Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Advertisements

Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Družstvo, státní podnik, konsorcium. Obsah výkladu 1.Družstvo 2.Státní podnik 3.Otázky a úkoly.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Obchodní společnosti Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Polární pás.
Projekt - Evropské fondy pro životní prostředí Jana Frková – B 426 Přednášky uloženy na
DOPRAVA - úvod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_251_TÉMA_ Zaměstnanec ve firmě Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 7: Environmentální management v MSP.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Clo a celní politika. Celní politika je součástí zahraničně-obchodní politiky státu kontroluje a eviduje oběh zboží s cizinou chrání ekonomické zájmy.
KRKONOŠSKÝ NÁRODNÍ PARK Linda Kotounová Šárka Háková.
18 ORGÁNY OCHRANY PŘÍRODY. Orgány ochrany přírody Ministerstvo životního prostředí – MŽP Krajský úřad – KÚ Obec s rozšířenou působností – ORP Obecní úřad.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_08_01_banky a jejich služby Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa,
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Celek a jeho části Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Proč chránit přírodu? Pro uchování biodiverzity (rozmanitosti počtu druhů, počtu jedinců každého druhu i genetických informací). Z produkčních důvodů (každý.
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMy - biodiverzita
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Zvířata Lucie Neubauerová.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Členská schůze MAS Nepomuk,
VY_32_INOVACE_36_Jihoceske_rybniky Vlastivěda - 4.,5. ročník
Společné a koordinované politiky EU
Co je to NATURA 2000? NATURA 2000 je soustavou chráněných území evropského významu. Jejím prostřednictvím se chrání nejvzácnější a nejvíce ohrožené druhy.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Polární oblasti Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
SLUŽBY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název projektu: Moderní škola
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
Ochrana ovzduší.
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Biomy.
PLAZI VY_32_INOVACE_06-54 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Rozdělení zemí podle vyspělosti
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Česká republika – součást společenstva hospodářsky vyspělých států
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Biodiverzita V. Ochrana biodiverzity.
Neživá příroda - vzduch
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Globalizace Milena Tichá
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. Mezinárodní spolupráce v oblasti ŽP VY_52_INOVACE_ května 2014

2 Životní prostředí nezná hranice a patří všem. Proto jsou důležité mezinárodní a globální instituce a dohody. Úmluvy nemusí mít celosvětový charakter, ale mohou být uzavírány v rámci určitého regionu, či mohou být i jen dvoustranné. Úmluvy lze rozdělit jednak podle složek životního prostředí, jichž se týkají, a jednak podle míry jejich závaznosti.

3 Jsou dokumenty, které pouze rámcově stanovují závazky a jejich nedodržování není postihováno. Jejich výhodou je větší rychlost a ochota, s jakou k nim státy přistupují. A jsou dokumenty, které přesně a závazně stanovují povinnosti a umožňují postihy. Velmi významnou formou mezinárodní spolupráce jsou různé typy podpor a pomoci rozvinutých zemí méně vyspělým. Kromě finanční pomoci jde např. o transfer technologií, tj. přesun technologií šetrných k životnímu prostředí.

4 Některé důležité mezinárodní dohody o ochraně přírody a krajiny: Smlouva o AntarktiděSmlouva o Antarktidě Úmluva o ochraně světového kulturního a přírodního dědictví UNESCOÚmluva o ochraně světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO Úmluva o mezinárodním obchodu ohroženými druhy volně žijících živočichů a rostlin (CITES)CITES Konvence o znečištění ovzduší přecházející hranice států (Ženevská úmluva)Ženevská úmluva Úmluva o ochraně ozónové vrstvy (Vídeňská úmluva) Basilejská úmluva o kontrole pohybu nebezpečných odpadů přes hranice států a nakládání s nimi Úmluva o biologické rozmanitosti (Úmluva o biodiverzitě)Úmluva o biodiverzitě Rámcové úmluvy Spojených národů o změně klimatu (Rio de Janeiro). Každoroční konference: Protokol z Kjóta (1997)

5 EU a životní prostředí Základní principy environmentální politiky EU jsou: – etický princip: jednotlivý tvorové mají právo na život a všechny druhy mají právo na přežití – princip obecného dobra je založen na vztahu mezi znehodnocováním životního prostředí a lidským zdravím (špatná pitná voda šíří nemoci)

6 – ekonomický princip: zavedení společných environmentálních standardů (zodpovědné průmyslové podniky mají vyšší náklady a tedy dražší výrobky než ty, které nejsou tak zodpovědné). Znehodnocené životní prostředí vede k vyšším nákladům např. ve zdravotnictví. Investice do nových čistých technologií vytváří nové trhy a pracovní příležitosti. – princip prevence – princip „znečišťovatel platí“ – princip integrace: tj. integrovat environmentální zájmy do všech oblastí hospodářství – princip trvale udržitelného rozvoje

7 Úmluva o mezinárodním obchodu s ohroženými druhy volně žijících živočichů a rostlin (CITES či Washingtonská úmluva) jejím smyslem je celosvětová kontrola obchodu s ohroženými druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin.

8 CITES I zahrnuje na 500 druhů živočichů a 300 druhů rostlin, které jsou bezprostředně ohrožené vyhubením. Mezinárodní obchod s těmito druhy je povolován jen výjimečně (zoologické zahrady, vědecký výzkum...). jedná se například o všechny lidoopy, lemury, pandy a některé druhy medvědů, opic, velké kytovce a delfíny, o řadu druhů kočkovitých šelem (gepard, levhart, tygr aj.), slony, nosorožce, kabara pižmového, o řadu dravců, jeřábů, bažantů a papoušků, mořské želvy, určité druhy krokodýlů a ještěrů, velemloky, latimérie, o některé druhy kaktusů a orchidejí, některé palmy a vzácné exotické dřeviny (brazilské růžové dřevo aj.) a další druhy. z fauny ČR sem patří orel královský, orel mořský, sokol stěhovavý a vydra říční. CITES II zahrnuje na druhů živočichů a druhů rostlin, které by mohly být ohroženy, pokud by mezinárodní obchod s nimi nebyl regulován. obsahuje i druhy snadno zaměnitelné za exempláře CITES I. Patří sem opice, kytovci, vydry a kočkovité šelmy, hroši, pekari, luskouni, řada druhů antilop, nandu pampový, plameňáci, všechny druhy dravců, sov, papoušků (s výjimkou andulky, korely a alexandra malého) a kolibříků, loskuták aj. ptáci, různé druhy želv, všichni krokodýli, leguáni, varani a hroznýšovití hadi, některé druhy exotických žab a ryb, motýlů, sklípkanů, měkkýšů, mořských korálů, všechny druhy orchidejí a kaktusů, některé agáve, aloe, masožravé rostliny, ženšen, některé dřeviny aj. z fauny a flóry ČR jsou do této kategorie kromě všech dravých ptáků (33 druhů zastiženo v ČR) a sov (12 druhů) zahrnuti vlk, medvěd, rys, kočka divoká, čáp černý, drop velký, pijavka lékařská, jasoň červenooký, celá čeleď vstavačovitých, sněženka podsněžník a brambořík nachový. CITES III zahrnuje 220 druhů živočichů a 8 taxonů rostlin. jedná se o druhy, které jsou ohroženy mezinárodním obchodem pouze v určitých zemích a jsou chráněny na návrh těchto zemí. Příkladem může být mrož lední - Kanada, či hyenka hřivnatá - Botswana aj.

9 Antarktický smluvní systém (Antarctic Treaty System) je komplex opatření, regulující vztahy mezi jednotlivými státy v oblasti Antarktidy (definována jako území jižně od 60. rovnoběžky včetně plovoucích ledovců). smlouvu v současnosti uznává celkem 48 zemí. Antarktida je podle nich považována za nadnárodní území, určené pouze pro vědecké účely. Vyloučeny jsou jakékoliv zábory území pro konkrétní stát a také vojenské aktivity.

10 Mapa biosférických rezervací V roce 1970 schválila Generální konference UNESCO velký mezivládní program zabývající se problematikou ochrany životního prostředí, který byl pojmenován Člověk a biosféra (Man and Biosphere - MAB). V rámci tohoto programu vznikla síť biosférických rezervací, kterou tvoří významné pevninské, mořské a smíšené ekosystémy.síť biosférických rezervací Úmluva o ochraně světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO

11 Úmluva o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice států (Convention on Long-range Transboundary Air Pollution - LRTAP) byla sjednána v roce 1979 a patří k významným nástrojům prevence přenosu znečišťování ovzduší na velké vzdálenosti zahrnuje protokoly o snížení emisí síry, oxidů dusíku, emisí těkavých organických látek, o těžkých kovech, k omezení acidifikace, eutrofizace a tvorby přízemního ozonu

12 Úmluva o biologické rozmanitosti si klade tři základní cíle: ochranu biologické rozmanitosti, která je chápána jako rozmanitost všech živých organismů a systémů, jichž jsou tyto organismy součástí, udržitelné využívání jejích složek, spravedlivé a rovnocenné rozdělování přínosů plynoucích z genetických zdrojů.

13 What is IUCN? IUCN

14 Citace Přílohy CITES. In: Česká inspekce životního prostředí [online] [cit ]. Dostupné z: