Proces rozhodování kupujícího
Fáze procesu rozhodování 1. poznání problému 2. hledání informací 3. zhodnocení alternativ 4. rozhodnutí o nákupu 5. vyhodnocení nákupu 1. poznání problému 2. hledání informací 3. zhodnocení alternativ 4. rozhodnutí o nákupu 5. vyhodnocení nákupu
1. poznání problému spotřebitel si nejdříve musí uvědomit svou potřebu Potřeba je pocit nedostatku, spojený se snahou jej odstranit. Potřeba je pocit nedostatku, spojený se snahou jej odstranit. Členění potřeb: Členění potřeb: hmotné x nehmotné zbytné x nezbytné individuální x společenské současné x budoucí hmotné x nehmotné zbytné x nezbytné individuální x společenské současné x budoucí lidské potřeby jsou velmi individuální, vyvíjejí se s věkem, ovlivňují je zkušenosti, vzdělání, zaměstnání s věkem, ovlivňují je zkušenosti, vzdělání, zaměstnání hierarchii potřeb znázorňuje tzv. Maslowova pyramida
Maslowova pyramida potřeb
2. hledání informací při většině nákupů zákazník k rozhodnutí potřebuje určitý počet informací nedostatek informací zvyšuje pocit rizika a může kupujícího odradit přebytek informací může zmást a prodlužuje nákupní rozhodnutí informace musí být poskytovány vhodnou formou, seriózní, pravdivé,… kupující získává informace ze 2 hlavních zdrojů: - osobní zdroje – vlastní zkušenost, přátelé - sdělovací prostředky, reklama, publicita
3. zhodnocení alternativ když má zákazník dojem, že získal dostatek informací, musí je porovnávat a vybírá nejvhodnější řešení vybírá podle kvality, ceny, značky, technických parametrů někteří zákazníci se rozhodují racionálně, zvažují všechny alternativy, jiní zvažují všechny alternativy, jiní impulzivně (bez rozmyslu) impulzivně (bez rozmyslu)
4. rozhodnutí o nákupu když zákazník vyhodnotí informace a vybere si konkrétní výrobek, musí také určit, kdy nákup uskutečnit prodejci by se měli snažit získávat zákazníky pro co nejrychlejší nákup, protože spotřebitel může své rozhodnutí změnit své rozhodnutí změnit
5. vyhodnocení nákupu po prodeji výrobku by neměl prodejce ztratit zájem o zákazníka jelikož je jednodušší udržet si stávajícího zákazníka než získávat nového spokojený zákazník je potencionální zákazník do budoucna, může získat k nákupu okolí výzkumy ukazují, že spokojený zákazník informuje ve svém okruhu asi 4 osoby, nespokojený asi 11 osob
Zdroje: Zdroje: ow Jaroslav Světlík, Marketing - cesta k trhu