Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Advertisements

Vliv průmyslu na životní prostředí
( Jaký vliv má na člověka a životní prostředí)
Chemické zatížení krajiny
Abiotické podmínky života
Písemka č.2  jméno, kruh, varianta 3, 4  Odpověď – 1 a b, 2 b 3 a c b  6 x 50 sekund opisování 
Znečištění ovzduší Znečištění ovzduší může být chemický, fyzikální nebo biologický činitel, jenž mění přírodní vlastnosti zemské atmosféry. Atmosféra.
Kyselé deště Kateřina Jandová.
Kyselý déšť.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
ZNEČIŠŤOVÁNÍ ATMOSFÉRY
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Markéta Pokorná, sk. 19 Vyučující: Ing. David Hynek
Ekologické problémy Společenské problémy
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Příčiny Spalování fosilních paliv, kterým vzniká oxid uhličitý.
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Vzduch Předmět: BiologieTřída: 2L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2014/2015 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Lukáš Kříž.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Ohrožování základních složek biosféry
Znečišťování ovzduší VY_32_INOVACE_ 03 - Znečišťování ovzduší.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
 člověk vypouští zplodiny do ovzduší, ty potom brání odchodu slunečního záření a působí jako skleník, pokud by se znečištění nesnížilo, tak hrozí oteplení.
Tepelná elektrárna.
Znečištění ovzduší Ročárková, Pachmanová.
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Žilová, Stoklasová, Pavlíková 3.O
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Krajina a životní prostředí
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Atmosféra Filip Bordovský.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Kyselé deště Rozpouštění CO2 ve vodě
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
EXOTERMICKÉ A ENDOTERMICKÉ REAKCE. Exotermické a endotermické reakce Chemické děje se mohou dělit např. podle toho, zda se při jejich průběhu teplo spotřebovává.
VZDUCH Složení a význam © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_334_Vlivy prostředí na zdraví člověka Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Tepelné elektrárny Vypracoval: Jiří Herrgott Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
ZŠ Jiráskova, Benešov CHEMIE Mgr. Jitka Říhová Kyselé deště – Oxidy 8. a 9. ročník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
15 ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Znečišťování půd a vod. Znečišťování a degradace půd Minerální hnojiva - dusičnany,fosforečnany Pesticidy Imise – těžké kovy, kyselé.
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Znečištění vzduchu dopravou
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Jasmína Dolejší,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vzduch Vzduch.
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Vliv člověka na ovzduší
Česká republika Životní prostředí ZŠ Hejnice 2010 Mgr. Jan Kašpar.
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
VY_52_INOVACE_06 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová VÝZNAMNÉ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu Regionální vlivy na životní prostředí a možnosti jejich řešení – ovzduší VY_32_INOVACE_ Autor Ing. Helena Vacková Tematická oblast Člověk a prostředí pro 4. ročník přírodovědného lycea Ročník 4. lyceum Datum tvorby Říjen 2012 Anotace Materiál uvádí látky způsobující znečištění ovzduší, zdroje znečištění a vymezuje současně známé možnosti nápravy Metodický pokyn Prezentace látky + procvičení pomocí kontrolních otázek

Ke znečišťování ovzduší dochází na jednotlivých místech, ale vzdušnými proudy se znečišťující látky dostávají do dalších oblastí,. Látky znečišťující ovzduší – dělení: A) Chemické znečištění ovzduší o Plynné látky (oxid siřičitý, oxidy dusíku, oxid uhličitý, freony) o Pevné látky ( prach) B) Fyzikální znečištění ovzduší o Hluk o Záření

SO₂ NOx Uniká do ovzduší při spalování látek s vysokým obsahem síry (fosilní paliva) Reakcí s H ₂O a s vzniká zředěná H ₂ SO ₄ – kyselé deště 1. ničí lesní porosty 2. okyseluje vodu a půdu (acidifikace) 3. způsobuje korozi materiálů (stavby, sochy) Oxid dusnatý a dusičitý vznikají zvláště při spalování ropy a ropných produktů (spalovací motory) spolupůsobí při vzniku kyselých dešťů a smogu poškozují ozonovou vrstvu skleníkové plyny

Oxidy uhlíku CO ₂ CO vyskytuje se v atmosféře přirozeně v množství 0,03% rostliny jej potřebují k fotosyntéze Jeho množství v atmosféře vzrůstá Skleníkový plyn Vzniká při nedokonalém spalování

Další plyny znečišťující ovzduší Uhlovodíky – vznikají při spalování v dopravě - např. benzpyren (karcinogenní účinky) Freony – deriváty uhlovodíku k chlorem nebo fluorem, narušují ozonovou vrstvu, skleníkový plyn Metan – skleníkový plyn

Prach – pevná látka vypouštěná do ovzduší při spalování, těžbě a průmyslových výrobách, na prachové částečky se váží těžké kovy nebo radioaktivní látky Emise – škodlivé látky vypouštěné látky znečišťovatelem Imise – emise přeměněné reakcí s látkami vyskytujícími se v ovzduší Smog – vzniká kombinací znečišťujících látek v ovzduší a klimatických jevů o A) Londýnský o B) Losangelský o C) Kombinovaný

Zdroje znečišťující ovzduší A) stacionární - dělí se do kategorií dle jejich tepelného příkonu(zvláště velké – tepelné elektrárny, velké, střední, malé – lokální topeniště v obydlích) B) mobilní – automobily, traktory, buldozery, sekačky, motorové pily

Snižování znečištění ovzduší Odlučovače popílku Odsiřovací zařízení Snižování energetické náročnosti výroby Náhrada automobilové dopravy Protiprašné působení zeleně (husté protiprašné výsadby, travní plochy)

Fyzikální znečištění ovzduší Hluk – zvuky, které působí rušivě nebo organismus poškozují letiště, dopravní tepny – intenzita zvuku dosahuje až 90 dB hygienické normy pro město (noc pod 35 dB, den pod 50 dB nebezpečí spočívá i v délce trvání hluku Možnosti nápravy - omezit zdroj, zavádět nehlučné technologie, protihlukové stěny, vegetační bariéryumístit komunikaci pod úroveň okolního terénu,

Tepelné znečištění – kolem velkých měst, okolí jaderných a tepelných elektráren → změny klimatických podmínek Světelné znečištění – ovlivňuje biorytmus organismů Radioaktivní záření – přirozená radioaktivita prostředí je dána kosmickým zářením nebo rozpadem radonu z podloží, zdrojem umělé radioaktivity jsou zkoušky jaderných zbraní, havárie reaktorů, medicína, využití elektrárenských popílků pro výrobu panelů, karcinogenní a teratogenní působení

Kontrolní otázky Které hlavní znečišťující látky se vypouští v České republice do ovzduší? Popište, jak lze omezovat znečištění ovzduší. Uveďte příklady opatření proti hluku.

Zdroje EZECHEL, M., ZICHOVÁ, J., PYTLOUN, L. Ekologie a ochrana životního prostředí. Mělník: VOŠZ A SZaŠ, s.