Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Podstatná jména konkrétní a abstraktní Název sady: Český.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Velká písmena Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Z obrázků vytvoř věty jednoduché Některé věty napište na tabuli.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.1.7 Mnohovýznamová slova Název sady: Český jazyk a literatura 3.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.8 druhy vět podle postoje mluvčího Název sady: Český jazyk 7.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Číslovky Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_04_SHODA.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovní druhy 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.9 v ě ty dvoj č lenné, jedno č lenné a v ě tný ekvivalent Název.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice Název sady: Český jazyk a literatura.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesa 4 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková Název sady:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova neohebná Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ přístavek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesa Název sady: Český jazyk a literatura 3. ročník Číslo.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Sada 7 Jazyková výchova Autor: Dana Doležalová ZŠ a MŠ Dešná
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
Přísudek VY_12_INOVACE_Rů_I_34 Název projektu: OP VK
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_12
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Slovesa.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Věta jednočlenná, dvojčlenná, větný ekvivalent
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
VY_32_INOVACE_01_ČESKÝ JAZYK
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
AUTOR: Kateřina Křížová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_04 příslovečná určení
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_01_PODMĚT A PŘÍSUDEK
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Větné členy.
PŘÍVLASTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_35_ČJ4
podmět NĚKOLIKANÁSOBNÝ
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_14
ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ
Předmět VY_32_INOVACE_03-24 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
SKLADBA SKLADEBNÍ DVOJICE Jabloň před domem krásně rozkvetla.
Věta jednoduchá Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav, Školní 402, , příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
VY_32_ INOVACE_ 09_ ČESKÝ JAZYK 3
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová
VY_32_Inovace_4.1.3 Věta jednoduchá a souvětí
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace:. Materiál je určen žákům 6. ročníku. Podává základní poučení o druzích podmětu a přísudku. Jsou v něm zařazena cvičení k upevnění učiva. Obsahuje animace.

Základní větné členy  Druhy podmětu  Druhy přísudku

Kdejakej generál, kdejakej kaprál s flintama lidi by do pole hnal, do pole hnal proti sobě… Komu jsou metály platný v hrobě?  Odkud asi text pochází?  Kolik je v něm větných celků?  Proč jsou v něm nespisovné výrazy?  Vyhledej základní skladební dvojice, podměty označ červeně, přísudky modře Opakujeme: 2 z folkové písně (skupina Hop Trop) připomíná píseň lidovou

Kdejakej generál, kdejakej kaprál s flintama lidi by do pole hnal, do pole hnal proti sobě… Komu jsou metály platný v hrobě?  Jakým větným celkem je první věta?  Jakým větným celkem je druhá věta?  Jaký podmět je v první větě?  Jaký přísudek je v první větě?  Jaký přísudek je v druhé větě? Řešení: jmenný se sponou slovesný několikanásobný věta jednoduchá souvětí

Podmět a přísudek ve větě tvoří základní skladební dvojici. V souvětí je tolik vět, kolik je v něm základních skladebních dvojic. Sotva se narodíš, už si verbíř píše, že nejsi ze zámku, ale z chýše.  Kolik vět je v souvětí? Označ základní skladební dvojice.  Jak se graficky zapíše uvedené souvětí, aby tvořilo sloku básně (text písně) ?

 V souvětí jsou 3 věty  Sotva se (ty) narodíš, už si verbíř píše, že (ty) nejsi ze zámku, ale z chýše. nebo  Sotva se narodíš, už si verbíř píše, že nejsi ze zámku, ale z chýše. Řešení:

Podmět vyjadřuje, o kom nebo o čem vypovídá přísudek. Ptáme se na něj otázkou 1. pádu KDO? CO? a PŘÍSUDKEM 1. Podmět vyjádřený vyjadřuje ve větě původce děje nebo nositele děje Př.: Maliny na mýtině se červenaly. 2. Podmět nevyjádřený a) je znám z předcházejícího textu Př.: Maliny na mýtině se červenaly. Lákaly k utržení. b) je zřejmý z určitého tvaru slovesa Př.: Zavolej mi. c) je všeobecný Př.: V obci vyhlásili poplach. Druhy podmětu:

Přísudek vyjadřuje, co se vypovídá o podmětu, co nositel nebo původce dělá, co se s ním děje. 1. Přísudek slovesný - základem mohou být a) slovesné tvary jednoduché Př.: Na stromě visí poslední jablko. b) slovesné tvary složené Př.: Přijel jsi vlakem? 2. Přísudek jmenný se sponou – základem je spona a jmenná část a) spona + podstatné jméno Př.: Tatínek je lékařem. b) spona + přídavné jméno Př.: Obloha je úplně zatažená. Druhy přísudku: Sponová slovesa: BÝT, BÝVAT, STÁT SE, STÁVAT SE

 Kdy přijdeš domů?  Současným americkým prezidentem je Barack Obama.  Rostliny „vydechují“ kyslík.  Doporučili bychom dětem, aby se podívaly na dokument o přírodě, který dávají dnes v televizi.  „Já jsem malej, ale šikovnej!“ Najdi v následujících větách podměty a přísudky a urči jejich druhy:

 Kdy přijdeš domů?  Podmět: nevyjádřený (TY)  Přísudek: slovesný (PŘIJDEŠ)  Současným americkým prezidentem je Barack Obama.  Podmět: vyjádřený (BARACK OBAMA)  Přísudek: jmenný se sponou (JE PREZIDENTEM)  Rostliny „vydechují“ kyslík.  Podmět: vyjádřený (ROSTLINY)  Přísudek: slovesný („VYDECHUJÍ“)  Dnes dávají v televizi zajímavý dokument.  Podmět: nevyjádřený všeobecný (ONI)  Přísudek: slovesný (DÁVAJÍ)  „Já jsem malej, ale šikovnej!“  Podmět: vyjádřený (JÁ)  Přísudek: jmenný se sponou několikanásobný (JSEM MALEJ, ŠIKOVNEJ) Řešení:

 HOLÉ Např.: Pavel mlčí.  ROZVITÉ Např.: Náš Pavel stále mlčí.  NĚKOLIKANÁSOBNÉ Např.: Pavel a Jitka mlčí a mlčí. PODMĚT I PŘÍSUDEK mohou být

 V zoologické zahradě si děti prohlédly kočkovité šelmy a opice.  Do kina přišly děti z mateřské školy a jejich učitelky.  Problém, jehož řešení stále odkládáte, je závažný.  Na stěně visí malý obrázek, který jsme dostali od babičky.  Kdo rozbil to okno? Najděte a určete holé, rozvité a několikanásobné podměty a přísudky:

Řešení: V zoologické zahradě si děti prohlédly kočkovité šelmy a opice. Podmět holý Přísudek rozvitý (v zoologické zahradě, šelmy a opice…) Do kina přišly děti z mateřské školy a jejich učitelky. Podmět rozvitý několikanásobný (z mateřské školy, jejich) Přísudek rozvitý (do kina) Problém, jehož řešení stále odkládáte, je závažný. 1. věta - podmět holý, přísudek holý (jmenný se sponou) 2. věta vložená – podmět nevyjádřený (vy), přísudek rozvitý (stále…) Na stěně visí malý obrázek. Podmět rozvitý (malý) Přísudek rozvitý (na stěně) Kdo rozbil to okno? Podmět holý Přísudek rozvitý (to, okno)

 KRAUSOVÁ, Zdeňka; TERŠOVÁ, Renata. Český jazyk 6. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN   Obrázky z galerie Klipart Zdroje: