EFEKTIVNOST VEŘEJNÉHO SEKTORU Základní teoretický i praktický problém veřejné ekonomie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Advertisements

Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
KONCEPT A MOŽNOSTI PODPORY SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ Svatava Škantová MPSV 7. října 2015, Praha.
Srpen 2013 Společné setkání Komunitní plánování v Děčíně Projekt „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně, CZ.1.04/3.1.03/ Listopad.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Lidská společnost digitálního věku
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Rozhodování. Podle typu rozhodovacího problému  za jistoty  za rizika (nejistoty)  za neurčitosti Kdo bude řešit  Skupina  Jednotlivec.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
MUDr. Milan Kubek Prezident ČLK. Smysl a cíl Hledání pokud možno spravedlivého kompromisu mezi „neomezenými“ možnostmi lékařské vědy a omezenými finančními.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
PhDr. Markéta Sanalla Katedra ekonomie a veřejné správy
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Dějiny daňových teorií
Dokonale konkurenční odvětví
Inovace a regionální rozvoj
Výrobní faktory v organizaci
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
31 Základní typy zdravotnických systémů
Úloha bodového systému
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tržní rovnováha a efektivnost
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Cena (druhy, změny) Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu.
Veřejné finance – základní pojmy
RIZIKO.
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Digitální učební materiál
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-4)
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
RIZIKO.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Ekonomie byrokracie PVTEVS , ESF-MU.
Organizace práce na prodejně
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
Transkript prezentace:

EFEKTIVNOST VEŘEJNÉHO SEKTORU Základní teoretický i praktický problém veřejné ekonomie

Teze Základní pojmy Veřejný sektor a efektivnost Selhání vlády Tendence veřejného sektoru k neefektivnosti Příčiny Dopady Lze dosáhnout efektivnosti veřejného sektoru? Podmínky efektivnosti Faktory efektivnosti

EFEKTIVNOST Efektivnost každého jevu či procesu je vždy výsledkem vztahu mezi velikostí vstupů, vkládaných do tohoto jevu či procesu, a velikostí výstupů, které z realizace tohoto jevu vychází. Y. Strecková Efektivnost znamená absenci plýtvání, tj. co nejefektivnější užívání zdrojů k uspokojení potřeb a přání lidí. P. A. Samuelson Základní pojmy

Efektivnost veřejného sektoru Jedná se o optimální využití veřejných financí při produkci statků a realizaci transferů naplňujících poslání VS; VS bývá pojímán jako jeden celek, přičemž se však jedná o hluboce diferencovaný celek; problémem efektivnosti VS není dosažení jisté míry efektivnosti, ale problém vyjádření a měřitelnosti jeho efektivnosti; každý statek musí uspokojovat určitou potřebu – musí mít své poslání. Míra uspokojení potřeb a míra plnění poslání ve vztahu k alokovaným finančním prostředkům nám napomáhá vyjádřit efektivnost VS a tím i důvod jeho existence. Základní pojmy

Efektivnost VS a koncept 3E Základní pojmy Economy Efficiency Effecteveness Hospodárnost Účelnost Efektivnost

Efektivnost VS a koncept 3E Základní pojmy Hospodárností je použití veřejných prostředků k zajištění stanovených úkolů s co nejnižším vynaložením těchto prostředků a to při dodržení odpovídající kvality plnění úkolů (tj. dělat věci levněji); Efektivností je takové použití veřejných prostředků, kterým se dosáhne nejvýše možného rozsahu, kvality a přínosu plněných úkolů ve srovnání s objemem prostředků vynaložených na jejich plnění (tj. dělat věci správnou cestou); Účelností je takové použití veřejných prostředků, které zajistí optimální míru dosažení cílů při plnění stanovených úkolů.

Efektivnost VS a koncept 3E Základní pojmy

VEŘEJNÝ SEKTOR A EFEKTIVNOST Jde o teoretický problém který má však praktické dopady. Praktický aspekt spočívá v tom, jak rozhodnout: mezi veřejným a soukromým zabezpečením statků; mezi soukromou a veřejnou produkcí těchto statků; o optimální struktuře VS o optimálním rozložení daňového břemene o odpovídajícím přidělení rozhodovacích kompetencí atd.

VEŘEJNÝ SEKTOR A EFEKTIVNOST SELHÁNÍ VLÁDY TENDENCE VEŘEJNÉHO SEKTORU K NEEFEKTIVNOSTI

VEŘEJNÝ SEKTOR A EFEKTIVNOST Má vláda poskytovat statky, které umí zabezpečit trh? Která úroveň vlády má statky zabezpečovat? Má vláda zasahovat do produkce soukromých statků? Např.: problém vládních dotací zemědělcům nebo problém vládní regulace nájemného. Selhání vlády

VEŘEJNÝ SEKTOR A EFEKTIVNOST Selhání vlády Cena Množství statku E D E*E* P* Q0Q0 D - křivka poptávky C – mezní náklady na produkci statku Q 0 – spotřeba při ceně C Q e - spotřeba při ceně P* Ztráta užitku při translačních nákladech Q m Q e C B P * - Cena zahrnující mezní a translační náklady Q m – spotřeba při nulové ceně Translační náklady Výrobní náklady

VEŘEJNÝ SEKTOR A EFEKTIVNOST Selhání vlády Cena Množství statku E D C – mezní náklady na produkci statkuD – křivka poptávky Q e - spotřeba při ceně C Ztráta na efektivnosti vzniklá bezplatnou nabídkou statků Q m Q e C A Q m – spotřeba při nulové ceně Poptávková křivka Mezní náklady Vysoká elasticita Ztráta blahobytu

VEŘEJNÝ SEKTOR A EFEKTIVNOST Selhání vlády Cena Množství statku E D C – mezní náklady na produkci statkuD – křivka poptávky Q e - spotřeba při ceně C Ztráta na efektivnosti vzniklá bezplatnou nabídkou statků Q m Q e C A Q m – spotřeba při nulové ceně Poptávková křivka Mezní náklady Nízká elasticita Ztráta blahobytu

VEŘEJNÝ SEKTOR A EFEKTIVNOST Selhání vlády Cena Množství statku S D E QCQC D 1 D 2 - křivky poptávky C – mezní náklady produkce SAB – ztráta blahobytu v důsledku vynucené úspory Ztráty na efektivnosti z centralizace Q 2 Q 1 C B Q m – spotřeba při nulové ceně Nabídka stanovená centrem Mezní produkční náklady 0 A SCSC D 1 D 2 SDE – ztráta blahobytu v důsledku vynucené spotřeby

VEŘEJNÝ SEKTOR A EFEKTIVNOST Selhání vlády Nájemné (Kč/měsíc) Počet bytů (tis./měsíc) S D EOEO p0p0 Q0Q0 D - křivka poptávky po bytech S - křivka nabídky bytů E 0 - rovnovážný bod před dotací, kdy při ceně p 0 je nabízeno a poptáváno Q 0 bytů p 0 - rovnovážná cena bytů Cenový strop – regulace nájemného

VEŘEJNÝ SEKTOR A EFEKTIVNOST Selhání vlády Cena (Kč/tuna) Množství (tun./rok) QBQB S D EOEO p0p0 Q0Q0 DD - křivka poptávky SS - křivka nabídky E 0 - rovnovážný bod před dotací, kdy při ceně p0 je nabízeno a poptáváno množství Q 0 p 0 - rovnovážná cena před dotací 0QAQA D S PDPD P D - cena po dotaci Převaha nabídky (  Q) Intervence do cen zemědělských produktů na trhu

VEŘEJNÝ SEKTOR A EFEKTIVNOST Tendence VS k neefektivnosti - příčiny Nepůsobí v něm kategorie zisku, jejich existence není závislá na dosahování kategorie zisku, tato skutečnost vytváří pro organizace VS atmosféru klidu a jistoty – možnost koncentrace na užitek – to však vede k méně náročnému přístupu k využívání VF; Neexistuje konkurence ba právě naopak, ve veřejném sektoru při spotřebě statků jsme často odkázáni na monopol poskytovatel; Vyjádření užitku neleží na straně spotřebitele, ale na straně producenta tato skutečnost vyplývá ze způsobu rozhodování o alokaci finančních prostředků; Mezi platbou za statky a jejich spotřebou není rovnováha tj. platba z produkované statky je diferencovaná, přístup ke statkům je zpravidla nediferencovaný.

VEŘEJNÝ SEKTOR A EFEKTIVNOST Tendence VS k neefektivnosti - dopady Chybná alokace VF,ty nejsou alokovány do těch odvětví VS, kde mohou přinést největší užitek; Nedostatečný prostor pro inovace je to dáno systémem řízení, ale také především systém odměňování a růstu kariéry; Byrokratizace způsobená nedostatečně jasnou formulací poslání, nedefinováním konkrétních cílů, které je naplňují; Despekt k zákazníkovi občan se dostává do pozice „prosebníka“ a nicotného „červa“, kterého je možno zašlápnout.

Lze bojovat s neefektivností VS? „Nástroje“ k odstranění neefektivnosti VS „Nástroje“ Vnější „Podmínky“ efektivnosti „Faktory“ efektivnosti Vnitřní

Lze bojovat s neefektivností VS? „Vnější podmínky“ efektivnosti VS Politické uspořádání společnosti tj. způsob rozhodování o velikosti, struktuře a způsobu financování veřejného sektoru; Fungující tržní mechanismus v některých oblastech činnosti vytváří konkurenci veřejnému sektoru (např. soukromé školství, soukromé zdravotnictví, soukromé sociální služby, respektive zabezpečované i NNO), a tím vytváří tlak na kvalitu a efektivnost veřejného sektoru.

Lze bojovat s neefektivností VS? „Vnitřní podmínky“ efektivnosti VS Jasná a návodná formulace poslání a funkcí institucí tj. schopnost organizací VS definovat důvod své existence, nástroje a způsoby jeho naplnění; Konkurenční prostředí uvnitř VS může vést k dosažení vyšší alokační efektivnosti veřejného sektoru; Financování VS podle kvality a kvantity výkonu je nutné vytvořit taková hodnotová kritéria, podle kterých je možné hodnotit a v závislosti od toho i financovat činnost dané organizace; Veřejná kontrola v této oblasti je nutno zabezpečit, aby každý orgán kontroloval to, co může a je schopen kontrolovat vzhledem k míře a úrovni dosažených informací.

Lze bojovat s neefektivností VS? „Faktory“ efektivnosti VS Uplatňování poznatků vědy a techniky a to jak při řízení VS, tak i při produkci VS; Struktura všech činností využití tohoto faktoru umožňuje vynakládat finance pouze na ty činnosti, které nejlépe naplňují poslání organizace; Dělba všech činností využívání tohoto faktoru vede k účelné specializaci – snižovaní a eliminace nekvalitního výkonu; Kvalifikace pracovní síly je základním předpokladem pro realizaci aktivit ve VS – důraz na kvalifikaci v „dělnických“ funkcích (primární funkce); Iniciativa pracovní síly – otázka motivace Systém řízení veřejného sektoru

ZÁVĚR Efektivnost veřejného sektoru je nejobtížnějším problémem „Veřejné ekonomie“. Schopnost správně alokovat veřejné zdroje je samotnou podstatou fungování veřejného sektoru. Přestože existuje celá řada příčin proč VS tenduje k neefektivnosti, lze tyto vlivy významně eliminovat.