Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_09 Název materiáluJednoduché a složené úročení investice AutorMgr. Pavel Lintner Tematická oblastFinanční gramotnost Tematický okruhTabulkový procesor Ročník1 Datum tvorbyúnor 2014 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Jednoduché a složené úročení investice
Úvod do problematiky Složené úročení – úrok za každé úrokovací období se počítá z aktuálního stavu kapitálu na konci tohoto období (všechny minulé připsané úroky se zahrnují do základu pro výpočet úroků budoucích)
Úkol 1: Vytvořte v tabulkovém procesoru tabulku pro výpočet hodnoty investice po 10 letech jednoduchého i složeného úročení.
Úkol 2: Tabulku z úkolu 1 zpracujte do grafu.
Úkol 3: Zhodnoťte dosažené výsledky: a)Jaký způsob úročení je pro investora výhodnější? b)Při jaké roční úrokové sazbě by mělo jednoduché i složené úročení na investici stejný dopad? Ověřte v tabulce. c)Jak velká by musela být roční úroková sazba jednoduchého úročení, aby hodnota investice po 10 letech byla stejná jako při složeném úročení sazbou 5 %? Použijte nástroj Hledání řešení. [6,29 %]
Řešení hotové řešení zadaných úkolů naleznete v souboru JednoducheASlozeneUroceni.xlsx JednoducheASlozeneUroceni.xlsx
Pokyny pro vyučující před zahájením práce zpřístupněte žákům soubor s řešením tak, aby výpočty v tabulce byly funkční, ale aby žáci nemohli číst vzorce v buňkách s výpočty (uzamkněte a zaheslujte list)
Pokyny pro vyučující seznamte se v rozsahu tohoto příkladu s problematikou jednoduchého a složeného úročení a s možnostmi časového zhodnocení investic uveďte žákům, kde se v praxi používá jednoduché a kde složené úročení