Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 2) Materiály, pomůcky a techniky Název sady: Výtvarná příprava Ročník:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Advertisements

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Bc. Miroslav Kutnar Název prezentace (DUMu): 1. BOZP při práci se dřevem Název sady: Dřevořezba v odborném výcviku.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kožní soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Dynamo – regulace Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Bc. Miroslav Kutnar Název prezentace (DUMu): Vkládání drátu do dřeva Název sady: Dřevořezba v odborném výcviku (pro.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Komunikace řídících jednotek I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Téma: Úvod do předmětu Odborné kreslení Vypracoval: Mgr. Jan Ruml.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 11) Grafika – druhy grafiky Název sady: Výtvarná příprava Ročník:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Bc. Martin Bártek Název prezentace (DUMu): 5. Stříhání plechů, rovnání a ohýbání, pájení (krabička) Název sady: Tematické.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Rozdělení zdrojů Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Ing. Zatloukal Martin Název prezentace (DUMu): 17. Přenos programu z PC a upínání obrobku na CNC soustruhu HURCO.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Inf Písmo v počítači. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 8) Dělení podle funkce, námětu a žánru Název sady: Výtvarná příprava.
Dřevořezba v odborném výcviku (pro ročník uměleckých oborů)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
12. Kombinace květinového vzoru s arabeskou
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Yvona Záhorovská
Název prezentace (DUMu): Geometrická posloupnost – řešené příklady
Název prezentace (DUMu): Regulace klepání motoru
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
Válce – úprava pracovní plochy Tematická oblast: Motory – pevné části
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Inf Počítač a lidé s handicapem
6. Kinematika – druhy pohybů, skládání pohybů
9. Přenos programu z PC do stroje
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
SŠ-COPT Uherský Brod Bc. Martin Bártek 9. Výroba petlice
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
6. Elektrické pole - náboj, síla, intenzita, kapacita
19. Kreslení závitových spojů Technická dokumentace pro 1. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
16. Vsazování mosazného drátu do kovu
SŠ-COPT Uherský Brod David Kranz 18. Zdobení nože
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Anna Červinková 16. Jednoduché stroje
Obecná a anorganická chemie
Název prezentace (DUMu): Posloupnosti
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
Mgr. Milan Pechal, Ing. Zdeněk Hlavačka
Ruční obrábění plastu II
13. Růst lidské populace, demografie
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Vodová ondulace - pomůcky a prostředky
zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo projektu
Dřevořezba v odborném výcviku (pro ročník uměleckých oborů)
Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu
17. Tolerance a drsnost na výkrese
Výroba velikonočního košíčku
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 2) Materiály, pomůcky a techniky Název sady: Výtvarná příprava Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

 Záměrem této presentace výukových materiálů s názvem „Materiály, pomůcky a techniky“, je ukázat žákům, kteří se v této oblasti vzdělávají, na jaké podklady, jakými pomůckami a technikami můžeme kreslit.  Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu výtvarné přípravy na naší SŠ. 2

3 Materiály, pomůcky a techniky Je důležité, si uvědomit, že dokonale vybavený ateliér s nepřeberným množstvím per, tužek, uhlů, rudek… z vás neudělá lepšího výtvarníka. Kreslit můžeme čímkoliv a téměř na cokoliv. Nejčastěji je to však papír. Ať je bílý, barevný, jemný, přírodní či balící. Pokud to však bude papír zvlášť určený pro kresbu, výsledek bude lepší. Dobrý kreslicí papír poznáme podle vodoznaku, který je vyražen na jedné straně papíru. Některé papíry jsou pro určité kreslící prostředky vhodnější než jiné.

4 Pro černobílou kresbu tužkou, uhlem a voskovým pastelem je nejvhodnější univerzální skicovací papír, na kterém stopa krelícího prostředku dobře ulpí, ani příliš hrubý, ani příliš hladký. Pro pera, štětce a vodové stopy či nátěry je lepší akvarelový papír. Ruční papír se obvykle vyrábí z hadrů. Archy ručního papíru mají tenké, nepravidelné okraje. Podle vodotisku výrobce rozeznáme rub a líc. ruční papírakvarelový papír

5 Papír byl poprvé vyroben v Číně v roce 105 našeho letopočtu. Arabové založili první papírny na Středním východě, v severní Africe a Evropě. Ke konci 14. století n. l. již papír běžně používali umělci, kteří jej i barvili. Dnes se většina papíru vyrábí z rozmělněného dřeva na vláknitou papírovinu, která se pak ždímá a suší na drátěných sítech. Povrch papíru se následně upravuje podle budoucího použití. Pro výtvarníky se nabízejí papíry různé gramáže, textury a tloušťky.

6 Ke kreslení se používá široká škála pomůcek, od uhlu a rudky, tužek, pera, barevných pastelek až po vodové barvy včetně sepie a tuše. Obecně platí, že ke kreslení nám postačí tužka a list papíru s pevnou podložkou. Ostatní uvedené pomůcky představují zdokonalení základních materiálů.

7 Tužka s kovovým hrotem – nástroj s olověným nebo stříbrným hrotem, který vytváří tmavou čáru podobnou jakou vytváří moderní grafitová tužka. Kovová tužka byla známa již starým Řekům. V období renesance se značně rozšířila také díky výrobě kreslícího papíru.

8 Grafitová tužka je v současnosti nejběžnější kreslící pomůckou, známá jako obyčejná tužka. Výrobci nabízí široké spektrum kvalit a odstínů: 1. Vysoce kvalitní tužky v devatenácti stupních tvrdosti označených B (měkké) pro uměleckou činnost. Označení H (tvrdé) pro technické kreslení. Stupně HB a F jsouneutrální. 2.Tužky vhodné ve škole se čtyřmi stupni tvrdosti : č.1 = 2B, č.2 = B, č.3 = H, č.4 = 2H. Pro kreslení ve škole jsou nejvhodnější č.1 a č.2.

9

10 Guma patří k nejzákladnějším kreslicím pomůckám. Mělo by se jí používat omezeně. (Přílišné užívání narušujevlákna papíru). Máme dva druhy: měkká guma – podobající se plastelině a tvrdá – vyrobená z plastické hmoty nebo gumy. Guma neslouží jen ke gumování a opravování chyb, ale také při vlastním procesu kresby, např. ke kreslení stínů a světlých ploch.

11 Přírodní uhel a jeho použití v kresbě patří k nejstarším výtvarným technikám. Už staří Řekové používali zuhelnatělé větve vrby, vinné révy a vlašského ořechu. Tento způsob je využíván dodnes. Umělý uhel je vyroben slisováním přírodního uhlu s přidáním speciálního pojidla, také hlína, ke zlepšení intenzity odstínu. Jak přírodní, tak i umělý uhel není příliš stabilní, snadno se maže a sprašuje. Proto je zapotřebí kresbu opatřit fixačním postřikem, který zajišťuje, aby se kresba nerozmazávala a byla zajištěna její stálost.

12 Rudka se vyrábí z kysličníku železa, práškové křídy a pojidla. Její jméno pochází z charakteristické načervenalé barvy. Bílá křída se získává z vápence, který je smíchán s vodou a pojidlem. Také se vyrábí i barevné křídy. Bílá křída, rudka, tmavá sepie a další typické křídové barvy se prodávají ve formě tužek a pěticentimetro- vých tyčinek.

13 Jedna z nejpůsobivějších technik používaných renesančními umělci byla kresba rudkou, sépií nebo černým uhlem na barevný papír s následným zvýrazněním stínů a lesklých ploch bílou křídou. Leonardo da Vinci Bitva u Anghiari

14 Pera, bambusová pera a štětce se nejčastěji používají pro kresbu černou tuší. Tuš bývá v pevném stavu, v tyčinkách, nebo kapalném, v lahvičkách. Tyčinky rozpustné ve vodě se používají pro lavírovanou kresbu, prováděnou štětcem. Kapalná tuš se používá pro aplikaci štětcem, bambusovým nebo ocelovým perem. Pero se nasazuje na dřevěnou násadku s možností měnit velikosti pera.

15 Barevné tužky – pastelky jsou stejně hodnotným výtvarným prostředkem jako kterýkoliv jiný. Tuha těchto tužek se vyrábí z barevného pigmentu vázaného na vosk a fermež na povrchu chráněného dřevěným krytem. Existují pastelky jejichž kvalita je předurčuje pro použití ve škole, v krabicích po dvanácti. Potom jsou vysoce kvalitní barevné tužky balené v krabicích po dvanácti, čtyřiadvaceti, šestatřiceti, čtyřiceti, šedesáti, dvaasedm- desáti nebo osmdesáti kusech. Nyní se většina pastelek vyrábí vodě odolné, ale také tužky ve vodě rozpustné (lavírovací).

16 Fixy – moderní technika Je nejmodernější ze všech pomůcek. Vznikl v Japonsku jako značkovač. Hrot v různých šířkách je vyroben z porézního materiálu a barva k němu pro- niká z nádobky řadou otvorů. Barva je vyrobena z pigmentu a roztoku podobného alkoholu.

17 Voskovky Voskovky jsou jedním z nejstarších výtvarných prostředků v dějinách umění. Už ve starověkém Egyptě, Řecku a Římě byla tato technika, tehdy nazývaná enkaustika známá a nejpoužívanější. Voskovky se nanášejí na papír otěrem a lze je roztírat prsty. Gumování či odstranění části kresby je velmi obtížné.

18 Lavírování – první krok k malbě Lavírování – první krok k malbě. Lavírovaná kresba je jednobarevný (monochromatický) akvarel, namalovaný jedinou barvou. Tento způsob kresby využívalo spousta umělců v minulosti až po současnost ke studiím i ke konečným obrazům. K lavírování se používají vodové barvy, ale také černá nebo sépiová tuš, nebo inkoust.

19 OTÁZKY NA ZÁVĚR  Co to je, líniová kresba  Jaké tužky jsou nejvhodnější pro stínovanou kresbu

20  SMITH, Stan. Kurs kresby: krása písma. 1. vyd. Praha: Ikar, 1995, 159 s. Výtvarné techniky (CP Books). ISBN  Vlastimil JELÍNEK Příručka jako studijní materiál k výuce o slohu na střední uměleckoprůmyslové škole v Uherském Hradišti.  Svet umenia. Ikar. ISBN  PIJOAN, José. Dějiny umění. Praha: Odeon,  1) MRÁZ, Bohumír a Odborná spolupráce Marie ČERNÁ. Dějiny výtvarné kultury. 4. vyd., V Idea servis 3. vyd. Praha: Idea servis, ISBN

21 Snímek 4 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ 014c68d27cfdbe8b631690b8d10d21ab9f-1.png˃ Snímek 4 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ rucni-papir-120g-m2-a4-filigran-original.jpg˃ Snímek 6 [cit ]. Foto – Pavel Gabrhel Snímek 7 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ dudek.cz/fotky21478/fotos/gen320/gen__vyr_898.jpg ˃ Snímek 9 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ jpg ˃ Snímek 11 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ ˃

22 Snímek 13 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ lost_Battle_of_Anghiari.jpg˃ Snímek 15 [cit ]. Foto – Pavel Gabrhel Snímek 18 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂