Usměrňování rozvoje krajiny, krajinné plánování Otázka: Zjistěte předpokládané trasy vlaků TGV a vysokorychlostních vlaků na území Česka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Pilotní projekt základního registru územní identifikace a nemovitostí („PP ZRÚIN“) Vít Suchánek, ČÚZK.
NÁVRH 2. ÚPLNÉ AKTUALIZACE ÚAPo ORP Žďár nad Sázavou , Jihlava.
NÁVRH 2. ÚPLNÉ AKTUALIZACE ÚAPo ORP PELHŘIMOV Jihlava.
Bezpečnostní opatření Policie ČR se Státní plavební správou „VODA 2016“
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
ÚAPo Kladné příklady, nejčastější chyby. Postup hodnocení Každé ÚAPo vyhotoveny jinou metodou Zdůrazněny pozitivní příklady Shrnuty nejčastější chyby.
Publikace klasifikace zdravotního stavu lesa na bázi TM Landsat pomocí webových služeb jako součást OPRL Ústav pro hospodářskou úpravu lesů Brandýs nad.
Studie možného VD Hanušovice Generel LAPV Strana 2 Proč byl Generel LAPV pořízen: za posledních 50 let se postupně zvyšuje průměrná roční.
Budování cyklostezek z pohledu správce vodních toků Mladá Boleslav Ing. Růžena Divecká Povodí Labe, státní podnik.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
1 Právní stav územního plánu po vydání změny Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP,
Projekt Spolupráce Zlínska a Stredného Ponitria Přeshraniční spolupráce Otrokovice
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
II. TÉMA Platné právní předpisy na ochranu dřevin rostoucích mimo les a povolování kácení (metodiky, ČSN, dohody)
Návrh logistického zabezpečení evakuace správních budov NP Šumava
Územní plánování aneb jak na to Porada pro ÚÚP na KÚ LK dne
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Úřad práce České republiky
Ochrana přírody a krajiny
Státní organizace.
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Zpráva o uplatňování ÚP
Obecné zásady při aplikaci ZÚR JMK
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Stavební uzávěra základní informace
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Novela zákona ZPF č. 41/2015 Sb. – účinnost od 1. dubna 2015
Název projektu: Moderní škola
Porada vedoucích Úřadů územního plánovaní
Zákon o lesích (lesní zákon) č. 289/1995 Sb.
Využití metodiky MMR ČR k aktualizaci ÚAPo Zpracované kartogramy k vyhodnocení stavu územních podmínek jednotlivých obcí
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s vedoucími ÚÚP Územně analytické podklady ÚAP kraje s využitím ÚAP obcí ÚAP a změny v právních předpisech Ing. arch. Jana.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Seminář s krajskými úřady
Katastr nemovitostí (KNEM)
Katedra biologie, PdF MU, Poříčí 7, , Brno
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Zpráva o uplatňování územního plánu
Pozemkové úpravy.
Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Olomouckém kraji
Ideová východiska záměru územní studie krajiny
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Zákon č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů
STAVEBNÍ ZÁKON.
Vodní plochy jako VKP z pohledu práva
Ochrana a péče o přírodu a krajinu
Vytváření podmínek pro podporu populací vranky obecné (Cottus gobio) v EVL Krkonoše Přednášející : Jiří KŘESINA.
Informace k tezím rekodifikace
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Svaz měst a obcí RNDr. Ivo Šanc Stakeholder Meeting, Praha,
Základní Listina Projekt: „Aktualizace procesu komunitního plánování sociálních služeb v ORP Šternberk“, reg. číslo CZ /0.0/0.0/16_063/
Fiche 5 – Relax v lese Článek 25 Neproduktivní investice v lesích
Moravské dopravní fórum
Územní plán s prvky regulačního plánu
Život bez střeva , Praha.
PŘÍLEŽITOSTI NOVÉ KRAJINY
SPRÁVNÍ PRÁVO.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Trendy geologických prací ložiskového průzkumu v letech
Transkript prezentace:

Usměrňování rozvoje krajiny, krajinné plánování Otázka: Zjistěte předpokládané trasy vlaků TGV a vysokorychlostních vlaků na území Česka

Územní plánování a krajina Územní plán řeší celé správní území obce řeší tedy nejen urbanizované území, ale řeší také krajinu ve správním obvodu obce Územní plán vymezuje zastavěné, zastavitelné a nezastavitelné území Pro nezastavitelné území (krajinu) vymezuje stejně jako pro ostatní území funkční a prostorové regulativy Územní plán vymezuje funkční plochy – les, louka, pole,

Možnosti územního plánu při plánování krajiny Územní plán má jen omezené možnosti usměrňovat vývoj krajiny V jednotlivých dokumentech přebírá jiné dokumenty krajinného plánováníúzemní systém ekologické stability krajinné plánování krajinný ráz významné krajinné prvky limity využití území Výkresová dokumentace zpravidla obsahuje výkres řešení krajiny, který ale obsahuje zákres současného stavu využití krajiny a ÚSES

Vybrané limity v krajině - dobývací prostory

CHOPAV

Výhradní ložiska

Výhradní ložiska detail

Problémy územního plánování Má územní plánování zakreslovat skutečná stav – chaty v lese nebo má zakreslovat stav podle evidence nemovitostí – lesní pozemky. Jak má ÚP hodnotit „nepovolené nebo na katastru neevidované změny využití pozemků?

Agenda 21 – státní politika ŽP Územní plánování je velmi účinným nástrojem prosazování cílů udržitelného rozvoje, má tradici, stabilizovanou legislativu i organizační, technickou a odbornou základnu. Řešení územních plánů na dlouhou dobu zakládá míru a závažnost ovlivňujících faktorů životního prostředí, ať se jedná o zábor a využití ploch, fragmentaci krajiny dopravními stavbami či generování přepravních nároků. Územní plány tak umožní účinnou ochranu přírody, budování územních systémů ekologické stability a ochranu rekreačního zázemí městských sídel a průmyslových aglomerací. Protože územní plány mají největší podrobnost a vypovídací schopnost o souvislostech funkčního využití území na úrovni jednotlivých obcí, je nezbytné zpracovávat kapitolu o vlivech opatření na životní prostředí již pro územní plány obcí.

Územní systém ekologické stability Systém koridorů a center na třech řádovostních úrovních. Vymezeny specialisty –speciální autorizace v ČKA Cílem je chránit místa přirozeného výskytu geobiocenóz a umožnit vzájemnou migraci jednotlivých prvků geobiocenóz Zákonem o ochraně přírody 114/1992 Sb. a doplňující vyhláškou stanoveny šířkové a dálková parametry jednotlivých prvků a jejich způsoby vymezení. ÚSES vymezen jako územně plánovací podklad - nezávazný

Vymezení ÚSES Nadregionální systém Vymezen MŽP a spojuje nejvýznamnější zachovalá a rozsáhlá původní společenstva. Veden zpravidla v údolí velkých řek. Vymezen v podobě koridorů - stanoveny jednotlivé osy koridoru, max. šířka celkem 2 km, vymezeno i ochranné pásmo Vymezen z funkčních prvků Regionální systém Vymezen z funkčních prvků jako osy a centra reprezentující jednotlivé biochory. Územní plánování přebírá RÚSES a po projednání ÚPD se stávají závaznými.

ÚTP ÚSES ÚTP obsahuje tyto části: grafickou část s vymezením regionálních a nadregionálních prvků ÚSES a bioregionů; katalog tematických vrstev grafické části ÚTP; tabulkovou část se základními údaji o skladebných částech regionálních a nadregionálních ÚSES; textovou část, stručně shrnující teoretická východiska a metodiku vymezení regionálních a nadregionálních ÚSES; charakteristiky nadregionálních biocenter a biokoridorů

Lokální systém Územní plán vychází z generelů místních ÚSES (generel je ÚPP) Generely zpracovány jako nezávazné dokumenty na objednávky okresních úřadů v letech pro všechny obce ČR Vypracovány autorizovanou osobou Orgány ochrany přírody požadují jejich přesné zapracování do ÚPD Zpracovatel může změnit trasy jednotlivých biokoridorů – nutnost projednat s orgánem ochrany přírody a zdůvodnit. Často požadována součinnost autorizované osoby. V ÚPD obce zpracováno zpravidla v měřítku 1: 5000 jako plán ÚSES

ÚSES shrnutí Systém ÚSES se dotýká pouze vymezených částí krajiny, neřeší rozvoj celé krajiny. Pro ÚPD slouží jako jeden z podkladů a je velmi přísně kontrolován orgány ochrany přírody. Především LÚSES je však veden v krajině v jednotlivých obcích velmi problematicky a je nutné ho při zpracování ÚPD podrobněji vymezit nebo upravit. Generel se s obcemi ani s majiteli pozemků neprojednává.

Velkoplošná chráněná území Národní park NP (4), Chráněná krajinná oblast (CHKO) - 25: Respektování stupně ochrany jednotlivých zón v NP (CHKO), Podmínky výstavby nebo jiné investiční činnosti jsou závislé na souhlasné stanovisku Správy NP (CHKO) - DOSS, Stanovisko vychází rezortního předpisu – Plán péče NP, (CHKO) Územní plán respektuje pokyny, které vyplývají z výsledků projednávání s těmito orgány, Typický konflikt mezi zájmem výstavby – investiční činnosti a zájmem ochrany přírody a krajiny (NP Šumava, Lysá Hora, …)

Přírodní parky Velkoplošná území s vyšší kvalitou přírodního prostředí, vymezena podle zákona o ochraně přírody a krajiny. Územní plánování respektuje jejich hranice, způsob ochrany a podmínky výstavby jsou stanoveny vždy ad hoc pro každé vymezené území a budou předmětem projednání konkrétního dokumentu

Velkoplošná chráněná území

Maloplošná chráněná území Národní přírodní rezervace110 Přírodní rezervace809 Národní přírodní památka113 Přírodní památka1 357 Památný strom Územní plánování pouze tyto lokality zakresluje a vymezuje jejich ochranu podle statutu a vymezení lokality.

Krajinný ráz Pojem citovaný v zákoně o ochraně přírody a krajiny s tím, že územní plánování má krajinný ráz chránit. Není ale definováno co je krajinný ráz, zpravidla se za pod tímto pojmem rozumí souhrn typických a zachovalých znaků přírodního prostředí, prostředí, které je pouze v omezené míře ovlivněno moderní činností člověka. Ochrana krajinné rázu vede k omezení investiční činnosti, znemožnění výstavby RD, rekreačních objektů apod. Rozhodování o tom, jaká bude ochrana krajinného rázu závisí na rozhodování orgánů ochrany přírody Low, Míchal: Krajinný ráz

Významné krajinné prvky Další ekologicky významné lokality, které však nemají vyšší stupeň ochrany. Ze zákona to jsou nivy potoků a lesní celky a dále další prvky, které jsou vymezeny na základě podrobného průzkumu. Jednotlivé lokality vymezuje a spravuje orgán ochrany přírody a provádí jejich evidenci. Územní plán musí respektovat jejich ochranu a na vymezených VKP nenavrhovat žádné stavby. Často dochází ke konfliktu mezi majiteli a ochranou přírody.

Krajinné plánování Nejasný a nevymezený pojem pro jednotlivé nástroje ochrany krajiny, nejčastěji používán jako souhrnný nadřazený pojem pro další podrobnější nástroje usměrňování rozvoje krajiny a krajinného mapování. Krajinné plánování obsahuje: Krajinné mapování – analýza současného stavu krajiny a jejího využití, rozšíření jednotlivých druhů v krajině, Land Use, Land Cover Další nástroje – ÚSES, Krajinný ráz, VKP, apod.

Sektorové programy a nástroje Jednotlivé sektory zpracovávají vlastní dokumenty, které mají směřovat k ovlivňování rozvoje krajiny a prostředí. Většina z nich je zaměřena pouze na jeden aspekt krajiny nebo jejího využití. Komplexní pozemkové úpravy Revitalizace říčních toků Lesní hospodářské plány

Komplexní pozemkové úpravy Reakce na rozdrobené vlastnictví – důsledek restituce Snaha o lepší organizaci vlastnických vztahů na zemědělské půdě. Založeno na vzájemné výměně zemědělské půdy stejné kvality se snahou o zcelení vlastnictví a jeho lepší (hospodárnější) využití. V rámci KPÚ i budování nových cest a Lokálních ÚSES. Velmi složitý nástroj, nutný souhlas všech vlastníků, uplatnil se pouze v malém počtu obcí, Zatím spíše Jednoduché pozemkové úpravy – na malé části katastru

Revitalizace vodních toků Program na obnovu původních vodotečí v krajině, reakce na chybně prováděné meliorace. Snaha o vrácení vodoteče do původního koryta včetně doplnění zeleně. Cílem je zpomalit odtok vody v krajině, omezit lokální povodně z přívalových dešťů a zvýšit ekostabilitu krajiny. Podpora směřuje obcím, proto se revitalizace provádí vždy ve správním území obce, problém návaznosti na povodí

Lesní hospodářské plány Povinný plán pro všechny vlastníky lesních pozemků (PUPFL) Zpracovává oprávněná osoba – správce, V LHP se stanovuje plán dalšího využití lesa včetně předpokládané těžby a následné výsadby. Plán LHP je předkládán a schvalován orgánům ochrany lesa Vlastník je povinen po těžbě zajistit novou výsadbu na lesních pozemcích.

Hodnocení vlivu stavby na ŽP (EIA) Povinná součást u projektů, které významně zasahují do životního prostředí. Projekt EIA hradí investor, který musí v rámci tohoto projektu dokladovat důsledky uvažovaného projektu na ŽP Projekt se povinně veřejně projednává s možností účastnit se projednávání i pro neziskové skupiny a další lokální aktivisty. Účastníkem projednávání jsou také obce. V případě programových dokumentů – hodnocení SEA