Porušení podmínek ROP Střední Morava. OBSAH PREZENTACE I.Porušení podmínek ROP SM, nesrovnalost II.Porušení podmínek PŘED proplacením, finanční korekce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Postup obcí při zjištění porušení rozpočtové kázně
Advertisements

Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9. výzva IOP - Komunikační infrastruktura veřejné správy Ing. Jana Břicháčková.
Problematika veřejných zakázek ve vztahu k porušení rozpočtové kázně z pohledu orgánů Finanční správy Mgr. Kateřina Fillová Vedoucí oddělení dotací a finanční.
Možnosti a limity kontroly obcí
Dohled nad zadáváním veřejných zakázek v České republice
Kontrola nakládání s dotacemi ze strany FÚ Ing. Jan Minařík prosinec 2010.
Sächsisches Staatsministerium der Finanzen Referat 17 – Kontrolle EU-Fonds Kontrola operací v rámci finanční kontroly EU Informační akce pro projektové.
EVROPSKÝ FOND REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
NESROVNALOSTI.
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Občanské vybavení a služby Program rozvoje venkova ČR OSA III.
NESROVNALOSTI Seminář pro příjemce 9/2013.
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Přehled realizovaných plateb a opatření k urychlení proplácení projektů financovaných z ROP Střední Morava 2. září 2009 Olomouc 8. září 2009 Zlín Výroční.
Přístup ke kontrole prostředků poskytnutých ČR ze zahraničí Josef Polák Výroční konference ROP JZ Listopad 2011.
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Obnova a rozvoj vesnic Přerov, Hotel Fit Program rozvoje.
Nesrovnalosti, porušení rozpočtové kázně
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Výroční konference ROP Střední Morava Nový model hodnocení projektů a řešení porušení podmínek ROP Střední Morava Olomouc Zlín
Specifika závěrečných výzev a projektů v nejisté části alokace Červenec 2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice do vaší budoucnosti.
Specifika Smlouvy o poskytnutí dotace u závěrečných výzev Říjen 2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice do vaší budoucnosti.
Seminář SoMoPro II. Právní část – nezpůsobilé výdaje, porušení rozpočtové kázně a odvody, možnosti promíjení, nejčastější pochybení Mgr. Benišová/1258.
Správní řízení v oblasti veřejné podpory
Povinné přílohy žádosti pro 5. výzvu k předkládání projektů v JPD 2 Ing. Johana Chalupová Magistrát hl. m. Prahy Odbor zahraničních vztahů a fondů EU.
Veřejné zakázky. Právní základ 3 Právní základ - Smlouva o založení Evropského společenství - Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - Zákon č.
ROP NUTS II SEVEROVÝCHOD
Informace k zadávání zakázek OP LZZ Seminář pro žadatele Praha, 24. května 2011 Brno, 31. května 2011 Ing. Ivana Projsová.
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Změny v Pokynech pro zadávání veřejných zakázek ROP SV v roce 2012.
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA ČR Obecná část Pravidel – změny oproti Pravidlům období Ing. Slavomír Ladislav Vacík.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Některé právní aspekty čerpání dotací z evropských fondů JUDr. Jan Brodec, LL.M., Ph.D.
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA ČR Obecná část Pravidel – změny oproti Pravidlům období
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Struktura dokumentace a její účel (rizika) Ing. Zdeněk Bogoč.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Seminář pro žadatele Dotační program 2016 úvod
Archivace dokumentace projektu a součinnost při kontrolách.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Porušení podmínek ROP Střední Morava. OBSAH PREZENTACE I.Obecný postup při porušení II.Porušení podmínek PŘED proplacením, finanční korekce (krácení způsobilých.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Seminář pro žadatele k 3. výzvě IROP „Regulační plány“ a k 9. výzvě IROP „Územní studie“ Zadávání a kontrola veřejných zakázek , Brno.
Porušení rozpočtové kázně při čerpání dotací z rozpočtů územně samosprávných celku. Ing. Michal Obrusník.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Seminář pro žadatele k 13.,14., a 15. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 16. –
Monitorovací indikátory v době udržitelnosti ROP Střední Morava.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Monitorovací indikátory v době udržitelnosti projektu ROP Střední Morava.
Kontroly na místě a nesrovnalosti. Cíle kontroly na místě Ověřit skutečnosti, které příjemce popsal v projektové žádosti a v monitorovacích zprávách Předejít.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Struktura dokumentace a její účel (rizika) Specifikace administrace ROP Střední Morava na.
JAK PŘEDCHÁZET NESROVNALOSTEM A PODVODŮM? Seminář TI „Řízení rizik podvodů v Evropských fondech: Nejčastější chyby žadatelů o podporu a jak.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Informace k zadávání zakázek OP LZZ
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Novela zákona o veřejných zakázkách
Obsah veřejných rozpočtů III
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Interní postupy MAS Brdy
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Seminář pro příjemce podpory z OP VK
Novelizace přezkumných směrnic
Zadávání veřejných zakázek na pomezí práva soukromého a veřejného
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Transkript prezentace:

Porušení podmínek ROP Střední Morava

OBSAH PREZENTACE I.Porušení podmínek ROP SM, nesrovnalost II.Porušení podmínek PŘED proplacením, finanční korekce (krácení způsobilých výdajů) III.Porušení podmínek PO proplacení, porušení rozpočtové kázně IV.Závěr

I. Porušení podmínek ROP SM, nesrovnalost Smlouva o poskytnutí dotace, čl. 15: „ Pokud poskytovatel zjistí, že příjemce nesplnil nebo neplní některou z podmínek vyplývajících z této Smlouvy, pravidel ROP či právních předpisů ČR a EU, je oprávněn zahájit potřebné kroky vedoucí ke zjištění, zda došlo k nesrovnalosti.“ Nesrovnalost : „Za nesrovnalost se považuje porušení právních předpisů EU nebo ČR, včetně podmínek stanovených příjemci touto smlouvou a/nebo pravidly ROP, v důsledku jednání či opomenutí příjemce, které vede nebo by mohlo vést ke ztrátě v souhrnném rozpočtu EU a/nebo ve veřejném rozpočtu ČR, a to započtením neoprávněného výdaje do těchto rozpočtů.“

Nesrovnalost Definice: „Nesrovnalostí je porušení právních předpisů společenství v důsledku jednání nebo opomenutí hospodářského subjektu, které vede nebo by mohlo vést ke ztrátě v souhrnném rozpočtu Evropské unie, a to započtením neoprávněného výdaje do souhrnného rozpočtu.“ (dle nařízení Rady (ES) č. 1083/2006, ze dne o obecných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu a Fondu soudržnosti, tzv. „obecné nařízení“)

Nesrovnalost Pojmové znaky: Porušení právních předpisů EU/ČR - včetně podmínek stanovených příjemci touto smlouvou a/nebo pravidly ROP Ohrožení nebo porušení finančních zájmů Společenství - finančních prostředků EU a/nebo ČR Jednání hospodářského subjektu – vyplývá z jednání nebo opomenutí hospodářského subjektu/příjemce Kategorie nesrovnalostí: 1.Podezření na spáchání trestného činu 2.Nesrovnalost jako porušení rozpočtové kázně 3.Ostatní nesrovnalosti 4.Systémové nesrovnalosti

Příklady nesrovnalostí 1.Podezření na spáchání trestného činu § 129a Poškozování finančních zájmů společenství (S účinností od zákona č. 140/1961, trestního zákona, v platném znění) 1.Kdo vyhotoví, použije nebo předloží nepravdivé, nesprávné nebo neúplné doklady vztahující se k výdajům nebo příjmům souhrnného rozpočtu ES nebo rozpočtů spravovaných ES nebo jejich jménem, anebo takové doklady zatají, a tím umožní nesprávné použití nebo zadržování finančních prostředků z některého takového rozpočtu nebo snížení zdrojů některého takového rozpočtu. 2.Kdo neoprávněně použije finanční prostředky, které tvoří výdaje nebo příjmy souhrnného rozpočtu ES nebo rozpočtů spravovaných ES nebo jejich jménem, nebo zkrátí finanční prostředky pro některý takový rozpočet.

Příklady nesrovnalostí 2.Nesrovnalost jako porušení rozpočtové kázně -jakékoli porušení rozpočtové kázně je nesrovnalostí -porušení podmínek ROP Střední Morava PO proplacením -dochází k tomuto ze zákona - ustanovení § 22 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů

Příklady nesrovnalostí 3.Ostatní nesrovnalosti -jiné než porušení rozpočtové kázně -většinou případy porušení podmínek ROP Střední Morava PŘED proplacením, např.: -porušení zákona č. 137/2006 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění -porušení pravidel zadávání zakázek a veřejných zakázek - porušení jakýchkoli jiných pravidel stanovených v metodických pokynech ROP Střední Morava

Příklady nesrovnalostí 4.Systémové nesrovnalosti -souvisí většinou s procesy a postupy řídícího orgánu, např.: -nesprávné nastavení systému hodnocení projektů -nesprávné nastavení systému kontrol projektů

Porušení podmínek ROP Střední Morava Ve vztahu ke Smlouvě o poskytnutí dotace: Před podpisem smlouvy - závažná pochybení žadatele (zejména nedodržení podmínek zadávání veřejných zakázek a zakázek) mohou vést k nezpůsobilosti většiny původně způsobilých výdajů. Řídící orgán tak může dospět k závěru, že k podpisu smlouvy nakonec nepřistoupí. Po podpisu smlouvy - postup řídícího orgánu/poskytovatele dotace se bude odvíjet od toho, zda již byly proplaceny finanční prostředky či nikoli, a dále při podstatných porušeních smlouvy příjemcem je poskytovatel dotace oprávněn od smlouvy odstoupit.

Porušení podmínek ROP Střední Morava Ve vztahu k proplaceným finančním prostředkům: Před proplacením finančních prostředků – pokud žádné finanční prostředky ještě proplaceny nebyly, bude docházet finančním korekcím, resp. krácení způsobilých výdajů. Po proplacení finančních prostředků – neoprávněným použitím peněžních prostředků nebo jejich zadržením se příjemce dopouští porušení rozpočtové kázně ve smyslu § 22 zákona č. 250/2000 Sb., a příjemci vzniká povinnost poskytnuté prostředky vrátit.

II. Porušení podmínek PŘED proplacením, finanční korekce (krácení způsobilých výdajů)

Finanční korekce 1.ÚOHS konstatuje, že došlo ke spáchání správního deliktu dle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách – dojde ke 100%tnímu krácení způsobilých výdajů vycházejících z veřejné zakázky. Dále v případech, kde navíc výdaje ve veřejné zakázce představují podstatnou část způsobilých výdajů v projektu, může poskytovatel přistoupit k možnosti odstoupit od Smlouvy o poskytnutí dotace.

Finanční korekce Zákon 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, vymezuje správní delikt v ustanovení § 120 následovně: –zadavatel nedodrží postup stanovený zákonem pro zadání veřejné zakázky, přičemž tento postup podstatně ovlivnil nebo mohl ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, a uzavře smlouvu s uchazečem podle § 82, –zadavatel zruší zadávací řízení, aniž byly splněny podmínky podle § 84, –zadavatel nepořídí nebo neuchová dokumentaci o veřejné zakázce podle § 109 a 155, nebo –zadavatel nesplní povinnost stanovenou v § 146 a 147 pro uveřejňování.

Finanční korekce 2.Jiná porušení ustanovení zákona č. 137/2006 Sb. a/nebo porušení Metodického pokynu pro zadávání veřejných zakázek a zakázek v programovém období dojde k finanční korekci způsobilých výdajů, která bude v souladu s Pokyny ke stanovení finančních oprav, které se použijí pro výdaje spolufinancované ze strukturálních fondů a fondu soudržnosti v případě nedodržení pravidel pro veřejné zakázky Guideline COCOF 07/0037/03-CS.

Finanční korekce 3.Ostatní porušení smlouvy/podmínek ROP Střední Morava - dojde k finanční korekci ve výši 0 – 0,5% dotčených způsobilých výdajů, případně 100 % dotčených způsobilých výdajů, nebylo-li porušení ve sjednané lhůtě příjemcem odstraněno nebo bylo-li již neodstranitelné.

III. Porušení podmínek PO proplacení, porušení rozpočtové kázně

Porušení rozpočtové kázně Je každé neoprávněné použití nebo zadržení finančních prostředků dotace příjemcem, pokud prostředky byly už proplaceny a pokud bylo porušeno účelové určení finančních prostředků. Odvod za porušení rozpočtové kázně, který je příjemce povinen odvést zpět na účet poskytovatele, odpovídá částce neoprávněně použitých nebo zadržených finančních prostředků. V případě, že příjemce bude v prodlení s odvodem za porušení rozpočtové kázně, je povinen zaplatit penále ve výši 1 promile z částky odvodu za každý den prodlení, nejvýše však do výše tohoto odvodu.

Porušení rozpočtové kázně

DĚKUJI ZA POZORNOST Mgr. Iva Forman právník, odd. kontrol a nesrovnalostí, Odbor metodiky a monitoringu