Název školyZákladní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm Číslo projektuCZ. 1. 07/1. 4.00/21.3751 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_210 AutorMgr. Romana Rybiařová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znečišťování oceánů a nadměrný rybolov
Advertisements

NEROVNOMĚRNOST ŽIVOTA NA ZEMI
Znečištění moří, nadměrný rybolov
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
Chemické zatížení krajiny
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
VY_32_INOVACE_ 04 - Znečišťování vod
Znečišťování vodních zdrojů.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Kyselý déšť.
Oceány Vypracoval: Martin Ryšavý Obor: Technické lyceum Třída: 2L
Vliv dopravy na životní prostředí
Hvězdice Štěpán Tichý.
Vytvořila Šárka Houdková
Ekologické problémy Společenské problémy
Ekologické problémy Společenské problémy
Světadíly a kontinenty + oceány
Kontaminace (znečištění) vody
NEJOHROŽENĚJŠÍ DRUHY Gabriela Plašilová.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Globální oteplování Vojta Voborník 8.B.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY SVĚTA ZNEČIŠTĚNÍ HYDROSFÉRY
Ohrožování základních složek biosféry
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
Ellen zvolská , Veronika Frýdová , Sabina Hübschová , Natalie Vaitová
Složky krajiny a životní prostředí
Pavel Koutný VOŠ a SPŠE Olomouc
Registrační číslo projektu:
VODA – ZÁKLADNÍ PODMÍNKA ŽIVOTA
Atlantský a Severní ledový oceán
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Krajina a životní prostředí
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
Biosféra.
RYBNÍK JAKO CELEK.
OCEÁNY.
Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento.
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Živelné pohromy Marie Konrádová, 5.A..
Život v oceánech a mořích.
Ropa Vypracoval: Lukáš Rigo Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
Znečištění hydrosféry Lukáš Tureček,Lucie Tomečková A.
Životní prostředí a jeho ochrana. Co je životní prostředí? Prostor, ve kterém žijeme. ŽP – přírodní (louka, les, hory, řeky…) – umělé = vytvořené člověkem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
Anotace Prezentace slouží k přehledu tématu problémy životního prostředí a jejich řešení - voda Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního.
Znečištění půdy ZŠ Strossmayerovo nám.4, Praha 7 9. ročník ZŠ
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
VY_32_INOVACE_Z7. 11 ASIE Autor: Mgr
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzduch Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Globální oteplování Vypracoval: Adam Čada
Fakta o klimatických změnách
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_07_Voda a její okolí
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Environmentální problémy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
Oceány.
Plasty- globální problém
Plasty- globální problém
Důsledky globální změny klimatu
Mapky přirozených ekosystémů z naší přírody
Transkript prezentace:

Název školyZákladní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm Číslo projektuCZ / / Číslo materiáluVY_32_INOVACE_210 AutorMgr. Romana Rybiařová NázevEkosystémy – Moře a oceány 2 – Význam, hrozby a nebezpečí. Datum (období)Duben 2014 Ročník8. ročník ZŠ praktická, lehké mentální postižení Vzdělávací oblastGlobální výchova Anotace Prezentace je určena žákům 8. ročníku ZŠ praktické. Jedná se o druhou část tématu o Ekosystému Moře - význam, hrozby a nebezpečí. Hlavním cílem této prezentací je pochopení významu moře a oceánů, jejich potřeby pro život a uvědomění si jejich ohrožení lidskou činností a bezohledností.

Co moře a oceán lidem dávají? Význam moře a oceánu je obrovský a pro některé státy i životně důležitý. Česko nemá moře, a i když jej mnozí už viděli, je to pro nás něco exotického, vzdáleného a není snadné si představit, proč je záchrana oceánů důležitá třeba právě i pro nás. Proč vlastně stojí za to oceány chránit?

Co moře a oceány dávají lidem jsou zdrojem – potravy, medicíny a surovin podporují i turismus slouží k dopravě jsou zdrojem kyslíku – zásadním způsobem přispívají k jeho koloběhu Příjemné představy o letní dovolené si spojujeme s koupáním v moři a sluněním na pláži. Hlavním zdrojem kyslíku v biosféře a atmosféře je fotosyntéza - fotosyntetizující organismy - zelené rostliny. Je však moře to správné místo na koupání?

Poznámka Největší z oceánů – Pacifik neboli Tichý oceán – má celkovou rozlohu víc jak 150 milionů km² a nachází se v něm asi čtvrt milionu ostrovů člověk svou činnosti poškodil většinu oceánů lidskou aktivitou nedotčené zůstávají pouhá čtyři procenta moří naopak 40 procent je poznamenáno velmi výrazně Co dáváme oceánu a mořím MY, lidé? je jedním z významných dopadů lidské činnosti na Zemi. znečištění moří a oceánů je jeden z největších problémů současného světa lidé byli vždy fascinováni velikostí oceánu, proto si ho bohužel zvykli používat jako skládku už si ovšem neuvědomují, jak negativně ovlivňují nejen jeho prostředí, ale i všechny organismy v něm žijící znečištění je v jednotlivých částech oceánů a moří rozdílné

Hrozby a nebezpečí pro moře a oceány největší hrozba, v současnosti je to především hlubokomořský rybolov Rybolov ryby jsou hlavním zdrojem bílkovin pro miliardu lidí metody a zařízení k lovu při dně nezvratně poškozují nesmírně křehké mořské ekosystémy - vlečné sítě, drapáky, sítě na chytání ryb za žábry většina druhů tuňáků již patří do skupiny kriticky ohrožených druhů např. konzumace tuňáka sice prospívá vašemu zdraví, ale životu v oceánech nikoliv množství ulovených tuňáků se za posledních deset let zdvojnásobilo ve Středozemním moři se v důsledku velmi intenzivního lovu tuňák ocitl na pokraji vyhubení podobně jsou na tom hlubokomořští žraloci zákaz lovu žraloků, při němž jim jsou pouze uřezávány ploutve a pak jsou znovu házeni ve smrtelných křečích do moře, byl přijat pro většinu mezinárodních vod

Zvyšování kyselosti moře rostoucí množství CO2 zajišťuje zvyšování kyselosti oceánu desetkrát rychleji, než doposud vědci předpokládali je ohroženo velký počet druhů mořských živočichů, jejichž význam v potravním řetězci je nezastupitelný Oceány umírají ! kyselost mořské vody je však nebezpečná zejména pro korály, ale i mušle a jiné mlže či korýše kyselostí moří je ovlivněna celá řada živočichů, protože organismy, jejichž tělo je pokryto pevnou schránkou, potřebují k tvorbě schránky hlavně zásadité prostředí změny jsou patrny také u škeblí, které jsou kyselinou rozleptány je potvrzen i pokles populace mušlí, jejichž schránka je tvořena uhličitanem vápenatým rostoucí kyselost je způsobena růstem emisí CO2 Oxid uhličitý je nedýchatelný a ve vyšších koncentracích může způsobit ztrátu vědomí a smrt. pokud by tyto druhy vyhynuly, ekosystém by se zhroutil a následky v moři by byly obrovské.

Ničení korálových útesů Poznámka Korálový útes je velký podmořský útvar, složený z korálů. Korálové útesy se vyskytují v tropických oblastech planety a jsou domovem mnoha druhů tropických ryb a ostatních mořských tvorů, se kterými tvoří svůj vlastní malý ekosystém Velký korálový útes - Great Barrier Reef - je největší korálový útes světa je přes 2000 km dlouhý, má asi 600 ostrovů od roku 1981 je celý útes pod ochranou UNESCO V dubnu 2010 byl útes vážně poškozen čínskou lodí, která převážela uhlí. Potrvá více jak dvacet let, než se poničené částí útesu zotaví a obnoví se mořský život. Obavy z okyselení oceánů se soustředí na korálové útesy, které začaly vymírat Ke konci století zmizí většina korálových útesů

do rybářských sítí se ročně zaplete tisíce delfínů, z nichž většina zahyne, ale i mořské želvy, žraloci či ptáci asi 80 % látek znečišťující vodu pochází z průmyslu, čističek a závodů Moře a odpadky množství znečišťujících látek, které jsou vypouštěny do volného moře, se dramaticky zvýšilo toto vede k přemnožení jedovatých řas a pro lidi koupající se v těchto vodách mohou zaznamenat zdravotní ohrožení Každý rok skončí v mořích několik milionů tun odpadků, které lodě k tomu určené transportují do moře sítě, lana a také různé plastové předměty způsobí za rok zahynutí sto tisíce mořských savců a smrt dvou milionů ptáků do oceánů se dostane mnoho chemikálií, které jsou výsledkem lidské činnosti v současnosti se v chemickém průmyslu vyskytuje různých druhů chemikálií na dno se potápí velké, neskladné předměty

Moře plastů v moři stačí, když větřík sfoukne takový odpad do potoka či do řeky, za pár týdnů dopluje do moře ani pláže nezůstávají ušetřeny plasty představují jeden z nejhorších lidských odpadů pro mořský ekosystém žaludky mnoha mořských ptáků a jejich mláďat, kteří byli nalezeni mrtví, obsahovaly středně velké plastové předměty, například víčka od PET lahví, kousky zapalovačů a balonků více než milion ptáků a přes sto tisíc mořských živočichů ročně zemře poté, co zkonzumuje něco z plovoucího odpadu plastová láhev, kelímek nebo pouhý sáček vhozený mimo kontejner se může stát smrtící pastí pro jakéhokoliv živočicha na druhém konci Země do oceánu lidé nahází ročně tisíce tun plastů

přináší je Tichý oceán z obou břehů -z amerického, kanadského i z čínského a japonského. ANO, sedmý kontinent je z odpadků leží asi 1600 kilometrů od pobřeží Kalifornie místo se začalo označovat jako „Velká tichomořská odpadková skvrna“ Sedmý kontinent ? je rozlohou 4x větší než Německo Uprostřed každého oceánu se tvoří ohromné páchnoucí ostrovy z plastového odpadu. Největší z nich je v Tichém oceánu.

Lodní a námořní doprava velké lodě za sebou zanechávají velké množství emisí doprava v oceánech proudí po "mořských dálnicích" - velmi úzké a frekventované koridory obrovské nebezpečí pro oceány znamená vyhazování a vylévání odpadků z lodí - námořní doprava, především doprava nákladní kromě klasických zplodin podobných leteckým, lodě vypouštějí také obrovské množství oxidu dusičitého denně tudy proplují stovky obřích lodí a to má velký vliv na kvalitu i kvantitu mořského života v okolí cise_Department_Vessel.jpg

znečištění může postihnout vrstvu vody až do hloubky 200 metrů a ropa je přenášena mořskými proudy i na velké vzdálenosti ve všech oceánech klesá množství ryb a mořských živočichů. těžba z podmořských ložisek ropy a zemního plynu znamená pro oceány obrovské nebezpečí Těžba ropy a zemního plynu při haváriích tankerů či během nelegálního vypouštění jejich nádrží se do světového oceánu dostává za rok odhadem 10 milionů tun ropy ročně ropa a její produkty jsou hlavní znečišťující látky v oceánech to má za následek zvýšení výparu, zvýšení teploty vody, úbytek zelených rostlin, které produkují kyslík a které zároveň pohlcujících atmosférický CO2 rktida/honba-za-ropou/ropne-havarie/

paraziti, houby, viry a bakterie se dnes dostávají z půdy do moře jednodušeji kvůli zásahům člověka tyto nemoci pak čím dál více ohrožují i samotného člověka, který k moři přijíždí na dovolenou, pracovat, nebo moře využívá jako zdroj potravy Zemědělství důsledkem betonování a vysoušení bažinatých oblastí se narušují původně přirozené filtry například parazitický prvok, který vyvolává u krav potrat, ohrožuje nyní i mořská zvířata člověk začal intenzivněji věnovat zemědělství, používá pesticidy, hnojiva, která se dostávají do oceánů – Znečištění vody

globální oteplování přenáší do moří nemoci z pevniny, tvrdí vědci Globální oteplování po celém světě jsou tuleni, lachtani a další mořská zvířata nakažena parazity a nemocemi typickými pro kozy, krávy, kočky a psy oteplování vody vede ke snižování množství kyslíku, což má nepříznivý dopad na organismy žijící v hlubinách. oteplování planety může mít katastrofální dopady na biosféru Země, tedy rostliny a živočichy hladina oceánů stoupá asi 3 mm za rok, to znamená vzestup o 30 cm za století

je tedy pouze na nás lidech, zda ještě dokážeme odvrátit tuto hrozbu vinu za znečištění v oceánech přitom neseme všichni, nejen obyvatelé přímořských států a turisté, ale i země, jejichž řeky splachují do oceánu tisíce tun odpadů denně existuje již mnoho organizací, které se snaží oceány chránit

Zdroje www. office.microsoft.com Vlastní tvorba – printscreen (jpg.) Vlastní tvorba – studijní materiály Vlastní tvorba – grafy Vlastní tvorba – foto ropou/ropne-havarie/