ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_12_INOVACE_02B_19_Úmluva o právech dítěte TEMA:Člověk a společnost ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:
ANOTACE DUM je určen pro 2. ročník čtyřletého cyklu a 4.ročník šestiletého cyklu gymnaziálního vzdělávání v rámci předmětu ZSV jako interaktivní výukový materiál ke kapitole Úmluva o právech dítěte. DUM má formu prezentace. Seznamuje žáky se základními informacemi o vzniku Úmluvy. Součástí prezentace je návod pro skupinovou práci studentů, při které používají dokument Úmluvy v elektronické podobě nebo pracovní list s jejím textem. Pomocí digitálního pera vypisují práva a přiřazují k nim čísla článků. Snímek č. 8 obsahuje návodné otázky k diskuzi, kterou moderuje učitel. Na snímku č.9 je odkaz na videosnímek a otázky k němu. V závěru prezentace jsou otázky k opakování. Materiál je určen k interaktivní výuce.
ÚMLUVA O PRÁVECH DÍTĚTE
ZÁKLADNÍ INFORMACE Je mezinárodní konvence stanovující občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní práva dětí Přijata Valným shromážděním OSN , v platnost vstoupila Ratifikovalo ji 193 států Pro ČSFR vstoupila v platnost Součástí právního řádu samostatné ČR se stala od
HLAVNÍ TEZE Pro účely této Úmluvy se dítětem rozumí lidská bytost mladší osmnácti let, pokud podle právního řádu, jež se na dítě vztahuje, není dosaženo dříve. Státy touto Úmluvou vázány zajišťují dítěti ochranu před jakoukoliv formou násilí, diskriminace z důvodu národnostního, náboženského, podle rasy, pohlaví či barvy pleti. Zájem dítěte musí být předním hlediskem při jakékoliv činnosti týkající se dětí.
Skupinová práce žáků Učitel rozdělí třídu do tří skupin. První skupina žáků přichází k tabuli a formuluje práva, která by mělo mít každé dítě zajištěné Úmluvou. Druhá skupina vyhledává na internetu či v pracovních listech, pod jakým článkem jsou tato práva v Úmluvě zapsána. Na tabuli je připisuje k vypsaným právům. Pokud nějaké právo, které napsala první skupina v Úmluvě chybí, připraví si studenti první skupiny argumenty, proč by tam mělo být. Třetí skupina vybere taková práva, která jsou u nás nejčastěji porušována, hledá k nim informace na internetu. Odůvodnění připraví do závěrečné diskuze.
Vypište práva a přiřaďte k nim články ………………………..……………………….. …………………….. ………………………. ………………………… …………….………. ………………………..……………………….. …………………….. ………………………. ………………………… …………….………. ………………………..……………………….. …………………….. ………………………. ………………………… …………….………. ………………………..……………………….. …………………….. ………………………. ………………………… …………….………. ………………………..……………………….. …………………….. ………………………. ………………………… …………….……….
DISKUZE Učitel moderuje diskuzi žáků: Návodné otázky: Která vámi vybraná práva nemají oporu v Úmluvě – proč? Která práva jsou u nás nejčastěji porušována? Kdo může sjednat nápravu? Jaké u nás existují organizace na ochranu práv dětí? (informace hledejte na internetu) Jaká práva jsou nejčastěji porušována ve světě?
VIDEO Prohlédněte si videosnímek a přemýšlejte o situaci dětí u nás a ve světě. Navrhujte řešení jak lze pomoci dětem ve světě. tml?theme=33
OTÁZKY K OPAKOVÁNÍ 1.Kdy a kým byla přijata Úmluva o právech dítěte? O: Valným shromážděním OSN. 2.Kdy vstoupila v platnost pro ČSFR? O: Kolik má článků tato Úmluva? Co je obsahem posledního? Info na osn/soubory/umluva-o-pravech-ditete.pdfhttp:// osn/soubory/umluva-o-pravech-ditete.pdf O: 54, obsahuje informaci, že původní text Úmluvy je uložen u generálního tajemníka OSN a to v anglickém, arabském, čínském, francouzském, ruském a španělském znění.
ZDROJE Úmluva o právech dítěte [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Dětská práce [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Úmluva o právech dítěte [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: t%C4%9Bte t%C4%9Bte