Druhy učení III Učení vhledem Učení řešením problémů
Učení vhledem Představitel: W. KÖHLER (1887 – 1967)
Učení vhledem -při zvládání složitých situací -učení na vyšší úrovni
Pokus se šimpanzi -šimpanz se snaží získat banány, které jsou zavěšeny u stropu -v jeho blízkosti jsou bedny, rozložené tyče -zpočátku se snaží banány získat pokusem a omylem, to se mu však nedaří pokusem a omylem, to se mu však nedaří
-po chvílí se k řešení vrátí -postaví bedny na sebe
- spojí tyče - sundá banány - sundá banány
Podstata učení - vnímat všechny složky problémové situace najednou najednou - na základě postřehnutí souvislostí (tzn.vhledů) jsou organismy schopny chovat se a jednat s porozuměním
Učení řešením problémů Představitel:WERTHEIMER (1880 – 1943)
Řešení problémů 1. Vědomé otázky – co už víme, co známe 2. Uvědomění si překážek 3. Promyslet si orientační body řešení 4. Stanovit hypotézy (zjistit správnou) 5. Formulovat závěry
-toto učení velmi ovlivňuje celou osobnost jedince -rozvíjí poznávací procesy, vůli, schopnosti -posiluje kolektivní vztahy
Zdroje a použitá literatura Helus, Zdeněk; Klindová Ĺuboslava. Pedagogická psychologie pro 3.ročník středních pedagogických škol. 1.vyd. Praha: SPN, vyd. Praha: SPN, 1986 Helus, Zdeněk. Psychologie. 1.vyd. Praha: Fortuna, psychologie-vymezeni-gestalticke-psychologie-gestaltismus