1 Mgr. Veronika Himlová 13. 9. 2016, Jirkov Novela zákona o sociálních službách.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chráněné bydlení, osobní asistence Lucie Valouchová, FN Plzeň Podzimní setkání, EPI-RODINA Praha, Hotel Globus,
Advertisements

Sociální zabezpečení 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Sociální služby SOZ.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Zákon o sociálních službách
Mgr. Miroslav Prchal, DiS. BRNO, OLOMOUC 2013
Úloha Kraje v sociální oblasti Kompetence a odpovědnost Plán rozvoje a financování.
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
Obecné cíle pro KPSS 1. Vytvoření objektivního a názorného informačního systému pro veřejnost 2. Zlepšení bytové politiky 3. Vznik asistenčních služeb.
Projekt „Rozvoj procesu plánování dostupnosti sociálních služeb v Olomouci“ 3. KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB MĚSTA OLOMOUCE 2013 – 2015 Tato akce je.
POPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ
1 Dobrovolnictví v sociálních službách Mgr. Jindřiška Návarová.
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR.
Veřejné projednání návrhu 2
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
PRESENTACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB A SOCIÁLNÍ PRÁCE V O.S. ESTER PRO ROK ČLENĚNÍ PROGRAMŮ: PROGRAMY SE ZÁKONA Č. 108/2006 SB. (SOCIÁLNÍ SLUŽBY)
Setkání s poskytovateli sociálních služeb –
ZD - změny, registrace Individuální projekt „Podpora sociálních služeb v Plzeňském kraji“
Individuální projekt „Podpora sociálních služeb v Jihočeském kraji“ Aktuální stav realizace projektu Ing. Jana Moravcová
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
PODPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ Programu švýcarsko-české spolupráce
SOCIÁLNÍ SLUŽBY
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR. SOCIÁLNÍ SLUŽBY Pojem sociální služby je používán v odborné literatuře ve dvou úrovních: jako forma sociální pomoci poskytovaná.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
CHUDOBA A SOCIÁLNÍ VYLOUČENÍ
Rozvoj sociálních služeb (IROP) Mgr. Jan Vrbický.
Mechanismus finanční podpory sociálních služeb formou vyrovnávací platby 1.
Materiálně-technický standard v sociálních službách Eva Capicarová.
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Domov pro seniory Chotěboř. Z historie  Město Chotěboř již několik let uvažuje o výstavbě zařízení pro seniory.  Původní záměr výstavby domu s pečovatelskou.
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Sociální služby v ČR Mirka Wildmannová
Pravidla řízení o stanovení a přiznání finanční podpory JMK pro rok 2017 Pravidla řízení o stanovení a přiznání finanční podpory JMK pro rok 2017 OSV JMK.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Systém sociálních služeb a sociální práce - stávající stav a návrhy změn Seminář APSS ČR, 15. – , Chotoviny Mgr. David Pospíšil ředitel Odboru.
Domovy pro seniory. se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž situace vyžaduje pravidelnou.
Sociální služby v ČR Mirka Wildmannová. Sociální služby - definice Nástroj sociálního zabezpečení – sociální pomoci Poskytovány lidem společensky znevýhodněným,
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje Setkání s poskytovateli sociálních služeb v Ústeckém kraji.
Standardizace orgánů sociálně-právní ochrany PhDr. Miloslav Macela Odbor rodiny a ochrany práv dětí.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Odlehčovací služby. terénní, ambulantní nebo pobytové služby poskytované osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění.
Denní stacionáře.
Projekt Sociální služby v Ústeckém kraji
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Analýza potřebnosti rozvoje sociálních služeb v Brně pro další osoby ohrožené sociálním vyloučením Dílčí odborná studie pro tvorbu 5. Komunitního plánu.
Kvalita v sociálních službách jako proces
Pečovatelská služba.
Pravidla řízení o stanovení a přiznání finanční podpory JMK pro rok 2018 OSV JMK.
Pravidla řízení o stanovení a přiznání finanční podpory Jihomoravského kraje pro rok 2018 v oblasti podpory poskytování sociálních služeb Obecná východiska.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Týdenní stacionáře.
Domov pro osoby se zdravotním postižením
My na zázraky nevěříme, my na ně spoléháme!
Sociální šetření a legislativa
Novela zákona o sociálních službách
Úloha kraje v síťování sociálních služeb
Konzultační proces k tématu „Nová „druhologie“ sociálních služeb a souvisejících konceptů změn“ Chotoviny, květen, 2014 Mgr. Jan Vrbický.
Ing. Stanislava Správková
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Pravidla pro tvorbu sítě sociálních služeb v JMK pro rok 2020
Projekt Evaluace sociálních služeb v Moravskoslezském kraji
Vyúčtování dotací za rok 2013 Rozdělení dotací v roce 2014
Transkript prezentace:

1 Mgr. Veronika Himlová , Jirkov Novela zákona o sociálních službách

Harmonogram  Vnější připomínkové řízení – září - říjen 2016  Předpokládaná účinnost – 2. pol

Konzultační proces  Na přípravě podkladů bylo zapojeno okolo 465 externích odborníků ve více jak 43 pracovních skupinách  Přes pracovníků sociálních služeb se účastnilo konzultačního procesu k nové typologii sociálních služeb  Cca 80 inspektorů poskytování sociálních služeb se zapojilo do konzultací a školení 3

4 Cíle a základní idea novely  Nastavit sociální služby šité na míru potřebám klientů vyplývajícím z nepříznivé sociální situace  Zkvalitnit poskytování sociálních služeb  Zajistit srozumitelnost nabídky pro klienty, veřejnost  Odstranit duplicity v systému zajištění sociální služeb  Zajistit větší efektivnost ve využívání státních prostředků

5 Témata novely  Podmínky pro vstup do systému – registrace (místo poskytování, materiálně-technický a personální standard)  Druhologie  Kvalita služeb (povinnosti poskytovatelů, kritéria standardů kvality)  Kvalifikace a vzdělávání  Rozvoj sociální práce ve veřejné správě a sociálních službách  Jasné kompetence v oblasti financování a plánování sociálních služeb

Vyhlášky k zákonu o sociálních službách  Vyhláška, kterou se upravují některá ustanovení zákona o sociálních službách  Vyhláška, kterou se upravují kritéria personálního a materiálně technického zabezpečení poskytování sociálních služeb  Vyhláška, kterou se upravují podmínky pro zpracování a strukturu střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb 6

Změny v oblasti registrace  Vydávání registrací nejprve na dobu 5 let  Registrace podle místa poskytování, nikoliv sídla poskytovatele  Upřesnění kapacity sociálních služeb  Zrušení povinnosti poskytnout údaje o finančním zajištění  Zahrnutí personálního a materiálně technického standardu (MTS) do registračních podmínek

Materiálně-technický standard Návrh vypracován pro pobytové služby sociální péče: Domovy pro osoby se zdravotním postižením a týdenní stacionáře Domovy pro seniory a domovy se zvláštním režimem Chráněné bydlení Základní parametry: Počet lůžek na pokoji Vybavení pokoje Bezbariérovost

Personální standard - východiska  cílem stanovit minimální počet personálního zabezpečení pro provozuschopnost a bezpečnost v sociální službě (pro klienty i pro pracovníky)  účelem není stanovit takovou míru personálního zabezpečení, které by uspokojovali potřeby nebo vždy individuální způsob poskytování sociálních služeb – vzhledem k § 2 zákona č. 108/2006 Sb.  danou skutečnost nemůže personální standard postihnout vzhledem ke skutečnosti, že nejsou ještě známy potřeby konkrétních uživatelů při procesu registrace – počátku poskytování sociální služby  personální standard nastaven pro pracovníky v přímé péči – ne technicko–administrativní pracovníky

Rozdělení personálního standardu  Pobytové Základní kapacita 30 lůžek Rozdělení den a noc Nedokročitelný počet personálu pro den i noc  Ambulantní Okamžitá kapacita 15 klientů Stanoven vždy 1 sociální pracovník na základní kapacitu a vždy u služeb sociální péče dva pracovníci v přímé péči (pracovníci v sociálních službách) ve službě při zajištění provozu na základní kapacitu  Terénní Lze obsloužit maximálně tolik klientů, kolik máme pracovníků Časová náročnost jednotlivých činností a úkonů Stavit minimální počty sociálních pracovníků – důraz na sociální práci

Nové pojetí úpravy údajů v registru  Stanovení povinnosti poskytovatelů sociálních služeb aktualizovat některé údaje v registru prostřednictvím elektronického systému: kontakt na poskytovatele kontakt na sociální služby vedoucí služby provozní doba personální změny fyzických osob, které budou přímo poskytovat sociální služby.

Základní činnosti volitelné Základní činnosti volitelné mohou být zajišťovány podle potřeb cílové skupiny osob, kterým je sociální služba poskytována. Součástí rozhodnutí o registraci 12

13 Změna druhů služby sociální péče Nový druh službyStávající druhy služeb Denní stacionář Centra denních služeb Denní stacionář Krizová pomoc Telefonická krizová pomoc Krizová pomoc Nízkoprahová centra Nízkoprahová denní centra Noclehárny Raná péče Zařízení odborného poradenství pro péči o děti zaměřené na péči rodičů o děti zdravotně postižené (na základě dosavadního pověření k výkonu SPOD) Osobní asistence Podpora samostatného bydlení Domovy sociální péče Domov pro seniory Domov se zvláštním režimem

Služba pro rodinu Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi Azylové domy pro rodiny s dětmi Domy na půl cesty Zařízení sociálně výchovné činnosti (na základě dosavadního pověření k výkonu sociálně-právní ochraně dětí) Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc (krizová pomoc pro nezletilé osoby bez doprovodu v pobytové formě - na základě dosavadního pověření k výkonu sociálně-právní ochraně dětí) Pomoc rodičům při řešení výchovných nebo jiných problémů souvisejících s péčí o děti (na základě dosavadního pověření k výkonu sociálně-právní ochraně dětí) Činnost zaměřená na ochranu dětí před škodlivými vlivy a předcházení jejich vzniku (na základě dosavadního pověření k výkonu sociálně-právní ochraně dětí) 14

Domovy sociální péče Nová základní činnost:  psychosociální podpora při umírání. Základní činnosti volitelné:  vzdělávací činnosti,  pastorační a duchovní péče. 15

Služba pro rodinu  Komplexní služba pro rodinu, zahrnující terénní, ambulantní, případně pobytovou formu  Služby jsou určeny pro osoby se sociálními vazbami mezi/k osobám blízkým (např. jedná se bezdětné páry, rodiny s dětmi, vícegenerační rodiny)  Zahrnuje: Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi Azylový dům pro rodiny Manželské a rodinné poradenství Domy na půl cesty Zařízení SPOD 16

Služba pro rodinu v pobytové formě  na přechodnou dobu rodičům s dětmi v nepříznivé sociální situaci spojené se ztrátou bydlení  na přechodnou dobu osobám od 15 do 26 let v nepříznivé sociální situaci spojené se ztrátou bydlení  na přechodnou dobu nejvýše 6 měsíců dítěti bez doprovodu dospělé osoby, které se ocitlo pro krizovou sociální situaci rodiny ve stavu nedostatku řádné péče (…) služba může být dítěti poskytnuta také na základě rozhodnutí soudu  pro dítě bez doprovodu dospělé osoby, jehož rodiče dlouhodobě neplní povinnosti plynoucí z rodičovské odpovědnosti, trvá-li nepříznivá sociální situace déle než 6 měsíců. 17

Sociální služby poskytované osobám v terminálním stavu  Osobám v terminálním stavu jsou poskytovány sociální služby ve speciálních lůžkových zdravotnických zařízeních hospicového typu nebo v přirozeném sociálním prostředí osoby formou terénní služby. Součástí služby je pomoc osobám blízkým.

 Azylový dům  Pouze pro dospělé  Nově sociálně terapeutické činnosti  Odborné sociální poradenství  Poradenství v manželských a rodinných poradnách přesunuto do služby pro rodinu.  Intervenční centra  Služba je poskytována také osobám, které jsou oběťmi genderově podmíněného násilí. 19 Redefinice současných druhů

Tlumočení a zprostředkování komunikace pro osoby se sluchovým postižením a pro hluchoslepé  zprostředkování kontaktu se společenským prostředím –tlumočení pomocí komunikačních prostředků upravených podle jiného právního předpisu –zajištění přepisu mluvené řeči –zajištěné přepisu audiovizuálních záznamů

Pečovatelská služba  Upraveno: Služba se poskytuje v domácnostech osob a v zařízeních pečovatelské služby.  Nová činnost: Pomoc při zajištění bezpečí a možnosti setrvání v přirozeném sociálním prostředí

Osobní asistence Pro osoby, které mají sníženou soběstačnost z důvodu (…) zdravotního postižení, včetně duševního onemocnění, jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby. Nové základní činnosti  Sociálně terapeutické činnosti  Pomoc při zajištění bezpečí a možnosti setrvání v přirozeném sociálním prostředí

Zajištění „celodenní“ asistence  Za účelem plnění čl. 19 Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením  Pro koho?  klient je osobou závislou na pomoci jiné osoby ve stupni závislosti IV  ve věku 18 let až věk starobního důchodu nejvýše však 65 let,  žije v přirozeném sociálním prostředí  smlouva o poskytování osobní asistence s poskytovatelem zařazeným do krajské sítě  Způsob výpočtu – zhodnocení požadavku stanoví prováděcí právní předpis.

 Tísňová péče  Terénní programy  Kontaktní centra  Terapeutické komunity  Služby následné péče  Sociální služby poskytované ve zdravotnických zařízeních lůžkové péče  Průvodcovské a předčitatelské služby  Chráněné bydlení  Sociálně terapeutické dílny  Sociálně aktivizační služby pro seniory a osoby se zdravotním postižením  Odlehčovací služby  Týdenní stacionář  Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež 24 Stávající podoba zůstává

Materiální a potravinová pomoc = základní činnost volitelná  Azylové domy  Terénní programy  Kontaktní centra  Krizová pomoc  Intervenční centra  Nízkoprahová centra  Služba pro rodinu 25

Nepříznivá sociální situace  Registr poskytovatelů sociálních služeb  registruje se cílová skupina (okruh osob)  z „číselníku“ provede poskytovatel výběr 1 či více NSS  popis realizace sociální služby (garance)

Kvalita sociálních služeb  Zákon o sociálních službách obsahuje konkrétní povinnosti (§ 88)  Povinnosti rozvíjejí měřitelná kritéria standardů kvality  S povinnostmi jsou provázány konkrétní ustanovení § 107 (správní delikty) zákona o sociálních službách

Nové oblasti kvality V současném pojetí – 15 standardů kvality a 49 kritérií Nově - 5 standardů kvality a 17 kritérií 1.Garance služby 2.Proces poskytování služby 3.Lidskoprávní oblast 4.Vedení dokumentace 5.Oblast podpory osoby, které je poskytována sociální služba, ve využívání dalších veřejných služeb („spolupráce“)

Předpoklady pro výkon činnosti v sociálních službách  Vytvoření § - Inspektor poskytování sociálních služeb  Odborná způsobilost dle SP  Min 6 let praxe v oblasti poskytování sociálních služeb, z toho nejméně 3 roky SP nebo PSS  Vytvoření § - Supervizor v sociálních službách  VŠ vzdělání  6 let praxe vykonávané v odborných činnostech  Min dvouletý kurz supervize v rozsahu 380 hodin

Návrh na nové rozčlenění odborných pracovníků § 116a a)Manželští a rodinní poradci, b)Zdravotničtí pracovníci, c)Pedagogičtí pracovníci, d)Sociální pedagogové, e)Právníci, f)Psychologové, g)Terapeuti, h)Pastorační pracovníci (kaplani), i)Tlumočníci a přepisovatelé, j)Další odborní pracovníci, kteří přímo poskytují sociální služby

Návrh úpravy dílu 4 - působnost při zajišťování sociálních služeb  Úprava § 92, § 93, § 93a, § 96 Navrhuje se upřesnit a doplnit kompetence obecních úřadů obcí s rozšířenou působností, pověřených obecních úřadů, krajského úřadu a ministerstva ve výkonu sociální práce.

Financování a plánování soc. služeb  Zpřesnění povinnosti obce: podíl na financování sociálních služeb zařazených do krajské sítě sociálních služeb  Sjednocení nástrojů/způsobů financování sociálních služeb  Ukotvení minimální částky alokace na dotace na sociální služby  Sjednocení termínů v rámci dotačních řízení vyhlašovaných jednotlivými kraji  Ukotvení povinnosti kraje poskytnout účelovou dotaci poskytovateli sociální služby

Přechodná ustanovení Povinnost do dvou let znovu registrace –Nové druhy služeb –Dle místa poskytování –Personální standard –MTS – bez stavebních úprav MTS vyžadující stavební úpravy nebude u současných služeb vyžadován 33

Děkuji Vám za pozornost Mgr. Veronika Himlová oddělení koncepce sociálních služeb