Preference veřejné dopravy v intravilánu Ing. Jan Vašíček Ing. Jan Spousta VOD Bratislava, 22.10.2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
AKTUÁLNÍ VÝVOJ V ROP SČ 15. října 2015 Výroční konference – Senohraby Ing. Václav Chytil.
1 Umísťování symbolů a jiných uvítacích zařízení územní samosprávy při pozemních komunikacích Porada Ministerstva vnitra Praha.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pražská integrovaná doprava Preference provozu veřejné hromadné dopravy 01/2016.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Geografie dopravy Cv. č. 3: Hodnocení dopravní polohy a dopravní obslužnosti HODNOCENÍ DOPRAVNÍ POLOHY A DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI Cíl cvičení:  aplikace metody.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
Novelizace předpisu D7/2 k organizování výlukových činností k Lenka Komínová GŘ SŽDC Odbor plánování a koordinace výluk Setkání s dopravci,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Uzavírky a objízdné trasy v rámci realizace II. etapy „Rekonstrukce ulice Nádražní“ v termínu od do
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Projekty vytvářející příjmy dle článku 55 Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 Praktické zkušenosti ŘSD ČR při přípravě projektů Ing. Tomáš Brázdil.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Činnost služby dopravní policie v roce 2011 v dohledu nad silničním provozem plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 12. ledna 2012.
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
STS/S 09 Taktické a bezpečnostní zásady pro umísťování MPT na místě zásahu Zpracováno: Zpracoval: por.Bc. Martin Hrabina Hasičský záchranný.
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Plány udržitelné městské mobility-aktuální témata
Tělesná výchova – I. stupeň, Poznávání dopravních značek
model fungování a praxe
Úvod do technologie silniční nákladní dopravy a základní legislativa Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy - cvičení Ing. František Lachnit,
Zákonná úprava užívání osobních přepravníků (Segway)
Alternativní formy veřejné dopravy na venkově
Financování dopravní infrastruktury v období
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Státní organizace.
Nové linkové vedení MHD ve Zlíně s využitím parciálních trolejbusů
SEMINÁŘ AKTIVNĚ S BESIPEM
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
A U T O Š K O L A P R O F I H a v í ř o v
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
Posouzení a návrh organizace dopravy ve vybraném městě (obci)
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
Dopravní výchova 8. ročník
Chování v dopravě VY_32_INOVACE_04_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_1_CHOVÁNÍ V DOPRAVĚ Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola, Školní jídelna a Školní.
Zpráva o uplatňování územního plánu
Rychlá železnice, kvalitní dopravní obslužnost, plány a realita
Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Olomouckém kraji
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
Obsah veřejných rozpočtů III
Omezení silniční dopravy na silnici III. třídy č
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Mgr
Integrovaný dopravní systém Jihočeského kraje (IDS JK)
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Institucionální program pro veřejné vysoké školy pro rok 2017
Prázdniny 2011 Policie České republiky
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_Dopravní výchova TÉMA:
Zařízení služeb provozované SŽDC a jí poskytované služby
KNIHOVNA UNIVERZITY PALACKÉHO V OLOMOUCI
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Národní akční plán čisté mobility
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Vítáme Vás v Luhačovicích
Systém odměňování výkonu
dopravní infrastruktury
Vodní autobusy a vodní taxi
Transkript prezentace:

Preference veřejné dopravy v intravilánu Ing. Jan Vašíček Ing. Jan Spousta VOD Bratislava,

Preference veřejné dopravy v intravilánu CZECHBUS EU: Akce COST TU1103, zkráceně COST Tram „Operation and safety of tramways in interaction with public space“ EU hradí „evropskou dimenzi“ projektu MŠMT:Projekt vědy a výzkumu LD „Preference VHD v intravilánu“ MŠMT spolufinancuje národní projekt doba řešení: 01/2012 – 09/2015 AKCE COST TU1103 TRAM Zapojeno 14 zemí Evropského výzkumného prostoru + Izrael: AT, BE, CH, CZ, DE, HU, IT, NL, PL, PT – konvenční tramvaje ES, FR, IE, IL, PT, UK – „light rail“ (tramvajová rychlodráha) x konvenční tramvaj v centrech měst Akce zaměřena spíše na řešení preference na tramvajových novostavbách; problémy bezpečnosti provozu jsou obdobné.

OBSAH METODIKY (v současnosti ve schvalovacím řízení) : 1.ÚVOD 2.LEGISLATIVNÍ A NORMATIVNÍ RÁMEC PREFERENCE 3.FORMY PREFERENCE A ANALÝZA JEJICH VLIVU NA PROVOZ MHD/VHD A PROVOZ NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH (IAD, chodci, cyklisté) 4.DOPORUČENÝ POSTUP ZAVÁDĚNÍ PREFERENČNÍCH OPATŘENÍ A POPIS JEDNOTLIVÝCH PREFERENČNÍCH OPATŘENÍ Adresáti metodiky: dopravci, regionální organizátoři, dopravní úřady (magistráty, ORP, kraje), dopravní policie, projektanti Preference veřejné dopravy v intravilánu CZECHBUS

1.ÚVOD 1.1 Pojem „Preference veřejné dopravy“ a její účel a cíle 1.2 Vývoj motorizace a preference v ČR 1.3 Současný stav preference Preference veřejné dopravy v intravilánu CZECHBUS

2. LEGISLATIVNÍ A NORMATIVNÍ RÁMEC PREFERENCE Legislativa a normy ČR: Zákon 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích Vyhláška 30/2001 Sb. – pravidla silničního provozu a dopravní značky Zákon 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích TP + příslušné normy Zásady dopravní politiky (jednotlivá města) Legislativa EU a OSN, normy CEN: Předpisy a normy pro stavbu a provoz tramvají (národní předpisy) Bílá kniha „Plán jednotného evropského dopravního prostoru - vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje“: strategie a vize do r. 2030/2050 Akční plán městské mobility (EC, EP 2009): některá konkrétní opatření na podporu VHD vč. financování, rozvoj ITS, nízkoemisní zóny, zpoplatnění vjezdu do měst SUMP (Plány udržitelné městské mobility) – nezbytné pro čerpání Fondů EU Preference veřejné dopravy v intravilánu CZECHBUS

2. LEGISLATIVNÍ A NORMATIVNÍ RÁMEC PREFERENCE Ostatní formy podpory VHD z EU a států EHP Financování vozidel, infrastruktury, ITS, projektování ze strukturálních fondů EU, Švýcarských a Norských fondů Programy výzkumu a vývoje Iniciativa CIVITAS INTERREG Central Europe Intelligent Energy Europe COST Projekty Rámcového programu výzkumu FP7, Horizon 2020 Řada témat vyžaduje společné zapojení výzkumného partnera (výzkumná instituce, univerzita) a veřejné správy (město/region, DP, správa silnic) Preference veřejné dopravy v intravilánu CZECHBUS

3. FORMY PREFERENCE A ANALÝZA JEJICH VLIVU NA PROVOZ MHD/VHD A PROVOZ NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH PŘÍNOSY PREFERENCE a)obecné – nekvalifikovatelné, nelze je primárně vyčíslit b)konkrétní – měřitelné, nemusí být „hmotné“ (např. čas) ani finančně vyjádřitelné (více volného času díky lepší průjezdnosti) FORMY PREFERENCE a jejich výhody/nevýhody Sociálně-ekonomická Psychologická Organizačně-provozní = dopravní opatření Prostorová = stavební opatření Preference veřejné dopravy v intravilánu CZECHBUS

4. DOPORUČENÝ POSTUP ZAVÁDĚNÍ PREFERENČNÍCH OPATŘENÍ A POPIS JEDNOTLIVÝCH PREFERENČNÍCH OPATŘENÍ = VLASTNÍ METODIKA Rozhodovací procesy o řešení dopravy a mobility o zavedení preference SWOT analýza preference veřejné dopravy Konkrétní preferenční opatření vybrané příklady způsob a forma aplikace výhody/nevýhody Proces SUMP (Plánování udržitelné městské mobility) – pro velká města povinnost při využívání fondů EU Preference veřejné dopravy v intravilánu CZECHBUS

4. DOPORUČENÝ POSTUP ZAVÁDĚNÍ PREFERENČNÍCH OPATŘENÍ A POPIS JEDNOTLIVÝCH PREFERENČNÍCH OPATŘENÍ = VLASTNÍ METODIKA Příklady konkrétních preferenčních opatření – způsob jejich aplikace, výhody/nevýhody Měkká opatření (kampaně, propagace, organizace linkového vedení) Tvrdá opatření Prostorová opatření Preference pomocí SSZ Místní úprava provozu Uspořádání dopravní cesty (segregace x sdílený prostor) Zklidňování provozu Preference veřejné dopravy v intravilánu CZECHBUS

Uspořádání dopravní cesty ve vztahu k preferenci veřejné dopravy Dopravní cesta fyzicky oddělená od ostatního provozu, vč. minimalizace potenciálních kolizních míst s provozem stejného druhu dopravy Dopravní cesta s částečnou segregací Dopravní cesta sdílená Preference veřejné dopravy v intravilánu CZECHBUS

Prostorová opatření Zvýšené chodníkové hrany resp. zvýšené přechody pro pěší, zřizování míst pro přecházení Úprava nástupních ostrůvků na zastávkách VHD změna výšky nástupní hrany, zastávkové mysy, střední dělící ostrůvky, zvýšené pohybové plochy, další usměrňování pohybu cestujících v blízkosti zastávek Mechanické zábrany vjezdu Uspořádání dopravní cesty – zřizování samostatných těles, nepojížděných zvýšených těles, pojížděných zvýšených těles (mikrotěleso), negativní retardéry a příčné zpomalovací prahy – včetně takové úpravy, aby umožnily bezpečný a plynulý průjezd bus resp. vozidel preferovaného druhu dopravy (dělený práh, polštáře, optický práh, …), podélné dělící prahy (tvarovky), záměrné zhoršení povrchu komunikace (fyzicky, opticky, …) Preference veřejné dopravy v intravilánu CZECHBUS

Preference pomocí SSZ Podle koordinace řízení Preference VHD na SSZ Koordinace SSZ mezi sebou (zelená vlna) Dynamická preference Propojení SSZ s řízením provozu MHD Podle typu preference Absolutní Podmíněná Preference veřejné dopravy v intravilánu CZECHBUS

Omezení, preferenční pruhy, celkové uzavření oblasti pro zbytnou dopravu Optimalizace dopravního značení / úprava značení během dne a týdne Zákaz levých odbočení na zatížených křižovatkách, zejména s tramvajovým provozem Zákaz parkování (zastavení a stání) na vybraných komunikacích Výstavba předsazených tramvajových výměn a rozřazovacích kolejí Vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy a trolejbus („BUS pruhy“) (+taxi + cyklisté) Rozšiřování počtu zastávek „na znamení“ (vliv na tvorbu a dodržování jízdního řádu) Vhodné umístění zastávek MHD v těsné blízkosti světelných signalizací Zajištění průjezdnosti pro tramvaje na okružních křižovatkách pomocí SSZ Místní úprava provozu na komunikacích a křižovatkách Preference veřejné dopravy v intravilánu CZECHBUS

V rámci projektu COST TU1103 Bezpečnost tramvajové dopravy a její začlenění do městského prostředí byl, mimo jiné, řešen i vhodný průchod tramvajové trati skrz okružní křižovatku.

Preference veřejné dopravy v intravilánu CZECHBUS

Zpomalovací prahy Použití zpomalovacích prahů není opatřením preferenčním, avšak správnou aplikací se dosáhne významných úspor jak na spotřebě, tak hlavně na údržbě a životnosti vozidel (v tomto případě autobusů, či trolejbusů). Často používaný typ prahů (obr. 1) je z pohledu autobusů velmi nevhodný, neboť jsou příliš vysoké. Na rozdíl od (také častých) plastových (obr. 2) se ani tolik neopotřebovávají. Autobusem je nelze přijatelným způsobem přejet – i při velmi pomalém přejezdu, dochází ke značnému rázu. Nevhodná – autobus poškozující – častá řešení Preference veřejné dopravy v intravilánu CZECHBUS

Domácí řešení k autobusům přátelštější – Dopravní knoflíky (kruhové talíře), optické prahy, 3d optické prahy, H práh Preference veřejné dopravy v intravilánu CZECHBUS

Řešení použitá v zahraničí – Negativní práh/retardér (Brusel) a zpomalovací polštáře (Enschede) Preference veřejné dopravy v intravilánu CZECHBUS

Děkujeme za pozornost! Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Pracoviště Praha Thámova Praha 8 Ing. Jan Vašíček Ing. Jan Spousta