.1) po novele č. 442/2000 Sb. České národní bance jsou svěřeny kompetence správního úřadu v rozsahu stanoveném tímto zákonem a zvláštními právními předpisy.1)

21 2. § 2 odst. 2 písm. e) před novelou č. 442/2000 Sb.
provádí další činnosti podle tohoto zákona a podle zvláštních zákonů. 1) po novele č. 442/2000 Sb. provádí další činnosti podle tohoto zákona a podle zvláštních právních předpisů. 1)

22 Z nálezu

23 3. § 2 odst. 1 věta první před novelou č. 442/2000 Sb.
Hlavním cílem České národní banky je zabezpečovat stabilitu české měny. po novele č. 442/2000 Sb. Hlavním cílem České národní banky je zabezpečovat cenovou stabilitu.

24 Z nálezu

25 4. § 5 odst. 2 písm. b) před novelou č. 442/2000 Sb.
Bankovní rada dále zejména b) schvaluje rozpočet České národní banky (§ 47); po novele č. 442/2000 Sb. b) schvaluje rozpočet pro činnosti vykonávané při zabezpečování hlavního cíle České národní banky a sestavuje návrh provozního a investičního rozpočtu,

26 5. § 47 odst. 1-4 před novelou č. 442/2000 Sb.
(1) Česká národní banka hospodaří podle rozpočtu schváleného bankovní radou. (2) Česká národní banka ze svých výnosů hradí nezbytné náklady na svoji činnost. Vytvořený zisk používá k doplňování rezervního fondu a dalších fondů vytvářených ze zisku a k ostatnímu použití v rozpočtované výši. Zbývající zisk odvádí do státního rozpočtu. (3) Roční zprávu o výsledku svého hospodaření Česká národní banka předkládá nejpozději do tří měsíců po skončení kalendářního roku ke schválení příslušnému orgánu Parlamentu. Pokud ji tento orgán neschválí, je Česká národní banka povinna do šesti týdnů předložit zprávu zpřesněnou a doplněnou podle jeho požadavku.

27 5. § 47 odst. 1-4 po novele č. 442/2000 Sb. (1) Rozpočet, který se týká činností vykonávaných při zabezpečování hlavního cíle České národní banky, schvaluje bankovní rada. (2) V části provozních a investičních výdajů hospodaří Česká národní banka podle rozpočtu schváleného Poslaneckou sněmovnou. Návrh tohoto rozpočtu sestavuje bankovní rada České národní banky a předkládá jej předsedovi Poslanecké sněmovny nejpozději 3 měsíce před začátkem rozpočtového roku. (3) Odmítne-li Poslanecká sněmovna návrh rozpočtu České národní banky, je bankovní rada povinna do 6 týdnů předložit návrh doplněný a zpřesněný podle požadavku Poslanecké sněmovny. (4) Není-li Poslaneckou sněmovnou vysloven souhlas s rozpočtem České národní banky na příslušný rozpočtový rok před prvním dnem rozpočtového roku, řídí se rozpočtové hospodaření v době od prvního dne rozpočtového roku do dne schválení rozpočtu na tento rozpočtový rok objemem příjmů a výdajů rozpočtu České národní banky schváleného pro předchozí rozpočtový rok.

28 Z nálezu

29 6. § 35 písm. a) před novelou č. 442/2000 Sb.
Česká národní banka a) vyhlašuje kurs české měny k cizím měnám; po novele č. 442/2000 Sb. a) po dohodě s vládou stanovuje inflační cíl a režim kursu české měny k cizím měnám,

30 Z nálezu

31 7. § 6 odst. 3 před novelou č. 442/2000 Sb. po novele č. 442/2000 Sb.
nebylo po novele č. 442/2000 Sb. Guvernéra, viceguvernéry a ostatní členy bankovní rady navrhuje vláda.

32 Z nálezu

33 Závěry nálezu nezávislost České národní banky institucionální
instrumentální personální a organizační hospodářská či finanční

34 Nález Ústavního soudu 285/2001 Sb.
zda je třeba ke jmenování guvernéra a viceguvernéra ČNB kontrasignace

35 Ústava Čl. 62 písm. k) Čl. 63 odst. 2 a 3
Prezident republiky jmenuje členy Bankovní rady České národní banky Čl. 63 odst. 2 a 3 Prezidentovi republiky přísluší vykonávat i pravomoci, které nejsou výslovně v ústavním zákoně uvedeny, stanoví-li tak zákon. Rozhodnutí prezidenta republiky vydané podle odstavců 1 a 2 vyžaduje ke své platnosti spolupodpis předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády.

36 Zákon o ČNB § 6 odst. 1 a 2 Bankovní rada je sedmičlenná. Jejími členy jsou guvernér České národní banky, 2 viceguvernéři České národní banky a další 4 členové bankovní rady České národní banky. Guvernéra, viceguvernéry a ostatní členy jmenuje a odvolává prezident republiky.

37 Z nálezu

38 Z nálezu Elementární ústavní pravidlo zní: Zavádějí-li se dva odlišné režimy jmenování v oblasti Ústavou vymezené výlučné pravomoci prezidenta republiky, je nezbytné, aby oba tyto režimy byly definovány přímo v ústavním zákoně. Splnění tohoto předpokladu je "condicio sine qua non". Za těchto okolností je jmenovací právo prováděné nadstranickým prezidentem sice po konzultacích, avšak bez přímé vazby na souhlas vlády složené z představitelů jedné nebo více politických stran, součástí záruk nezávislosti ČNB.

39 E. Nejvyšší kontrolní úřad
nezávislý (kontrolní) orgán čl. 97 Ústavy, zákon č. 166/1993 Sb. výkon kontroly hospodaření se státním majetkem plnění státního rozpočtu nemožnost ukládat sankce de lege ferenda kontrola hospodaření územních samosprávných celků?

40 F. Finanční arbitr zákon č. 229/2002 Sb. fyzická osoba
nezávislost a nestrannost působnost řešení sporů mezi institucemi a spotřebiteli v oblasti měnového práva, devizového práva a práva finančního systému

41 G. Národní rozpočtová rada
nezávislý odborný orgán zřízená zákonem č. 23/2017 Sb. působnost sleduje vývoj rozpočtového hospodaření veřejného sektoru hodnotí plnění pravidel rozpočtové odpovědnosti

42 H. Finanční a celní správa
dvě soustavy specializovaných subjektů finanční správy orgány Finanční správy České republiky orgány Celní správy České republiky

43 I. Orgány finanční správy ČR
A. Generální finanční ředitelství B. Odvolací finanční ředitelství C. 14 finančních úřadů D. Specializovaný finanční úřad

44 A. Generální finanční ředitelství
vznik od 1. ledna 2011 zákon č. 456/2011 Sb. správní úřad, organizační složka státu a účetní jednotka podřízeno ministerstvu financí místní působnost generální ředitel věcná působnost

45 B. Odvolací finanční ředitelství
vznik od 1. ledna 2013 zákon č. 456/2011 Sb. správní úřad, organizační složka státu a vnitřní organizační jednotka Generálního finančního ředitelství podřízeno Generálnímu finančnímu ředitelství místní působnost ředitel věcná působnost

46 C. Finanční úřady upravuje zákon č. 456/2011 Sb.
správní úřady, organizační složky státu a vnitřní organizační jednotky Generálního finančního ředitelství podřízeny Odvolacímu finančnímu ředitelství 14 finančních úřadů pro jednotlivé kraje územní působnost / vybraná působnost ředitel věcná působnost

47 D. Specializovaný finanční úřad
územní působnost finanční úřad příslušný pro tzv. vybrané subjekty vybrané subjekty obrat nad 2 mld. banky, spořitelní a úvěrní družstva, pojišťovny, zajišťovny atd. některé daně nespravuje

48 II. Orgány celní správy ČR
A. Generální ředitelství cel B. 14 celních úřadů C. Celní úřad Praha Ruzyně

49 A. Generální ředitelství cel
zákon č. 17/2012 Sb. správní úřad, organizační složka státu a účetní jednotka podřízeno ministerstvu financí místní působnost generální ředitel věcná působnost

50 B. Celní úřady upravuje zákon č. 17/2012 Sb.
správní úřady, organizační složky státu a vnitřní organizační jednotky Generálního ředitelství cel podřízeny Generálnímu ředitelství cel 14 celních úřadů pro jednotlivé kraje územní působnost ředitel věcná působnost

51 C. Celní úřad Praha Ruzyně
upravuje zákon č. 17/2012 Sb. jako „běžný“ celní úřad + speciální ustanovení celní prostor

52 e-mail: bohac@prf.cuni.cz
web: tel.: 14. března 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy


Stáhnout ppt "Obor finančního práva 14. března 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D."

Podobné prezentace


Reklamy Google