PSYCHOLOGIE VYJEDNÁVÁNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI VY_32_INOVACE_16_1_5 NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova Název materiálu VY_32_INOVACE_20_ Volba povolání Autor Motejlková Věra.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Zdeňka Kučerová, Online marketing manager, REAL-CITY Principy vyhledávání nemovitostí.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
VZNIK PRACOVNÍHO POM Ě RU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_08_VZNIK PRACOVNÍHO.
1. Setkání (nejen) křesťanských pedagogů litoměřické diecéze Myšlenka a smysl setkávání pedagogů „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež.
PSYCHOLOGIE PRODEJE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Analytické myšlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Brigáda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Celek a jeho části Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Úvod do tržní hodnoty a hromadného oceňování
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Pracovní porada Pracovní list.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tabulky, grafy – test VY_32_INOVACE_ července 2013
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Vůdcovství – leadership část 2.
Pracovní porada Pracovní list.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Vznik pracovního poměru
Základní informace o poskytovateli
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
PAVLOV VY_52_INOVACE_ února 2014
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Úloha vůdců, úloha vůdcovství
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Právo sociálního zabezpečení
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
EXCEL 2010 Úvod k funkcím 1. část.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Krajský metodický kabinet STROJÍRENSTVÍ
Právo sociálního zabezpečení
PROCES VYJEDNÁVÁNÍ Vyjednávání je procesem komunikace mezi partnery, v jehož průběhu chtějí různé strany prosadit svůj zájem. Úspěch účastníka vyjednávání.
Kontakt dětí v PP s původní rodinou
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
PRACOVNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M.
První pomoc.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

PSYCHOLOGIE VYJEDNÁVÁNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_52_INOVACE_ února 2014

C O JE TO VYJEDNÁVÁNÍ?  Vyjednávání je proces, při kterém má každá strana vlastní cíle a názory, snaží se najít společné řešení.  Je nezbytnou součástí života a uplatňuje se především v obchodním styku.  Musí být přijatelné pro všechny zúčastněné strany a vést k oboustranné spokojenosti.  Člověk, který se vyjednáváním profesně zabývá, se nazývá vyjednavač nebo negociátor.  Je to dovednost, která vyžaduje učení a trénink. Je nutné si uvědomit, že každý člověk nemá předpoklady pro vyjednávání. Bude pro něj těžké se této dovednosti naučit.

DOBRÝ VYJEDNAVAČ  Musí být sebevědomý, trpělivý, mít silné argumentace a dívat se na situaci druhé strany objektivním názorem.  Mířit vysoko a snažit se dosáhnout stanovených cílů, být sám sebou, hledat nové možnosti a ústupky.  Neustále dělat shrnutí důležitých bodů a potvrzovat vzájemné porozumění.  Vést své vyjednávání v pozitivním duchu s využitím humoru - tím vzbudíte v druhé straně důvěru.

DOBRÝ VYJEDNAVAČ  Vyjednavač musí vědět, v jaké fázi se nachází a co bude následovat.  Zabýval se hlavně společenskými vztahy  Věnoval se také touze člověka po moci.  Vytvořil koncept komplexu méněcennosti

PRAVIDLA ÚSPĚŠNÉHO OBCHODNÍHO JEDNÁNÍ  Zjistit si informace o produktu a minimálně znát zdroje ze kterých čerpat.  Znalost jeho firmy i společnosti vašeho zákazníka (co dělá jeho společnost, kam směřuje její záměr).  Znalost konkurence, trpělivost a naslouchání.  Nepoužívejte argumenty jako možná, nevím, snad..  Je nutné mít svou vlastní strategii vyjednávání.

TYPY VYJEDNÁVÁNÍ  Formální  probíhá podle předem stanovených pravidel  Neformální  probíhá každodenně bez složitých příprav a vědomě dodržovaných pravidel  Individuální  účastník hovoří a jedná sám za sebe  Kolektivní  jednání mezi zaměstnavateli a příslušnou odbornou organizací (odbory = jsou sdružení zaměstnanců, kteří prosazují své pracovní, sociální a jiné zájmy) --> cílem kolektivního jednání je uzavření kolektivní smlouvy

TYPY VYJEDNÁVÁNÍ  Žádoucí typ vyjednávání  principiální - zaměřujeme se na důležitou věc předmětu jednání a nepodstatné ignorujeme  Nežádoucí typ vyjednávání  virtuální - cílem je nedohodnout se, i když okolí reaguje opačně  destruktivní - cílem je poškodit druhou stranu a nehraje v tom role zisku ani ztráty  obětavé - chceme pomoci protistraně na úkor větší protislužby

TIPY PRO VYJEDNAVAČE  Nevěřte všemu co slyšíte a vidíte.  Miřte vysoko a vyhněte se být první, můžete-li  Před vyjednáváním si určete pro sebe co protistrana potřebuje, včetně osobních a emocionálních aspektů.  Buďte svůj a buďte schopen odejít.  Nikdy neustupujte, aniž byste dostali něco za to nazpět.  Neustále mějte na mysli globální obraz.

TIPY PRO VYJEDNAVAČE  Neprozraďte kam až jste ochotni zajít příliš brzo.  Prodávejte a vyjednávejte současně.  Buďte trpělivý.  Dělejte si pečlivé zápisky a nezakrývejte, že si je děláte.  Stále hledejte možnosti, ústupky, stimuly.  Neustále shrnujte a potvrzujte vzájemná porozumění.

CHYBY PŘI VYJEDNÁVÁNÍ  Max Bazerman z Northwesternské university zjistil 5 nejzávažnějších nevědomých chyb, kterých se dopouštějí účastníci jednání.  1. Nezjistíme si potřebné informace a příliš pozdě zjistíme, že bylo zapotřebí daleko víc se připravit.  2. Nevynaložíme maximální úsilí na dosažení toho, co chceme a couvneme.  3. Nemáme dostatečnou víru. Druhá strana musí prohrát, abychom my zvítězili.  4. Přemýšlíte-li převážně o tom, co můžete ztratit, budete pravděpodobně vyžadovat více a ztratíte vše. Často setkáme s jednání „ buď vše nebo nic„  5. Lidská tendence si myslet, že máte pravdu a že jste rozumní.

FÁZE VYJEDNÁVÁNÍ  Příprava  nejdůležitější část celého procesu vyjednávání  je nutné si připravit veškeré dostupné informace k danému tématu  stanovit si cíle pro každou jednanou otázku a prověřit si situaci druhé strany  zvolit strategii

FÁZE VYJEDNÁVÁNÍ  Úvodní fáze  úkolem této fáze je seznámit se s partnerem i s tématem a poznat pozice druhé strany  získat základní informace a vytvořit si největší počet budoucích možných řešení  důležitou roli hraje vaše oblečení, osobnost a chování.  Vyjednávací dovednosti: Používejte otevřené otázky – takové, na které existuje více odpovědí, na chvíli se můžete odmlčet, parafrázujte a shrňte některé řečené body, projevujte své emoce, ale vše s mírou.

FÁZE VYJEDNÁVÁNÍ  Hlavní fáze  týká se hlavního předmětu vyjednávání  platí zde několik zásad: řeší se hlavní téma - dávej a přijímej argumenty - poskytuj výhody oběma stranám - aktivně naslouchej - vyhýbej se rychlým rozhodnutím.

FÁZE VYJEDNÁVÁNÍ  Závěrečná fáze  uzavírá jednání  nejméně stresující fáze pro obě stany  definují se zde podrobnosti realizace dohody  je spojená s administrativními úkoly - kdo podepíše smlouvu - kdy se podepíše atd.  nedávejte znát najevo vítězství  proces, při kterém dochází k vyjednávání smlouvy a vede k její uzavření se označuje jako kontraktace

ZÁKLADNÍ VYJEDNÁVACÍ STRATEGIE  strategie „win - win" - snaží se najít kompromis, při kterém nikdo neprohraje a obě strany něco získají  strategie „lose - lose" - nedomluví se na žádném společném řešení, jednání skončí na mrtvém bodě. Vyjednavači odejdou bez dohody.  strategie „win - lose" - jedna ze stran vychází jako vítězná a získává maximální možné výhody a druhá strana hodně ztratí.

ZÁKLADNÍ VYJEDNÁVACÍ TAKTIKY  Časová tíseň  naléháme na termín uzavření dohody  Předstírání nezájmu  ale jen na oko, protistrana může až ustoupit od svého požadavku  Konkurence  zmínka o tom, že konkurenční ceny jsou nižší a nabízí zajímavější nabídku

ZÁKLADNÍ VYJEDNÁVACÍ TAKTIKY  Předstírání hlouposti  tím vám umožní nesdělovat informace, které nechcete sdělit druhé straně. Druhá strana se ráda ukazuje svoji chytrost a ráda vám něco vysvětlí. Tím vám může prozradit svou pozici ( nebo alespoň část).  Změna vyjednavače  může zmást protistranu. Může způsobit u protistrany ústupky, že je se na scéně objevil nový vyjednavač. Nasazením nového vyjednavače můžete začít vyjednávat úplně od začátku.

PRAMENY  Vyjednávání. In: Chovani.eu [online]. [cit ]. Dostupné z:  Taktiky při vyjednávání. In: vsp.blog.cz [online]. [cit ]. Dostupné z:  Jak efektivně vyjednávat. In: Doprace.cz [online]. [cit ]. Dostupné z: