Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0029 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_05-09 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Monitorování a analýzy Laboratorní cvičení
Advertisements

Hydrosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími hydrosféru. Materiál je plně funkční pouze.
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Koloběhy látek Cyklus vody.
autor: Jakub Jirák, 8. ročník
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
Chemické zatížení krajiny
Abiotické podmínky života
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
VY_32_INOVACE_ 04 - Znečišťování vod
Hydrosféra.
Biomonitoring volných vod Schrems Kvalita vody – mikrobiologická fyzikální chemická biologická nezávadnost barva chuť zápach.
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Antropogenní vlivy na přírodní sféru
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 06Číslo.
Hydrosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími hydrosféru. Materiál je plně funkční pouze.
Kontaminace (znečištění) vody
Voda Co o ní víme?.
VY_32_INOVACE_08 - VODA, KOLOBĚH VODY
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
VODA Lukáš Mráček, 2.L VOS a SPŠE Božetěchova 3, Olomouc.
Hydrosféra Filip Bordovský.
Ohrožování základních složek biosféry
Amoniak.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Složky krajiny a životní prostředí
Definice, která je zakotvena v zákoně 258 a vyhlášce ministerstva zdravotnictví ČR 252. Pitná voda „je zdravotně nezávadná voda, která ani při trvalém.
Registrační číslo projektu:
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Člověk a jeho svět 4. ročník
Co žáci vědí o koloběhu látek
Krajina a životní prostředí
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
PITNÁ, UŽITKOVÁ, ODPADNÍ
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Znečištění hydrosféry Lukáš Tureček,Lucie Tomečková A.
Voda Zbožíznalství 1. ročník Voda - nejrozšířenější sloučenina - zároveň velmi vzácný zdroj, kterého ubývá.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Hydrosféra. obsah úvod skupenství vody výskyt vody v přírodě zásoby vody význam vody funkce vod použití vody oběh vody kontrolní otázky.
Čistota vody je obecný pojem, vyjadřující obsah cizích látek ve vodě Skutečně chemicky čistou vodu H 2 O lze připravit pouze laboratorně!H 2 O.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění vody Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
1 VODA Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, příspěvková organizace VODA / DUM/ VYDMUCHOV/ OWCZARZOVÁ / ČLOVĚK A PŘÍRODA/ 010 Autor:
záznam o odběru vzorku Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu rozbory vod – anionty ve vodách Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Koloběh látek v ekosystému Tematická oblast: Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Průmyslová hnojiva. s rozvojem zemědělství postupně přestalo postačovat použití statkových hnojiv => rozvoj výroby průmyslových hnojiv dodávají do půdy.
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Znečištění půdy ZŠ Strossmayerovo nám.4, Praha 7 9. ročník ZŠ
Součásti neživé přírody
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Voda – oběh vody Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_07_Voda a její okolí
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_05-09 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng. Věra Čechová Tematický celekEkologie Ročník1. Datum tvorby Anotace - pro učitele - názorný výklad - prezentace Metodický pokynVýklad nové látky – zpestření teoretického výkladu prezentací Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

EKOLOGIE Životní prostředí - hydrosféra

Atmosféra obal Země Hydrosféra obal Země Pedosféra obal Země Tři základní oblasti životního prostředí vzdušný vodní půdní

Hydrosféra 71% zemského povrchu pokrývá voda Oceány, moře i veškerá voda povrchová (tekoucí, stojatá i ve formě ledu a sněhu), podzemní voda a voda v atmosféře Základem koloběhu vody je vypařování Součást živočichů a rostlin

Koloběh vody

Význam vody Voda a její úzce souvisí s procesy v atmosféře. Oceán je obrovským rezervoárem....., které získává ze..... záření a se zpožděním ho opět..... do atmosféry. Pohyb..... mas o různé teplotě je jedním z hnacích kol klimatického stroje. Blízkost..... také významně ovlivňuje místní klima (oceánské a pevninské podnebí). Kromě zásadní funkce v globálním měřítku má..... význam také pro funkci živých organizmů. Je totiž základní..... látkou živých těl. Organizmy normálně..... kolem 60, ale často až 99 % vody. koloběh tepla slunečního uvolňuje vodních oceánu voda stavební obsahují nápověda

Voda a její koloběh úzce souvisí s procesy v atmosféře. Oceán je obrovským rezervoárem tepla, které získává ze slunečního záření a se zpožděním ho opět uvolňuje do atmosféry. Pohyb vodních mas o různé teplotě je jedním z hnacích kol klimatického stroje. Blízkost oceánu také významně ovlivňuje místní klima (oceánské a pevninské podnebí). Kromě zásadní funkce v globálním měřítku má voda význam také pro funkci živých organizmů. Je totiž základní stavební látkou živých těl. Organizmy normálně obsahují kolem 60, ale často až 99 % vody. Řešení

Spotřeba vody Srážky, rychlost výparu, zásoby podzemní vody ani odtok nejsou z hlediska času ani prostoru rozděleny rovnoměrně. Např. díky vysokým srážkám má každý Kanaďan možnost využít až m 3 vody za rok, kdežto obyvatel Malty musí vystačit s max. 70 m 3. Průměr: m 3, v ČR: m 3 (Praha 2011)

Kvalita vody - voda pro zavlažování (nemusí být pitná) - pitná voda (pro produkci potravin) – nejpřísnější kriteria - voda využívaná v průmyslu (nesmí obsahovat příliš pevných látek a nesmí mít korozivní účinky) - pro dopravu a energetické využití vody v přehradách (jediným limitujícím faktorem je dostatek vody)

Znečišťování vody Eroze (voda, déšť, sníh) Lidská obydlí Průmysl Zemědělství

Faktory způsobující znečištění vody Patogenní organizmy- viry, bakterie, plísně - odpadní vody: z lidských sídel, ze zemědělské výroby, ze skládek tuhého komunálního odpadu Netoxické organické látky- tuky, bílkoviny, polysacharidy, zbytky rostlinných a živočišných tkání - z textilního, potravinářského, papírenského průmylu, zemědělství - ve vodě se pomalu rozkládají, spotřebovávají kyslík, vody zapáchají Toxické kovy- sloučeniny rtuti, olova, zinku, kadmia, mědi, chromu, niklu, arzenu - z těžby a zpracování rud, z chemického průmyslu Toxické organické látky- polychlorované bifenyly (PCB), polyaromatické uhlovodíky, ropné látky, DDT, pesticidy, org. rozpouštědla - ze zpracování ropy a uhlí, výroby barev a laků, používání pesticidů

Nadměrný obsah živin Faktory způsobující znečištění vody - většinou rozpustné soli: dusičnany a fosforečnany - smyvem hnojiv, ze septiků a hnojišť (dusičnany), splaškové vody (mycí a prací prostředky obsahující fosforečnany) Jak se nazývá proces obohacování vod o živiny, především dusík a fosfor? A co způsobuje? nárůst řas a sinic (vodní květ) pomnožení zooplanktonu snížení obsahu kyslíku (dýchání a rozklad odumírajících těl) anaerobní podmínky, omezení života, zápach (stejné jako znečištění netoxickými organickými látkami)

Faktory způsobující znečištění vody Pevné látky ve vodě - suspenze Kyselé srážky Zvyšování teploty vody – odpadní teplo Radioaktivita - oxidy síry a dusíku, CO 2 slabé kyseliny - spalování fosilních paliv, automobilový průmysl - toxické i netoxické částečky pevných látek - erozí, zvířením usazenin, smyvy z prašných povrchů, vypouštění kalů - způsobují zanášení vodních nádrží, mohou znemožňovat fotosyntézu (omezují prostupnost vody pro světlo) - voda pro chladící účely, teplá voda z domácností, vypouštění vody z přehradních nádrží spodem (4°C) - ovlivňuje skladbu společenstev vodních organizmů, snižuje obsah kyslíku, usnadňuje přežívání choroboplodných zárodků - radium, thorium, uran (Labe, Vltava i Ohře); radon - následek těžby a zpracování uranové rudy (Ra, Th, U) - z podloží (Rn) - z jaderných havárií (Cs)

Znečištěná voda a zdraví člověka Toxické kovy, pesticidy, PCB -většinou v nízkých koncentracích, nepůsobí akutní otravy, v tělech se však kumulují a může docházet k chronickým otravám - akutní otravy Hg, Cd, Pb způsobují otravy centrálního nervového systému, jater a ledvin Dusičnany - vznikající dusitany poškozují funkci hemoglobinu (nebezpečné u kojenců – alimentární methemoglobinémie) Patogenní organizmy - ve znečištěných studních mohou způsobovat průjmy, nákazy tyfem a cholerou

Nevhodné vodohospodářské zásahy Odvodňovánímůže způsobit nedostatek podzemních vod, snížit rozmanitost druhů v přírodě, omezit zadržovací schopnosti vody Zavlažování - např. stavba Asuánské přehrady na Nilu omezila záplavy, ale tím i přísun úrodného bahna, které zaručovalo rolníkům v deltě řeky bohatou úrodu. Půda z horního toku řeky však přehradu zanáší a časem zřejmě zanikne

umělá vodní nádrž 2 prvek, jehož hmotn. % ve vodě je 90 % 3 zařízení pro jímání a odběr podzemní vody 4 plynné skupenství vody 5 přírodní těleso tvořené ledem 6 bakterie způsobující v létě nepříjemné znečištění rybníků, tzv. vodní květ 7 prvek obsažený v pracích prostředcích, způsobující eutrofizaci ve vodách 8 největší zásobárna vody na Zemi 9 vlastnost vody způsobená přítomností vápenatých a hořečnatých iontů 10 vodní tok

PŘEHRADA KYSLÍK STUDNA PÁRA LEDOVEC SINICE FOSFOR OCEÁN TVRDOST ŘEKA

zdroje obrázků: Galerie Microsoft office SLADY. Wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: elang=cs IMMANUEL GIEL. Wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: