PORADENSKÝ PROCES
Fáze poradenského procesu vstup diagnóza plánování akce implementace ukončení
VSTUP počáteční kontakty předběžná diagnóza projektu plán zakázky návrh zakázky klientovi poradenská smlouva
Počáteční kontakty poradce navazuje kontakt –studený telefonát –kontakt na zákazníka, o němž mám informace –veřejná soutěž zákazník navazuje kontakt - důvody –slyšel o poradcových schopnostech –poradce doporučil přítel z branže –našel si poradce v rejstříku nebo seznamu –dojem, který na zákazníka udělaly poradcovy publikace –poradcovy služby využíval dříve první schůzky dohody o tom, jak postupovat
První schůzky shromáždit základní informace o zákazníkovi výrobky a služby o jeho prostředí používaná terminologie a měrné jednotky hlavní konkurenti suroviny o charakteristických problémech jeho odvětví povaha a umístění trhů zákony, předpisy, pravidla odvětví historie a růst odvětví procesy a zařízení současné ekonomické klima a hlavní problémy odvětví kdo je zákazník a s kým bude pracovat
Jak se bude postupovat Základní opatření směrnice pro předběžnou diagnózu záznamy a informace, které je třeba dát k dispozici kdo a kdy by měl být kontaktován jak uvést poradce do organizace postoje pracovníků k záležitostem, které je třeba posoudit kdy uzavřít předběžnou diagnózu a jak předložit návrhy zákazníkovi zaplacení za diagnózu
Předběžná diagnóza problému rozsah diagnózy –pro specifické problémy –pro obecné problémy (zhoršení finančních výsledků) sporné otázky v identifikaci problému –záměna symptomů za problémy –předjímání příčin –pohlížení na problém z jednoho technického hlediska –ignorování chápání problému v různých částech organizace –nedokončená diagnóza základní vztahy a proporce –proporce mezi hlavními funkcemi a oblastmi činností –vztahy mezi hlavními vstupy a výstupy –vztahy mezi základními ukazateli výkonu, efektivnosti –vztah mezi ukazateli globálního výkonu a hlavními faktory ovlivňujícími jejich velikost pozitivním i negativním způsobem
Předběžná diagnóza problému II. využití srovnání –s minulými úspěchy –se zákazníkovými vlastními plány a standardy –s jinými srovnatelnými organizacemi –s obecnými standardy zákazníkova angažovanost informační zdroje –publikovaný materiál –zákazníkovy interní záznamy a zprávy –dokumentační archiv poradenské organizace –sledování a pohovory –kontakty s organizacemi sdruženými se zákazníkem alternativní přístupy při diagnóze –seminář k identifikaci problému –autodiagnóza individuálních podnikatelů nebo řídících pracovníků
Informační zdroje publikovaný materiál –výroční finanční a operativní zprávy –hlášení oficiálním institucím –propagační materiál –média –obchodní statistiky a hlášení –předpisy zákazníkovy interní záznamy a zprávy –o závodě a zařízení –zprávy pro vedení o finančních výsledcích a nákladech –o statistice odbytu –o výrobních výkonech –o pohybu materiálu –o hodnocení personálu dokumentační archiv poradenské organizace sledování a pohovory kontakty s organizacemi sdruženými se zákazníkem
plán zakázky shrnutí identifikace problému volba cílů a akce fáze zakázky a harmonogram definice role –kdo povede jaké činnosti –kdo připraví jaké dokumenty –jaké budou použity schůze, pracovní týmy apod. a kdo v nich bude angažován –jaká budou školení a informační činnosti plánování zdrojů –co zajistí poradce –co zajistí klient
Návrh pro zákazníka části návrhu –technická –štábní –poradenského zázemí –finanční předložení návrhu zákazníkova reakce –veřejný sektor –privátní sektor projednání návrhu co není zahrnuto v návrhu
Poradenská smlouva ústní dohoda –pokud jsou obě strany sběhlé v profesionální praxi –obě strany mají k sobě důvěru –znají podmínky podnikání jeden druhého –zakázka není velká a komplexní písemný souhlas s dohodou písemná smlouva
DIAGNÓZA koncepční rámec diagnózy vymezení nezbytných fakt zdroje a způsoby získávání fakt analýza fakt zpětná vazba na klienta
Koncepční rámec diagnózy přeformulování problému koncepční rámec diagnózy co se má zjistit –problém –příčiny problému –další podstatné vztahy –zákazníkův potenciál řešit problém –možné směry další akce
hlavní dimenze problému podstata –popsat –stanovit bázi pro srovnání –popsat symptomy problému organizační či fyzické umístění –ve kterých jednotkách je –které jednotky mohou být zasaženy –do jaké míry je rozšířen po organizaci vlastnictví problému –kterých lidí se týká –je jednoznačný nebo nejednoznačný absolutní a relativní rozsah časová perspektiva –od kdy –jak často –zvětšuje se nebo zmenšuje
Vymezení nezbytných dat plán na shromažďování dat obsah údajů míra podrobnosti časový úsek šíře záběru organizace a uspořádání údajů –pro události –pro lidi –pro výrobky a materiál –pro zdroje, výstupy, procesy a postupy
Zdroje a způsoby získávání dat zdroje dat –záznamy –události a podmínky –vzpomínky způsoby získávání dat –vyhledávání v zaznamenaných datech –speciální evidence –pozorování –zvláštní zpráva –dotazníky –pohovory –setkání ke shromažďování dat –průzkumy postoje zaměstnanců –odhady
analýza a syntéza dat editování údajů klasifikace –čas –místo nebo organizační útvar –odpovědnost –struktura entit a procesů –ovlivňující faktory analýzy syntéza
zpětná vazba na klienta co to znamená “poskytnout zpětnou vazbu” kdy se poskytuje komu se poskytuje jakou zpětnou vazbu a jak poskytnout formy zpětné vazby ukončení diagnostické fáze
PLÁNOVÁNÍ AKCE hledání představ o možných řešeních vypracování a hodnocení alternativ předložení návrhu akce klientovi
Hledání představ o možných řešeních orientace hledání řešení –technické charakteristiky problému –komplexnost problému –stupeň novosti využívání zkušeností fáze tvůrčího myšlení příprava úsilí inkubace proniknutí do podstaty vyhodnocení překážky tvůrčího myšlení –přesvědčení o existence jediné správné odpovědi –poskytnutí očekávané odpovědi –neochota pochybovat o věcech –unáhlené hodnocení a obavy ze zesměšnění předběžný výběr myšlenek
Vypracování a hodnocení alternativ práce na alternativách –fázový přístup (nejdříve zpracovávám více alternativ souběžně až do předběžného plánu a pak dopracuji tu nejslibnější. –vypracovat alternativu s nejvyšším předběžným hodnocením hodnocení alternativ
IMPLEMENTACE role poradce při implementaci plánování a sledování implementace vzdělávání a růst odbornosti pracovníků klienta taktické pokyny pro zavádění změn v pracovních metodách udržování a kontrola nové praxe
UKONČENÍ čas odchodu hodnocení další následné služby závěrečná zpráva