Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace:Formou prezentace se žáci seznámí s druhy inflace. Prezentace je.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Advertisements

MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
FISKÁLNÍ POLITIKA – 2. nástroj hospodářské politiky
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Metody měření HDP Mgr. Hana Grzegorzová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
Inflace.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
Makroekonomické ukazatele
Nástroje makroekonomické politiky státu VY_32_INOVACE_
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Inflace VY_32_INOVACE_ Inflace = všeobecný růst cen, tedy růst tzv. cenové hladiny - inflace se zjišťuje (míra inflace) porovnáním cen vybraných.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
* INFLACE květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VNITŘNÍ MĚNOVÁ (MONETÁRNÍ) POLITIKA – 1. nástroj hospodářské politiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Bankovní systém ČR Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Vašíčková.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Typy rozpočtů Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Bankovnictví.
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Ekonomika Hospodářská politika 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_02.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Inflace. Inflace míra změny cenové hladiny míra změny cenové hladiny K inflaci dochází, roste-li celková cenová hladina. K inflaci dochází, roste-li celková.
Reálná úroková míra Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 17 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: listopad 2012 Ročník: 9. Vzdělávací.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ II.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Fiskální politika Pavel Seknička.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PLATEBNÍ STYK II.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VKLADOVÉ SLUŽBY BANK II.
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Banky a jejich funkce – Pracovní list
Hospodářská politika státu
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Hospodářská politika VY_32_INOVACE_40_815
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Kam s penězi, aby nezahálely – Pracovní list
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace:Formou prezentace se žáci seznámí s druhy inflace. Prezentace je určena pro přímou výuku či opakování. Je využitelná v předmětu ekonomika. Klíčová slova: Měření inflace, ČSÚ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Libuše Suchánková Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.

Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Sada:21 Číslo materiálu:VY_62_INOVACE_K3_16 Digitální učební pomůcka

Inflace V tržním hospodářství se ceny za zboží a služby mohou kdykoli měnit. Některé ceny rostou, jiné klesají. Tržní ceny zaznamenávají v průběhu sledovaného období změny, ale jejich pohyb nemusí být a také není, u různého zboží stejný. O inflaci mluvíme tehdy, když zdražuje zboží a služby obecně, nikoli pouze v jednotlivých případech. Všeobecně je inflace spojována s růstem tržních cen a snižováním koupěschopnosti peněz.

Inflace Z toho vyplývá, že když si dnes koupím lístek do kina za 100 Kč, za rok bude stát 103 Kč a za deset let 135 Kč (předpokládá se 3% roční vzrůst ceny). Pokud necháme svých 100 Kč v prasátku, zůstane nám po deseti letech právě těch 100 Kč, za které si již lístek do kina nekoupíme. Investujeme-li dnes 100 Kč, budeme mít za předpokladu 5% ročního výnosu za deset let 162 Kč.

Inflace Měření inflace Změnu cenové hladiny za určité období udává míra inflace. Informace o dosažené míře inflace jsou využívány např. pro účely valorizace mezd, důchodů a sociálních příjmů. K měření cenové hladiny se používají cenové indexy, což jsou vážené průměry cen vybraných zboží a služeb.

Inflace Měření inflace Nejznámější z nich jsou: index spotřebitelských cen - CPI (Consumer price index) cenový deflátor - deflátor HDP index cen výrobců (PPI – Producer price index)

Inflace Pro měření inflace se ale používá všechno zboží a veškeré služby, které domácnosti spotřebovávají: zboží každodenní spotřeby (jako jsou potraviny, noviny a benzín) zboží dlouhodobé spotřeby (jako je oblečení, počítače a pračky) služby (jako je návštěva kadeřníka, pojištění a nájemní bydlení)

Inflace CPI - index spotřebitelských cen je omezen jen na tu část tržní produkce, která je zařazena do reprezentativního koše, proto neodráží úplnou cenovou hladinu ekonomiky. Vzorec výpočtu:

Inflace Důvody vzniku inflace V ekonomické teorii jsou zastávány dva názory, které jsou relativně protichůdné. První názor říká, že inflace spočívá v ekonomické nerovnováze, která je důsledkem nejrůznějších problémů na straně nabídky či poptávky. Druhý názor říká, že inflace je způsobena především neúměrným zásahem státu do ekonomiky. Například nárůst množství peněz v ekonomice závislý od úrokových sazeb, které vyhlašuje Česká národní banka, výrazně ovlivňuje inflační tlaky.

Inflace Vývoj inflace sleduje (měří) v České republice: Český statistický úřad Je institucí, do jejíž působnosti sledování, resp. měření inflace v České republice patří, a to s využitím statistických metod na spotřebních koších složených z velkého souboru výrobků a služeb.

Inflace Vláda - Ministerstvo financí ČR Ministerstvo financí ČR je ústředním orgánem státní správy zodpovědným za státní rozpočet a závěrečný účet republiky, státní pokladnu, finanční trh, finanční hospodaření a další oblasti. Ministerstvo financí, potažmo vláda, může inflační vývoj ovlivnit svou fiskální politikou, tedy zejména daňovými a subvenčními nástroji.

Inflace Česká národní banka Česká národní banka (ČNB) má ve věci inflace hlavní slovo. Jejím prvořadým úkolem totiž je prostřednictvím monetární politiky zajistit cenovou stabilitu jako základní předpoklad udržitelného neinflačního růstu ekonomiky. Každá centrální banka může inflační tlaky ovlivnit především kontrolou množství peněz v ekonomice a regulací úrokových měr.

Inflace Inflace způsobuje, že cenový systém přestává plnit svou roli. Jsou to právě ceny, které informují každý subjekt na trhu o relativní vzácnosti různých statků. Inflace tyto signály narušuje.

Švarcová,J. Ekonomie stručný přehled, 2006/2007. Zlín, CEED s. ISBN Porvichová,J. Ekonomika pro sou a soš, 1.vydání Praha, Eduko. 88s. ISBN Klínský, P., Műnch, O., Chromá,D. Ekonimická a finanční gramotnost pro střední školy. 1. Vydání. Eduko, s. ISBN Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Libuše Suchánková Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Použité zdroje