Případová studie Domov seniorů Břeclav, p.o. zkušeností při zavádění vyrovnávací platby k financování sociálních služeb Praha, Residence ROSA –

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Advertisements

Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
ZDROJE FINANCOVÁNÍ MAJETKU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu
Fondy. Nekrytí fondů Fondy nemusí být vždy kryty penězi (241) s výjimkou FKSP Fondy mohou být kryty zásobami, pohledávkami apod. 2.
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Registrace poskytovatelů sociálních služeb v Jihomoravském kraji.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Pracovní právo. Pohovor
Rizika, specifikace administrace na konci programového období ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Zdeňka Bitterová Název materiálu:
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb – vyrovnávací platba Ing. Hana Doleželová,
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Návrh rozpočtu MČ Brno-Kohoutovice na rok Struktura příjmů MČ Brno-Kohoutovice 1. Příjmy z veřejných rozpočtů o příjmy ze státního rozpočtu - postoupené.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Účetní závěrka (Sbírka listin)
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor regionálního rozvoje.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_256_TÉMA_ Rozdělení nákladů Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_251_TÉMA_ Zaměstnanec ve firmě Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 19. září 2012 Ing. Michaela Stříbrná.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Vlastní zdroje - fondy.
Odd ě lení ekonomiky a kontroly, OSV, KÚ JMK.  Rozhodnutí Evropské komise ze dne č. 2012/21/EU  Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních slu ž.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zmeškalová Název šablonyVY_32_INOVACE UCE Název DUMuUCE S Stupeň a typ.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_255_TÉMA_ Rezervy a fondy Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Situace na trhu práce v JmK a veřejná služba
Závěrečný účet kapitoly 335 Ministerstvo zdravotnictví ČR za rok 2016
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Odpisové plány Inventarizační zpráva
Návrhy opatření na podporu slaďování rodinného a pracovního života
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
MANUÁL VÝPOČTU JEDNOTKY SOCIÁLNÍ SLUŽBY pomocný materiál pro vyplnění
Místní rozpočtové jednotky
Úřad práce České republiky
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Státní organizace.
Příjmy z kapitálového majetku
Jednoduché účetnictví
31 Základní typy zdravotnických systémů
Téma 6: Zdanění příjmů ze závislé činnosti
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Odbor školství mládeže a sportu Oddělení školské ekonomiky
Financování přímých NIV
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 12. prosince 2013 Liberec.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Správa sociálního zabezpečení
Právo sociálního zabezpečení
Zdroje financování majetku - PASIVA
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Základy účetnictví změny rozvahových položek
■■ ■■ Zlínský kraj Program RP18-18 na úpravu lyžařských běžeckých tras ve Zlínském kraji Katarína KOŇAŘÍKOVÁ Odbor strategického rozvoje kraje.
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
Finanční plán stavební zakázky
Právo sociálního zabezpečení
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 12. prosince 2018 Ing. Michaela.
Uskutečněné a očekávané změny právních předpisů důležité pro zástupce ředitele Praha
Kapitola 3 Hospodaření organizací
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Modul „Ekonomika“ Modul „Formuláře“
Regionální karty a vstup do Základní sítě pro rok 2020
Příspěvek na konferenci Příspěvková organizace slabá místa - ekonomický pohled Lektor : Ing. Jiří Lorenc.
Transkript prezentace:

Případová studie Domov seniorů Břeclav, p.o. zkušeností při zavádění vyrovnávací platby k financování sociálních služeb Praha, Residence ROSA – Lektorka: Ing. Marcela Pardovská

Příspěvková organizace – zřizovatel město Břeclav Základní dokument – zřizovací listina Právní rámec - zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (MRP) - zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech - zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě Domov seniorů Břeclav, p.o. Příspěvková organizace – zřizovatel město Břeclav Základní dokument – zřizovací listina Právní rámec - zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (MRP) - zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech - zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě

Domov seniorů Břeclav, p.o.

Příspěvková organizace Hlavní činnost Poskytovatel sociálních služeb – zákon č. 108/2006 Sb., o soc. službách -Domov pro seniory (100 klientů) -Domov se zvláštním režimem (110 klientů) -Odlehčovací služba (2 klienti) -Denní stacionář (7 klientů) -Odborné sociální poradenství Požadavek zřizovatele -Poskytování stravy ve výdejnách (200 obědů/denně) -Správa bytů v Domě s pečovatelskou službou Doplňková činnost (vedlejší činnost, hospodářská činnost) Využití volných kapacit dle zřizovací listiny -Poskytování stravy cizím strávníkům, včetně rozvozu (300 obědů/denně) -Praní prádla Organizace je plátce DPH

ČinnostiVeřejné prostředky Narušení trhu Obchod s EU Zvýhodnění podniků DSANO DZRANO OSANO DESANO OSPANO výdejnyANO Zdrav. službyANO DPSANO Praní prádlaNEANO Cizí strávníciNEANO

NE HČ organizaceHČ - Není VP Volnočasové aktivity klientů Poskytnutí stravování a rozvoz obědů DČ Praní prádla DČ GBERSGEIPodpora de minimis nemá Sociální služby dle zák. č. 108/2006 Sb. o sociálních službách Zdravotnické služby Poskytování stravy ve výdejnách obědů pro osoby se sníženou soběstačností

Základní právní dokument – zřizovací listina Vymezení podpory zřizovatele: -Výpůjčka – nemovitý majetek – smlouva o výpůjčce -Svěření majetku k hospodaření – movitý majetek – dodatky k ZL, schválené zastupitelstvem obce -Příspěvek na provoz – viz dále -Investiční příspěvek Vymezení podpory od ostatních subjektů: -Dotace – smlouva o poskytnutí fin. podpory § 101a) zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách – (MPSV) - smlouva o poskytnutí fin. podpory § 105 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách – (JmK) -Dary -Úplata za služby

Oddělení sledování jednotlivých středisek v různých režimech Rozdělení na hlavní a doplňkovou činnost – -Zákon 250/2000 Sb., MRP § 27 odst. 2 g) -Zákon 586/1992 Sb., o daních z příjmů - § 18 odst. 4, § 23 odst. 5 -Zřizovací listina -Zásady pro hospodaření PO – vydané zřizovatelem -Vnitropodniková směrnice o způsobu členění nákladů schválená zřizovatelem - analytické členění - další členění doplňkové činnosti na střediska Kalkulace – nutné pro každou činnost zvlášť

Činnosti SGEI – sociální služby, zdravotní služby - VP Poskytovatel sociálních služeb – zákon č. 108/2006 Sb., o soc. službách -Domov pro seniory (100 klientů) -Domov se zvláštním režimem (110 klientů) -Odlehčovací služba (2 klienti) -Denní stacionář (7 klientů) -Odborné sociální poradenství Činnosti hospodářské ostatní – podpora de minimis Požadavek zřizovatele -Poskytování stravy ve výdejnách (200 obědů/denně)

Činnosti hospodářské ostatní – podpora de minimis Nařízení Komise (EU) č. 1407/2013, o použití článků 107 a 108 SFEU na podporu de minimis Požadavek zřizovatele -Poskytování stravy ve výdejnách Příspěvek zřizovatele účelově určený jako dorovnání ceny obědu pro seniory ve výdejnách zřizovaných PO

Činnosti SGEI – sociální služby, zdravotní služby poskytovatel sociálních služeb – zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách -Domov pro seniory -Domov se zvláštním režimem -Odlehčovací služba -Denní stacionář -Odborné sociální poradenství Podpora vyrovnávací platbou (VP ): -Pověření – vydáno JmK, zřizovatel se připojil, - na všechny výše uvedené služby -Smlouva - uzavřená mezi JmK, zřizovatel, PO -Výše finanční podpory -Vymezení služby, odkaz na pověření -Podmínky použití finanční podpory -Vymezení povinnosti příjemce při zajištění dostupnosti služby, -Povinnosti ve vztahu k účetnictví a finanční transparentnosti -Provádění monitoringu a kontrol -Odpovědnost příjemce v případě neplnění povinností

Stanovení základních podmínek vyrovnávací platby – sociální služby Základní kritérium stanovené JmK – Metodika JmK - Rozsah služby vyplývající z Pověření Přepočtený úvazek přímého personálu za rok – tj. úvazky pracovníků Příspěvková organizace -Přesné klíčování pracovníků přímé péče – KDO TO JE -Sociální pracovníci ( § 109 a 110 zákona č. 108/2006 Sb.,) -Pracovníci v sociálních službách, -Pedagogičtí pracovníci, -Manželští a rodinní poradci -Další odborní poradci, kteří přímo poskytují soc.služby -Zdravotní personál NE, jedná se sice o pracovníky poskytující přímou péči, ale ne pro účely VP

Problém: Fixace úvazků na jednotlivé služby/střediska -Dlouhodobé nemoci, OČR -Přechod zaměstnankyně z mateřské na rodičovskou dovolenou Nedořešené otázky -Kapacita rozsahu služby je stanovena průměrným přepočteným počtem pracovníků za rok -K kapacita bude překročena (např. z výše uvedeného zákonného důvodu, bude možno zahrnout do VP ?) -K kapacita bude pod stanoveným počtem (např. z výše uvedeného důvodu, bude se dotace vracet ?) Enormní zátěž pro mzdovou účetní

Mzdové náklady na přímou péči (bez ZP) jsou v účetním programu tříděny: Pomocí střediskového členění – na jednotlivou službu je fixace úvazků stanovena JmK PO: DES200 OS300 DS400 DZR500 OSP600 Pomocí analytického členění – pro potřebu vyúčtování dotace, Zvláštní členění – mzdové prostředky bez dotace - mzdové prostředky z dotace JmK - mzdové prostředky z dotace MPSV JmK - mzdové prostředky od zřizovatele Pomocí účelových znaků – pro rozčlenění na přímou a nepřímou péči - pro potřeby vykazovaní do benchmarkingové aplikace Mzdovými náklady se rozumí hrubé platy, včetně odvodů zákonného pojištění, FKSP, Kooperativa, DPP, DPČ, PN POZOR: Hodnota finanční podpory (z dotace) na 1 úvazek pracovníka měsíčně pro rok 2016 činí Kč

Přesné stanovení mzdových nákladů a úvazků na přímou péči jsou prvním bodem pro úspěšné stanovení VP -Na jednotlivé služby je stanoven poměr přímé ku nepřímé péči Naše PO: DESminimálně 70 % přímé péče ku 30 % nepřímé péče OSminimálně 60 % přímé péče ku 40 % nepřímé péče DSminimálně 60 % přímé péče ku 40 % nepřímé péče DZRminimálně 60 % přímé péče ku 40 % nepřímé péče OSPminimálně 70 % přímé péče ku 30 % nepřímé péče

Příspěvková organizace -Přesné klíčování pracovníků nepřímé péče – KDO TO JE ostatní činnosti a práce (úklid, účetnictví, které nesouvisí s odborným poskytováním sociální péče) -Ředitel, zástupce ředitele, vedoucí střediska, -Administrativní pracovník, -Personální pracovník, mzdová účetní -Ekonom, účetní -Provozní pracovník -Zdravotní personál opět NE

Mzdové náklady na nepřímou péči jsou v účetním programu tříděny : Pomocí střediskového členění – dle vnitropodnikové směrnice PO: DES200 OS300 DS400 DZR500 OSP600 Pomocí analytického členění – pro potřebu vyúčtování dotace, Zvláštní členění – mzdové prostředky bez dotace - mzdové prostředky z dotace JmK - mzdové prostředky z dotace MPSV JmK - mzdové prostředky od zřizovatele Pomocí účelových znaků – pro rozčlenění na přímou a nepřímou péči pro potřeby vykazovaní do benchmarkingové aplikace Mzdovými náklady se rozumí hrubé platy, včetně odvodů zákonného pojištění, FKSP, Kooperativa, DPP, DPČ, PN POZOR: Hodnota finanční podpory (z dotace) na 1 úvazek pracovníka měsíčně pro rok 2016 činí Kč

Přesné stanovení mzdových nákladů a úvazků na přímou a nepřímou péči jsou druhým bodem pro úspěšné stanovení VP (opět bez ZP) -Na jednotlivé služby je stanoven poměr personálních (mzdových) nákladů ku nákladům provozním Naše PO: DESminimálně 70 % personálních nákladů ku 30 % provozních nákladů OS minimálně 65 % personálních nákladů ku 35 % provozních nákladů DSminimálně 65 % personálních nákladů ku 35 % provozních nákladů DZRminimálně 65 % personálních nákladů ku 35 % provozních nákladů OSPminimálně 70 % personálních nákladů ku 30 % provozních nákladů

Příspěvková organizace Přesné klíčování provozních nákladů – CO TO JE - Materiální náklady (potraviny, kancelářské potřeby, vybavení drobným majetkem, PHM, ostatní materiál) - Energie -Opravy a udržování -Cestovné -Ostatní služby (spoje, nájemné, právní a ek.služby, školení, ostatní služby) -Ostatní náklady (daně a poplatky atd.) POZOR: bez odpisů Dodavatelské smlouvy ponížené o mzdové náklady (jsou již započteny v bodě nepřímých mzdových nákladů)

POZOR: U provozních nákladů je nutné vědět, zda se jedná o náklad spojený se základní činností v rámci výkonu veřejné služby Nejlépe v okamžiku 1. fáze finanční kontroly u objednávky si ujasnit, zda se jedná: - o náklad spojený se základní činností – hospodářskou činností ( představuje nabízení zboží a služeb na relevantním trhu) – sociální služby = VSTUPUJE DO VP - o náklad spojený s nehospodářskou činností (nepředstavuje nabízení zboží a služeb na relevantním trhu) – volnočasové aktivity = NEVSTUPUJE DO VP -viz přednáška pana JUDr. Zusky

Provozní náklady jsou v účetním programu tříděny: Pomocí střediskového členění – dle vnitropodnikové směrnice PO: DES 200 OS300 DS400 DZR500 OSP600 Příklad: - náklady na cestovné, školení, ochranné pomůcky jsou střediskově členěny dle personálních úvazků dle podkladů mzdového oddělení - náklady na potraviny jsou členěny dle počtu odebraných porcí - energie dle podlahové plochy

Problémové oblasti: -Dohadné položky -DPH Dohadné položky -Jedná se o položky, jejichž přesná výše není v okamžiku stanoveném pro vyúčtování tj. k známa -Platby od zdravotních pojišťoven -Příspěvky na péči -Dohadné položky na energie Problém: stanovení správné výše nákladů na VP

Daň z přidané hodnoty Naše PO je plátce DPH. -Po uzavření roku a zaúčtování všech daňových dokladů, zpravidla v lednu roku následujícího se stanoví výše krátícího (vypořádacího) koeficientu – po jeho stanovení dojde k přepočtu uplatněné výše části DPH do nákladů Při zvýšení koeficientu dojde ke snížení nákladů (uplatníme si více DPH) Při snížení koeficientu dojde ke zvýšení nákladů (odvedeme více DPH) Problém: stanovení správné výše nákladů na VP

Zdravotníci, odpisy CO S NIMI? Do VP stanovené JmK nevstupují, přesto jsou nákladem organizace Činnosti SGEI – sociální služby, zdravotní služby -Domov pro seniory -Domov se zvláštním režimem -Odlehčovací služba -Denní stacionář -Odborné sociální poradenství Podpora vyrovnávací platbou: -Zřizovatel určil účelově určený příspěvek na platy zdravotního personálu, podléhající vyúčtování a mimo svůj podíl určený do „sociální části“ PO

Mzdové náklady na zdravotní personál jsou v účetním programu tříděny : Pomocí střediskového členění – dle vnitropodnikové směrnice PO: DES200 OS300 DS400 DZR500 OSP600 Pomocí analytického členění – pro potřebu vyúčtování dotace, Zvláštní členění - mzdové prostředky od zřizovatele Mzdovými náklady se rozumí hrubé platy, včetně odvodů zákonného pojištění, FKSP, Kooperativa, DPP, DPČ, PN Odpisy Účelově určený příspěvek zřizovatele, mimo VP, zřizovatel chce mít kryt investiční fond penězi, proto vymezil provozní příspěvek na odpisy

Vymezení podpory zřizovatele : -Výpůjčka – nemovitý majetek – smlouva o výpůjčce -Svěření majetku k hospodaření – movitý majetek – dodatky k ZL, schválené zastupitelstvem obce -Provozní příspěvek připojení se k VP od JmK – na sociální část -Provozní příspěvek samostatná VP zřizovatele – na zdravotní část -Provozní příspěvek na odpisy -Příspěvek v režimu de minimis na výdejny obědů -Investiční příspěvek Vymezení podpory od ostatních subjektů -Dotace – smlouva o poskytnutí fin. podpory § 101a) zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách – (MPSV – JmK) -smlouva o poskytnutí fin. podpory § 105 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách – (JmK) -Dary – vstupují do RF, až čerpání darů je nákladem organizace, pokud je určen na volnočasové aktivity nevstupuje do VP, pokud je určen na základní činnosti vstupuje do VP -Úplata za služby

MAXIMÁLNÍ CELKOVÉ NÁKLADY STANOVENÉ PRO ROK 2016 JmK Celkové skutečné (momentálně kalkulované) náklady překročí max. celkové náklady stanovené JmK Příklad: mzdové náklady v přímé péči i v nepřímé péči splňují podmínky poměr mzdových nákladů ku provozním je dodržen skutečné náklady jsou vyšší než maximální. Zřizovatel je ochoten případný rozdíl dokrýt. Problém: bude se vracet dotace? Řešení: požádání JmK o navýšení maximálních nákladů služby bez požadavku na navýšení dotace

Vyúčtování VP a průběžné sledování VP Termíny stanovené JmK Průběžné sledování VP k a k ve lhůtě do 8 dnů průběžná zpráva do benchmarkingové aplikace Problém: většina PO má výplatní termín od 10. dne měsíce následujícího, termín do 8 dnů po skončení období znamená, že se bude jednat o odhad a ne o skutečné údaje. Vyúčtování VP K ve lhůtě do zpráva, případné vratky finanční podpory, zřizovatel bude chtít informace dřív, termín se pro PO zkrátí Problém: krátké termíny vedou obecně k vyšší chybovosti

Hospodářský výsledek -Střediskový – a)HV ze služby ze sociální části měl by být nula b)HV ze služby ze zdravotní části – pokud dokryje zřizovatel měl by být nula c)HV z ostatních nákladů a výnosů – pokud se nepovede zajistit krytí bude záporný d)Celkový HV za středisko/službu bude nula nebo bude záporný e)Celkový daňový HV, náklad může být uznatelný VP, ale daňově ne, nutno zohlednit v DAP k DPPO -Celkový HV z hlavní činnosti – měl by být typicky 0, případně záporný viz výše, Problém: z kladného HV po schválení rozdělení HV Radou zřizovatele se tvořily RF, FO -Celkový HV z hlavní činnosti i z činnosti doplňkové – doplňková činnost by měla být zisková ( jinak by se neměla vykonávat), případná tvorba RF a FO

Děkuji za pozornost Ing. Marcela Pardovská