Záměry MD v oblasti rozvoje dopravní infrastruktury Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Plán SFDI na rok 2016 a programovací období Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Rizika, specifikace administrace na konci programového období ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Operační program Doprava Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Nástroje dotační politiky MŽP k ochraně půdy Ing. Jiří Klápště Odbor obecné ochrany přírody a krajiny MŽP.
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
Regionální management II prof. Ing. Magdalena Hrabánková, CSc., prof. h. c.
Investice do železniční infrastruktury v období Ing. Mojmír Nejezchleb Žofínské fórum
Evropské fondy Mgr. Kateřina Neveselá Ředitelka odboru řízení a koordinace fondů EU Ministerstvo pro místní rozvoj.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Dopracování projektu etapa změny, hlavní problémy, rizika Kroměříž
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Projekty vytvářející příjmy dle článku 55 Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 Praktické zkušenosti ŘSD ČR při přípravě projektů Ing. Tomáš Brázdil.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
IROP předpokládaná podoba implementace.
Projekt Spolupráce Zlínska a Stredného Ponitria Přeshraniční spolupráce Otrokovice
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
SROVNÁNÍ PROGRAMOVÝCH OBDOBÍ A
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
Plány udržitelné městské mobility-aktuální témata
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Schvalovací proces a hodnoticí kritéria
Podpora dopravní infrastruktury z fondů EU
Program meziregionální spolupráce INTERREG EUROPE
V. Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Co je program CEF? Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) je zaměřen na poskytování finanční pomoci Unie na transevropské sítě.
Financování dopravní infrastruktury v období
Role Úřadu Regionální rady
Strategie MD v oblasti rozvoje dopravní infratruktury
Aktuální informace o KAP a MAP
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky 2018 – Mgr. Hana Bodnarová.
Integrace VISION a VIS Mail do NS-VIS – VIS Mail fáze II projekt spolufinancovaný z ročního programu Fond pro vnější hranice (FVH)
Regionální environmentální centrum ČR
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
hejtman Pardubického kraje
Jan Maršák Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Příprava programového období 2014–2020
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Brno, 5. prosince 2011.
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
IKI jako prostředek pro komunikaci mezi VS a občany Pavel Parma
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Jak na strategické plánování v MŠ a ZŠ Přehled o dotací
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
19. zasedání Monitorovacího výboru Operačního programu Doprava
INFORMACE TAJEMNÍKA PROFESNÍCH UNIÍ
Rozvoj a financování železniční infrastruktury
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Kontrola a hodnocení předložených žádostí o NFP
Moravské dopravní fórum
Ing. Pavlína Tomková Odbor drážní a vodní dopravy
Život bez střeva , Praha.
Významné stavby SŽDC v regionu Střední a východní Moravy
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Výstavba D35 metodou PPP? Ing. Martin Janeček, Odbor strategie MD
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Transkript prezentace:

Záměry MD v oblasti rozvoje dopravní infrastruktury Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti

Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti Hlavní zdroje financování dopravní infrastruktury v následujících letech –Na rozdíl od dobíhajícího programového období budou v začínajícím programovém období pro financování dopravní infrastruktury dva finanční zdroje – Operační program Doprava (OPD2) a Nástroj pro propojení Evropy (CEF z angl. Connecting Europe Facility), –Tyto dva finanční zdroje se vzájemně značně prolínají a do značné míry na sebe navazují, což muselo být zohledněno v procesu programování při strategickém zdůvodňování jednotlivých intervencí

Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti Connecting Europe Facility (CEF) –Nový nástroj, s jehož využitím zatím chybí zkušenosti (částečně využitelné zkušenosti z Fondu TEN-T) –Mimo dopravní infrastruktury budou z CEF podporovány i rozvoj energetických sítí a datové sítě a elektronizace –Finanční prostředky alokované v programu CEF- doprava jsou rozděleny do tzv. obálek – obecné a kohezní –V prvních letech bude pozornost ČR zaměřena zejména na vyčerpání kohezní obálky, ve které jsou prostředky rezervovány pouze pro ČR –V podmínkách ČR se bude jednat z velké většiny o využití na železnici

Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti Operační program Doprava – hlavní cíle –OPD navazuje na OPD , ale struktura je odlišná, přidány byl nové podporovatelné oblasti –Celková alokace cca 4,7 mld. EUR –Hlavní tematický cíl: Podpora udržitelné dopravy a odstraňování překážek v klíčových síťových infrastrukturách –Zejména: dokončení páteřní infrastruktury, napojení regionů na síť TEN-T, odstranění úzkých míst v klíčové infrastruktuře, nově i podpora udržitelné mobility ve městech

Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti Operační program Doprava – proces přípravy –Proces přípravy započal již v roce 2012 a postupně do něj byla na základě aplikace principu partnerství zapojena celá řada subjektů –Po vypořádání připomínek z meziresortního připomínkového řízení a zpracování posouzení vlivu na životní prostředí (SEA hodnocení) a ex-ante evaluace byl program schválen ve vládě ČR (červen 2014) a následně odeslán na EK –Poté probíhal tzv. formální dialog se zástupci EK, v rámci kterého se uskutečnilo několik jednání – byl OPD2 ze strany EK schválen

Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti Operační program Doprava – proces přípravy (2) –Klíčová témata řešená v průběhu formálního dialogu s EK: poměr alokace pro železnice ve srovnání se silniční infrastrukturou železniční projekty mimo TEN-T strategické zdůvodnění projektových záměrů měst –Ve všech projednávaných oblastech se podařilo dojednat kompromis, který z hlediska MD a systému financování dopravní infrastruktury v ČR nepředstavoval žádné zásadní ústupky

Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti Hlavní kritéria pro výběr projektů v OPD2 –soulad projektu a jeho cílů s cíli OPD2, –soulad projektu s Dopravními sektorovými strategiemi, 2. fáze (kde je to relevantní), –společenská ekonomická efektivnost a zdůvodnění účelnosti vynaložených prostředků – hodnota za peníze, –zajištění udržitelnosti projektu (zejména z pohledu provozování projektu a údržby), –naplňování cílů dopravní politiky ČR i EU, –vliv na ŽP, horizontální politiky EU a plnění příslušných specifických cílů

Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti Popis prioritních os Struktura OPD2 soustředí podporu do tří věcných os (oproti šesti věcným prioritním osám OPD ): –PO 1: Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu (Fond soudržnosti; 51 % celkové alokace – cca 2,45 mld. EUR), zahrnující investice do železniční infrastruktury, vodních cest sítě TEN-T (po roce 2016), multimodální nákladní dopravy (terminály), drážní infrastruktury pro městskou a příměstskou dopravu, dopravního parku železniční a vodní dopravy –PO 2: Silniční infrastruktura na síti TEN-T, veřejná infrastruktura pro čistou mobilitu a řízení silničního provozu (Fond soudržnosti; 28,3 % celkové alokace – cca 1,55 mld. EUR), zahrnující investice do výstavby a modernizace dálnic a rychlostních silnic včetně jejich vybavení ITS, systémů řízení městského silničního provozu a do rozvoje sítě napájecích stanic alternativních energií na silniční síti –PO 3: Silniční infrastruktura mimo síť TEN-T (Evropský fond regionálního rozvoje; 19,2 % celkové alokace – cca 0,9 mld. EUR) zaměřená na investice do výstavby a modernizace silnic mimo síť TEN-T

Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti Implementace OPD2 –Implementační systém OPD2 maximálně naváže na praxi z programového období –Postupy v rámci OPD2 více „svázány“ pravidly na centrální úrovni (vazba na jednotné metodické prostředí) –Zprostředkující subjekt = SFDI –Novela zákona č. 104/2000 Sb., o SFDI – možnost financovat všechny intervence do infrastruktury v rámci OPD2 –Nejvýznamnější změny: nahrazení institutu externího hodnotitele expertní hodnotící komisí, zavedení dvoukolového hodnocení, vznik databáze hodnotitelů, existence přezkumné komise, stanovení lhůty 7 měsíců pro dokončení schvalování projektu od předložení žádosti (výjimkou velké projekty)

Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti Výzvy k předkládání projektů –První výzvy v říjnu – majoritní příjemci (investorské organizace MD – ŘSD, SŽDC) –Bude se jednat o kontinuální výzvy s předpokladem ukončení v roce 2023 –Další výzvy budou následovat: předpoklad = první čtvrtletí roku 2016 –Potřeba mít dořešené problematické aspekty, někde MD vázáno lhůtami jiných subjektů – např. problematika veřejné podpory

Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti –Pilotní projekt R4, nelze využít zdroje Fondu soudržnosti, financování z ERDF by znamenalo nerealizaci jiných staveb na silnici I. třídy dle DSS2. –Vhodný ucelený úsek k dostavbě v délce 32 km mezi II/118 a obcí Mirotice + přidružení údržby 12 km existující R4 resp. čtyřpruhové I/20. –Probíhá výběr poradce pro provedení soutěžního dialogu, ve kterém bude vybírán koncesionář. –Zahájení soutěže na koncesionáře počátkem Q2/2016, pokud tak v 11/2015 schválí vláda PPP jako doplňkový zdroj financování - Stát zajistí stavební povolení, tedy i majetkoprávní přípravu – hlavní riziko státu, nutné funkční vyvlastňovací úřady. - Platební mechanismus formou platby za dostupnost

Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti Hlavní rizika financování z EU - ŽP –Novela z. o EIA 39/2015 Sb., podklady pro vydání ověřovacích a verifikačních stanovisek dle přechodných ustanovení připraveny - předány MŽP k většině klíčových staveb. –Nutné obhájit před EK, že postup ověřování a verifikace i starších stanovisek (dle z. 244/1992 Sb.) plní účel, že ŽP je dostatečně ochráněno dle pravidel složkových zákonů aplikovaných v navazujících řízeních. –Větší práva veřejnosti = riziko odvolání a soudních přezkumů na domácí půdě před vydáním stavebního povolení u staveb, kde už je ÚR, ale i poté (změny během výstavby). Přiznání větších práv však bylo z pohledu aplikace směrnice EIA nezbytné. –Rámcová směrnice o vodách: u každého projektu nutno prokázat, že jeho realizací se nezhorší kvalita vodstva, nutno provázat se složkovými zákony a absolvovanými povolovacími procesy + dodatečný odborný podklad pro žádost o financování

Děkuji za pozornost