rčení, sousloví, přísloví, pranostika Význam slov – rčení, sousloví, přísloví, pranostika OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U-1-004
Rčení = též úsloví obrazné ustálené spojení slov, často je základem sloveso, př. nevytáhl paty z domu původní význam nevnímáme doslova, ale jen obrazně
Rčení = též úsloví napovídají o kulturní i hospodářské minulosti národa největší zastoupení mají rčení, která souvisí s přírodou a venkovem (např. mlátit prázdnou slámu, být jako kůl v plotě,...)
Rčení = též úsloví souvisejí s náboženstvím, s antickou mytologií, řeckou a latinskou literaturou (přijít s křížkem po funuse, kápnout božskou, danajský dar, ...) rčení obvykle odrážejí více minulost, než přítomnost
Úkol: vysvětli význam rčení Co na srdci, to na jazyku. Zdání klame. Lže, jako když tiskne. Vytrhnout trn z paty. Pamatovat na zadní vrátka.
Úkol: oprav popletená rčení Nemaluj čerta na podlahu. Hledá zítřejší den. Náš zubař má stříbrné ruce. Má srdce na levém místě.
Řešení: Nemaluj čerta na zeď. Hledá včerejší den. Náš zubař má zlaté ruce. Má srdce na pravém místě.
Sousloví = ustálené spojení slov s jedním významem ve větě vystupuje jako jeden celek, který nelze rozdělit na části, aniž by se ztratil původní význam př. třídní kniha (nespisovně třídnice) tryskové letadlo kyselina sírová
Úkol: vyber, která slovní spojení jsou souslovím zlomková čára, ostrý úhel, čerchovaná čára, tenká čára, pravoúhlý trojúhelník, červený trojúhelník, výstražný trojúhelník, tupý úhel, velký úhel, křivá čára
Řešení: zlomková čára, ostrý úhel, čerchovaná čára, tenká čára, pravoúhlý trojúhelník, červený trojúhelník, výstražný trojúhelník, tupý úhel, velký úhel, křivá čára
Úkol: vysvětli význam sousloví Achillova pata Augiášův chlév Kristova léta Ariadnina nit Sisyfovská práce
Úkol: vysvětli význam sousloví - řešení: Achillova pata – zranitelné místo Augiášův chlév - velký nepořádek Kristova léta – 33 let Ariadnina nit – řešení, nápověda Sisyfovská práce – nekončící, těžká námaha
Úkol: vytvoř sousloví, která budou obsahovat následující slova: jazyk, výchova, jméno, les, mouka, kolo př. řešení: český jazyk, mateřský jazyk, cizí jazyk, ...
Přísloví = vyjadřuje životní zkušenost často se rýmuje obvykle bývá souvětím př. Kdo šetří, má za tři.
Úkol: doplň přísloví a vysvětli je Chytrému napověz, hloupého … . Kdo jinému ... kopá, sám do ní padá. Kovářova ... chodí bosa. Sytý hladovému … . Jak se do lesa … , tak se z lesa … .
Řešení: Chytrému napověz, hloupého kopni. Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá. Kovářova kobyla chodí bosa. Sytý hladovému nevěří. Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.
Úkol: rozumíš „vědeckému“ pojetí přísloví? Chemická sloučenina vodíku s kyslíkem, jež produkuje minimálně decibelů, působí erozi na vrstvy hornin, uložených podél její trajektorie.
Řešení: Tichá voda břehy mele.
Úkol: rozumíš „vědeckému“ pojetí přísloví? Číslo, jímž můžeš vyjádřit svou lingvistickou potenci, se rovná číslu, jímž znásobuješ své vlastní ego.
Řešení: Kolik řečí umíš, tolikrát jsi člověkem.
Úkol: rozumíš „vědeckému“ pojetí přísloví? Na místě, nacházejícím se v bezprostřední blízkosti zařízení sloužícího k instalaci světelného zdroje, dopadá minimální počet paprsků ze zdroje se šířících.
Řešení: Pod svícnem bývá největší tma.
Úkol: rozumíš „vědeckému“ pojetí přísloví? Poznatky získané cílevědomě v preadolescentním věku jsou adekvátní poznatkům pořízeným náhodně ve věku seniorském.
Řešení: Co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš.
Pranostika = podává zkušenosti o přírodních jevech, obvykle o počasí př. Únor bílý, pole sílí. Svatý Martin přijíždí na bílém koni.
Úkol: najdi pranostiku k Tvému měsíci narození např. na stránkách: http://www.bolehlav.cz/pranostiky.php?den=xx01
Odkazy k použitým obrázkům: http://tbn1.google.com/images?q=tbn:XrUlW57zlzRzKM:http://www.matrix- as.cz/wood/images/stories/zahradn%C3%AD%20n%C3%A1bytek/foto_plot_velky.jpg http://tbn2.google.com/images?q=tbn:qJNe6VtluJIUjM:http://img.geocaching.com/cache/9866bcd2-5500-481d-87fb-35a3b388b87b.jpg http://tbn1.google.com/images?q=tbn:CgFVdZ5j0FkQTM:http://www.kancelarske-zbozi.cz/img/article/t/1388.jpg http://tbn2.google.com/images?q=tbn:prhK8HQ96ChxXM:http://www.volny.cz/czechairliners/a300.jpg http://www.autodoplnkyfro.cz/bmz_cache/9/9e1b240ed96507587d8354bc700e1167.image.84x120.jpg http://tbn1.google.com/images?q=tbn:BHR9DcX6tecIZM:http://www.frohlich.eu/album_09/thumbs/Ariadnina%20nit.JPG http://www.predskolaci.cz/wp-content/uploads/2009/03/certik-sk-150x150.gif http://tbn1.google.com/images?q=tbn:AHXlmLh1IEh80M:http://www.evulin.ic.cz/blog/images/snih3.jpg
Prezentaci vytvořila: Mgr. Alena Bujáčková SPŠ Uherský Brod OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U-1-004