Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím ICT Tematický okruh: Ekonomické předměty Název materiálu: Řídící rozpětí Číslo materiálu:VY_32_Inovace výuky_6.C_EP_09/20 Autor: Ing. Vladimír Kasík Datum tvorby: Všechny neocitované myšlenky patří autorovi.
Anotace Řídící rozpětí Na základě průzkumu v počátcích managementu bylo stanoveno řídící rozpětí jako hodnota, kdy lze ještě úspěšně vést podřízené spolupracovníky.
Řídící rozpětí Řídícím rozpětím rozumíme počet podřízených, které může vedoucí ještě efektivně řídit. To znamená, že v klasické organizaci má počet podřízených svoji hranici, za kterou už vedoucí nemůže jít. Přibývají–li i potom další pracovníci, musí se přibrat i další vedoucí.
Řídící rozpětí při manuální a duševní práci: je omezeno na 30 dělníků u manuální práce u duševní práce je to maximálně 8 podřízených současná praxe se také zabývá faktory, které nejvíce spotřebovávající manažerův čas.
Pokud je řídící rozpětí příliš malé: Nízký efekt práce vedoucího Sklouzne do příliš detailního řízení (no jo, nemá co na práci, tak prudí….), které svazuje iniciativu zaměstnanců Málo se deleguje (pověřuje úkoly)
Pokud je řídící rozpětí příliš velké: Problémy s předáváním informací Ztráta kontroly nad provozem Vysoká únava vedoucího Znamená horší hospodářský výsledek a nespokojenost na pracovišti
Nejvíce manažerova času spotřebuje: malý nebo žádný výcvik zaměstnanců nepřiměřené nebo nejasné delegování pravomocí absence cílů a standardů rychlé změny vnitřního a vnějšího prostředí nejasné instrukce nevhodné komunikační techniky
Nejvíce manažerova času spotřebuje: neefektivní interakce podřízený - nadřízený složitost práce velká vzdálenost mezi jednotlivými pracovišti práce bez zástupce nebo asistenta
Pokud tedy máme více podřízených: Efektivně (do 20 minut) vedeme porady, pořádáme je denně, nejlépe ráno, v pevnou dobu, trváme na účasti důležitých pracovníků nebo jejich zástupců, zápis písemně. Přidělujeme ty správné úkoly schopným lidem, úkoly náležitě vysvětlíme, zodpovíme dotazy. Raději nepovažujte pochopení za samozřejmé, pokud pochybujete, nechte podřízeného úkol svými slovy zopakovat. Rozdělíme podřízené na zvládnutelné jednotky Příkazy dáváme a zprávy vyžadujeme písemně, komunikujeme ve větší míře elektronicky
Pokud máme více podřízených: Rozdělíme podřízené na zvládnutelné jednotky, zohledníme i jejich věk, zájmy, sympatie. Příkazy dáváme a zprávy vyžadujeme písemně, komunikujeme ve větší míře elektronicky. Pozorujte pracovníky, když je jeden schopnější než druhý, vyměňte jejich pozice.
Zdroje: J. Zlámal, Z. Mendl: Ekonomie nejen k maturitě, Computer Media, Kralice na Hané, 2008, ISBN: