TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Zpracováno v rámci projektu E-grow CZ.1.07/1.1.07/02.0058.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Státní symboly České republiky
Advertisements

VY_32_INOVACE_ZIK_III-2_17
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Státní symboly České Republiky
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání
KAREL IV. ( ).
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Státní symboly České republiky
Evropa po třicetileté válce
Česká hymna a Státní symboly
MÉ KRÁLOVSTVÍ.
STÁTNÍ SYMBOLY ČR Velký státní znak Malý státní znak Státní vlajka
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ STÁTNÍ SYMBOLY
ZNAK MĚSTA PLZEŇ.
POMOCNÉ HISTORICKÉ VĚDY
ERBY Heraldika.
Státní symboly ČR 4. ročník
Heraldika.
České právní dějiny Ladislav Vojáček
Heraldika Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
PŘEMYSLOVCI.
Státní symboly České republiky
ČESKÝ STÁT - územní rozsah.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Česká republika - státní symboly
Veřejná správa Ing. Jaroslava Syrovátková Státní symboly
Statistika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Cibulková.
 V Moravskoslezském kraji žije obyvatel.  Nejvíce obyvatel žije v okrese Ostrava -město ( ) a v okrese Karviná ( ), nejméně.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Zpracováno v rámci projektu E-grow CZ.1.07/1.1.07/
Podle kronikáře Dalimila (Dalimilova kronika) ji získal již Břetislav I. ( ) s právem při cestách v císařských službách : "..vypalovat každý.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Státní symboly ČR N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.6 Naše vlast Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
Významné postavy rodu Lucemburků OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-L
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
CorelDRAW – prostředí programu (12). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Tematická oblast Pomocné vědy historické Datum vytvoření Ročník7. ročník osmiletého nebo 2. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsahStudent.
Státní symboly Vlastivěda 5.ročník Zpracovala: Mgr.Dana Kučerová.
SEZNÁMIT ŽÁKY SE STÁTNÍMI SYMBOLY ČESKÉ REPUBLIKY VÝUKOVÝ MATERIÁL ANOTACE.
Anotace Žáci pomocí prezentace se seznamují se státními symboly. Učí se je pojmenovávat i popisovat. Aktivně odpovídají na otázky označené v prezentaci.
Heraldika 2 Je to PVH, která se zabývá studiem znaků neboli erbů, jejich vznikem, užíváním a vývojem. Znaky českých zemí v minulosti, znaky šlechtické.
Dějepis HERALDIKA Referát Přemysl Vyhnal. Nauka o erbech odvozeno od slova herold 3 skupiny erbovní umění erbovní nauka erbovní právo HERALDIKA Je to.
Název školy: Základní škola Městec Králové
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Seminář pro žadatele 29. července 2008, Praha Mgr. Magda Cabrnochová
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Okruh: Grafomotorická cvičení Učební materiál č. 4: Najdi a vybarvi
Okruh: Grafomotorická cvičení Učební materiál č. 6: Kde je?
Pomocné vědy historické
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Pomocné vědy historické
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Česká republika - státní symboly
Státní symboly VY_32_INOVACE_03-45 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ DOLNÍ BENEŠOV
Věda zabývající se studiem znaků-erbů.
Státní symboly České republiky
ČESKÁ REPUBLIKA Základní přehled
VY_32_INOVACE_02_SVP_065_Zrn
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Česká republika - státní symboly
Státní symboly České republiky
Autor: Andrea Kolářová
Státní symboly České republiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Transkript prezentace:

TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Zpracováno v rámci projektu E-grow CZ.1.07/1.1.07/ Zpracovatel: Základní škola Jarošova, Havířov – Šumbark Mgr. Šárka Zapalačová Heraldika I. Základní pojmy.

Velký státní znak Rakouska-Uherska v letech

Heraldika  z latinského heraldus – herold  pomocná věda historická  vznikla v první polovině 12. století, kdy se objevují první znaky ve většině evropských zemí např. v Německu, Francii, Itálii, Anglii a Španělskou  zabývá studiem se souhrnu pravidel a zvyklostí, podle nichž se znaky (erby) tvoří, popisují, určují a kreslí  druhy heraldiky: rodová, zemská, městská, cechovní, církevní a institucí

Erb  je barevná grafická značka ve tvaru štítu  označuje nějakou osobu, skupinu osob, nebo územní jednotku, například rod, spolek, školu, město, kraj, stát  má všeobecnou platnost Původní erb hrabat z Habsburku

Znak  je trvalé znamení na štítě, vytvořené podle příslušných heraldických pravidel, charakterizující zpravidla nějakou územní jednotku (obec,město, kraj, zemi, stát či jiné územní společenství), případně právnickou osobu  je znamením nedědičným(na rozdíl od erbu), vycházejícím a identifikujícím majitele nejčastěji z jeho funkce, nebo určitého úřadu, společenství atd., jenž má všeobecnou platnost

 plamenná orlice dochovaná na pečeti krále Přemysla Otakara I. z roku 1192 je u nás prvním historicky doloženým znakem, který obsahuje dravé zvíře  jedná se o štít s černou orlicí na stříbrném poli, který král drží ve svých rukou

Herold  profesionální autorita – vykladač a znalec užívání erbů, rozhodoval i v genealogických záležitostech šlechtických rodů  na panovnických a šlechtických dvorech působili jako ceremoniáři  na rytířských turnajích ohlašovali soupeře rozhodovali o tom, zda užívají správné znaky a klenoty na přilbicích, dbali na dodržování pravidel a vyhlašovali vítěze  heroldi vytvořili blason – popis znaku pomocí speciálního heraldického názvosloví

Blason  formální slovní popis znaku (erbu)  má být stručný a výstižný  dostatečně jednoznačný, aby podle něj bylo možné znak nakreslit  využívá se také pro popis vlajek, pečetí atd. Herold Svaté říše římské

Klenot Štít Pole Točenice Přilba Přikryvadla Obecné Štítonoš Heroldské Motto

Štít  nejdůležitější a jediná povinná součást znaku  tvary štítů můžeme rozeznávat podle  uměleckých slohů daného období  země původu  dalších tvarů např. pro ženské znaky (oválný, routový), kolčí s výřezem pro dřevce, kartuše často používaná v baroku pro šlechtu jakéhokoli pohlaví

francouzský španělský italský anglickýšvýcarský

gotický renesanční oválný čtvercový routový kolčí

Pole  pozadí erbu v heraldice  jednotné je pokryto jednou z tinktur  nebo může být rozděleno heroldskými nebo obecnými figurami Tinktura  soubor přípustných barev použitých na erbu  dělí se na tři skupiny: kovy,barvy a kožešiny

Pole- jednotné pokryté hermelínem. Znak Bretaně. Příklady základních tinktur.

Heroldské figury  rozdělují štít nebo obecné figury různými geometrickými útvary (většinou linkami) Obecné figury  tvoří výplň štítu  jsou to různá zvířata, lidé, nástroje a jiné předměty  bývají stylizované a mají co nejvíce vyplňovat plochu štítu

Znak papeže Benedikta XVI.Úplný znak Dolní Lužice

Přilba(helma, přilbice)  podle počtu, se dá někdy usuzovat z jaké vrstvy držitel erbu pocházel  barva zlatá, stříbrná, nejčastěji leštěného železa, vnitřní část červená  v erbu ji neužívají ženy a duchovní, nebojovali a tak ji prakticky nepoužívali hrncová turnajskákolčí kolčí s přikryvadly

Přikryvadla  jsou tvořena látkou, která je upevněna na přilbě, a jejíž okraje volně vlají kolem přilby i štítu  vybarvována zpravidla dvěma hlavními tinkturami (barvami) erbu nebo na pravé a levé straně vybarvována různými sadami tinktur  zobrazována celistvá, jako jedno plátno (erby duchovních, ti nebojovali) nebo rozsekaná, děravá od boje

Erbovní pláště a stany  na erbu v případě zobrazení hodnostní koruny  honosné látkové závěsy splývající z koruny a obklopující celý štít  součást velkého znaku panovníků a vysoké šlechty  používané tinktury: purpurová (červená), modrá (Francie), černá(řád Maltézských rytířů) nebo zlatá (francouzští vévodové nebo říšská knížata)  plášť vychází z koruny, stan z kopule s laloky a střapci, na níž spočívá koruna

Znak portugalského královstvíZnak Maltézských rytířů

Znak francouzského královstvíVelký znak německého císařství

Štítonoš  lidské bytosti, andělé, heraldická zvířata ve dvojici podpírající po stranách erb, výjimečně za erbem  zpravidla se zobrazují vzpřímeně, stojící na půdě nebo na stuze hesla

Točenice  věnec vytvořený z konců přikryvadel k zamaskování přechodu mezi přilbou a klenotem  doprovázeny vlajícími šňůrkami tzv.feflíky  později nahrazeny korunkami (ne hodnostní)

Klenot  objekt umístěný nad přilbou, kreslen plasticky  od přilby oddělen točenicí nebo korunkou (ne hodnostní)  první klenoty používané v boji byly obvykle rohy, křídla nebo ptačí pera  později figury, rozlišující se podle velikosti vyobrazení z 1/3 říkáme vyrážející, ze 1/2 vyrůstající a z 2/3 vyskakující  nejstarší klenot u nás se objevuje v roce 1220 na pečeti Vítka z Prčice

vyrážející Zobrazení klenotu rostoucí vyskakující

Motto (heslo, deviza)  stuha umístěná pod erbem, která se zobrazuje se v základních tinkturách erbu  jsou-li u erbu štítonoši, mohou na stuze stát  hesla byla psána v Čechách nejen česky, ale i německy, latinsky a francouzsky

Tento výstup vznikl v rámci projektu E-grow CZ.1.07/1.1.07/ financovaného z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost