Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."— Transkript prezentace:

1 Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu Vzájemné vztahy mezi člověkem a životním prostředím VY_32_INOVACE_ Autor Ing. Helena Vacková Tematická oblast Člověk a prostředí pro 4. ročník přírodovědného lycea Ročník 4. lyceum Datum tvorby srpen 2013 Anotace Materiál popisuje vznik a vývoj člověka, vývoj vztahu člověka a prostředí v historických obdobích Metodický pokyn Prezentace + procvičení formou opakovacích otázek 1

2 Člověk ovlivňoval své okolí od počátku
Člověk ovlivňoval své okolí od počátku. Postupně ho přetvářel až do té míry, že začal ohrožovat podmínky života i svého rozvoje na místní, regionální i globální úrovni.

3 Vznik a vývoj člověka Člověk se vyvinul z druhů příbuzných se současnými lidoopy. Vývoj člověka byl dán změnami v přírodě. Předchůdci člověka: Australopithekus – žil před 5 mil lety – vzpřímená chůze, používal jednoduché nástroje Homo habilis (člověk zručný) – žil před 2 mil lety – štípal kameny do tzv. pěstních klínů Homo ergaster (člověk dělný) - 2 vývojové větve: 1. Homo erectus (člověk vzpřímený) – obýval Asii 2. Homo sapiens neanderthalensis (člověk neandrtálský) – obýval Evropu – žil před 200 tisíci až 30 tisíci lety Současně žijící člověk: Homo sapiens sapiens (člověk moudrý) – obýval Afriku, odtud se rozšířil do dalších světadílů v souvislosti se snížením hladiny moří

4 Vývoj vztahu člověka a prostředí
Lovecko-sběračské období (před 40 – 10 tisíci lety) - nejdelší období lidské existence, s používáním nástrojů člověk vybíjel velká zvířata (býložravce), kromě býložravců vymíraly i šelmy, které byly jejich predátory

5 Vývoj vztahu člověka a prostředí
Neolitická revoluce ( před 17 – 10 tisíci lety) – postupný přechod člověka k pastevectví a zemědělství, zprvu osídlování stepí a náplav úrodné země v okolí řek, postupné odlesňování a zakládání polí, první změny ve složení původních ekosystémů

6 Vývoj vztahu člověka a prostředí
Starověk ( před 6 – 5 tisíci lety) nárůst obyvatel v úrodných oblastech (př. Mezopotámie, Egypt, Indie), větší potřeba potravin (stavba prvních zavlažovacích kanálů), odlesňování, zasolování půdy, rozšiřování pouští a polopouští, využití kovu umožňovalo zvýšit intenzitu zásahů do přírody

7 Vývoj vztahu člověka a prostředí
Středověk ( století) trojpolní hospodaření, vyčerpání půdy, odlesňování pro získání zemědělské půdy, eroze, těžba rud, negativní vlivy člověka jen v určité oblasti, člověk následně přesunul svou činnost do oblastí nových

8 Vývoj vztahu člověka a prostředí
Novověk (15. – 16. století) zámořské objevy, drancování nově objevených míst, rozšíření nových plodin, u nás - rozkvět rybníkářství (16. století), barokní přeměna krajiny (Kuks, Jičín), drobné církevní stavby v krajině (boží muka), výsadba stromů Člověk je stále závislý na obnovitelných zdrojích energie.

9 Vývoj vztahu člověka a prostředí
Průmyslová revoluce (17. – 19. století) rozvoj vědy a techniky přinesl zvýšení vlivu člověka na přírodu,využívaní fosilních paliv vedlo ke zvýšení průmyslové výroby a těžby a znečištění, v zemědělství přechod ke střídavému hospodaření Člověk začíná využívat neobnovitelných zdroje energie

10 Vývoj vztahu člověka a prostředí
Dvacáté století Vliv člověka na ŽP roste exponenciálně, stoupá těžba paliv i těžba rud (i s menším obsahem kovu), v zemědělství jsou více využívána minerální hnojiva, pesticidy, růst počtu obyvatel vede k rostoucí spotřebě, narůstá množství odpadu, nastává synergický efekt (způsoby znečišťování a drancování přírody se sčítají a jejich efekt se může násobit) V minulosti se mohl člověk přesunout z jedné zdevastované lokality na jinou, nyní dosáhlo poškozování ŽP globálního charakteru.

11 Opakovací otázky 1. Popište vývoj člověka.
2. Porovnejte neolitickou revoluci a průmyslovou revoluci. 3. Co znamená synergický efekt? 4. Ve kterém období začal člověk užívat neobnovitelné zdroje energie? Jaké to mělo pro krajinu důsledky?

12 Zdroje EZECHEL, M., ZICHOVÁ, J., PYTLOUN, L. Ekologie a ochrana životního prostředí. Mělník: VOŠZ A SZaŠ, s.


Stáhnout ppt "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."

Podobné prezentace


Reklamy Google