© Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES.04 Shoda podmětu s přísudkem.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Shoda (ne)jen několikanásobného podmětu s přísudkem
Advertisements

Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Shoda přísudku s podmětem
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Shoda přísudku s podmětem 1
Psaní i/y v koncovkách sloves
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_596_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.08 Anotace: Prezentace je zaměřena na shodu podmětu s přísudkem. Žáci si procvičí učivo na několika cvičeních. Vzdělávací oblast:
Shoda přísudku s podmětem
Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Pravopis i, y.
Shoda přísudku s podmětem
Shoda podmětu s přísudkem
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.6.
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_10
HRÁČI TRÉNOVALI. MOTORY SE ZAHŘÍVALY. MAŽORETKY TLESKALY. DIVADLA SE OTEVŘELA.
Anotace:pravidla o shodě Autor: Mgr.Nina Pilná Jazyk: český Očekávaný výstup: žák si procvičí pravidla o shodě Speciální vzdělávací potřeby: ano Klíčová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_498_Shoda přísudku s několikanásobným podmětem AUTOR: Mgr.
92.1 Shoda přísudku s podmětem - několikanásobný podmět
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE (PODMĚT A PŘÍSUDEK)
Koncovky sloves.
Shoda přísudku s podmětem
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_030_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Shoda přísudku s podmětem Podmět rodu mužského neživotného Český jazyk 5. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA PŘIVLASTŇOVACÍ:
72.1 Shoda podmětu s přísudkem – rod mužský
70.1 Shoda podmětu s přísudkem – rod střední
Shoda přísudku s podmětem Podmět rodu středního Český jazyk 5. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj.
Základní větné členy Shoda přísudku s podmětem 6. ročník.
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_Čj8 –příčestí.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_16 Téma: Pravopis – shoda přísudku s podmětem Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Shoda přísudku s podmětemNajdi podmět a podtrhni ho Jakého je rodu.
Shoda přísudku s podmětem. Přísudek se shoduje s podmětem. Mluvnická shoda je důležitá pro pravopis, zvláště je-li přísudek v minulém čase, např. Včely.
Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_20_Syntaktický pravopis Autor Chňoupková Martina.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_32_INOVACE_0306_základní VČ Téma: Základní skladební dvojice Číslo.
Čj mluvnice ‒ VII. třída PODMĚT a PŘÍSUDEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. L. Gregoríková. Dostupné z Metodického.
Co je to několikanásobný podmět?. Několikanásobný podmět je vyjádřen několika souřadnými výrazy. Jednotlivé členy několikanásobného podmětu oddělujeme.
Jméno autoraMgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvořeníkvěten 2013 Ročník4. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Dufková Název : VY_12_INOVACE_23_Shoda.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_10_Shoda přísudku s podmětem Autor Chňoupková.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová i i y y DRUHY PODMĚTU.
S HODA PODMĚTU A PŘÍSUDKU Bc. K. Matějková. P ODMĚT A PŘÍSUDEK podmět podstatné jméno v 1. pádě příklad: maminka, ovoce, stroj přísudek sloveso součástí.
92.1 Shoda přísudku s podmětem - několikanásobný podmět Slon, slonice a slůně se vydali k napajedlu.
Shoda přísudku s podmětem
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Co je to několikanásobný podmět?
Název prezentace (DUMu)
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Alena Darebná
PODMĚT.
Shoda přísudku s podmětem
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Digitální učební materiál
VY_32_Inovace_6.3.2 shoda přísudku s několikanásobným podmětem
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 048
Žáci si zopakují problematiku shody přísudku s podmětem.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

© Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES.04 Shoda podmětu s přísudkem

Shoda přísudku s podmětem

Hlavní poučka  Je-li ve větě podmět rodu mužského životného ( nebo má podmět koncovku – i,é,ové,í) je ve slovese vždy na konci – i.  Ve všech ostatních případech je – y.  Jen v rodě středním - a-

Základní pravidla  Je-li podmět v čísle množném:  rodu mužského život. je v přísudku v příčestí minulém a trpném - i  rodu mužského neživot. - y  rodu ženského - y  rodu středního - a

Některá podst. jména mohou mít koncovku životnou i neživotnou  Jedná se o shodu mluvnickou  Př.: Ukazatele byly stanoveny X Ukazatelé byli stanoveni  Sněhuláci stáli u domu  Ledoborci vypluli X Ledoborce vypluly  Draci létali po obloze

Pozor ! Budeme si pamatovat!  Koně  Rodičevždy v přísudku - i  Lidičky  X ale děti vždy - y  dni a dny vždy - y  Rodiče šli na třídní schůzky. Koně řehtali v maštali. X Ve výloze stály dřevěné houpací koně. Lidičky se seběhli. Děti se smály. Dni ubíhaly. Dny se krátily. X Dnové se krátili.

Několikanásobný podmět  Je-li alespoň jeden podmět rodu mužského životného, píšeme vždy – i.  Nevyjádřený podmět (skrytý, nebo my, ) píšeme vždy - i. ( není-li z textu prokazatelně zřejmý podmět)  Všeobecný podmět ( oni) píšeme – i. Př.: Otec, matka a dítě byli v divadle společně. Chodili vždy usměvaví. V rádiu oznamovali výsledky.

 Není-li žádný člen podmětu rodu mužského životného a přísudek stojí za podmětem píšeme – y.  Jsou-li všechny podměty rodu středního a v množném čísle, píšeme -a.  Př.: Ulice a náměstí se naplnily davy zvědavců.  Hříbata a kůzlata skákala.  Maminka a děti šly do kina.

Ale!  Jsou-li všechny podměty rodu středního a alespoň jeden je v čísle jednotném píšeme -y.  Př.: Hříbě a kůzlata skákaly  Jsou-li podměty rodu středního všechny v jednotném čísle, píšeme také -y.  Rakousko, Česko a Slovensko se usnesly.

Postavení podmětu a přísudku  Je-li přísudek za podmětem, řídíme se výše uvedenými pravidly.  Je-li přísudek před podmětem, můžeme se řídit prvním podmětem za přísudkem.  Př.: Na ukončení prázdnin se sešly turistky a turisté na Lysé hoře. X Na ukončení prázdnin se sešli turisté a turistky.  Ve dne v noci pracovaly stroje i lidé.  Na dvoře se procházela kuřata a slepice.

 Jsou li všechna podst. jména několikanásobného podmětu v čísle jednotném, mají-li všechny rody a přísudek stojí za podmětem, je v koncovce vždy množné číslo - i.  Př.: Jezdec i auto obstáli v závodě.  Lyžař, lyžařka a jejich dítě vešli do chaty.  ( stojí li přísudek před podměty, řídíme se většinou nejbližším členem). Př.. Do chaty vešel lyžař, lyžařka dítě.

Výrazy množství  Skupina, řada, dav, deset, tisíc, milion, pár ve spojení s 2.pádem podstatného jména není podmětem toto podst. jméno ale výraz množství.  Př.: Davy lidí stály. Tisíce diváků pleskaly.  Souvětí: Tisíce lidí pleskaly, aby projevili ( i projevily) svá přání.

Praktická cvičení  Doplňte i-y-a  Cestující nastoupil….., Letušky a piloti letěl…..,  Křídla letadla se zatáhl……, Místa byl….vyhrazen…., Motory zaburácel…… Koně se vzpínal…….a řehtal…..  Chlapci a děvčata denně sportoval…..,Pět tisíc chlapců se shromáždil……., Jeden turista a dvě turistky šl….., Domy a zahrady byl….udržován…., Kůzlata a koťata běhal….., Děti výskal………, Ukazatelé se otáčel…..  Štěňata a kůzle dováděl……, Rodiče a děti se setkal…, Ve škole seděl…..děvčata a chlapci. Draci se utrhl…..  Skupina turistů vešl….., Úřady práce byl….zavřen…..

správně  Cestující nastoupili, Letušky a piloti letěli,  Křídla letadla se zatáhla, Místa byla vyhrazena, Motory zaburácely. Koně se vzpínali a řehtali.  Chlapci a děvčata denně sportovali. Pět tisíc chlapců se shromáždilo. Jeden turista a dvě turistky šli. Domy a zahrady byly udržovány. Kůzlata a koťata běhala. Děti výskaly. Ukazatelé se otáčeli.  Štěňata a kůzle dováděly. Rodiče a děti se setkali. Ve škole seděla (i –i)děvčata a chlapci. Draci se utrhli.  Skupina turistů vešla. Úřady práce byly zavřeny.

Doplňte i-y  Houpací koně se dětem líbil……  Sestra a bratr šl….do kina.  Miliony lidí protestova….  Dřevěné nosiče se rozpadal….  V rozhlase vysílal…. zprávy.  Rozhodující byl…. dané ukazatele.  Uzenáče ležel…. na pultě.  Byl… ocenění vítěz i trenérka.  Německo a Polsko se zatím nerozhodl….  V pohádkách se hrobové otvíral… a dni se krátil….  Slepice, kuřata i kohout před psem utekl…

Správně:  Houpací koně se dětem líbily.  Sestra a bratr šli do kina.  Miliony lidí protestovaly.  Dřevěné nosiče se rozpadaly.  V rozhlase vysílali zprávy.  Rozhodující byly dané ukazatele.  Uzenáče ležely na pultě.  Byli ocenění vítěz i trenérka.  Německo a Polsko se zatím nerozhodly.  V pohádkách se hrobové otvírali a dni se krátily.  Slepice, kuřata i kohout před psem utekli.