S KUPINOVÁ STRUKTURA SPOLEČNOSTI Mgr. Vladimír Velešík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Advertisements

Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_08.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Petra Kábrtová Máchová Název materiálu:
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Ú STAVNÍ SOUD Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.20 2.Číslo.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_19.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
N ORMÁLNÍ A PATOLOGICKÉ JEVY VE SPOLEČNOSTI Mgr. Vladimír Velešík.
P RÁCE A VÝKON Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
R OVNOMĚRNÉ A NEROVNOMĚRNÉ POHYBY Mgr. Kamil Kučera.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Č ESKÁ NÁRODNÍ BANKA Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.17.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
V LASTNOSTI KAPALIN Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Číselné množiny - přehled
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Správa sociálního zabezpečení
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název vzdělávacího materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Konflikty Mgr. Vladimír Velešík.
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Vznik pracovního poměru
Základní informace o poskytovateli
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Název vzdělávacího materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Lidská práva Mgr. Vladimír Velešík.
Právo sociálního zabezpečení
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Myšlení Mgr. Vladimír Velešík.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Lidská společnost a je obnovovaná sexuální reprodukcí
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Životní cyklus.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Sociální skupiny Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Návykové látky Alkohol
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

S KUPINOVÁ STRUKTURA SPOLEČNOSTI Mgr. Vladimír Velešík

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.14 2.Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Vytvořeno: listopad Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) 5.Anotace: Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborObčanský a společenskovědní základ Tematický okruhČlověk ve společnosti Materiál slouží ke všeobecnému seznámení žáků s problematikou skupinové struktury společnosti. Materiál je použit ve výkladové části hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule.

Skupinová struktura společnosti

Skupina jakékoliv seskupení lidí, prostorové (manifestace, nehoda, třída) či logické (učitelé, zaměstnanci, akcionáři); je to soubor osob, které vykazují alespoň jeden společný znak; na základě tohoto znaku konstruujeme skupinu (zaměstnanec – skladník, profesor VŠ) sociologie rozlišuje mezi skupinou a seskupením (vzniká nahodile; chybí společná identita, specifická komunikace a vazby se nevyvíjí, nebo jen krátkodobě)

Sociální agregát je to specifický druh seskupení náhodná skupina spojená fyzickou blízkostí v konkrétním čase (může se přeměnit ve skutečnou skupinu) fyzická blízkost může vést ke kontaktu a ke vzniku přímé sociální interakce (obyvatelé paneláku, účastníci divadelního představení) zvláštním druhem agregátu je dav

Dav skupina osob, které se shromáždily na tomtéž místě na základě téhož podnětu teorii davového chování vypracoval francouzský sociolog Gustav Le Bon (1841 – 1931) pojem je chápán spíše pejorativně (negativně) člověk se v davu chová jak stádové zvíře dopustí se i činů, které by sám nikdy nevykonal

Znaky davového chování potlačení až ztráta vlastní individuality výrazná převaha primitivních instinktů a emocionality nad realitou ztráta rozumové kontroly a morální odpovědnosti pocit anonymity (vede k jinému chování, než kdyby byl sám) pocit bezpečí před sankcemi

Klasifikace davu ( podle povahy jednání – R. W. Brown) pasivní – diváci, publikum aktivní – útočné (lynčující) – napadání odpůrců panické – únik před požárem získávací – fronta expresivní – manifestace

Klasifikace davu (podle způsobu vzniku a vztahu ke společnosti – M. Petrusek) davy sociálně strukturované – osoby spojené společným místem a soustředěné k témuž bodu zájmu, sociálně legalizované, uznávané posluchačstvo (divadelní nebo sportovní publikum) plánovaný expresivní dav – emoce sociálně uznané, společensky schválený způsob jejich projevu (povolená manifestace, diskotéka)

Klasifikace davu (podle způsobu vzniku a vztahu ke společnosti – M. Petrusek) náhodné davy – spojené týmž místem a týmž zájmem, ale vzniklé neplánovaně divácké davy – lidé kolem mimořádné události panické davy – prchající znepříjemňující (obtěžující nebo konkurující) davy – fronty nezákonné davy – projevující chování, které je v rozporu se zákonem, jsou nezákonné od samého počátku aktivní expresivní davy – rebelující davy, nepovolené demonstrace, lynčující nebo loupící dav amorální davy – skupina toxikomanům (poživačů drog)

Znaky sociálních skupin (existence přímé interakce) členové skupiny jsou ve vzájemném kontaktu a vzájemně na sebe působí existence komunikační sítě výkon společné činnosti existence sociálního vztahu společný cíl – někdy dokonce definuje skupinu (ideologické skupiny) diferenciace rolí a pozic (rozdělení autority a vlivu) vertikální – struktura nadřazenosti a podřízenosti, vymezení role vůdce horizontální – dělba práce uvnitř skupiny, každý člen skupiny dostává svou roli normativní a hodnotový systém skupiny (skupinové normy mohou být formální i neformální, vnější i vnitřní)

Znaky sociálních skupin (existence přímé interakce) systém pozitivních i negativních sankcí (slouží k posilování norem – odměny – a k postihování nepřijatelného chování – tresty) vědomí příslušnosti ke skupině (skupina má svou vlastní identitu, kulturu, symboly)

Znaky sociálních skupin (existence přímé interakce) vědomí skupinové odlišnosti stereotypy – skupinou sdílené implicitní teorie osobnosti o vlastní nebo jiné skupině, ovlivňující vnímání konkrétního člověka  autostereotypy – zafixované představy skupiny o sobě  heterostereotypy – představy skupin o jiných skupinách

Dělení skupin a, podle velikosti – počtu kritérium dělení je počet členů skupiny malá skupina – rozmezí od 3 do osob (někteří sociologové považují za skupinu již dvojici – dyáda)  všichni se osobně znají  komunikace má osobní, mnohdy intimní charakter velká skupina –  vzniká tehdy, když se v malé skupině začnou tvořit podskupiny  když má tolik členů, že se již všichni nemohou stýkat osobně (politická strana, národ)

Dělení skupin b, podle způsobu vzniku formální  vznikají oficiální cestou  jsou charakterizovány pevným řádem, funkčním zařazením jedinců  vztahy mezi členy mají primárně formální charakter  mohou zde vznikat i neformální skupiny a vazby neformální  vznikají spontánně  opírají se o neformální a neoficiální vztahy mezi členy  jsou závislé na povaze a aktivitě svých členů  členové se znají  mají k sobě blízký vztah a stejné zájmy a potřeby  pravidla, řád a normy si tvoří uvnitř skupiny členové sami

Dělení skupin c, podle členství členské (vlastní)  člověk je uznávaným členem  specifická forma – referenční skupiny (autor teorie referenčních skupin – R. K. Merton)  skupina, do níž jedinec patří nebo se s ní identifikuje  jedinec se ztotožňuje s jejími normami  zájem o členství ve skupině podporuje adaptaci – anticipující socializace  „odpadlík“ – kritický vztah může vést až k exkomunikaci  pro většinu lidí je referenční skupinou rodina, pracovní skupiny nečlenské (cizí)  nepatřím jako člen, ale vím o jejich existenci  vztah mezi členskými a cizími skupinami může nabývat podob:  spolupráce  indiference  nepřátelství

Dělení skupin d, podle členství II. otevřené  volné členství uzavřené  ztížený vstup (opuštění může být trestáno) e, podle stability přechodné  skupiny utvořené dočasně (návštěvníci divadla) stálé  mají dlouhodobé trvání (národ, rodina, třída)

MOL, Darzl. Soubor:Iron Maiden - bass and guitars 30nov2006.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _bass_and_guitars_30nov2006.jpg (Iron Maiden) DNIK. Soubor:Public Enemy Zagreb 2006 (02).jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: (Public Enemy) BEZ AUTORA. Soubor:Antisemitic caricature 1873.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: (Stereotyp Žida) BARTONÍČKOVÁ, Klára a kol. Občanský a společenskovědní základ. Přehled středoškolského učiva. Brno: Computer Press, a.s., 2011, ISBN EMMERT, František a kol. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: DIDAKTIS, 2003, ISBN

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Zdroje a literatura MOL, Darzl. Soubor:Iron Maiden - bass and guitars 30nov2006.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _bass_and_guitars_30nov2006.jpg (Iron Maiden) DNIK. Soubor:Public Enemy Zagreb 2006 (02).jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ).jpg (Public Enemy) BEZ AUTORA. Soubor:Antisemitic caricature 1873.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: (Stereotyp Žida) BARTONÍČKOVÁ, Klára a kol. Občanský a společenskovědní základ. Přehled středoškolského učiva. Brno: Computer Press, a.s., 2011, ISBN EMMERT, František a kol. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: DIDAKTIS, 2003, ISBN