Ingrid Nagyová
Úvod do animace Animace ↔ Pohyb Rozfázovaný pohyb Fáze zobrazené v rychlém sledu → nedokonalost lidského oka vytváří iluzi pohybu DidactIG 2015
Úvod do animace Animované filmy Kreslené, loutkové, z plastelíny DidactIG 2015
Úvod do animace Animace Předpověď počasí Záběry z webových kamerwebových kamer DidactIG 2015
Témata Výuka tvorby jednoduchých animací o Didaktické aspekty výuky – metody a postupy výuky o Rozvoj informatických kompetencí žáků a kompetencí k řešení problémů o Učení se konstruováním a objevováním Co by měl vědět učitel informatiky? Jak by měl přistupovat k výuce? DidactIG 2015
Paradigmata informatiky Algoritmizace Metody řešení problémů – rozděluj a panuj, shora dolů, heuristika Programové koncepty – zřetězení, iterace, alternativa, rekurze, paralelismus Evaluace a složitost Plán (postup) řešení problému DidactIG 2015
Paradigmata informatiky Strukturovaný rozklad Hierarchizace – rozklad na různé úrovně Modularizace – rozklad prvky stejné úrovně Hierarchická modularizace „Ortogonalita“ Architektura systémů, postupů DidactIG 2015
Paradigmata informatiky Jazyk - vyjádření Formální vyjádření o Sjednocující pohled o Manipulace s pojmy pomocí algoritmů Syntaxe - pravidla Sémantika - význam Formální jazyk DidactIG 2015
Definice animace Animovaný obrázek Posloupnost obrázků a 1, …, a n, obrázky a i a a i+1 (pro i = 1, …, n-1) a obrázky a 1 a a n se málo liší Posloupnost celých čísel t 1, …, t n – čas v ms Posloupnost obrázků a 1, …, a n nazveme animovaným obrázkem, pokud jsou obrázky zobrazovány za sebou a obrázek a i je zobrazen po dobu t i DidactIG 2015
Definice animace Animovaný obrázek 27 fází o Paprsky o Rty Čas je různý Cyklické opakování - za obrázkem a n zobrazen opět obrázek a DidactIG 2015
Definice animace Animovaný obrázek 23 fází Čas stejný – 300 ms Cyklické opakování Obrázek a 1 a a n – velká změna DidactIG 2015
Algoritmizace Iterace Jeden pohybující se objekt – jednoduché opakování DidactIG 2015
Algoritmizace Iterace Více objektů – jednoduchý sled DidactIG 2015
Algoritmizace Vnořená iterace Animovaný obrázek vložený do jiného animovaného obrázku DidactIG 2015 for i in range(n): zobraz(a[i]) zobraz(b[i%n])
Algoritmizace Vnořená iterace Měnící se počet fází vnořeného animovaného obrázku - houpačka DidactIG 2015 for i in range(n): for j in range(i): zobraz(l[j]) for j in range(i-1): zobraz(l[i-1-j] for j in range(i): zobraz(p[j]) for j in range(i-1): zobraz(p[i-1-j]
Algoritmizace Rekurze Problém Hanojských věží Počet fází 2 n DidactIG 2015 def hanoj(n, od, kam, pom): hanoj(n-1, od, pom, kam) zobraz(a[od]) hanoj(n-1, pom, kam, od)
Algoritmizace Paralelismus Dva na sobě nezávislé pohybující se objekty DidactIG 2015 for i in range(n): zobraz(a[i]) posun(b) zobraz(b) posun(c) zobraz(c)
Paradigmata informatiky Při tvorbě animace Algoritmizace – cyklické opakování animace → specifikuje složitost animace Strukturalizace – rozklad na fáze Jazyk – formalizace, možnost formálních zápisů algoritmů animace Postup tvorby v příslušném softwaru – důležitý po předchozí analýze DidactIG 2015
Zkušenosti z výuky Příprava učitelů MŠ a 1. stupně ZŠ Není nutné zadat téma animace Nutné je zadat formu o Nehybné pozadí o Pohybující se objekt na pozadí DidactIG 2015
Chyby při tvorbě Nejčastější chyby + návaznost na paradigmata Plynulost animace – 4% o Rozmístění objektů– chaotické (algoritmizace) o Jemnost kroků ve fázích (strukturalizace) o Časování Návaznost konce a začátku – 3% o Základní myšlenka iterace – opakování ze stejného bodu Průhlednost pozadí animace – 12% o Strukturalizace problému – k čemu animaci využiji a jak DidactIG 2015
Co je těžké? Pro tvůrce Představa o práci o Z hlediska výsledku a jeho využití o Z hlediska algoritmizace Vlastní práce o Tvorba jednotlivé fáze – jisté zručnosti v práci s ICT o Pojem průhlednosti o Trpělivost a vytrvalost DidactIG 2015
Co je důležité? Pro učitele – paradigmata informatiky Pohled na výuku o Kde se uplatní? o Jak? Hodnocení žáků o Uplatňují principy algoritmizace – Jak? o Dovedou rozložit problém – Do jaké úrovně? o Umí se formálně vyjádřit – Jak a kde se to projevuje? Práce ukazuje úroveň informatických kompetencí žáků DidactIG 2015
Závěr Děkuji za pozornost DidactIG 2015