Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3459 Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gabriela Ilyková.  Celý název:  Listové do nebe, v kterýchž chudí a bohatí před Kristem žaloby a stížnosti na sebe vespolek vedou a rozeznáni býti žádají;
Advertisements

EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Doba Jana Amose Komenského
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
Jan Ámos Komenský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Jan Amos Komenský Materiál byl vytvořen v rámci projektu
3/ Česká exilová literatura
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_361_Jan Amos Komenský AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Jan Amos Komenský.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Reálie - bankovky.
32_04_35 Komenský Anotace Komenský Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
Jan Amos Komenský ( ) Cílem vzdělání a moudrosti je, aby člověk viděl před sebou jasnou cestu života, po ní opatrně vykračoval,
Jan Amos Komenský 8. ročník.
JAN AMOS KOMENSKÝ * v Nivnici v Naardenu.
Jan Amos Komenský 1592−1670 Život Uherský Brod, Nivnice, Komňa
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Název:Jan Amos Komenský Autor: Mgr. Andrea Jílková Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:český jazyk a literatura Ročník:první Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Jan Amos Komenský Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Pedagogická díla J. A. Komenského - kromě Velké didaktiky a Informatoria školy mateřské 4.část.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.5 Školství v 17. a 18.století Téma: Vývoj školství u nás Číslo.
NázevJan Amos Komenský AnotaceVýklad nové látky AutorMgr. Zuzana Šmerdová Očekávaný výstupŽák zná základní údaje z tohoto období Speciální vzdělávací potřeby.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Dějepis.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Literatura období baroka Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
„Všichni na jednom jevišti velikého světa stojíme, a cokoliv se tu koná, všech se týče“
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jitka Havránková
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Jan Amos Komenský VY_32_Inovace_9SJ-4
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Jan Amos Komenský
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
BAROKO sochařství, malířství, literatura
ŠABLONA III/2 JAN AMOS KOMENSKÝ Mgr
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Ve školních lavicích Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Novověk – pobělohorské období a Jan Amos Komenský
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Jan Ámos Komenský.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ŠABLONA III/2 Jan Ámos Komenský, literatura 8. roč. ,Mgr. L
JAN ÁMOS KOMENSKÝ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
28. březen 1592 – 15. listopad 1670 Mgr. Hana Šenková
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_19 J.A. Komenský
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Vzdělávání pro konkurenceschopnost č. výzvy 21, prior. osa 7.1. Počáteční vzdělávání Výuková oblast: Jazyk a jazyková komunikace Číslo materiálu: VY_12_INOVACE_21 Ročník: 6. Sada: Český jazyk a literatura Druh: Prezentace Autor: Mgr. Sylva Ludvíková Název: Jan Amos Komenský Anotace: Seznámení s životem a dílem J. A. Komenského Datum vytvoření: Datum ověření:

Jan Amos Komenský – Významný humanistický myslitel, vedle Karla IV. Největší česká osobnost evropských dějin.

 Třebaže je Komenský všeobecně znám coby „učitel národů“, málokdo z nás jej vnímá jako spisovatele a filozofa světového významu., jehož životní úděl je symbolem pro počátek evropského novověku.  Komenského život se tradičně dělí do tří období. To první začíná na univerzitě a končí rokem 1628, druhé trvá 20 let až do uzavření vestfálského míru r a třetí představuje posledních 14 let jeho života.

 Komenský se po studiích v německém Herbonu vrací r do vlasti a působí jako učitel na školách jednoty bratrské. Hned jeho první dílo Theatru universitatis retum: tj. Divadlo světa ( ) mělo být encyklopedií určenou školám, ale Komenský ji vlastně nikdy nedokončil.  Celospolečenské problémy své doby pojednal v alegorickém spisu, jehož název říká vše o jeho obsahu: Listové do nebe, v kterýchž chudí a bohatí před Kristem žaloby a stížnosti na sebe vespolek vedou a rozerváni býti žádají (1619).

 Bitva na Bílé hoře r znamenala pro Komenského katastrofu. Duchovní jednoty bratrské byli vypovězeni ze země, jeho díla postupně ztrácela vliv na domácí literaturu. V této pochmurné době píše dva nejslavnější spisy starší české literatury – filozofický esej Truchlivý, tj. Smutné a tesklivé člověka křesťanského nad žalostnými vlasti a církve bídami naříkání (1623) a Labyrint světa a ráj srdce (1631). Labyrint je klíčovým dílem, bez něhož nelze pochopit Komenského osobnost.

 Vše, co následuje, s ním přímo či nepřímo souvisí.  Nejvýznamnější je latinsky psaná Didactica magma ( Velká didaktika, tiskem 1657) a učebnice latiny napsaná veskrze moderní metodou Janua linguaurum reseta ( Brána jazyků otevřená ) slov je sestaveno do 1000 základních vět, které skrývají poučení o světě a věcech kolem nás.  Píše Informatorium školy mateřské (1630), poučení pro matky a chůvy, jak vychovávat nejmenší děti.

 Sebral více jak 2000 přísloví do knihy Moudrost starých Čechů za zrcadlo vystavená potomkům.  Posledních 14 let tráví v Amsterodamu. Tvoří jedinečný Orbis pictus (Svět v obrazech, 1658) a významné filozofické spisy Dererum humanarum amendatione consultatio catholica ( Všeobecná porada o nápravě věcí lidských ) či Via lucis ( Cesta světla ), jejichž originalitu ocenilo teprve 20. století.

Použité zdroje: HAŠKOVEC,V.-MÜLLER,O.-TATÍČKOVÁ,I.Galerie géniů aneb kdo byl kdo.PRAHA:ALBATROS nakladatelství, a.s.,2000.ISBN

Úkoly pro žáky:  Vyhledej v textu:  1)Jaký „titul“ můžeme u jeho jména najít?  2)Jak se jmenují jeho nejslavnější spisy – filozofické eseje?  3) Ve kterém díle radí, jak vychovávat nejmenší děti?  4)Sbíral přísloví?  5) Jaké dílo tvořil posledních 14 let?