Psychologie – význam, směry, disciplíny DUM_12. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Temperament DUM_20. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁNÍ Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí.
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Psychologie – předvědecká fáze I
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
PSYCHOLOGICKÉ DISCIPLÍNY Mgr. Jiřina Boušková. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.03.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Mgr. Jiřina Boušková. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.04.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Základy automatického řízení 1
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Regenerační přípravky I.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Název projektu: Moderní škola
Název vzdělávacího materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
POTŘEBY DUM _13.
Osobnost Přednáška 4 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města Prahy.
Vznik pracovního poměru
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
City DUM_15.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Název projektu: Moderní škola
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Strom a keř VY_52_INOVACE_35
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Filozofické disciplíny
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Závislost elektrického odporu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Psychologie – význam, směry, disciplíny DUM_12

Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 ICT INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY ICT Název a číslo materiálu: ODS_32_INOVACE_JTD1A_12 Vytvořeno: Autor:Mgr. Martina Hašková Vyučovací předmět: PsychologieRočník:I. ročník SOŠ Výsledky vzdělávání dle RVP: Žák vymezí psychologii jako vědní obor, popíše postavení psychologie v systému věd, pozná systém psychologických disciplín a orientuje se v základních psychologických směrech. Typ interakce:Kombinované Druh výukového zdroje: PrezentaceKlíčová slova:Psychologie, psychologické směry, psychologické disciplíny Anotace:Didaktický učební materiál je určen pro žáky maturitních oborů SOŠ. Je zaměřen na prezentaci základních pojmů z obecné psychologie Lze využít jako samostatný studijní materiál nebo jako podklad k diskuzi.

Význam psychologie Psychologie se skládá ze dvou řeckých slov: psyché (duše) a logos (věda, nauka). Psychologie = nauka (věda) o lidské psychice (duševním životě). Studuje lidské chování, duševní procesy, stavy a prožívání (včetně jejich vzájemných vztahů). Psychika – je projevem funkce mozku - umožňuje člověku poznávat svět a působit na něj - formuje se životem člověka, zejména výchovou

Psychologie jako věda dříve existovala v rámci filosofie samostatná věda: 1879 Wilhelm Wundt - založil 1. experimentální vědeckou laboratoř (pokládáno za vznik vědecké psychologie)

Psychologie stojí na rozhraní věd přírodních (např. biologie) a společenských (např. sociologie )

Rozdělení,,činností“ člověka Prožívání: subjektivní, vnitřní psychický život, city Chování: je vidět navenek, nemusí být spontánní Jednání: záměrná činnost

Význam psychologie Uplatnění v mnoha oblastech lidské činnosti: Výchova Vzdělávání Zdravotnictví Poradenství Sociální práci

Psychologie pomáhá: poznávat lidi působit na lidi lépe poznat sebe sama, zlepšit způsob učení, práce, porozumění s druhými lidmi ke šťastnějšímu životu

Přístupy k psychice Biologický přístup – vztah lidského jednání s činností CNS Behaviorální přístup – pouze vnější aktivity organismu, které je možno pozorovat a měřit Kognitivní přístup – zabývá se duševními procesy (vnímání, zapamatování, myšlení, řešení problémů) a jejich vztahem k chování Psychoanalytický přístup – zabývá se nevědomím, potlačením sexuálních pudů a agresivních impulsů Fenomenologický přístup – subjektivní zkušenost jednotlivce

Psychologické směry Behaviorismus (J.B. Watson) – psychologie jako věda o chování, vnitřní podstatu jevů – prožívání neodhaluje - přispěl k rozvoji psychologie (učení) Celostní psychologie (gestaltpsychologie) – psychika není jen souborem prvků duševní činnosti, je to nerozložitelný celek Psychoanalýza (S. Freud, C.G. Jung) pracuje s pojmem nevědomí, které má vliv na chování

Psychoanalýza (S. Freud, C.G. Jung) - pracuje s pojmem nevědomí, které má vliv na chování, aniž by si to člověk uvědomoval - obsahem nevědomí je vše, co je v rozporu s etickými normami společnosti – např. sexuální pudy, pudy ničení a smrti - projevem nevědomí jsou sny, přeřeknutí, chybné úkony,.. - Oidipovský a Elektřin komplex - využití – zejm. v psychoterapii (řešení neuróz) - kritika – přílišná biologizace motivů a dominance sexuálních zážitků

Analytická psychologie (C.G. Jung) - existují 2 druhy vědomí – individuální a kolektivní, příčinou psychických poruch je jejich přerušené spojení Individuální psychologie (A. Adler) - řeší vztah jedince ke společenskému prostředí - vynucená podřízenost v raném dětství vede k pocitu méněcennosti vzniku neuróz - potřeba používat vhodné výchovné prostředky k předcházení pocitům méněcennosti Humanistická psychologie (A.H. Maslow, C.R. Rogers) - psychologie jako věda o prožívání - řeší existenciální problémy člověka - důležité je, jak člověk vidí svět, ne jak se díváme na člověka - seberealizace, smysl života a jeho naplnění

Psychologické disciplíny Základní psychologické disciplíny psychologie obecná psychologie osobnosti vývojová psychologie sociální psychologie psychopatologie dějiny psychologie

Speciální psychologické disciplíny (řeší dílčí psychologické problémy) zoopsychologie psychometrie srovnávací psychologie

Aplikované psychologické disciplíny (zkoumají určitou oblast lidské činnosti) pedagogická psychologie klinická psychologie psychologie práce poradenská psychologie soudní psychologie

Úkol č. 1: Vysvětlete rozdíl mezi psychologií, psychiatrií a psychoterapií.

Úkol č. 2 Podtrhněte pojem, který do následující řady nepatří, vysvětlete, z jakého důvodu a nahraďte ho jiným: pedagogická psych. – zoopsychologie– poradenská psych. –- soudní psych.

Zdroje DVOŘÁK, J. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2008, ISBN GILLERNOVÁ, I; MALOTÍNOVÁ, M. Psychologie pro SŠ. Praha: SPN, 1996, ISBN HELUS, Z. Psychologie pro gymnázia. Praha: Fortuna, 1995, ISBN :