1 Realizace projektu aneb jakých chyb se vyvarovat Mgr. Kateřina Dohnalová Mgr. Jan Orel Ing. Petr Šústal.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9. výzva IOP - Komunikační infrastruktura veřejné správy Ing. Jana Břicháčková.
Advertisements

INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR Oblast intervence 3.1 Služby v oblasti sociální integrace aktivita a) investiční.
Centrum pro regionální rozvoj ČR; Vinohradská 46, Praha 2; Tel.: ; Fax: Podmínky realizace.
Centrum pro regionální rozvoj ČR
Nejčastější pochybení při administraci Monitorovacích zpráv se žádostí o platbu, monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv o zajištění udržitelnosti.
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
MONITOROVACÍ ZPRÁVA Tyto globální granty jsou spolufinancovány ESF a státním rozpočtem ČR.
Integrovaný operační program – Administrace projektové žádosti a nejčastější chyby v projektových žádostech Ing. Lucie Vopěnková.
Realizace projektu aneb jakých chyb se vyvarovat Mgr. Lukáš Frantál.
Žádost o grant Co je v žádosti napsáno, musíte se dodržet Žádost se porovnává s údaji v monitorovací zprávě Ze žádosti vychází kontrolní orgány Příručka.
Benefit7+ - vyplňování Monitorovacích zpráv (MZ) se žádostí o platbu
Centrum pro regionální rozvoj ČR
Nejčastější pochybení při administraci monitorovacích zpráv se žádostí o platbu, monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv o zajištění udržitelnosti.
Role CRR ČR v rámci administrace Výzvy č. 23
ROP NUTS II SEVEROVÝCHOD
Základní povinnosti příjemců dotací Ing. Lukáš Brabenec 12. června 2014.
Pro MAS projekty (období 2007 – 2013) Státní zemědělský intervenční fond, Ministerstvo zemědělství.
Moravská Třebová, Ing. Mgr. Dana Buriánková, vedoucí odboru finančního Dotace z Integrovaného operačního programu, oblast podpory 2.1 Zavádění.
Povinné přílohy žádosti pro 5. výzvu k předkládání projektů v JPD 2 Ing. Johana Chalupová Magistrát hl. m. Prahy Odbor zahraničních vztahů a fondů EU.
IPRM Náchoda – problémová zóna u nemocnice Jednání Pracovní skupiny
Centrum pro regionální rozvoj ČR
Realizace projektu aneb jakých chyb se vyvarovat Mgr. Lukáš Frantál.
CRR ČR pobočka Olomouc 1 pobočka CRR ČR pro NUTS II Střední Morava se sídlem v Olomouci Centrum pro regionální.
Program Iniciativy Společenství INTERREG IIIA Česká republika – Svobodný stát Bavorsko 2004 – 2006 ŽÁDOST O PODPORU Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor.
Závěrečná monitorovací zpráva a její zpracování v Benefitu.
Audity finančních prostředků spolufinancovaných z fondů EU Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice do vaší budoucnosti.
Projektový cyklus - realizace
1 OP Espon 2013, Kontrola prvního stupně Národní informační den pro zájemce,
1 Realizace projektu aneb jakých chyb se vyvarovat Mgr. Kateřina Dohnalová Mgr. Jan Orel Ing. Petr Šústal.
Seminář pro žadatele k 18. a 19. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 9. –
1 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Administrace projektu (finanční část) Pracovní workshop pro příjemce – 2. výzva PO 1, 2. GG
Archivace dokumentace projektu a součinnost při kontrolách.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Příprava Smlouvy o poskytnutí dotace, podmínky uzavření Smlouvy o poskytnutí dotace, včetně povinných dokumentů Olomouc Zlín 15.
Monitorování projektů v realizaci Ministerstvo vnitra České republiky Odbor strukturálních fondů.
UDRŽITELNOST PROJEKTU DLE ŘÍDÍCÍ DOKUMENTACE REGIONÁLNÍHO OPERAČNÍHO PROGRAMU STŘEDNÍ MORAVA.
Seminář k „Výzvě na technologická centra a elektronické spisové služby“ Oblast podpory: 2.1 Zavádění ICT v územní.
Seminář pro žadatele k 13.,14., a 15. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 16. –
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Prioritní osa 3 – Udržitelné využívání.
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Prioritní osa 3 – Udržitelné využívání.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Přerov Podmínky pro dopracování projektu (problémy, rizika)
PŘÍLOHY MONITOROVACÍ ZPRÁVY 6. října OBSAH  Jednotlivé přílohy monitorovací zprávy  Elektronická žádost o platbu.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Centrum pro regionální rozvoj ČR Vinohradská 46, Praha 2 | tel.: | fax: | | Příprava.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Monitorovací zprávy projektů realizovaných v OP LZZ z hlediska obsahu Seminář pro příjemce.
Schválením žádosti projekt nekončí
Kontrola prvního stupně
Vyúčtování projektů nestátních neziskových organizací za rok 2016
Seminář pro žadatele IROP
Krajský úřad Ústeckého kraje 9. února 2009
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Schválením žádosti projekt nekončí
Druhy kontrol projektu:
Setkání regionálních výrobců
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Seminář pro žadatele IROP
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část řízení projektu (seminář pro příjemce – 1. a 2. výzva)
Výzvy k předkládání žádostí o podporu MAS Podhorácko - IROP
Realizace projektu aneb jakých chyb se vyvarovat
Implementace KAP v Jihočeském kraji I
Seminář pro žadatele výzvy č. 79 a 80 IROP
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Seminář pro žadatele SOCIÁLNÍ BYDLENÍ
Transkript prezentace:

1 Realizace projektu aneb jakých chyb se vyvarovat Mgr. Kateřina Dohnalová Mgr. Jan Orel Ing. Petr Šústal

CRR ČR zprostředkující subjekt pro operační programy IOP a OPTP konzultační a informační činnost kontrola a monitoring realizace projektů kontrolní subjekt pro operační programy Cíle 3 správa Regionálních informačních servisů (RIS) rozsáhlá databáze dat o regionech, obcích, institucích, ekonomických subjektech, projektech spolufinancovaných z fondů EU atd., propojení s Mapovým serverem pravidelná aktualizace dat hostitelská organizace pro pracoviště Enterprise Europe Network poradenství pro malé a střední podnikatele sekretariát Regionálního rozvojového fondu – určen pro města a obce na financování technické infrastruktury soutěže Vesnice roku a Historické město roku

3 Osnova prezentace Změny v projektech Monitorovací zpráva, Žádost o platbu Kontroly Publicita projektu Sankce Udržitelnost

4 Změny v projektech Oznamování změn Nejčastější typy změn Vyplnění formuláře OoZ

5 Oznamování změn I změny v projektové žádosti/projektu povinnost oznamovat veškeré změny související s realizací projektu změny oznamovat v předstihu/neprodleně formulář Oznámení příjemce o změnách v projektu (příloha PPŽP) přehled oznámených změn uvést v monitorovacích zprávách bod 5 Realizace projektu

6 Nejčastější typy změn prodloužení/zkrácení termínu realizace projektu/etap, sloučení etap projektu upravit harmonogram projektu/etap, změna data dosažení monitorovacích indikátorů OoZ musí být předloženo před ukončením realizace projektu/etapy pozdní předložení je sankcionováno dle Podmínek

7 Nejčastější typy změn přesun aktivit, financí mezi etapami upravit věcný popis etapy, částky na etapách, částky v rozpočtu, potřeby a zdroje v letech je-li přesouvána aktivita do následující etapy, je toto příjemce povinen oznámit před koncem etapy, zároveň s tím oznámí přesun souvisejících nevyčerpaných finančních prostředků nelze financovat nové aktivity nebo rozšíření stávajících aktivit je-li vysoutěžena nižší částka, lze uspořené prostředky použít na realizaci jiné VZ pouze s řádným zdůvodněním nehodlá-li příjemce dále využít nedočerpané fin. prostředky, nepředkládá OoZ

8 Nejčastější typy změn přesuny finančních prostředků mezi rozpočtovými položkami povolené přesuny – zvýšení výdajů na pořízení ICT (HW i SW), včetně služeb souvisejících s jejich pořízením, a stavebních prací nepovolené přesuny – všechny ostatní v OoZ příjemce přesně vyspecifikuje přesun fin. prostředků a vysvětlí nutnost změny přesun finančních prostředků mezi kapitolami upravit částky v rozpočtu Pozn.: není nutné oznamovat změnu rozdělení investičních a neinvestičních výdajů

9 Nejčastější typy změn změna indikátoru v realizaci: navýšení MI – hrazeno z nezpůsobilých výdajů snížení MI – nutné alikvotně snížit i způsobilé výdaje v udržitelnosti: navýšení MI – hrazeno z vlastních zdrojů snížení MI – neřeší se, je-li v limitu 90–105 %, je možné nahrazení jinou obcí, při nedodržení limitu sankce dle Podmínek

10 Vyplnění formuláře OoZ změnu vyplňovat do formuláře, který je přílohou PPŽP změny uvádět konkrétně, věcně, logicky uvést aktuální (poslední schválenou) hodnotu a požadovanou hodnotu uvést řádné zdůvodnění změny (lze i formou příloh) uvádět všechny související změny (prodlužování etap – ovlivnění harmonogramu následujících etap, harmonogram VŘ) doložit potřebné podklady – rozpočet, financování etap, atd. (vždy stav aktuální a požadovaný) veškeré změny je nutné oznamovat i v období udržitelnosti projektu možnost změny konzultovat v předstihu s pobočkou CRR

11 Monitorovací zpráva Předkládání MZ Přílohy Vyplňování MZ Limity způsobilých výdajů Chyby v MZ

12 Předkládání monitorovacích zpráv - I Část III, odst. 3 „Příjemce je povinen pravidelně předkládat CRR pravdivé a úplné informace o průběhu realizace projektu prostřednictvím hlášení o pokroku a monitorovacích zpráv.“ A) Hlášení o pokroku příjemce předkládá za každých 6 měsíců od prvního dne měsíce následujícího po vydání prvního Rozhodnutí až do ukončení realizace projektu předkládá do 5 pd od kalendářního měsíce, ke kterému měl hlášení předložit ⋐ Příklad: Rozhodnutí bylo vydáno první den měsíce následujícího po vydání Rozhodnutí – první HoP za období „od zahájení realizace“ do předkládá příjemce do HoP vyplňuje příjemce v Benefitu.

13 Předkládání monitorovacích zpráv - II B) Etapová/závěrečná monitorovací zpráva příjemce předkládá do 20 pd po ukončení etapy/projektu ⋐ Příklad: projekt je ukončen k závěrečná monitorovací zpráva musí být předložena do MZ vyplňuje příjemce v Benefitu

14 Předkládání monitorovacích zpráv - III Etapa ukončena před schválením Rozhodnutí V případě, že je realizace etapy ukončena před schválením Rozhodnutí, je příjemce povinen předložit žádost o platbu s monitorovací zprávou do dvaceti pracovních dnů od schválení Rozhodnutí. ⋐ Příklad: etapa ukončena k Rozhodnutí je schváleno příjemce předkládá etapovou zprávu do

15 Předkládání monitorovací zpráv - IV Překrývání lhůt pro předložení hlášení o pokroku a monitorovací zprávy hlášení o pokroku příjemce nepředkládá, pokud by mezi podáním hlášení o pokroku a etapové/závěrečné monitorovací zprávy měla uplynout doba kratší než jeden měsíc ⋐ Příklad: hlášení o pokroku je příjemce povinen předložit do monitorovací zprávu do lhůta pro předkládání hlášení o pokroku a monitorovací zprávy je menší než jeden měsíc příjemce předkládá pouze monitorovací zprávu

16 Co dokládat s Žádostí o platbu a monitorovací zprávou vytištěnou z IS Benefit a podepsanou žádost o platbu – postup pro vyplnění uveden na v PPŽPwww.strukturalni-fondy.cz vytištěnou z IS Benefit a podepsanou monitorovací zprávu – postup pro vyplnění uveden v PPŽP pověření oprávněné osoby k podpisu, podpisové vzory soupisku faktur – příloha Příručky pro žadatele a příjemce pozor na správné přiřazení čísla kapitoly dle položkového rozpočtu, čísla výběrového řízení, označení výdaje jako investičního x neinvestičního, správně vyplněné částky dle faktur kopie faktur/účetních dokladů k soupisce faktur musí obsahovat informaci, že se jedná o projekt IOP, a být označen číslem projektu

17 Co dokládat s Žádostí o platbu a monitorovací zprávou kopie výpisů z účtů, ze kterých byly hrazeny výdaje projektu, popř. potvrzený výpis z elektronického bankovnictví je vhodné vyznačit platby týkající se projektu seznam čísel účtů s uvedením názvu banky využívaných pro projekt kopie protokolu o předání a převzetí díla pozor na přesnou specifikaci dodaných komponent, vyznačování a zdůvodnění rozdílů oproti smlouvě o dílo, prohlášení zadavatele, že poskytnuté dodávky jsou v pořádku a plně funkční, podpisy na protokolech doklad o vedení příjmů a výdajů v účetnictví s jednoznačnou vazbou ke konkrétnímu projektu např. dle střediska, kódu

18 Co dokládat s Žádostí o platbu a monitorovací zprávou v 8. a 9. výzvě kopie pracovních smluv, pracovní náplně, výkazy práce, rekapitulace mzdových výdajů podklady prokazující publicitu projektu doložení publicity – fotografie s označenými hmotnými výstupy, doložení publicity na tištěných výstupech čestné prohlášení – vytisknout a přiložit k MZ v případě nedostatečných podkladů je příjemce vyzván, aby ve lhůtě stanovené pobočkou CRR doklady doplnil

19 Tipy na vyplňování MZ Popis realizace realizované aktivity za sledované období změny problémy informace o provedených kontrolách včetně výsledku kontroly (NKÚ, PAS…) Aktualizace údajů data VŘ – dle skutečnosti indikátory - plnění sledujeme při konci realizace (předání díla od projektanta pořizovateli) Dokládat splnění aktivit projektu – výstupy projektu

20 Limity způsobilých výdajů 6. výzva, 8. výzva projektová dokumentace, odborné studie, posudky a analýzy, jejichž vyhotovení je nezbytné pro realizaci projektu do 5 % celkových způsobilých výdajů stavební práce do 5 % celkových způsobilých výdajů 9. výzva projektová dokumentace, odborné studie, posudky a analýzy, jejichž vyhotovení je nezbytné pro realizaci projektu do 5 % celkových způsobilých výdajů stavební práce pouze pro aktivitu „Metropolitní sítě“, do 35 % celkových způsobilých výdajů na danou aktivitu osobní výdaje pouze pro aktivitu „Digitalizace“, do 15 % celkových způsobilých výdajů na danou aktivitu po ukončení realizace projektu provede pobočka přepočet výše způsobilých výdajů, včetně max. výdajů dle výzvy

21 Přenesení daňové povinnosti u stavebních a montážních prací podle § 92e zákona o DPH od obce a kraje se při výkonu působnosti v oblasti veřejné správy nepovažují za osoby povinné k dani stavební a montážní práce nejsou předmětem daně a to ani v případě, že obce a kraje jsou plátci DPH z titulu uskutečňování ekonomické činnosti (jsou registrovaným plátcem DPH) je nutné v rámci objednání stavebních prací nebo při uzavření smlouvy deklarovat, že obec/kraj nakupuje stavební a montážní práce k výkonu veřejné správy => nejsou osoby povinné k dani a neuplatní se přenesení daňové povinnosti pokud není ve smlouvě deklarováno nebo obec/kraj předloží dodavateli své DIČ bez bližšího upřesnění => deklarují se v pozici plátce a uplatní se přenesení daňové povinnosti

22 Nejčastější chyby výdaje bez přímé vazby na projekt špatně vyplněná Zjednodušená ŽoP (návod pro vyplnění vyvěšen na špatně vyplněná soupiska faktur nedoložení všech potřebných dokladů nedoložení dokladů o úhradě účetní evidence příjmů a výdajů projektu neodpovídá soupisce faktur

23 Jak se chyb vyvarovat konzultace s pobočkou již při realizaci etapy dokladování dle dokumentu Náležitosti dokladování pečlivost při vyplňování postupovat dle PPŽP včetně příloh příloha č. 5a, 5b, 5d, 14 – vyplňování HoP/MZ příloha č. 5c, 15 – postup pro vyplňování ZŽoP

24 Kontroly, Publicita projektu, Sankce, Udržitelnost Typy kontrol projektu Práva a povinnosti příjemce Povinná publicita projektu Sankce za porušení Podmínek Projekt v období udržitelnosti

25 Kontroly projektu Jejich cílem je ověření plnění Rozhodnutí a Podmínek, zjištění, že finanční prostředky jsou použity k záměru specifikovanému projektem a že v průběhu realizace nejsou porušována pravidla pro poskytování finančních prostředků ze státního rozpočtu a strukturálních fondů. základní typy kontrol: administrativní – kontrola dokladů fyzická – kontrola skutečného stavu v místě realizace kontroly mohou probíhat ve všech fázích projektu oprávněné kontrolní subjekty: MV, MMR, CRR, MF, Evropská komise, OLAF, Evropský účetní dvůr, NKÚ oprávněné auditní orgány: MF – Auditní orgán, MMR – Pověřený auditní subjekt na základě kontrol může hrozit vracení nebo krácení dotace

26 Práva a povinnosti příjemce při kontrole Práva příjemce informace o kontrole min. 2 pd předem zápis z kontroly – příjemce stvrzuje podpisem případné námitky k zápisu z kontroly lze uplatnit do 5 pd od seznámení se se zápisem Povinnosti příjemce vytvoření podmínek pro provedení kontroly poskytnutí dokumentace k projektu, příp. informace k předmětu kontroly přijmout opatření k nápravě nedostatků zjištěných kontrolou

27 Publicita projektu povinnost dle Podmínek Rozhodnutí (část III, bod 13) provádět propagaci účasti prostředků SF na financování projektu dle PPŽP uchovat veškeré doklady související s propagací pro potřeby kontroly a) označení hmotných výstupů projektu – náklady hrazené z veřejných prostředků činily méně než EUR: symbolem Evropské unie (vlajka EU) symbol IOP informací o finanční účasti Evropské unie a Evropského fondu pro regionální rozvoj prohlášení ve znění: „Šance pro Váš rozvoj“

28 Publicita projektu b) stálá vysvětlující tabulka v místě realizace projektu – náklady hrazené z veřejných prostředků činily více než EUR, projekt spočíval v nákupu hmotného předmětu nebo ve financování infrastruktury nebo stavebních prací: symbol Evropské unie (vlajka EU) odkaz na spoluúčast Evropské unie na financování projektu odkaz na Evropský fond pro regionální rozvoj: „Spolufinancováno z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj“ nebo obdobná věta se stejným významem prohlášení Řídícího orgánu IOP ve znění: „Šance pro Váš rozvoj“ symbol Integrovaného operačního programu název projektu příjemci v OI 2.1 nejsou povinni instalovat velkoplošný reklamní panel

29 Pravidla pro používání symbolů EU a IOP symboly musí být vždy uvedeny na viditelném místě u tiskových materiálů musí být vždy na titulní straně při používání současně s jinými logy nebo znaky se umísťují symboly EU a IOP jako první, v pořadí logo IOP, poté logo EU, poté další loga (stejné pravidlo platí i při umístění svisle pod sebe) ostatní loga nebo znaky nesmí být větší než symboly EU a IOP odkaz na finanční spoluúčast Evropské unie a Evropského fondu pro regionální rozvoj a prohlášení Řídícího orgánu IOP ve znění: „Šance pro Váš rozvoj“ musí být užíván vždy společně se symboly EU a IOP pravidla publicity musí být zakotvena i ve smlouvách s dodavateli (povinnost označovat veškeré dokumenty logy) – lze zajistit také čestným prohlášením

30 Varianty loga IOP Barevná Černobílá Jednobarevná Negativní

31 Logo varianta + logo EU + text- barevná, jednobarevná, černobílá POZOR: na dolní černou linku musí být vepsáno REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU. Toto číslo zjistíte z Rozhodnutí o poskytnutí dotace. Číslo je ve tvaru CZ.1.06/ / Logo varianta + logo EU - barevná, jednobarevná, černobílá

32 Ukázky publicity

33 Sankce za porušení Podmínek uvedeny v Podmínkách Rozhodnutí (část III a IV Podmínek) pozdní předložení dokumentů (OoZ, MZ a ŽoP, HoP) nenaplnění monitorovacích indikátorů porušení pravidel při zadávání veřejných zakázek porušení podmínek archivace nedodržení pravidel publicity výše sankce je odstupňována dle „závažnosti“ porušení Podmínek (2–100 % vyplacené dotace) při zjištění před vyplacením dotace se řeší snížením způsobilých výdajů při zjištění po vyplacení dotace je příjemce vyzván k vrácení (části) dotace

34 Udržitelnost projektu Hlášení o udržitelnosti projektu příjemce je vyzván 10 měsíců od ukončení realizace projektu k vyplnění hlášení v termínu 20 pd (není-li příjemce pobočkou CRR vyzván, nezbavuje ho to povinnosti HoUP předložit) poslední výzva k vyplnění 4 roky a 10 měsíců od ukončení realizace projektu majetek lze převést, vypůjčit či pronajmout jinému subjektu pouze s předchozím písemným souhlasem poskytovatele dotace (je předmětem kontroly) nahrazení majetku z pojistného plnění – za zcizený majetek je třeba pořídit náhradu; je nerelevantní, zda tyto náklady budou kryty z vlastních zdrojů či z pojistného plnění; pojistné plnění není příjmem projektu; pro zachování auditní stopy je nutno do složky projektu uložit veškeré dokumenty související se zcizením majetku

35 CRR – kontakty primárním kontaktním místem je příslušná pobočka CRR

36 CRR – kontakty

37 CRR – kontakty

38 Děkujeme za pozornost Mgr. Kateřina Dohnalová Mgr. Jan Orel Ing. Petr Šústal