Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 3) Základy kresby, techniky a postupy Název sady: Výtvarná příprava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
Advertisements

Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
VY_32_INOVACE_FOTF10360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 15) Užitá grafika Název sady: Výtvarná příprava Ročník: 1. Číslo.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 16) Modelování – historie sochařství Název sady: Výtvarná příprava.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 9) Základy malby, techniky a postupy Název sady: Výtvarná příprava.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 7) Materiály, pomůcky a techniky Název sady: Výtvarná příprava Ročník:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 14) Typografie, piktogramy, kaligrafie Název sady: Výtvarná příprava.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Ing. Zatloukal Martin Název prezentace (DUMu): 16. Seznámení s postupem tvorby programu na CNC soustruhu HURCO Název.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 6) Malba- historie malby Název sady: Výtvarná příprava Ročník: 1.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Trávicí soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Ing. Jiří Trefilík Název prezentace (DUMu): 14. Nepředepsané geometrické tolerance a všeobecné tolerance Název sady:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biomy Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Ing. Jiří Trefilík Název prezentace (DUMu): 18. Výrobní výkres a jeho náležitosti Název sady: Technická dokumentace.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Bc. Miroslav Kutnar Název prezentace (DUMu): 7. Olemování řezby arabeskou Název sady: Dřevořezba v odborném výcviku.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka III. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Tělní tekutiny Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 17. Přírodní rezervace Název sady: Základy ekologie pro střední školy.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Ing. Jiří Trefilík Název prezentace (DUMu): 3. Pomůcky a zásady kreslení Název sady: Technická dokumentace pro 1.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 8) Dělení podle funkce, námětu a žánru Název sady: Výtvarná příprava.
17) Pracovní náměty, materiály, techniky Výtvarná příprava 1.
Název prezentace (DUMu): Půda
Název prezentace (DUMu): Buňky
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
2. Řešení konstrukcí čar a křivek Technická dokumentace pro 1. ročník
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
SŠ-COPT Uherský Brod Pavel Gabrhel ak. soch. Výtvarná příprava 1.
Název prezentace (DUMu): Vznik a vývoj života
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
Prostorová kompozice VS
SŠ-COPT Uherský Brod Pavel Gabrhel ak. soch. Výtvarná příprava 1.
Název prezentace (DUMu): Společenstva
5. Výkresy, druhy a formáty Technická dokumentace pro 1. ročník
1. Obsah a význam fyziky, struktura látek
18) Dělení podle funkce, námětu… Výtvarná příprava 1.
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka
13. Gravitační pole – základní pojmy a zákony
2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
19) Základní, pokročilé a profe-sionální techniky a postupy modelování
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
8. Výroba jednoduché zámkové desky
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka III.
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Druhy kompozic
Název prezentace (DUMu):
Název prezentace (DUMu): Ohmův zákon
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
SŠ-COPT Uherský Brod David Kranz 12. Pauzování
8. Ostatní chemické výpočty Obecná a anorganická chemie
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
Název prezentace (DUMu): Úvod do zapalování, rozdělení, pojmy
SŠ-COPT Uherský Brod Ing. Zatloukal Martin
SŠ-COPT Uherský Brod Bc. Martin Bártek
16. Tolerování rozměrů na výkrese Technická dokumentace pro 1. ročník
Technická dokumentace pro 1. ročník CZ.1.07./1.5.00/
1. Měření a orýsování materiálů
Název prezentace (DUMu): Klasické zapalování
Výtvarné umění starověkého Egypta
9. Řezba plošných arabesek
Transkript prezentace:

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 3) Základy kresby, techniky a postupy Název sady: Výtvarná příprava Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

 Záměrem této sady výukových materiálů s názvem „Základy kresby, techniky a postupy“, je ukázat žákům, kteří se v této oblasti vzdělávají, jakým způsobem vzniká kresba s využitím různých technik a postupů.  Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu výtvarné přípravy na naší SŠ. 2

3 Základy kresby Kreslení čarami, lze považovat za zobrazení prostorových forem. Důležité je, umět se dívat. Užitečnou metodou cvičení pozorovací schopnosti i kreslíř- ské dovednosti je kreslit nějaký objekt, aniž bychom se dívali na papír. Takzvaná konturová kresba „naslepo“. Při kresbě předmětu je třeba stále udržovat pohled na kresleném objektu.

4 konturová kresba

5 Kreslicí nástroj nezvedáme z papíru, pouze tehdy, když se potřebujeme přesunout k jiné části kresby. Pouze tehdy na okamžik pohlédneme na papír, abychom se ujistili, že začínáme na správném místě.

6 Při výběru předmětů postupujeme od jednoduchých obrysových tvarů, (ovoce, list ze stromu, stébla trávy atd.). Postupně jak získáváme jistotu kresby, přecházíme ke složitějším objektům, s liniemi uvnitř obrysu (zavěšený kabát, složený deštník, teniska apod.). Důležité je, aby ruka i oko postupovaly stejnou rychlostí. Tj. aby pohled v každém daném okamžiku sledoval přesně stejnou část předmětu, kterou tužka (kreslicí nástroj) právě kreslí na papír. Nespěchat ! kreslit pomalu.

7 Základní kompozice Kompozice se zabývá rozvržením tématu na ploše daného formátu. Jestliže budeme sledovat obrazy jiných mistrů, musíme určit, co je, v kterém místě se nachází nejdůležitější část obrazu. Existuje spousta možností jakým způsobem umělec řešil rozvržení plochy. Někdy je to diagonální linie kde jsou umístěny hlavní prvky děje obrazu.

8 Kompozice se zabývá rozvržením tématu na ploše daného formátu.

9 Jindy, jako například mistři renesančního období využívali trojúhelníkovou – pyramidovou kompozici, nebo to může být kdy oko diváka je vedeno krouživým pohybem. Způsob rozvržení, volba kompozice napomáhá vytvořit určitou náladu, či pocit diváka. Diagonální, nepravidelné vedení linie vzbuzují pocit energie. Horizontální linie naopak evokuje pocit klidu.

10 Důležitým prvkem je vyváženost obrazu. To neznamená, že vyváženosti dosáhneme symetrií. Centrálně umístěné objekty působí staticky, neživotně. U objektů umístěných v třetině, asymetricky, podvědomě cítíme harmonické proporce. Objekt umístěný k okraji formátu, daleko od středu, může vnést do obrazu napětí a energii. Cit pro kompozici je třeba získávat postupně a především aktivní praxí.

11 Lineární perspektiva Svět existuje ve třech rozměrech. Vytvořit dvojrozměrnou kresbu aby vypadala pravdivě, je obtížné. V renesanci začali umělci používat k vytvoření trojrozměr- ného efektu na svých obrazech metodu založenou na perspektivě. Teorie perspektivy je hodně obtížná. Při kreslení se však dá vystačit se znalostí několika základních pouček.

12 Lineární perspektiva Svět existuje ve třech rozměrech.

13 Tři základní pravidla perspektivy První pravidlo: čím jsou předměty vzdálenější, tím vypada- jí menší, až nakonec úplně zmizí z dohledu. Druhé pravidlo: rovnoběžky s narůstající vzdáleností vedoucí od nás se zdánlivě přibližují, až se nakonec setka- jí v jednom bodě. Třetí pravidlo: tvar a úhly se mění v závislosti na tom, odkud je předmět pozorován. Pokud se díváme na předmět zpředu tak, že je rovnoběžný s horizontální rovinou, linie se jeví jako rovnoběžné. Všechny ostatní linie se budou jevit šikmé.

14 První pravidlo: čím jsou předměty vzdálenější

15 Druhé pravidlo: rovnoběžky s narůstající vzdáleností vedoucí od nás se zdánlivě přibližují, až se nakonec setka- jí v jednom bodě.

16 Třetí pravidlo: tvar a úhly se mění v závislosti na tom, odkud je předmět pozorován. Pokud se díváme na předmět zpředu tak, že je rovnoběžný s horizontální rovinou, linie se jeví jako rovnoběžné. Všechny ostatní linie se budou jevit šikmé.

17 OTÁZKY NA ZÁVĚR  Co to je liniová kresba ?  Kde se nachází horizont ?  Jaké je první základní pravidlo perspektivy

18  ODEHNALOVÁ, Alena. 1. vyd. Brno: CERM, 1997, 212 s. ISBN  PARRAMÓN, José María. Jak kreslit: historické pozadí, materiály a pomůcky, techniky a postupy, teorie a praxe umění kresby. České vyd. 2. Překlad Magdalena Pechová. Praha: Jan Vašut, 1998, 112 s. Jak na to (Jan Vašut). ISBN  Vlastimil JELÍNEK Příručka jako studijní materiál k výuce o slohu na střední uměleckoprůmyslové škole v Uherském Hradišti.  Svet umenia. Ikar. ISBN  PIJOAN, José. Dějiny umění. Praha: Odeon,  1) MRÁZ, Bohumír a Odborná spolupráce Marie ČERNÁ. Dějiny výtvarné kultury. 4. vyd., V Idea servis 3. vyd. Praha: Idea servis, ISBN

19 Snímek 3 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ minimalist-white-white-gradient-line-pic-white-gradient-an-inscription-the- word_p.jpg˃ Snímek 4 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ ˃ Snímek 4 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ Snímek 8 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ Snímek 12 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ Snímek 14 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ Snímek 14 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂

20 Snímek 15 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ %29_-_The_Last_Supper_% %29.jpg?uselang=cs˃ Snímek 16 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ _perspektiva_dvoubod.JPG?uselang=cs ˃