rčení, sousloví, přísloví, pranostika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Advertisements

PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
ZIMA – PŘÍDAVNÁ JMÉNA Český jazyk – 8. ročník Mgr. Iva Jakubcová.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
SLOVO SOUSLOVÍ FRAZÉMY
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Obohacování slovní zásoby
Při vysvětlování nepoužívejte slova příbuzná!
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
PŘÍSLOVÍ, POŘEKADLO, RČENÍ, PRANOSTIKA Mgr. Michal Oblouk
ZÁJMENA (pronomina).
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
NAUKA O SLOVĚ Význam slov 7. ročník.
Mgr .Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Vánoční – mocniny + bonus
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Rčení, pořekadlo, přísloví,
OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U Náboženství a církve 2.
Alois Jirásek Staré pov ě sti č eskéOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Anotace: Prezentace je určena pro 3. ročník, předmět český jazyk. Žák se seznámí s přídavnými jmény. Naučí se na ně zeptat a vyhledat ve větě. Obohacuje.
Podstatná jména OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U Co jsou podstatná jména?
Významné postavy rodu Lucemburků OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-L
OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U Rasy a národy, rasismus.
LEDEN VY_32_INOVACE_4A_01 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a jeho svět Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové Sviny.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr.Irena Fuksová DATUM VYTVOŘENÍ: leden 2012 NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_Český jazyk a literatura.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Eliška Kopečná VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_12_Český jazyk_31_Protiklady,
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová SLOVNÍ DRUHY.
Ekonomika – základní pojmy.
VY_32_INOVACE_ČJ.3.01 Tato prezentace je vytvořena výuku literatury.
SLOVO SOUSLOVÍ FRAZÉMY
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Autor: Mgr. Anna Dyková Název : VY_12_INOVACE_14_ Pranostiky I
PŘÍSLOVÍ, POŘEKADLO, RČENÍ, PRANOSTIKA Mgr. Michal Oblouk
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV:VY_32_INOVACE_03_ČJ_04
Věta se skládá ze slov Název školy
Rčení a přísloví VY_32_INOVACE_39_Rceni a prislovi
Všestranné jazykové rozbory
Frazeologie a její užití
Předložky.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Pravopis v lidové moudrosti
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_47
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_04
Přísloví VY_32_INOVACE_19
ČESKÝ JAZYK 4. ROČ. Číslo DUM: VY_32_INOVACE_16
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_47
Významové vztahy mezi slovy - synonyma, antonyma, homonyma
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Bájesloví – 1. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
Obohacování slovní zásoby
Starověk a středověk v ústní tradici
BIBLE Starý zákon.
Slova opačného významu - antonyma
Český jazyk a literatura 3. ročník
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
Zájmena.
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

rčení, sousloví, přísloví, pranostika Význam slov – rčení, sousloví, přísloví, pranostika OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U-1-004

Rčení = též úsloví obrazné ustálené spojení slov, často je základem sloveso, př. nevytáhl paty z domu původní význam nevnímáme doslova, ale jen obrazně

Rčení = též úsloví napovídají o kulturní i hospodářské minulosti národa největší zastoupení mají rčení, která souvisí s přírodou a venkovem (např. mlátit prázdnou slámu, být jako kůl v plotě,...)

Rčení = též úsloví souvisejí s náboženstvím, s antickou mytologií, řeckou a latinskou literaturou (přijít s křížkem po funuse, kápnout božskou, danajský dar, ...) rčení obvykle odrážejí více minulost, než přítomnost

Úkol: vysvětli význam rčení Co na srdci, to na jazyku. Zdání klame. Lže, jako když tiskne. Vytrhnout trn z paty. Pamatovat na zadní vrátka.

Úkol: oprav popletená rčení Nemaluj čerta na podlahu. Hledá zítřejší den. Náš zubař má stříbrné ruce. Má srdce na levém místě.

Řešení: Nemaluj čerta na zeď. Hledá včerejší den. Náš zubař má zlaté ruce. Má srdce na pravém místě.

Sousloví = ustálené spojení slov s jedním významem ve větě vystupuje jako jeden celek, který nelze rozdělit na části, aniž by se ztratil původní význam př. třídní kniha (nespisovně třídnice) tryskové letadlo kyselina sírová

Úkol: vyber, která slovní spojení jsou souslovím zlomková čára, ostrý úhel, čerchovaná čára, tenká čára, pravoúhlý trojúhelník, červený trojúhelník, výstražný trojúhelník, tupý úhel, velký úhel, křivá čára

Řešení: zlomková čára, ostrý úhel, čerchovaná čára, tenká čára, pravoúhlý trojúhelník, červený trojúhelník, výstražný trojúhelník, tupý úhel, velký úhel, křivá čára

Úkol: vysvětli význam sousloví Achillova pata Augiášův chlév Kristova léta Ariadnina nit Sisyfovská práce

Úkol: vysvětli význam sousloví - řešení: Achillova pata – zranitelné místo Augiášův chlév - velký nepořádek Kristova léta – 33 let Ariadnina nit – řešení, nápověda Sisyfovská práce – nekončící, těžká námaha

Úkol: vytvoř sousloví, která budou obsahovat následující slova: jazyk, výchova, jméno, les, mouka, kolo př. řešení: český jazyk, mateřský jazyk, cizí jazyk, ...

Přísloví = vyjadřuje životní zkušenost často se rýmuje obvykle bývá souvětím př. Kdo šetří, má za tři.

Úkol: doplň přísloví a vysvětli je Chytrému napověz, hloupého … . Kdo jinému ... kopá, sám do ní padá. Kovářova ... chodí bosa. Sytý hladovému … . Jak se do lesa … , tak se z lesa … .

Řešení: Chytrému napověz, hloupého kopni. Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá. Kovářova kobyla chodí bosa. Sytý hladovému nevěří. Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.

Úkol: rozumíš „vědeckému“ pojetí přísloví? Chemická sloučenina vodíku s kyslíkem, jež produkuje minimálně decibelů, působí erozi na vrstvy hornin, uložených podél její trajektorie.

Řešení: Tichá voda břehy mele.

Úkol: rozumíš „vědeckému“ pojetí přísloví? Číslo, jímž můžeš vyjádřit svou lingvistickou potenci, se rovná číslu, jímž znásobuješ své vlastní ego.

Řešení: Kolik řečí umíš, tolikrát jsi člověkem.

Úkol: rozumíš „vědeckému“ pojetí přísloví? Na místě, nacházejícím se v bezprostřední blízkosti zařízení sloužícího k instalaci světelného zdroje, dopadá minimální počet paprsků ze zdroje se šířících.

Řešení: Pod svícnem bývá největší tma.

Úkol: rozumíš „vědeckému“ pojetí přísloví? Poznatky získané cílevědomě v preadolescentním věku jsou adekvátní poznatkům pořízeným náhodně ve věku seniorském.

Řešení: Co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš.

Pranostika = podává zkušenosti o přírodních jevech, obvykle o počasí př. Únor bílý, pole sílí. Svatý Martin přijíždí na bílém koni.

Úkol: najdi pranostiku k Tvému měsíci narození např. na stránkách: http://www.bolehlav.cz/pranostiky.php?den=xx01

Odkazy k použitým obrázkům: http://tbn1.google.com/images?q=tbn:XrUlW57zlzRzKM:http://www.matrix- as.cz/wood/images/stories/zahradn%C3%AD%20n%C3%A1bytek/foto_plot_velky.jpg http://tbn2.google.com/images?q=tbn:qJNe6VtluJIUjM:http://img.geocaching.com/cache/9866bcd2-5500-481d-87fb-35a3b388b87b.jpg http://tbn1.google.com/images?q=tbn:CgFVdZ5j0FkQTM:http://www.kancelarske-zbozi.cz/img/article/t/1388.jpg http://tbn2.google.com/images?q=tbn:prhK8HQ96ChxXM:http://www.volny.cz/czechairliners/a300.jpg http://www.autodoplnkyfro.cz/bmz_cache/9/9e1b240ed96507587d8354bc700e1167.image.84x120.jpg http://tbn1.google.com/images?q=tbn:BHR9DcX6tecIZM:http://www.frohlich.eu/album_09/thumbs/Ariadnina%20nit.JPG http://www.predskolaci.cz/wp-content/uploads/2009/03/certik-sk-150x150.gif http://tbn1.google.com/images?q=tbn:AHXlmLh1IEh80M:http://www.evulin.ic.cz/blog/images/snih3.jpg

Prezentaci vytvořila: Mgr. Alena Bujáčková SPŠ Uherský Brod OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U-1-004