© Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES.04 Shoda podmětu s přísudkem
Shoda přísudku s podmětem
Hlavní poučka Je-li ve větě podmět rodu mužského životného ( nebo má podmět koncovku – i,é,ové,í) je ve slovese vždy na konci – i. Ve všech ostatních případech je – y. Jen v rodě středním - a-
Základní pravidla Je-li podmět v čísle množném: rodu mužského život. je v přísudku v příčestí minulém a trpném - i rodu mužského neživot. - y rodu ženského - y rodu středního - a
Některá podst. jména mohou mít koncovku životnou i neživotnou Jedná se o shodu mluvnickou Př.: Ukazatele byly stanoveny X Ukazatelé byli stanoveni Sněhuláci stáli u domu Ledoborci vypluli X Ledoborce vypluly Draci létali po obloze
Pozor ! Budeme si pamatovat! Koně Rodičevždy v přísudku - i Lidičky X ale děti vždy - y dni a dny vždy - y Rodiče šli na třídní schůzky. Koně řehtali v maštali. X Ve výloze stály dřevěné houpací koně. Lidičky se seběhli. Děti se smály. Dni ubíhaly. Dny se krátily. X Dnové se krátili.
Několikanásobný podmět Je-li alespoň jeden podmět rodu mužského životného, píšeme vždy – i. Nevyjádřený podmět (skrytý, nebo my, ) píšeme vždy - i. ( není-li z textu prokazatelně zřejmý podmět) Všeobecný podmět ( oni) píšeme – i. Př.: Otec, matka a dítě byli v divadle společně. Chodili vždy usměvaví. V rádiu oznamovali výsledky.
Není-li žádný člen podmětu rodu mužského životného a přísudek stojí za podmětem píšeme – y. Jsou-li všechny podměty rodu středního a v množném čísle, píšeme -a. Př.: Ulice a náměstí se naplnily davy zvědavců. Hříbata a kůzlata skákala. Maminka a děti šly do kina.
Ale! Jsou-li všechny podměty rodu středního a alespoň jeden je v čísle jednotném píšeme -y. Př.: Hříbě a kůzlata skákaly Jsou-li podměty rodu středního všechny v jednotném čísle, píšeme také -y. Rakousko, Česko a Slovensko se usnesly.
Postavení podmětu a přísudku Je-li přísudek za podmětem, řídíme se výše uvedenými pravidly. Je-li přísudek před podmětem, můžeme se řídit prvním podmětem za přísudkem. Př.: Na ukončení prázdnin se sešly turistky a turisté na Lysé hoře. X Na ukončení prázdnin se sešli turisté a turistky. Ve dne v noci pracovaly stroje i lidé. Na dvoře se procházela kuřata a slepice.
Jsou li všechna podst. jména několikanásobného podmětu v čísle jednotném, mají-li všechny rody a přísudek stojí za podmětem, je v koncovce vždy množné číslo - i. Př.: Jezdec i auto obstáli v závodě. Lyžař, lyžařka a jejich dítě vešli do chaty. ( stojí li přísudek před podměty, řídíme se většinou nejbližším členem). Př.. Do chaty vešel lyžař, lyžařka dítě.
Výrazy množství Skupina, řada, dav, deset, tisíc, milion, pár ve spojení s 2.pádem podstatného jména není podmětem toto podst. jméno ale výraz množství. Př.: Davy lidí stály. Tisíce diváků pleskaly. Souvětí: Tisíce lidí pleskaly, aby projevili ( i projevily) svá přání.
Praktická cvičení Doplňte i-y-a Cestující nastoupil….., Letušky a piloti letěl….., Křídla letadla se zatáhl……, Místa byl….vyhrazen…., Motory zaburácel…… Koně se vzpínal…….a řehtal….. Chlapci a děvčata denně sportoval…..,Pět tisíc chlapců se shromáždil……., Jeden turista a dvě turistky šl….., Domy a zahrady byl….udržován…., Kůzlata a koťata běhal….., Děti výskal………, Ukazatelé se otáčel….. Štěňata a kůzle dováděl……, Rodiče a děti se setkal…, Ve škole seděl…..děvčata a chlapci. Draci se utrhl….. Skupina turistů vešl….., Úřady práce byl….zavřen…..
správně Cestující nastoupili, Letušky a piloti letěli, Křídla letadla se zatáhla, Místa byla vyhrazena, Motory zaburácely. Koně se vzpínali a řehtali. Chlapci a děvčata denně sportovali. Pět tisíc chlapců se shromáždilo. Jeden turista a dvě turistky šli. Domy a zahrady byly udržovány. Kůzlata a koťata běhala. Děti výskaly. Ukazatelé se otáčeli. Štěňata a kůzle dováděly. Rodiče a děti se setkali. Ve škole seděla (i –i)děvčata a chlapci. Draci se utrhli. Skupina turistů vešla. Úřady práce byly zavřeny.
Doplňte i-y Houpací koně se dětem líbil…… Sestra a bratr šl….do kina. Miliony lidí protestova…. Dřevěné nosiče se rozpadal…. V rozhlase vysílal…. zprávy. Rozhodující byl…. dané ukazatele. Uzenáče ležel…. na pultě. Byl… ocenění vítěz i trenérka. Německo a Polsko se zatím nerozhodl…. V pohádkách se hrobové otvíral… a dni se krátil…. Slepice, kuřata i kohout před psem utekl…
Správně: Houpací koně se dětem líbily. Sestra a bratr šli do kina. Miliony lidí protestovaly. Dřevěné nosiče se rozpadaly. V rozhlase vysílali zprávy. Rozhodující byly dané ukazatele. Uzenáče ležely na pultě. Byli ocenění vítěz i trenérka. Německo a Polsko se zatím nerozhodly. V pohádkách se hrobové otvírali a dni se krátily. Slepice, kuřata i kohout před psem utekli.