Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Podnik Ročník / obor studia: II. – III. r./ Hotelnictví.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Dlouhodobý majetek - pořízení.
Advertisements

Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší.
Podnik, jeho cíle a funkce
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
PODNIKÁNÍ Ing. Hana Kročová EKONOMIKA
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Ekonomika podniků garant Doc.Ing. Eva Rosochatecká, CSc.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_ZAKLADNI.
Podnik 6.hodina. Podnik jako soubor osobních,hmotných a nehmotných složek podnikání Podnik je právně samostatný subjekt trhu, zakládaný a provozovaný.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingové řízení Ročník / obor studia:III.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový Informační systém Ročník / obor.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Msc. Marcela Vojáčková.
Podnikání Ing. Vojtěch Jindra
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Rozvaha – princip Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Vašíčková.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Úvod do podnikových financí 1. přednáška. Osnova předmětu Podnik a jeho charakteristika (z hlediska mikroekonomického i makroekonomického) právní aspekty.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
KRITÉRIA ČLENĚNÍ PODNIKU
OBCHODNÍ JMÉNO PODNIKU. Označení materiálu:VY_32_INOVACE_EKO_1161 Ročník:1. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh:Právní formy podnikání.
Úvod do podnikových financí
1 Optimalizace daní a odvodů podniku VŠFS, Zima 2006 Jiří Přibyl.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Ing. Veronika Dostálková MBA PODNIKÁNÍ - ÚVOD Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Podnik Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních služeb Název vyučovací oblasti: Služby v hotelnictví.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti:Zánik a zrušení podniku Ročník / obor studia:II. –
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Akcie a jejich náležitosti Ročník / obor studia:
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Organizační struktury Ročník / obor studia:IV.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_FINANCNI.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Public Relations v.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
Výkladová prezentace pro podporu výkladu učitele.
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
Ing. Veronika Dostálková MBA
Management a řízení hotelu
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Ekonomika– národní hospodářství
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Rozhodování jako manažerská funkce
Živnostenský zákon a rejstřík II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
Ostatní nástroje marketingového mixu služeb
Hospodářská politika státu
Založení a vznik podniku II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Úvod do podnikových financí
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Ekonomika – Podnik CZ.1.07/1.5.00/ Ing. Eva Zmeškalová
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Management a řízení hotelu
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Podnikání a jeho právní formy
Statky a služby CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Podnik Ročník / obor studia: II. – III. r./ Hotelnictví a turismus Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do – SŠHGS) Ověřeno : Ověřeno : I. a II. pololetí šk. r. 2012/2013 I. a II. pololetí šk. r. 2012/2013 DUM 613 Klíčová slova: Podnik, cíle podniku, funkce podniku, členění podniku. Anotace: Výkladová prezentace pro podporu výuky předmětu ekonomika na téma: Podnik.

Podnik

Podnik Podnikem se (podle obchodního zákoníku) rozumí: Podnikem se (podle obchodního zákoníku) rozumí: „Soubor hmotných (pozemky, stroje, budovy, dopravní prostředky, materiál, atd.), jakož i osobních (lidé pracující v podniku) a nehmotných (finance, práva, software, atd.) složek podnikání. „Soubor hmotných (pozemky, stroje, budovy, dopravní prostředky, materiál, atd.), jakož i osobních (lidé pracující v podniku) a nehmotných (finance, práva, software, atd.) složek podnikání. K podniku náleží věci, práva a jiné majetkové hodnoty, které patří podnikateli a slouží k provozování podniku nebo vzhledem k své povaze mají tomuto účelu sloužit“. K podniku náleží věci, práva a jiné majetkové hodnoty, které patří podnikateli a slouží k provozování podniku nebo vzhledem k své povaze mají tomuto účelu sloužit“.

Podnik je ekonomicko právním subjektem (ekonomická samostatnost a právní subjektivita) je ekonomicko právním subjektem (ekonomická samostatnost a právní subjektivita) slouží podnikateli k podnikatelské činnosti slouží podnikateli k podnikatelské činnosti je základní prvek institucionálního uspořádání hospodářství je základní prvek institucionálního uspořádání hospodářství Podnik obvykle jako ziskový subjekt. Podnik obvykle jako ziskový subjekt. Existují však i nestátní neziskové organizace, které nejsou orientovány na zisk, ale na potřeby společnosti. Existují však i nestátní neziskové organizace, které nejsou orientovány na zisk, ale na potřeby společnosti.

Funkce podniku Obecná rovina: Obecná rovina: Funkce společenská Funkce společenská spoluúčast na uspokojování potřeb v celospolečenském měřítku spoluúčast na uspokojování potřeb v celospolečenském měřítku Funkce individuální Funkce individuální zhodnocovat prostředky (kapitál) vložený zakladatelem zhodnocovat prostředky (kapitál) vložený zakladatelem Konkrétní rovina: Konkrétní rovina: Funkce výrobní, prodejní, zásobovací, personální, investiční, věd.-technická, finanční, správní,… Funkce výrobní, prodejní, zásobovací, personální, investiční, věd.-technická, finanční, správní,… Funkce ekonomická, sociální, technická, právní,… Funkce ekonomická, sociální, technická, právní,…

Důvody existence podniku vyrábět a distribuovat zákazníkům výrobky (uspokojují jejich potřeby => přináší užitek) vyrábět a distribuovat zákazníkům výrobky (uspokojují jejich potřeby => přináší užitek) poskytovat služby (užitek) zákazníkům poskytovat služby (užitek) zákazníkům sloužit všem ostatním, kteří jsou s vývojem podniku spjati sloužit všem ostatním, kteří jsou s vývojem podniku spjati Podnik má tedy i své společenské poslání, které představuje uspokojování potřeb nejen zákazníků, ale i všech ostatních zájmových skupin (tzv. stakeholders) Podnik má tedy i své společenské poslání, které představuje uspokojování potřeb nejen zákazníků, ale i všech ostatních zájmových skupin (tzv. stakeholders)

Důvody existence podniku Posláním podniku je (resp. by mělo být z pohledu lidské civilizace) uspokojovat potřeby zákazníků a všech, kteří jsou s podnikem životně spjati Posláním podniku je (resp. by mělo být z pohledu lidské civilizace) uspokojovat potřeby zákazníků a všech, kteří jsou s podnikem životně spjati Velké podniky Velké podniky (jsou řízeny obvykle manažery, nikoliv vlastníky). (jsou řízeny obvykle manažery, nikoliv vlastníky). Cíle: Cíle: maximalizace hodnoty pro vlastníky a současné uspokojení zájmových skupin maximalizace hodnoty pro vlastníky a současné uspokojení zájmových skupin Malé podniky Malé podniky (jsou řízeny většinou samotnými vlastníky). (jsou řízeny většinou samotnými vlastníky). Cíle: Cíle: růst hodnoty podniku, „být svým pánem“, udržet rodinnou tradici, …) růst hodnoty podniku, „být svým pánem“, udržet rodinnou tradici, …)

Členění cílů podniku Podle významu Podle významu vrcholové a podřazené vrcholové a podřazené Podle časového hlediska Podle časového hlediska krátkodobé, střednědobé, dlouhodobé; stavové a intervalové; trvalé a přechodné krátkodobé, střednědobé, dlouhodobé; stavové a intervalové; trvalé a přechodné Podle vztahu mezi cíli Podle vztahu mezi cíli komplementární, konkurenční až protikladné, indiferentní komplementární, konkurenční až protikladné, indiferentní Podle obsahu Podle obsahu ekonomické, technické, sociální ekonomické, technické, sociální

Členění podniku Podle předmětu činnosti: výrobní výrobní obchodní obchodní dopravní a spojové dopravní a spojové peněžní peněžní Podle rozsahu působnosti Místní - působnost pouze na určitém místě (obci) – řezník Místní - působnost pouze na určitém místě (obci) – řezník Regionální – působnost v určitém kraji Regionální – působnost v určitém kraji Celorepubliková – působnost v celém státě (ČD, ČP) Celorepubliková – působnost v celém státě (ČD, ČP) Mezinárodní – působnost v několika státech světa (automobilky, Coca-Cola) Mezinárodní – působnost v několika státech světa (automobilky, Coca-Cola)

Členění podniku Podle formy vlastnictví: Vychází z vlastnického vztahu k majetku podniku. Vychází z vlastnického vztahu k majetku podniku. Státní – majetek je ve vlastnictví státu, který je svěřen určité organizaci, která s ním hospodaří (ministerstva, úřady, nadace, divadla) Státní – majetek je ve vlastnictví státu, který je svěřen určité organizaci, která s ním hospodaří (ministerstva, úřady, nadace, divadla) Soukromé – majetek je ve vlastnictví jedné osoby, která jej vkládá do podnikání (OSVČ, obchodní společnosti) Soukromé – majetek je ve vlastnictví jedné osoby, která jej vkládá do podnikání (OSVČ, obchodní společnosti) Partnerské (společné) – majetek je vytvořen vkladem (sdružením) několika osob, které podnikají pod společným jménem (Družstva) Partnerské (společné) – majetek je vytvořen vkladem (sdružením) několika osob, které podnikají pod společným jménem (Družstva) Podle právní formy: Podniky jednotlivců Podniky jednotlivců Obchodní společnosti Obchodní společnosti Družstva Družstva Státní podniky Státní podniky Ostatní – zvláštní právní formy podnikání Ostatní – zvláštní právní formy podnikání

Členění podniku Podle velikosti

Kontrolní otázky: 1. Popište definici podniku? 2. Uveďte cíle (důvody pro existenci) podniku? 3. Vyjmenujte druhy a typy podniků, dle jednotlivých forem členění podniku?

Použitá literatura PETR KLÍNSKÝ, Otto Münch. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy. 4. vyd. Praha: EDUKO. ISBN PETR KLÍNSKÝ, Otto Münch. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy. 4. vyd. Praha: EDUKO. ISBN KOČÍ, Jana a Lenka ŠAMŠOVÁ. Základy ekonomiky: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 143 s. ISBN KOČÍ, Jana a Lenka ŠAMŠOVÁ. Základy ekonomiky: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 143 s. ISBN