Ekonomika organizací Výrobní faktory. Příklad 1 Uvažujete o zřízení hotelu s restaurací barem. Zamyslete se nad zajištěním hotelu z hlediska výrobních.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Registrace poskytovatelů sociálních služeb v Jihomoravském kraji.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.08 Ročník2. ročník.
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
Právní subjektivita – s.r.o. Výhoda spočívá v omezeném ručení za závazky společnosti. Relativně nízké hodnotě min. základního jmění. Malé administrativní.
Majetek podniku VY_32_INOVACE_MAJ_19. Obsah: Definice podniku Definice majetku podniku Rozdělení majetku ze dvou hledisek Aktiva – dlouhodobý a oběžný.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
IAS 1 Prezentace účetní závěrky. Cíl standardu Stanovit základnu pro prezentaci obecné účetní závěrky pro zajištění srovnatelnosti.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Soukromá hotelová škola Bukaschool s. r. o. Most Kmochova 1823, Most DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Ing. Petr Bačík, Ph.D..  Pohledávky za upsaný vlastní kapitál  Stálá aktiva  dlouhodobý nehmotný majetek  dlouhodobý hmotný majetek  dlouhodobý.
KPM / PEPL1 Vyhodnocení efektivnosti investice Jan Cedl.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
EKONOMIKA 3. ROČNÍK Plán učiva Ekonomika 1.TC Podnik; majetek podniku a hospodaření podniku Podnik Struktura majetku a zdrojů financování Dlouhodobý majetek.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E30.01 Ročník3. ročník.
Personální a mzdová agenda ve vybraném podniku Autorka bakalářské práce: Monika Deutschová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Kristina Kabourková Vysoká škola.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomická příprava výroby.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Financování činnosti korporací
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
EKONOMIKA 3. ROČNÍK Plán učiva Ekonomika
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Hotel Co to je?.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Zabezpečení personálu a infrastruktury logistiky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Výrobní faktory v organizaci
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Firemní kultura zahraniční společnosti na území ČR Autor bakalářské.
Cvičení 4 Právní formy podniku.
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
IAS 36 Snížení hodnoty aktiv.
Téma 11: Finanční plánování
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Financování činnosti korporací
Sestavování a zveřejňování účetní závěrky
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Výkazy ve finančním řízení II.
Seminář 5. Racionální chování výrobce
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Cvičení č. 3 Produktivita, hospodárnost, životní cyklus
Majetek podniku - Aktiva
Systém cílů organizace, nástroje a principy řízení
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Zdroje financování majetku - PASIVA
Eva Tomášková Základní ekonomické pojmy Ekonomické souvislosti právní úpravy obchodních společností 2. přednáška.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
GDPR: ochrana osobních údajů
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
10. Účetní závěrka Účetní závěrku sestavují podnikatelské subjekty (účetní jednotky) na konci účetního období (zpravidla kalendářního roku) Účetní závěrka.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Energetický management
Základy účetnictví změny rozvahových položek
zpracovaný v rámci projektu
Výrobní středisko a jeho vybavení
Organizace práce na prodejně
Návrh na daňové zvýhodnění u zaměstnavatelů – plátců mzdy, kteří provádí výkon rozhodnutí nebo exekuci srážkami ze mzdy formou možnosti uplatnění odčitatelné.
ROZVAHA (Bilance) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-8)
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Ekonomika organizací Výrobní faktory

Příklad 1 Uvažujete o zřízení hotelu s restaurací barem. Zamyslete se nad zajištěním hotelu z hlediska výrobních faktorů. Zvažte nutnost konkrétních položek s ohledem na velikost podniku (uvažujte v souvislostech drobného podniku).

V hotelu musí být zastoupeny všechny výrobní faktory, tzn. výkonná a řídící práce, dlouhodobý hmotný majetek a materiál.

Dlouhodobý hmotný majetek – pozemek – je nutné – budova hotelu (pronajatá nebo vlastní – koupená) – zpravidla spojená s pozemkem – je nutné – parkoviště (možné v rámci budovy nebo pozemku hotelu) – není nutné – zařízení kuchyně (např. sporáky, nádobí, myčka, lednička, mrazák apod.) – je nutné – zařízení restaurace (stoly, židle, barpult, pípa, dekorace, WC, umyvadla, apod.) – je nutné – zařízení baru (viz výše) - je nutné – zařízení hotelu (recepce, postele, stolky, židle, koupelny, WC, vana, umyvadla, TV, apod.) – je nutné.

Materiál – osvětlení – je nutné – potraviny – je nutné – nápoje – je nutné – zařízení kuchyně (nože, nádobí, utěrky, apod.) – pokud není dlouhodobým hmotným majetkem – je nutné – zařízení restaurace (stoly, židle, dekorace, koberce, ubrusy, prostírání, atp.) – pokud není dlouhodobým hmotným majetkem – je nutné – zařízení baru (viz výše) – je nutné

Výkonná práce – recepční – je nutné – hotelový vrátný – není nutné – pokladník směnárník – není nutné – pracovník rezervací – není nutné – bagažista – není nutné – dveřník – není nutné – telefonista – není nutné – pracovnice sekretářských služeb – není nutné – hotelová hospodyně – je nutné – pokojská – není nutné – uklízečka – je nutné – šéfkuchař – je nutné – asistent šéfkuchaře (další kuchař) – je nutné – kalkulant – není nutné – kuchyňská hospodyně – není nutné – číšník – je nutné – barman – je nutné – technický pracovník – není nutné

Řídící práce Top management – generální ředitel – je nutné – asistent(ka) ředitele – není nutné – sekretářka – není nutné – právník – není nutné – ekonomický ředitel – není nutné – obchodní ředitel – není nutné – prodejní a marketingový ředitel – není nutné – finanční ředitel – není nutné – personální ředitel – není nutné – manažer jakosti – není nutné

Řídící práce Provozní management – vedoucí úseku ubytování – není nutné – asistent vedoucího úseku ubytování – není nutné – vedoucí lůžkové části – není nutné – vedoucí stravovacího provozu – není nutné – vedoucí technického úseku – není nutné – vedoucí údržby – není nutné

Dodatkové funkce Lze ještě uvažovat v rámci provozního managementu o referentu zásobování a vedoucím skladu (provozní manager), v rámci výkonné práce např. o skladníkovi a v rámci dalších provozů (včetně příslušných pracovníků managementu a výkonných pracovníků) o hotelové prádelně, zahradnictví, ostraze, tiskárně, údržbě a správě počítačové sítě. Z výše uvedeného je zřejmé, že takový podnik jako drobný zřejmě provozovat nepůjde.

Příklad 2 V návaznosti na příklad 1 určete které funkce budou plnit jednotliví pracovníci managementu. Dále naznačte, které konkrétní úkoly budou v rámci příslušných funkcí plnit.

Řešení Nejprve je nutné si ujasnit, o které pracovníky se jedná. V našem případě jsou to zaměstnanci v rámci výrobního faktoru řídící práce rozdělení do dvou základních skupin top management a provozní management. Z hlediska plnění jednotlivých funkcí je zřejmé, že všichni pracovníci managementu budou vykonávat všechny funkce, tzn. budou stanovovat cíle, plánovat, organizovat, kontrolovat a rozhodovat. Je však na druhou stranu zřejmé, že v rámci plnění jednotlivých funkcí, budou mít různí pracovníci odlišnou (konkrétní) náplň svých funkcí. Příklady jednotlivých pracovníků, včetně konkrétních náplní funkcí mohou být např. takovéto:

generální ředitel řídí činnost hotelu v souladu se zákony a předpisy, zabezpečuje plnění úkolů, které mu ukládají orgány společnosti a odpovídá za to, tzn. stanovuje cíle (např. zvýšit vytíženost lůžek na 70% za rok, zvýšit obrat hotelu o 10%, zvýšit zisk hotelu o 10%), plánuje (např. tvoří a předkládá obchodní a finanční plán, účetní závěrku, plán změn v obchodní činnosti hotelu apod.), organizuje (např. nechává podřízeným zpracovat podklady svých plánů, nechává vypracovat analýzy vnitřního a vnějšího prostředí, apod.), kontroluje (např. činnost svých přímých podřízených např. asistenta, sekretářky, apod. prostřednictvím např. knihy docházky, přímé kontroly termínů a splnění úkolů apod.) a rozhoduje (např. v rámci operativního řízení – schvaluje ceníky jídel, nápojů, ubytovacích služeb, dohaduje ceny s dodavateli, v rámci strategického řízení – rozhoduje o stanovení konkrétních cílů a strategii hotelu – způsobu – jak jich dosáhnout).

sekretářka odpovídá za správné a včasné vyřizování administrativní agendy ředitele hotelu, vede evidenci došlé pošty a vykonává další práci dle dispozic ředitele hotelu, tzn. nejvíce realizuje činnost na ní delegovanou, v podstatě nestanovuje cíle (ty stanovuje její nadřízený), neplánuje, resp. plánuje jen svou konkrétní činnost a to tak, aby ji byla schopna zvládnout, nekontroluje (s výjimkou sebekontroly), ale naopak je kontrolována a rozhoduje v rámci svých (omezených) pravomocí (např. kdo dostane jaký dopis, na koho přepojit došlý telefonní hovor apod.)

vedoucí stravovacího provozu řídí činnost stravovacího provozu (baru a restaurace) v souladu se zákony a předpisy, zabezpečuje plnění úkolů, které mu ukládá generální ředitel a odpovídá za to, tzn. stanovuje cíle (např. zvýšit obrat baru a restaurace o 20%, zvýšit zisk baru a restaurace o 20%, snížit počet krádeží na 1% obratu hotelu), plánuje (např. tvoří a předkládá obchodní a finanční plán stravovacího provozu, kalkulace, plán změn v činnosti stravovacího provozu apod.), organizuje (např. nechává podřízeným zpracovat podklady svých plánů, určuje plán směn, resp. způsob střídání pracovníků v zaměstnání, tvoří plán dovolených, apod.), kontroluje (např. činnost svých přímých podřízených např. číšníků, barmana, kuchaře, apod. prostřednictvím např. knihy docházky, kontroly tržeb a stavu pokladny, kontroly způsobu skladování potravin apod.) a rozhoduje (např. v rámci operativního řízení – kdo si kdy vybere dovolenou, kdo zaskočí za nemocného zaměstnance, o oprávněnosti reklamace zákazníka apod., v rámci strategického řízení – spolupracuje s generálním ředitelem a rozhoduje o stanovení konkrétních cílů a strategii – způsobu – jak jich dosáhnout v rámci stravovacího provozu).

Komentář k řídícímu faktoru Ze tří výše uvedených příkladů plyne, že řídící faktor práce lze v rámci plněných funkcí rozdělit na část, která plní všechny funkce beze zbytku (část managementu – vyšší nebo top-management) a část, která plní pouze některé funkce a část funkcí je u ní plně nebo zčásti potlačena (část technicko-hospodářských pracovníků – nižší management). Je však nutné zdůraznit, že obě tyto skupiny jsou v podniku nutné, i když se mohou překrývat (zejména v rámci drobných a malých podniků, kde dochází ke kumulaci různých zaměstnaneckých pozic, resp. práce).

Příklad 3 Vyjděte z níže uvedených zjednodušených účetních výkazů a spočítejte efektivnost (hodnotově vyjádřenou hospodárnost) jednotlivých podnikohospodářských výrobních faktorů. Změní se nějak výpočet pokud víte, že pracovníci managementu mají dvakrát vyšší mzdy (souhrnně) než výkonní zaměstnanci?

Rozvaha AktivaPasiva_________________ Dlouhodobý majetekVlastní kapitál Pozemky20Základní kapitál100 Stroje a zařízení15Zisk20 Budovy 45 Oběžný majetekCizí kapitál Materiál na skladě135Rezervy20 Pohledávky35Bankovní úvěr130 Běžný účet20- z toho krátkodobý BÚ50 Aktiva celkem270Pasiva celkem270

Výkaz z/z Výkaz zisků a ztrát Tržby za prodané výrobky2000 Spotřeba materiálu1800 Osobní náklady120 Odpisy20 Tržby za prodaný materiál20 Provozní hospodářský výsledek80 Nákladové úroky54,4 HV z finančních operací-54,4__ HV z běžné činnosti25,6 Splatná daň z příjmů (22%)5,6 Hospodářský výsledek po zdanění (Zisk)20

Řešení Hodnotově vyjádřená hospodárnost (HVH) je poměrem výstupu a vstupu ve finančním vyjádření. V tomto případě je tak nutné zjistit celkový výstup (celkové výnosy) a ty dělit jednotlivými vstupy (náklady) na výrobní faktory.

Řešení Vzhledem k tomu, že náklady na výrobní faktor práce je uveden souhrnně, je nutno jeho hodnotově vyjádřenou hospodárnost stanovit také souhrnně: HVH dlouhodobého (hmotného) majetku = celkové výnosy / odpisy = 2020 / 20 = 101 HVH materiálu = celkové výnosy / spotřeba materiálu = 2020 / 1800 = 1,12 HVH práce (celkem) = celkové výnosy / osobní náklady = 2020 / 120 = 16,83

dvakrát vyšší mzdy managementu Pokud víme, že pracovníci managementu mají (souhrnně) dvakrát vyšší mzdy než výkonní pracovníci, potom bude hodnotově vyjádřená hospodárnost výkonné a řídící práce následující: HVH výkonné práce = 2020 / 40 = 50,5 HVH řídící práce = 2020 / 80 = 25,25

Závěr Z uvedených čísel lze vyčíst náročnost na výrobní faktor organizace, přičemž čím je spočítaná hodnotově vyjádřená hospodárnost nižší, tím je podnik náročnější na příslušný výrobní faktor. V tomto případě je tedy podnik závislý především na materiálu. Hodnotově vyjádřenou hospodárnost lze také sledovat v čase, takže lze sledovat nejen efektivnost jednotlivých výrobních faktorů, ale také změny v náročnosti organizace na jednotlivých výrobních faktorech.

Děkuji za pozornost…