Profesní komora sociálních pracovníků 3.3.2015 Zdroj: Poradní tým MPSV prezentují: Mgr. Petr Antoni a Mgr. Monika Havlíčková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Kutná Hora 26. května 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA.
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Zásady vztahů orgánů Jihomoravského kraje k řízení neškolských příspěvkových organizací Pracovně právní oblast, oblast odměňování, organizační záležitosti.
Družstvo, státní podnik, konsorcium. Obsah výkladu 1.Družstvo 2.Státní podnik 3.Otázky a úkoly.
Registrace poskytovatelů sociálních služeb v Jihomoravském kraji.
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČR - Pevný bod ve světě podnikání Okresní hospodářská komora Vyškov Představení – komory a aktivit v regionu 1. dubna 2016 seminář SOCIÁLNÍ.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Srpen 2013 Společné setkání Komunitní plánování v Děčíně Projekt „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně, CZ.1.04/3.1.03/ Listopad.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Právní subjektivita – s.r.o. Výhoda spočívá v omezeném ručení za závazky společnosti. Relativně nízké hodnotě min. základního jmění. Malé administrativní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
- vše pro úspěšný nábor nových řidičů 1 REGIONÁLNÍ SEKTOROVÁ DOHODA ÚSTECKÝ KRAJ v oblasti autodopravy, výchovy a vzdělávání.
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE Ing. Alica Kavanová. CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY 1. Účelová funkce a důvody založení:  n n n není založena za účelem zisku  d d
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011) Ing. Marie Kostruhová.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
Stávající systém kontroly při těžbě dřeva
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Místní rozpočtové jednotky
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Občanské soudní řízení I.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Zrušení a zánik obchodní společnosti
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Katedra finančního práva a národního hospodářství
Správa sociálního zabezpečení
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Národní konference GDPR 2017, Praha, 23. listopadu 2017
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
DOTAČNÍ PŘÍLEŽITOSTI PRO ŠKOLY
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Zvláštní odborná způsobilost
Slaďování pracovního, rodinného a soukromého života: Výzva současnosti
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
MAP II. MAP Praha 12 pokračuje
Praha – 31. květen 2011 Petr Šobotník – Prezident KAČR
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
DOBROVOLNÉ SVAZKY OBCÍ
INFORMACE TAJEMNÍKA PROFESNÍCH UNIÍ
Akademický senát fakulty
Občanské soudní řízení I.
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
PROCES STANDARDIZACE SOCIÁLNÍ PRÁCE V LOVOSICÍCH
Co přinesou nové zákony Vypořádání připomínkového řízení
Občanské soudní řízení I.
Profesionalizace sociální práce v ČR
SPRÁVNÍ PRÁVO.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Transkript prezentace:

Profesní komora sociálních pracovníků Zdroj: Poradní tým MPSV prezentují: Mgr. Petr Antoni a Mgr. Monika Havlíčková

Představení Poradního týmu PhDr. Pavel Pěnkava, Společnost sociálních pracovníků ČR PhDr. Petr Vojtíšek, Filozofická fakulta UK, Katedra sociální práce Mgr. Šárka Vlková, Profesní komora sociálních pracovníků, z.s. Mgr. Petr Antoni, Domov pro seniory a pečovatelská služba Žatec Mgr. Monika Havlíčková, VOŠ sociálně právní Praha 10 Ing. Daniela Lusková, MPA, Profesní svaz sociálních pracovníků v sociálních službách APSS ČR Bc. Veronika Bílá, studentka - Filozofická fakulta UK, Katedra sociální práce

motto: „…kdo jiný než sami sociální pracovníci se má vyjadřovat ke své profesi – sociální práci“ Sociální práce Sociální služby Veřejná správa, Úřad práce MPSV Školství Justice, vězeňství Další rezorty, soukromý sektor

Poslání a hodnoty Profesní komory POSLÁNÍ Posláním komory je podpora odborného výkonu a profesního růstu sociálních pracovníků. Komora svojí činností usiluje o vytváření zázemí pro výkon profese, podporuje rozvoj oboru a pracuje na zvyšování společenské prestiže sociální práce. Profesní komora je veřejnoprávní instituce, jejíž činnost je spravována a financována sociálními pracovníky. Klade důraz na transparentnost vnitřních procesů a ve svém jednání je nezávislá. DEMOKRATICKÉ PRINCIPY POLITICKÁ NEZÁVISLOST ÚCTA K ROZMANITOSTI PROFESE ODBORNOST HODNOTY

Profesní komora je „obec sociálních pracovníků“ „Obec, která má cca 10 až 15 tisíc obyvatel / členů“

Kompetence profesní komory - teze Zastřešuje a registruje všechny sociální pracovníky Vydává Etický kodex a zajišťuje jeho praktické naplňování, vyjadřuje se k etickým problémům v profesi Zajišťuje předpoklady pro profesní růst jednotlivých SP (vč. CŽV) Je partnerem zaměstnavatelům a vzdělavatelům v rámci platformy Chrání výkon profese v tom smyslu, že pozici SP zastává SP Ochraňuje před mediálními útoky na profesi, tiskové a mediální opravy nesprávného výkladu práce SP Dohlíží nad legislativními změnami - připomínkovací místo, návrhy novel apod. Zajištuje odbornou praxi, stáže a ověřování kompetencí na pracovištích Sociálních Institutů Chrání profesní titul „sociální pracovník“

Vyhodnocuje a řeší případy neumožňování profesionálního výkonu práce SP (neadekvátní minimální úvazky, záměny s pozicemi PSS, nerealizování sociálního šetření…) Může vystupovat na straně SP ve sporech – kde je obsahem sporu výkon sociální práce Chrání SP před "vyhořením" – supervize a její kvalitní praxe Komora se silným společenským mandátem - může udávat tón dobré praxi, doporučovat, hájit, vysvětlovat - SP se má "kam se obrátit" Komora by měla pracovat na tom, aby sociální pracovník vykonával sociální práci a aby za sociální práci nebyly vydávány jiné agendy... Ochrana dalších práv a zájmů SP, které přinese budoucí praxe Kompetence profesní komory - teze

Práva členů Profesní komory a)volit orgány Profesní komory b)být volen do orgánů Profesní komory c)účastnit se odborné činnosti Profesní komory a podávat podněty orgánům komory k: metodám sociální práce etickým aspektům praxe a dilematům sociálního pracovníka pro vytvoření stanoviska aktuálně potřebným formám a tématům CŽV hodnocení kvality supervize a kurzů CŽV přezkumu nevhodného/neprofesionálního poskytování sociální práce aktuální situaci klientů, na kterou je potřeba reagovat (mediálně, profesionálně, legislativně) ….. d)čerpat právní a metodickou podporu v případných soudních sporech a)volit orgány Profesní komory b)být volen do orgánů Profesní komory c)účastnit se odborné činnosti Profesní komory a podávat podněty orgánům komory k: metodám sociální práce etickým aspektům praxe a dilematům sociálního pracovníka pro vytvoření stanoviska aktuálně potřebným formám a tématům CŽV hodnocení kvality supervize a kurzů CŽV přezkumu nevhodného/neprofesionálního poskytování sociální práce aktuální situaci klientů, na kterou je potřeba reagovat (mediálně, profesionálně, legislativně) ….. d)čerpat právní a metodickou podporu v případných soudních sporech

Povinnosti členů Profesní komory a)dodržovat profesní etiku b)plnit povinnosti člena Profesní komory stanovené zákonem, popř. upravené komorou (samosprávná činnost) c)respektovat předpisy vydané Profesní komorou (samosprávná činnost) a)dodržovat profesní etiku b)plnit povinnosti člena Profesní komory stanovené zákonem, popř. upravené komorou (samosprávná činnost) c)respektovat předpisy vydané Profesní komorou (samosprávná činnost)

Návrh samosprávné struktury Profesní komory PŘEDSTAVENSTVO (7-11 členů) Statutární orgán Komory, funkční období 3 roky - je výkonným orgánem Komory -stanovuje strukturu kanceláře Profesní komory -schvaluje Výroční a další zprávy -zřizuje a ruší Komise, jmenuje členy komisí SJEZD DELEGÁTŮ REGIONÁLNÍCH SDRUŽENÍ delegovaní zástupci (1delegát/ 100 sociálních pracovníků), funkční období 3 roky -volí Prezidenta, Viceprezidenta a členy Představenstva -schvaluje rozpočet Komory -bere na vědomí Výroční a další zprávy -schvaluje plány činnosti komory REGIONÁLNÍ SDRUŽENÍ základní stavební jednotka Komory, členění dle Krajů ČR -volí své delegáty na Sjezd delegátů -předkládá návrhy na Prezidenta komory a členy komisí -volby probíhají jednou za tři roky

Návrh obsahu odborných komisí zřizovaných Profesní komorou zpracovává Etický kodex a předkládá ho ke schválení členům Komory, předkládá návrhy na jeho aktualizaci posuzuje dodržování Etického kodexu vydaného Profesní komorou a jeho aplikaci obecně v praxi sociální práce vykonávané v ČR a také v konkrétních případech (na základě podnětů od klientů sociální práce, orgánů státní správy zaměstnavatelů, sociálních pracovníků, a dalších; popř. zahajuje jednání z vlastního podnětu) hodnotí případy porušení Etického kodexu a navrhuje sankce v souladu s předpisy vydanými Komorou Etická komise je strategickým a koncepčním orgánem pro rozvoj teorie a praxe sociální práce pracuje na odborném růstu profese sociální práce aplikací inovativních vědeckých (akademických) poznatků do praxe vyjadřuje se k obsahu a formám celoživotního vzdělávání sociálních pracovníků (včetně supervize ) Komise pro vzdělávání a rozvoj sociální práce kontroluje činnost Profesní komory, vyjadřuje se k rozpočtu a hospodaření pozastavuje rozhodnutí Prezidenta, Viceprezidenta, Představenstva a dalších orgánů Komory pokud jsou v rozporu s předpisy Komory řeší sporné otázky spojené s chodem Komory na základě zmocnění v předpisech Komory Revizní komise

Návrh: Organizační struktura kanceláře Profesní komory Představenstvo (7-11 členů) PrezidentViceprezidentEtická komiseRevizní komise Komise pro rozvoj Vedoucí sekretariátu Odborní referenti IT Ekonom/účetní PR

Kompetence Profesní komoryRealizační opatření sdružuje a registruje sociální pracovníky vydávání osvědčení o registraci potřebné pro výkon praxe SP na území ČR (na základě zákona), členství je povinné, jedině tak může být zaručena možnost ovlivňování profese jako celku je garantem profesního růstu sociálních pracovníků realizuje podmínky pro profesní růst, vydávání osvědčení o profesním růstu SP na základě podmínek stanovených Komorou (specializace, licence), obecné zmocnění v zákoně vydává stanoviska v etických otázkách vytváří Etický kodex profese a dohlíží nad jeho dodržováním - činnost etické komise Profesní komory, vydává stanoviska, rozhoduje – správní řízení, na základě zmocnění v zákoně chrání SP před profesním vyhořením supervize garantovaná zákonem - opět při neumožňování prokazatelně účinné formy supervize - vyjednávání s organizací, napomenutí, pokuta udává trendy dobré praxe, hájí a vysvětluje zájmy sociální práce a sociálních pracovníků odborné texty, strategická externí komunikace, PR aktivity

Kompetence Profesní komoryRealizační opatření ochrana při neumožňování CŽV soc. pracovníků vyjednávání, napomenutí, pokuta ochrana profesního titulu vyjednávání, napomenutí, pokuta ochrana při znemožňování výkonu práce SP (neadekvátní minimální úvazky, záměny s pozicemi PSS, neumožňování sociálního šetření) vyjednávání, napomenutí, pokuta, návrh na zahájení řízení o pozastavení registrace k výkonu sociálních služeb, delegování agendy sociální práce na jinou instituci - nebo jiný orgán veřejné správy ochrana při konfliktu SP – klient, zaměstnavatel, další subjekt vycházející z výkonu sociální práce právní ochrana, vyjednávání, napomenutí možnost podávat legislativní návrhy bez nutnosti podpory určitého počtu poslanců nebo senátorů na základě zákona

Teze poradního týmu k ekonomickému fungování Profesní komory Náklady spojené s fungováním Profesní komory hradí sociální pracovníci Rozhodování o finančním příspěvku by měl být plně v samostatné kompetenci Profesní komory Sociální pracovníci si tedy sami určí výši příspěvku – předpokladem je určení jeho výše plně respektující reálné platy v profesi Zákon by mohl garantovat strop příspěvku jako pojistku proti obavám z jeho výše Náklady PK vzejdou z praktické realizace jejích zákonných kompetencí a jejich naplňování sociálními pracovníky – jejími členy, oni sami budou ovlivňovat formu a obsah těchto aktivit

Co získá sociální pracovník jako „člen“ Profesní komory: Možnost účinně se vyjadřovat ke své profesi, přímo ovlivňovat její podobu a vývoj Možnost vyjadřovat se k etickým otázkám a žádat o vydání etických stanovisek ke konkrétním kauzám Ochranu – právní, metodickou, profesní – při výkonu sociální práce Oporu v komplikovaných nebo nejasných kauzách Posílení pozice v pomoci klientům – garantovanou ochranou výkonu profese Jednotný výklad profese – jejího obsahu a její etiky Ukotvení pracovišť dobré praxe Právní ochranu sociálního pracovníka – zaměstnance

Co dál získá sociální pracovník jako „člen“ Profesní komory: Možnost podílet se na aktivitách Profesní komory vedoucích k respektování skutečnosti, že sociální pracovník je autonomní odborník a že jeho agenda musí být průsečíkem práce pro zaměstnavatele a dodržování profesní etiky stanovené Profesní komorou a dalšími požadavky na výkon profese Členství automaticky znamená – odbornou způsobilost pro výkon profese (ta vzniká získáním vzdělání v oboru, členství v komoře pak vzniká automaticky na základě podání žádosti, členství – přijetí do komory - není z žádného jiného hlediska posuzováno) Možnost, nikoli povinnost, pracovat na svém odborném profesním růstu dle zákonem nastavených podmínek (specializace, licence) Získání a ověření kompetencí sociálního pracovníka pro výkon agendy sociální práce na jednotlivé pozice poptávané zaměstnavatelem Podporu smysluplného a kvalitního vzdělávání kvalifikačního i dalšího Možnost užívat profesní titul – sociální pracovník

Co Profesní komora nezamýšlí: Profesní komora nemá ambici zasahovat do organizačních struktur jednotlivých organizací realizujících činnosti sociální práce Stejně tak nemá PK ambici „mluvit“ zaměstnavatelům do personálního obsazení míst SP Profesní komora nechce vytvářet „metapozici“ pro sociální pracovníky v „sociální oblasti“ služeb veřejného sektoru – chce sdružovat sociální pracovníky – profesionály v oboru výkonu činností a agend sociální práce

Děkuji za pozornost Mgr. Petr Antoni