ÚVOD: Činnost správních orgánů a obcí, právnických a podnikajících fyzických osob v IZS (3)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koordinace záchranných a likvidačních prací a řízení součinnosti složek v taktické úrovni.
Advertisements

Obecné požadavky na výstavbu
Postavení obcí při řešení mimořádných událostí a krizových situací
Školení starostů obcí ORP České Budějovice Magistrát města České Budějovice
Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje, odbor OPŘ a KIS
Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
Úkoly ochrany obyvatelstva, vč. zaměstnanců
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Kompetence při řízení zásahu JPO a složek IZS
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Útvar krizového řízení
Nouzové přežití obyvatelstva a humanitární pomoc
Základy krizového řízení
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Cvičení složek IZS „KV Aréna“
HZS ČR organizace a řízení
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Organizační členění ÚO
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: Základní škola Bučovice, Školní 711 Číslo a název operačního.
Jednotky požární ochrany
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Obec - jednotka PO zřizovaná obcí plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje říjen 2007.
Pozemky sloužící dopravě
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vybraná odborná terminologie Přehled základní legislativy.
Bezpečnostní systém ČR Zákonné normy pro podporu řešení MU a KS Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje oddělení ochrany a přípravy obyvatelstva a krizového.
INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM. Co to je IZS? Integrovaný záchranný systém je systém pro koordinaci záchranných a likvidačních prací při vzniku mimořádných.
1 Komunikace VZ s operačním střediskem. 2 Při komunikaci mezi VZ a OPIS je nutné vycházet ze zásad, které jsou uvedeny ve vyhlášce č.247/2001 a č.328/2001.
SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence1 Požární ochrana v obcích Základní informace pro starosty obcí o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Taktické postupy a organizace řízení českých záchranných složek integrovaného záchranného systému na místě mimořádné události Plk.Ing.Martin Sviták Náměstek.
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Připravenost orgánů krizového řízení na území Jč kraje k řešení MU/KS Ing. Stanislav MRVKA.
Činnost základních složek IZS při řešení následků radiační havárie v zóně havarijního plánování mjr. Mgr. Štěpán Kavan Hasičský záchranný sbor Jihočeského.
OPERAČNÍ ŘÍZENÍ. Operační střediska HZS  Povinnost zřizování operačních středisek HZS ČR vyplývá z § 2 odst. 4 zákona č. 238/2000 Sb., O HZS ČR Ministerstvo.
P O V O D N Ě a O B C E Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů.
HAVARIJNÍ PLÁNY A OCHRANA OBYVATELSTVA Mgr. Bohumír MARTÍNEK, Ph. D.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Oddělení OOB a KŘ HZS Královéhradeckého.
1 FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková vedoucí oddělení krizového řízení.
Zahájení cvičení „ZÓNA 2010“ plk. Ing. Ivan Koleňák MV-GŘ HZS ČR.
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Havarijní plán kraje.
Humanitární pomoc - HZS ČR
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Interní předpisy hotelu
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Požární ochrana v obcích
Krizový management ve veřejné správě
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Lesy Kontrolní úkol je zaměřen na vlastníky nebo uživatele lesů v souvislých lesních porostech o celkové výměře vyšší než 50 hektarů. Cílem kontroly je.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Stavební právo.
Jednotky požární ochrany
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Příprava občanů k obraně státu …
společensky významných objektů v zónách havarijního plánování
Transkript prezentace:

ÚVOD: Činnost správních orgánů a obcí, právnických a podnikajících fyzických osob v IZS (3)

Činnost správních orgánů Činnost správních orgánů, právnických a podnikajících fyzických osob v IZS zahrnuje:   přípravu na mimořádnou situaci,   řešení vzniklé situace. Přípravou na mimořádnou situaci se rozumí definování rizik, koncepční činnosti v oblasti ochrany obyvatelstva a IZS, tvorba komunikačních a informačních systémů pro podporu IZS, plánování zdolání mimořádné události (plány na ústřední úrovni). Tyto činnosti jsou realizovány zejména na centrální úrovni.

Úroveň kraje Z úrovně kraje je zajišťována příprava na mimořádné události, provádění záchranných a likvidačních prací a ochranu obyvatelstva, usměrňování IZS. Na krajské úrovni jsou zpracovávány, za legislativou definovaných podmínek, havarijní plány krajů, poplachové plány IZS krajů, povodňové plány a vnější havarijní plány. Na krajské úrovni jsou dále pořádána cvičení složek IZS, zajišťován provoz komunikačních a informačních systémů IZS.

Obec s rozšířenou působností Úkoly obecního úřadu obce s rozšířenou působností v oblasti přípravy na mimořádné situace plní HZS kraje, vyjma některých úkolů v oblasti poskytování informací nutných ke zpracování plánů, evidence majetku a staveb civilní ochrany a dalších úkolů definovaných v právních normách ČR. Řešení mimořádné události je obecně činnost složek IZS ke zmírnění následků této situace. Za tímto účelem může být prováděna koordinace záchranných a likvidačních prací z:

Řešení MU centrální úrovně – koordinace ministerstvem vnitra, krajské úrovně – koordinace hejtmanem, obce s rozšířenou působností – koordinace starostou obce. Skutečně realizované činnosti správních orgánů a obcí, právnických a podnikajících fyzických osob v IZS lze vysledovat ve všech etapách resp. všech základních druzích činnosti IZS a jeho složek. Tyto základní druhy činností je možno vymezit jako:

Řešení MU preventivní práce, záchranné práce, likvidační práce, havárie, obnovovací (asanační) práce

Fyzické osoby Fyzická osoba pobývající na území České republiky má právo na informace o opatřeních k zabezpečení ochrany obyvatelstva a na poskytnutí instruktáže a školení ke své činnosti při MU. Fyzická osoba je povinna:   strpět omezení vyplývající z opatření stanovených při MU a omezení nařízená velitelem zásahu při provádění záchranných a likvidačních prací;   poskytnout na výzvu starosty obce nebo velitele zásahu osobní nebo věcnou pomoc;

Fyzické osoby   strpět, pokud je to nutné k provádění záchranných a likvidačních prací a pokud je vlastníkem, uživatelem nebo správcem nemovitosti:   vstup osob provádějících záchranné nebo likvidační práce na pozemky nebo do objektů,   použití nezbytné techniky,   provedení terénních úprav,   budování ochranných staveb,   vyklizení pozemku a odstranění staveb, jejich částí, zařízení a porostů.

Fyzické osoby poskytnout veliteli zásahu informace o skutečnostech, které by mohly ohrozit životy nebo zdraví osob provádějících zásah nebo ostatního obyvatelstva, zejména informace o: výbušninách, nebezpečných chemických látkách, zdrojích ionizujícího záření, dravých či nebezpečných zvířatech

Fyzické osoby strpět umístění zařízení systému varování a vyrozumění na nemovitostech, které má ve vlastnictví, a umožnit k nim přístup HZS kraje nebo jím zmocněným osobám za účelem používání, kontroly, údržby a oprav; pokud je vlastníkem stavby civilní ochrany nebo stavby dotčené požadavky civilní ochrany, dbát při užívání těchto nemovitostí a veškerých činnostech s tím spojených aby nedošlo ke změně charakteru této stavby

Právnické osoby a podnikající fyzické osoby Právnické osoby a podnikající fyzické osoby jsou v souvislosti se záchrannými a likvidačními pracemi a s jejich přípravou povinny: poskytnout osobní nebo věcnou pomoc na přímou výzvu: velitele zásahu; starosty obce; prostřednictvím OPIS IZS.

Právnické osoby a podnikající fyzické osoby strpět vstup osob provádějících záchranné nebo likvidační práce na pozemky a do staveb a použití nezbytné techniky, provedení terénních úprav, budování ochranných staveb,vyklizení pozemku a odstranění staveb, jejich částí a porostů, pokud jsou vlastníky nebo uživateli nemovitostí; pokud provozují školská, zdravotnická, sociální nebo obdobná zařízení, vytvořit v nich podmínky pro výdej: ochranných masek, dětských ochranných vaků, dětských ochranných kazajek,

Právnické osoby a podnikající fyzické osoby ochranných oděvů, filtrů pro ochranu dýchacích cest a povrchu těla a dalších ochranných prostředků. K plnění těchto všech úkolů mohou právnické osoby a podnikající fyzické osoby zřizovat zařízení civilní ochrany podle zákona o IZS. Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba, u které došlo k havárii, je povinna: provádět neprodleně záchranné a likvidační práce; ohlásit neprodleně havárii místně příslušnému OPIS IZS a bezprostředně ohroženým obcím;

Právnické osoby a podnikající fyzické osoby podílet se na varování osob ohrožených havárií poskytnout veliteli zásahu informace o skutečnostech, které by mohly ohrozit životy nebo zdraví osob provádějících zásah nebo ostatního obyvatelstva, zejména informace o: výbušninách; NCHL; zdrojích ionizujícího záření; dravých či nebezpečných zvířatech;

Právnické osoby a podnikající fyzické osoby spolupracovat při odstraňování havárie se složkami IZS, správními úřady a orgány krajů a obcí; uhradit krajskému úřadu nebo složkám IZS náklady spojené s poskytnutím věcné a osobní pomoci, s likvidačními pracemi a se škodami prokazatelně vzniklými havárií; zabezpečit asanační práce podle pokynů příslušných správních úřadů nebo obcí; zabezpečit zneškodnění odpadů, které vznikly v důsledku havárie i v důsledku její likvidace; spolupracovat při zpracování dokumentace o záchranných a likvidačních pracích.

Typové činnosti složek IZS Akceschopnost IZS je především závislá na kvalitě koordinační práce HZS ČR ve vztahu k dalším složkám a na akceschopnosti jednotlivých složek, které zahrnují personál těchto složek s jeho odbornou úrovní a vybavením pro záchranné a likvidační práce. V rámci úpravy spolupráce a podpory složek IZS při provádění záchranných a likvidačních prací s ohledem na druh a charakter mimořádné události, byly zpracovány tzv. typové činnosti složek IZS při společném zásahu.

Typové činnosti složek IZS Typová činnost rozpracovává vazby a definuje úkoly a kompetence jednotlivých složek IZS při společných zásazích. Mimo tohoto účelu je použitelná jako informační báze pro praktické účely v řízení, ale i při vzdělávání velitelů složek IZS pro zásahy na mimořádné události, Vlastní katalogový soubor typových činností se především skládá ze společného listu složek IZS, listu velitele zásahu, listu operačních středisek složek IZS, listu úkolů a činností sil a prostředků konkrétních základních a ostatních složek IZS, které se budou podílet na záchranných a likvidačních prací.

Typové činnosti složek IZS Ve společném listu složek IZS je uveden charakter a druh mimořádné události a definovány použité termíny. Samostatné oddíly společného listu jsou věnovány veliteli zásahu a organizaci místa zásahu. Tyto oddíly popisují, která složka a za jakých podmínek obsazuje funkci velitele zásahu nebo doporučené obsazení štábu velitele zásahu. V dalších částech je zásah časově vymezen a je doporučen odpovídající stupeň poplachu a stanoveny předpokládané nasazené síly a prostředky složek IZS.

Typové činnosti složek IZS List operačních středisek složek IZS uvádí výčet a stručnou charakteristiku subjektů, které se účastní řízení zásahu na operační úrovni. List velitele zásahu obsahuje základní údaje o všech činnostech, které velitel zásahu na místě mimořádné události zabezpečuje. Vedle vlastních činností obsahuje list velitele zásahu i doporučení k případnému zřízení štábu velitele zásahu a ke členění místa zásahu, případně další specifické informace.

Typové činnosti složek IZS V samostatných listech základních a ostatních složek IZS jsou blíže popsány úkoly a činnosti, které uvedené složky IZS na místě zásahu plní, předpokládané nasazené síly a prostředky složek IZS včetně vybavení speciálními přístroji a ochrannými pomůckami. Samotné listy jsou rovněž využívány pro výuku a přípravu všech složek IZS jako studijní materiály. Důležité jsou i pro plánování cvičení složek IZS, zejména při vytváření scénářů cvičení.

ZÁVĚR + kontrolní otázky 1. Uveďte úkoly „orgánů v IZS“ při přípravě na mimořádné situace. 2. Vyjmenujte a charakterizujte základní druhy činností IZS ve kterých je významná činnost správních orgánů a obcí, právnických a podnikajících fyzických osob. 3. Charakterizujte typové plány činnosti složek IZS.

KONTAKTNÍ ÚDAJE: KONTAKTNÍ ÚDAJE: Mgr. Petr Kadlec,Ph.D.