Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Slunce, Země, Střídání dne a noci, ročních období
Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Vylučovací soustava – ledviny. Možnost využití: interaktivní tabule.
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Vypracoval: Jaroslav Sýkora Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Přírodověda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Základní škola Lednice Břeclavská 510
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_36_PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI - VZDUCH, PŮDA, TEPLO A SVĚTLO Autor: Mgr. Petra Kukuczková Předmět: Prvouka Třída: 3. ročník.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vlastnosti plynů.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
ZDRAVÁ VÝŽIVA PREZENTACE SLOUŽÍ K VÝKLADU NOVÉ LÁTKY.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Saturn Sluneční soustava Název školy
Různé podmínky života na Zemi
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název projektu: Moderní škola
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Minerální látky jako podmínka života
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Země a život, vývoj života
Atmosféra Země.
9. Atmosféra Vzdušný obal Země
Vlastnosti plynů.
Závislost elektrického odporu
Člověk a jeho svět 3. ročník
Venuše Sluneční soustava Název školy
Neživá příroda - vzduch
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Podmínky života v přírodě
Autor: Mgr. Helena Uhříková
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu:VY_32_INOVACE_18-08_Podmínky života na Zemi Autor:Mgr. Věra Vlková Ročník:9. Datum vytvoření:

Vzdělávací oblast:Člověk a jeho svět Tematická oblast:Přírodopis pro 8. a 9. třídu Předmět:Přírodopis Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Žáci se seznamují se základními podmínka, bez nichž by nebyl na planetě Zemi možný život. Klíčová slova:Světlo a teplo, světlo a organismy, vzduch, voda, minerální látky Druh učebního materiálu:prezentace

Světlo a teplo základním zdrojem veškerého světla – světelné energie – je pro celou naši planetu Slunce pro život na Zemi je nejdůležitější elektromagnetické záření, jehož část vnímáme jako viditelné světlo a teplo (infračervené záření) nejvýznamnější částí záření je tzv. bílé světlo, to umožňuje jednu z nejdůležitějších biochemických reakcí – fotosyntézu Slunce ohřívá povrch Země nerovnoměrně, tím dochází k pohybu vzduchu – větru některé další druhy záření, např. rentgenové nebo ultrafialové, mohou život na Zemi ohrožovat 1

Světlo a organismy v našich zeměpisných šířkách je velká závislost organismů na změnách světelného režimu, který je dán otáčením Země kolem osy a oběhem kolem Slunce (střídání dne a noci, délka dne), tyto změny vedou k vytváření rytmických dějů v závislosti na světle, hovoříme o tzv. biorytmech, které se projevují u rostlin, zvířat i člověka př.: vysokohorské rostliny, které jsou vystaveny intenzivnějšímu slunečnímu záření, mají na listech tlustší pokožku nebo na povrchu listů vytvářejí ochranné ochlupení 2

Teplo a organismy podmínkou života je pro organismy i určitá teplota, rozsahu teplot, které organismus snáší, říkáme teplotní valence, ta může být různě velká, je-li trvaleji překročena hranice rozsahu teplot, organismus hyne rozlišujeme organismy s úzkou teplotní valencí a se širokou teplotní valencí př. některé arktické ryby snášení teplotu – 2 °C až + 2 °C, ryby z tropů snášejí teplotu 10 °C až 40 °C 3

Vzduch pro život jsou důležité následující fyzikální a chemické faktory vzduchu: hustota, tlak, teplota, proudění a chemické složení, vzdušný obal Země tvoří atmosféra atmosféra je složena z 78 % dusíku, 21 % kyslíku, 0,03 % oxidu uhličitého a 1 % vzácných plynů, většina kyslíku vznikla činností zelených rostlin – fotosyntézou většina organismů potřebuje k dýchání kyslík ze vzduchu 4

v posledních letech stoupá vlivem lidské činnosti množství oxidu uhličitého v přízemní vrstvě atmosféra spalováním tzv. fosilních paliv (uhlí, ropy, zemního plynu), fosilní palivo – uhlí – jsou přeměněná těla rostlin, která v dávné minulosti vývoje Země spotřebovávala oxid uhličitý některé složky slunečního záření ohřívají zemský povrch, část tepla se odráží a uvolňuje zpět do kosmického prostoru, zvýšené množství oxidu uhličitého brání vyzařování teplé energie ze Země, tomuto jevu říkáme skleníkový efekt, tím postupně dochází ke zvyšování průměrné teploty vzduchu (zmenšování horských ledovců, oteplování arktických vod – změny klimatu na Zemi)

5

Voda je součástí všech organismů, je nezbytná pro průběh fyziologických procesů v tělech organismů, většina živých organismů obsahuje více jak 80 – 90 % vody voda umožňuje rostlinám přijímat minerální látky v podobě vodních roztoků, z hlediska nároků na množství vody můžeme rostliny rozdělit na vodní, bahenní, vlhkých stanovišť a suchých stanovišť voda přichází do prostředí organismů v podobě srážek, které dopadají na rostlinstvo a postupně stékají do půdy, z půdy přijímají rostliny vodu s rozpuštěnými minerálními látkami a přebytek vody vypařují

sníh ovlivňuje především teplotu na povrchu půdy, dostatečná sněhová pokrývka chrání přezimující orgány rostlin, velké množství mokrého a těžkého sněhu může však způsobit mechanické poškození rostlin mlha (v zimním období námraza) – vyskytuje se především v horských oblastech, působení těchto srážek na rostliny je dlouhodobé, může trvat až několik dní 6

Minerální látky jednotlivé chemické prvky se na stavbě těl živých organismů podílejí různou měrou, podle jejich zastoupení v tělech organismů je dělíme na prvky biogenní a stopové prvky v přírodě vytvářejí anorganické sloučeniny – minerální látky, ty, které jsou rozpustné ve vodě, se stávají živinami pro rostliny a svými reakcemi vytvářejí prostředí pro kořeny rostlin o různé kyselosti (neutrální, kyselé, zásadité půdy) jednou z nejdůležitějších složek půdy je humus 7

Opakování Z čeho je složena atmosféra? Vysvětli pojem teplotní valence. Co je zdrojem veškerého světla? Co jsou to fosilní paliva? Co se děje při jejich spalování? Popiš skleníkový efekt.

Použité zdroje: 1.Sun in X-Ray. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 2.SunFromClouds. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 3.Group of Pterophyllum Altum. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 4.Top of Atmosphere. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 5.Schema sklenikovy efekt. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 6.Morningfog. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 7.BrownSoil. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: