Německý fyzik, jeden z nejtalentovanějších experimentátorů 19. století Držitel 1. Nobelovy ceny za fyziku Objevitel rentgenových paprsků Vysokoškolský.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Maria Curie-Skłodowska
Advertisements

Marie Curie-Sklodowska 19.–20. století
Nicola Tesla století.
Slavná jména fyziky Jméno: Elznic Jakub Třída: 9.C Datum odevzdání
Albert Einstein.
19 – 20 století.  Byl to vynikající fyzikální chemik  Narodil se v Praze v rodině profesora práv  Studoval na gymnáziu v Praze (zajímaly ho především.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Život.  Jeho otec byl lékárník.  Kvůli finančním potížím jeho rodiny, nemohl Hanz chodit do školy. Učil se sám z knih.  Ve 12. letech pomáhal svému.
 Narodil se po deseti dcerách do rodiny sládka v Litomyšli 2. března  Smetana se již od svých 4 let na popud svého otce věnoval hudbě. Učil.
Luigi Galvani 9. září 1737–4. prosince 1798.
Pavel Kříž  Narodil se v Brně  Emigroval do Velké Británie a později do Kanady kde roku 1988 vystudoval univerzitu ve Vancouveru  Počátkem.
Osoby ,které studovaly naše gymnázium
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ ve šk. roce 2012/2013. Pardubický kraj Povinné přijímací zkoušky pro maturitní obory SCIO testy 9. tř. – ČJ, M, OSP 5. tř. – OSP Podrobnosti.
Georg Simon Ohm ( století).
Univerzitní křesťanské hnutí Představení Univerzitní křesťanské hnutí UKH je součástí IFES (International Fellowship of Evangelical Students)– Mezinárodního.
Vědecký a technický pokrok na konci 19.století
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Významné osobnosti fyziky a chemie
Wilhelm Conrad Röntgen
Na konci jsou obrázky. ◊ Narodil se 22. února 1857 v Hamburku ◊ Zemřel 1. ledna 1894 v Bonnu ◊ Byl synem advokáta a senátora Gustava Ferdinanda Hertze.
Wilhelm Conrad Röntgen
Alfred Nobel Vynálezce dynamitu.
Významné osobnosti fyziky a chemie
Fy-kvarta Yveta Ančincová
7. Poslední disciplína – původně jsme měli stavět sněhuláka, ale sněhové podmínky nám to nedovolily, a tak nám paní učitelky vymyslely náhradní disciplínu.
Narozen Zemřel Anglický fyzik
Antoine Henri Becquerel
Do kterého čajníku se vejde více vody?
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ ve šk. roce 2014/2015
Filozofické fakulty a příprava budoucích učitelů Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Jiří Lach – děkan.
Pierre Curie Nikola Kolev 9.B.
Antonín Dvořák a jeho život
Curieová Sklodowská Marie
Antonie Henri Becquerel
Wilhelm Conrad Röntgen
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Nobelova cena Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka.
Marie Currie-Sklodowská
Jan Amos Komenský ( ) Cílem vzdělání a moudrosti je, aby člověk viděl před sebou jasnou cestu života, po ní opatrně vykračoval,
JAN AMOS KOMENSKÝ * v Nivnici v Naardenu.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_19 Název materiáluRentgenové.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Aktuální výzkum kmenových buněk: ze zkumavky k terapeutickému využití. Aktuální výzkum kmenových buněk: ze zkumavky k terapeutickému využití. PŘIHLASTE.
Prokopová, Hlawiczková 8.C  narodil se 27. března 1845 v německém městě Lunnep,  vystudoval fyziku na univerzitě v Utrechtu, poté přešel na vysokou.
DRUHÁ FÁZE PRŮMYSLOVÉ REVOLUCE – OBJEVY A VYNÁLEZY NOBELOVA CENA Autor: Nikola Šimánková, 8.ročník.
Marie Curie-Sklodowská
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3432 NázevGeorg Friedrich Händel Téma hodinyŽivot a dílo G. F.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
OHMŮV ZÁKON Ohmův zákon vyjadřuje vztah mezi elektrickým odporem, napětím a proudem. Je pojmenován podle svého objevitele Georga Ohma. Zákon říká, pokud.
Marie Curieová-Sklodowská
VY_52_INOVACE_572 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Daniel Gabriel Fahrenheit
Marie Curie Sklodowska
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP
Nefertiti.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
! ! ! Aktuální výzkum kmenových buněk: ze zkumavky
Fyzici a fyzikální jevy
VY_32_INOVACE_
Autor: Martin Pivnička
Fyzici a fyzikální jevy Autor: Mgr. M. Vejražková
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Setkání kariérových poradců Louny –
Wilhelm Conrad Röntgen
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
Setkání kariérových poradců Chomutov –
EDVARD MUNCHA 7.B Vojtěch Tomáš. EDVARD MUNCHA  Edvard Munch byl norský malíř a grafik. V roce 1879 se Edvard zapsal na polytechniku, kde sice vynikal.
Školní aktivity v oblasti kariérového poradenství
Wilhelm Conrad Röntgen
Transkript prezentace:

Německý fyzik, jeden z nejtalentovanějších experimentátorů 19. století Držitel 1. Nobelovy ceny za fyziku Objevitel rentgenových paprsků Vysokoškolský pedagog

Narodil se 27. Března 1845 v Prusku. S rodinou se přetěhoval do Nizozemí. V 16 letech ho rodiče poslali za dalším vzděláním do Utrechtu, kde žil ve spřátelené rodině u profesora chemie místní univerzity Jana Willema Guninga. Röntgen měl chodit na utrechtskou technickou školu, která měla být také přípravou na jeho povolání. Na této škola se ale nevyučovala latina ani řečtina a u absolventů se tak nepředpokládalo, že by chtěli později studovat na univerzitě. Chybějící znalosti tak Röntgenovi v akademické kariéře nemalé těžkosti. Podle vysvědčení si však vedl velmi dobře v technických předmětech, francouzštině i angličtině. Přesto studia nedokončil. Důvodem byla karikatura jednoho z pedagogů nakreslená křídou na zástěně ke kamnům. Autorem byl někdo jiný, ale i přes to byl ze školy vyloučen. Tato událost měla rozhodující vliv na celý jeho osud, bez maturity se nemohl zapsat na žádnou německou vysokou školu. Nikdo mu ale nebránil z vlastního zájmu na utrechtské škole navštěvovat přednášky z matematiky, fyziky, chemie, botaniky a zoologie.

Přestože Röntgen považoval vyloučení za křivdu, svého cíle mít maturitu se nevzdal. Čím promýšleněji lidi jednají, tím účinněji je může postihnout náhoda. A to se mu právě stalo. Jeden člen zkušební komise náhle onemocněl a zastoupil ho náhradní examinátor, který přišel ze školy, ze které Röntgena vyloučili. Maturita dopadla tak, jak se dalo očekávat. Propadl. Krátce na to se Röntgen dozvěděl o Vysoké škole technické v Curychu, která přijímala zájemce bez maturitního vysvědčení, ale pouze na základě vstupní zkoušky. Na tuto školu se tedy přihlásil a byl přijat. Po 6 semestrech studia stavby strojů získal diplom strojního inženýra a o rok později ještě doktorát filozofie na curyšské univerzitě. Když se později věnoval experimentální fyzice, byla mu inženýrská kvalifikace velmi užitečná, protože měl znalosti konstruktéra i technologa, a tak mohl pokusy, které vymyslel sám realizovat. Dále jeho život ovlivnilo setkání s profesorem fyziky s Augustem Kundtem. V roce 1869 se stal jeho asistentem a po roce v Curychu s ním odešel do Würzburgu a o 2 roky později do Štrasburku na nově zřízenou univerzitu(habilitační práce, soukromý docent univerzitního ústavu). V roce 1875 na místo profesora matematiky a fyziky na Vysoké škole zemědělské v Hehenheimu. Odtud se ale už po 2 semestrech vrátil zpět za Kundtem do Štrasburku, protože mu v Hehenheimu chyběla možnost pracovat v experimentálně. V roce 1879 byl povolán za řádného profesora a ředitele fyzikálního ústavu univerzity v Giessenu, kde zůstal až do roku Dalších 12 let působil na würzburské univerzitě, kde řídil nejen její nový fyzikální ústav, ale jedno funkční období řídil jako rektor dokonce celou školu. Poslední rok 19. Stol. Přešel do Mnichova, kde také 10. Února 1923 zemřel. Pohřben je v Giessenu.

Hlavní Röntgenovy vědecké úspěchy jsou spojeny s jeho univerzitní kariérou v Giessenu a Würzburgu. Velmi zajímavé je, že rentgenové záření bylo objeveno NÁHODNĚ Stalo se to, když Röntgen prováděl pokus s katodovou trubicí, když si všimnul podivného záblesku v koutě místnosti. A to i přesto, že byla trubice obalená neprůsvitným papírem. Vydal tedy zprávu o paprsku X, který byl průchodný většinou předmětů, který ale neprochází např. Kostí, a tím dokáže tvořit obrazy těla. A tak rentgenové paprsky začaly sloužit v medicíně a v technické defektoskopii. (a to už v době, kdy byly paprsky ještě označeny symbolem X). Mezi první rentgenovy fotografie patří ruka objevitelovy manžellky a část hlavně lovecké pušky.

V prosinci roku 1901 pan Röntgen získal Nobelovu cenu za fyziku(byla to vůbec úplně první Nobelova cena za fyziku). Spolu s medailí a diplomem mu bylo při slavnostním ceremoniálu ve Stockholmu předáno i švédských korun. Žádnou jinou finanční odměnu Röntgen v souvislosti s objevem nepřijal.Chtěl, aby dílo vykonané na univerzitní půdě s pomocí veřejných prostředků sloužilo zdarma úplně všem. Jelikož byl Röntgen velmi skromný, nepřijal ani nabídky firem, které mu za spoluúčast při výrobě lékařských diagnostických zařízení slibovaly výhodné podmínky. A proto, že si svůj objev ani nepatentoval, zemřel v chudobě.

Děkuji za pozornost. Prezentaci vytvořila: Tereza Vafková 9.B